خطبه 10/مرداد/1393

 

 

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

خطبه هاي نمـاز جمعه در مورخه1393/5/10

توسط حضرت آيـت الله معلمي امام جمعه محترم شهرستان قائمشهر

 

خطبه اول:

حضرت آیت الله معلمی در آغاز خطبه اول همراه با قرائت سوره تین فرمودند :« بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم   وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ ﴿١﴾ وَطُورِ سِینِینَ ﴿٢﴾ وَهَذَا الْبَلَدِ الأمِینِ ﴿٣﴾ لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ﴿٤﴾»امیدواریم که خدای رحمان به همه ما توفیق بدهد تا بتوانیم این اندازه ای را که خداوند (أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ) فرموده است را حفظ نماییم، یعنی شان انسان است که خدای رحمان این زمینه قابلیت و استعداد را به انسان عطا کرده است، «ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ ﴿٥﴾ »یعنی باید مراقب بود که مبادا در أَسْفَلَ سَافِلِینَ انسان گرفتار شود آنگاه که از یاد خدا غافل گردد و آلوده به گناه معصیت گردد آنگاه که معیار و موازین تقوا را فراموش کند. خدایا همه ما را از خواب غفلت بیدار بگردان ! همواره به یاد تو باشیم و طریق و مسیر عبودیت و بندگی و تقوا پرهیزگاری را که ضامن نجات انسان است را رها نسازیم.

« لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ﴿٤﴾» خداوند کار خودش را کرد و این بشر و انسان است که باید آن را حفظ نماید و در أَسْفَلَ سَافِلِینَ گرفتار نشود . خدای رحمان نگهداری احسن تقویم و گرفتار نشدن در أَسْفَلَ سَافِلِینَ را به خود انسان واگذار کرده .

حضرت آیت الله معلمی افزودند: در فضیلت این سوره رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: هرکه این سوره را قرائت کند که بفهمد و درک کند خداوند دو خصلت به او عطا می کند 1 مادامی که زنده است خداوند به او عافیت و یقین را به عطا می نماید 2 به تعداد آدم هایی که این سوره را در دنیا قرائت می کنند خدای رحمان ثواب یک روز روزه را بعد از مرگ به کسانی که انس و الفت داشتند با این سوره و حفظ می نمایند عطا می فرماید،حداکثر دارای 8 آیه ی کوتاه می باشد «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم     وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ ﴿١﴾ وَطُورِ سِینِینَ ﴿٢﴾ وَهَذَا الْبَلَدِ الأمِینِ ﴿٣﴾ لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ﴿٤﴾ ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ ﴿٥﴾ إِلا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَیْرُ مَمْنُونٍ ﴿٦﴾ فَمَا یُکَذِّبُکَ بَعْدُ بِالدِّینِ ﴿٧﴾ أَلَیْسَ اللَّهُ بِأَحْکَمِ الْحَاکِمِینَ ﴿٨﴾»اما معانی بسیار بلند دارد ،اگر انسان انس پیدا کند با این سوره و التفات داشته باشد به مضامین این آیات بسیار تعالی بخش میباشد .

 

امام جمعه قائمشهرفرمودند: آیا منظور قسم به همین انجیر میباشد یا به منطقه ای که این میوه در آنجا فراوان بود . مفسرین دو احتمال را فرمودند: بعضی ها ظاهر قضیه قسم به خود انجیر را مطرح کردند و بعضی ها هم به قرینه به«وَطُورِ سِینِینَ ﴿٢﴾ وَهَذَا الْبَلَدِ الأمِینِ ﴿٣﴾ » الْبَلَدِ الأمِینِ منظور مکه است آن جا سرزمین امن، حتی قبل از بعثت پیامبر اکرم (ص)  عرب های جاهل برای مکه حرمتی قائل بودند و حتی مجرمین اگر از بیرون می گریختند و به مکه پناه میبردند اینجا احساس آرامش می کردند ، رسول خدا هم سعی داشت که بدون خونریزی مکه فتح بشود.

به قرینه این که «وَطُورِ سِینِینَ ﴿٢﴾ وَهَذَا الْبَلَدِ الأمِینِ ﴿٣﴾ » مال مکان می باشد بعضی ها فرمودند که «وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ ﴿١﴾» هم مال مکان میباشد ، مکان شامات و فلسطین، شامات مرکز انجیر بوده و فلسطین مرکز زیتون بوده لذا گفتند منظور می تواند سرزمین شامات باشد . اما این سرزمین ، سرزمین انبیاء بود یعنی سرزمین نزول وحی و آیات الهی که به لحاظ برکات مادی و معنوی سزاوار سوگند می باشد.

خدایا همه ما را موفق بدار که خود را مراقب و نگه دار باشیم و در مسیر دینت ،کتابت، صراط مستقیم همواره ما را موفق بگردان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١

 اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢

 لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣

وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤

 

 

 

خطبه دوم :

مجددا خودم و همه شما برادران و خواهران را به تقوای الهی توجه به ذات اقدس حق، غفلت نداشتن از خدا و توجه به دستورات الهی دعوت میکنم.

امام جمعه قائم‌شهر با اشاره به سالروز شهادت شیخ فضل الله نوری فرمود: شیخ فضل الله نوری یکی از سردمداران و پیش قراقولان مشروطیت بود اما بعد از آن که مظفرالدین شاه فرمان مشروطیت را در سال 1285 امضاء کرد نفوذ بیگانگان عوامل استکبار در درون مشروطه خواهان ، نفوذ بیگانه باعث شد مسیر به سوی و سمت غرب پسند پیش برود ، شیخ فضل الله نوری قرص و محکم مقابل جریانات انحرافی ایستاده بود ولی عوامل تبلیغ در اختیار جریان حاکم بود از سال 1285 تا سال 1288 ظرف سه سال آنقدر تبلیغات علیه او کردند که او متهم شد به طرف دارد دربار بودن و خواهان برپایی دیکتاتوری که سر انجام او را اعدام کردند . اگر عامه ی مردم در آن روز، اینگونه که مردم امروز بصیرت پیدا کردن  بصیرت داشتند دیگر نمی ایستادند تماشاکنند تا شیخ فضل الله  اعدام بشود. اما خدای رحمان در برابر اخلاص وتعبدش ، عزت ماندگار به او عطا کرد و بعد از سال ها نام او ماندگار و عزت جاودانه پیدا کرد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری ضمن اشاره به سالروز تخرب بقیع توسط وهابی ها در سال 1344 قمری فرمود: استعمار انگلیس حداقل 200 سال پیش وارد کشور های مسلمان شده اند و برای اختلاف میان مسلمان ها هم بهایی درست کردند در درون شیعه ها و هم وهابی درست کردند در درون سنی ها هر دو جریان وابسته به استکبار جهان و همواره مستکبرین در حال استفاده از این جریانات اند. نگاه کنید اهل غزه شیعه که نیستند مسلمان اند این داعشی های پلید به کمک آن ها رفنتد؟ اینگونه اسرائیلی های خبیث نسل کشی به راه انداختند و قتل عام می کنند اگر با نیروی مسلح حماس جنگ دارند چرا بر سر آدم های بی گناه و خانه های مسکونی و مدرسه ای که خودشان گفتند که ما اعلام کردیم اینجا مدرسه وابسته به صلیب سرخ جهانی می باشد اگر عده ای پناه بردن به داخل مدرسه ، مدرسه را بمباران کنند صلیب سرخ نگفت که فردی از نیرو های مسلح به داخل مدرسه آمد گفتند زن و بچه بی پناه به آن مدرسه پناه آوردند . بله طبع تاریخ و زمان روزگاه همین است باید زمان بگذرد تا دنیا ماهییت خبیث صهیونیست ها را بشناسد .

 امام راحل (ره) می فرمود: حقوق بشر جز با دین باوری محقق نمیشود در سایه دین حقوق انسانیت تامین می شود .

 خدایا خودت با امداد های غیبی خودت کمک بفرما تا مسلمانان غزه و عراق از دست صهیونیست ها و داعشی ها راحت بشوند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾

إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

صدق الله العلی العظیم

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید