خطبه 2/خرداد/1393

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

خطبه هاي نمـاز جمعه در مورخه 1393/3/2

توسط حضرت آيـت الله معلمي امام جمعه محترم شهرستان قائمشهر

 

خطبه ی اول:

امیدوارم خدای رحمان از عملکرد همه ی ما خشنود باشد تا در نتیجه ما هم از پاداش خداوندی خشنود باشیم که در آخر موفقیت و رستگاری و روسفیدی خواهد بود.

خدایا در این زمان استجابت دعا به مقربین در گاهت سوگند می دهیم در مسیر عبودیت و بندگی و تقوا مارا موفق بدارد.

حضرت آیت الله معلمی خطبه های این هفته را با سوره مبارکه ضحی آغاز نمودند: (وَلَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَّكَ مِنَ الْأُولَى (4)) و مسلما آخرت براى تو از دنيا بهتر است، (وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى (5)) نزدیک است خیلی زمان نمی برد ، آنقدر خداوند به تو عطا می کند که خشنود بشوی .شکی نیست خشنودی پیغبر تنها برای خودش نبوده و خشنودی اش برای نجات امت بود . اما اگر در آخرت رسول خدا از امتش شفاعت داشته باشد خشنود می شود و تنها به نجات خود از عذاب جهنم قانع نخواهد بود .

ایشان ادامه داند: امید بخش ترین آیه قرآن از کلام امیر المومنین (ع) نقل شده است آیه ی (وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى (5)) آنقدر خداوند به پیغمبر عطا می کند که پیغمبر خشنود شود و خشنودی پیغمبر در نجات امت اوست.

وی گفت: بحث شفاعت از جمله مباحثی است که برای مسلمانان منشا گفتگو ها ی گوناگون شده است یعنی یک دسته از مسلمانان منکر شفاعت اند  مانند وهابی ها ؛ آن ها می گویند مگر خداوند مانند پادشاه است که کسی پیش او خواهش کند مجرمی را ببخشد نه خداوند عادل است فرقی بین کسی که شفیع دارد و ندارد نمی گذارد بلکه قانون خود را اعمال می کند. در دیدگاه دیگر یهودی ها نزد پیغمبر آمدند و در برابر رسول خدا مدعی بودن ما از نسل و تبار انبیاء هستیم لذا پدران ما در حق ما شفاعت می کنند کاری به مانداشته باش ما ضامن و شفیع داریم.

خطیب جمعه قائمشهر بیان داشتند: هر دودیدگاه اشتباه می باشد ، وهابی ها به یکی از آیات قرآن تمسک می جویند اما آیات قرآن را باید در کنار یکدیگر گذاشت و تفسیر نمود.آیه ای است در قرآن که می گوید : بترسید از روزی که کسی نمی تواند کیفر دیگری را تحمل کند از کسی شفاعت پذیرفته نمی شود . اما در سوره ی زمر آیه ی 44 آمده بگو شفاعت مال خداست اگر خداوند اذن بدهد کسی می تواند شفاعت کند و اگر اذن ندهد کسی نمی تواند شفاعت بکند. در آیه ی سوم سوره ی یونس هم آمده است شفیعی در کار نخواهد بود مگر بعد از آن که خداوند اجازه بدهد.

آیت الله معلمی در پایان خطبه اول این نکته را فرمودند : مومنانی که اعمال نیک و حسنه دارند اما کم است نیاز به کمک دارند باید شفاعت بر آن ها افزوده شود. اما اگر آدمی که مال حرام و حلال برای او فرقی نمی کرد و هر کاری که خواسته در دنیا انجام داده است بر حسب آیات و روایات شفاعت از آن او نمی شود .

خدایا در مسیر عبودیت و بندگی همه ما درا موفق بدار.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾

اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾

لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾

وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

 

 

خطبه دوم :

بار دیگر خودم و تمام شما برادران و خواهران را به تقوای الهی تاکید و سفارش دارم .

حضرت آیت الله معلمی با اشاره به تقارن فتح خرمشهر و فتح خیبر به دست امیر المومنین (ع) فرمودند :

فتح شدن خیبر به دست امیرالمومنین اوج قدرت و عزت و افتخار و اقتدار مسلمانان شده بود و اوج شکست و ذلت یهودیان ، کینه ای هم که یهودیان نسبت به شیعیان دارند منشا اش آنجا می باشد.

ایشان با اشاره بر سالروز بخشیدن فدک به حضرت زهرا (س) بیان دشتند :

سالروز مرگ عمربن عبدالعزیز هم در این روز است که بعد از 100 سال فدک را به امام محمد باقر (ع) برگردانده ، که خود این برگرداندن پذیرفتن خیانتی بزرگ در اسلام است و نمایان می کند فدک را غصب کرده بود ، کما اینکه همین مصلی جمعه را بهایی ها غصب کرده بودند و به برکت انقلاب این محل از غصب نجات پیدا کرد .

امام جمعه شهرستان قائمشهر با نقل خطبه ای از نهج البلاغه ادامه دادند: زمانی که امیر المومنین(ع) لشکرش را به سمت شامات به حرکت در آورد در مقابل معاویه راه را جایی بر امام بست که به آب فرات دسترسی نداشته باشند ، ابتدا امیر المومنین (ع) قاصدی فرستاد اما آنان بی اعتنایی کردند . امیرالمومنین افرادشان را جمع کرد و در بین آنان فرمود : اینان جنگ می خواهند از شما یا باید تن به ذلت بدهیم و یا باید شمشیر را از خون سیراب کنید تا به بتوانید به آب برسید . اگر شما زنده بمانید اما شکست خورده مرده اید اما اگر با مقاومت و پایداری در برابر دشمن کشته بشوید زنده اید.

عضو خبرگان رهبری در بحث مذاکرات فرمودند: امام راحل هیچ گاه به آمریکایی ها و انگلیسی ها اعتماد نداشتند . مقام معظم رهبری هم بارها فرمودند که تحریم را به مذاکرات گره نزنید برای برون رفت از تحریم دشمن راه چاره ای بیندیشید نه این که دل خوش کنیم اگر مذاکرات پیشرفت کرد تحریم ها برداشته می شود . دیدیم این مرحله دوم مذاکرات نتیجه نداد ، در مذاکرات قبلی دشمن به سود خود مذاکرات را قبول می کرد و می خواست با تفسیر خود به ما تحمیل کند ، اما وقتی در جلسه آخر آمدند وارد جزییات بشوند دیدند که تیم مذاکره کننده ایران بر حقوق ملت پافشاری دارند لذا توقف کردند .

وی تصریح کرد: می گویند شما باید فردو و آب سنگین اراک را تعطیل کنید ، پیشرفت های علمی در این حد در هر کشور به منزله ی ناموس یک ملت است دشمن باید بداند که این ملت برای خاک ایران اسلامی جان داد چه برسد برای ناموس ، این آرزو را دشمن باید به گور ببرد .آمریکایی ها می گویند ایران همواره باید تصمیم دشوار بگیرد، کور خوانده شیطان بزرگ می توانی این ملت را بکشی اما نمی توانی این ملت را به ذلت بکشانی .

خطیب جمعه قائمشهر با بیان مسائل شهرستان فرمودند: با مدیریت فرماندار محترم ، نیروی انتظامی ، شهرداری ، شورای شهر و دیگر دستگاه های زیربط برای آزاد سازی بستر خیابان چهارشنبه بازار با عزمی قوی اقدام نمودند ، همه نا راضی بودند طبعاً با جلوگیری از سد معبرهای چهارشنبه بازار بخشی از ترافیک شهر سبک خواهد شد و رفت و آمد ها آسان تر خواهد شد.

الحمدالله دست فروشان هم همکاری لازم را کردند و می بایست هم همکاری می کردند بخاطر این که ادامه ی آن وضع کار درستی نبود و البته تغییر یک عادت و یک روش کار دشواری می باشد. بحمدالله جناب فرماندار هم در فکر بودند که دست فروشان باید به کار خودشان ادامه بدهند و ساماندهی بشوند .

ایشان در پایان سخنان خود تشکر کردند از سوی همه ی شهروندان بواسطه ی آزاد شدن این خیابان با پیگیری های فرماندار محترم و فرماندهی نیروی انتطامی که هم رعایت حقوق دست فروشان شده و هم خیابان ها از اشغال در آمده است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾

إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

صدق الله العلی العظیم

دیدگاهتان را بنویسید