خطبه 14/شهریور/1393

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

خطبه هاي نمـاز جمعه در مورخه1393/6/14

توسط حضرت آيـت الله معلمي امام جمعه محترم شهرستان قائمشهر

 

 

 

حضرت آیت الله معلمی  با قرائت سوره مبارکه علق در آغاز خطبه های نماز جمعه فرمودند : آفريده شديم بدانيد ، افريده شديم بخوانيد ،اميدواريم خداي رحمان دانايي ما را دانايي درست ، خواندن مارا خواندن صادقانه وجهت دار يعني به سوي خدا و انسان خدا بداند.

خدايا آني مارا از ياد خودت غافل نگردان! خدايا گذشتگان مارا به کرمت ببخش و بيامرز! خدايا باران رحمتت را نازل بفرما ! خدايا عزت اهل ايمان را حفظ بفرما!

ایشان در ادامه بیان داشتند : در ميان مفسرين مشهور اين است که اولين سوره و يا آياتي که بر پيغمبر نازل شد سوره مبارکه علق ميباشد ، از افتخارات اسلام اين است که خداي رحمان به پيغمبرش دستور خواندن ميدهد، يعني اولين دستور خدا به خاتم انبيا حضرت محمد (ص) دستور فرهنگي ميباشد .اين آيات دستور به خواندن ميدهند نه جنگ اگر جلوي خواندن تورا گرفتند میتوانی بجنگی ، اما ماموريت ومسئوليت تو خواندن است ،نه خواندن مطلق ؛ به نام خدا بخوان يا نام خدارا بخوان.

خطیب جمعه قائمشهر فرمودند: توحيد يعني خداوند آفريد مديريت هم با خداست ،مشرکین ميگويند خداوند افريد ولي مديريت را به عهده ديگري گذاشت ، اقرا باسم ربک همين اصل توحيد را مطرح ميکند . رسول خداوند قبل از بعثت بر اساس فطرت و آموزه هاي که در دودمان ابراهيم خليل وجود داشت اعتقاد به وحدانيت خدا داشتند ،پيغمبر هم در همان کوه حرا خدا را بندگي ميکرد،روزي جبرئیل بر پيغمبر ظاهر شد و گفت بخوان پيغمبر هم در پاسخ فرمود من امّي هستم به مدرسه نرفته ام جبرئيل باز گفت بخوان و پيغمبر همان پاسخ راداد و بار سوم جبرئيل پيغمبر را در آغوش گرفت و گفت بخوان به نام خدايت بخوان ،آن خدايي که افريد انسان را از خون بسته خداي تو خداي بزرگواري است .

در فضيلت اين سوره آقا امام صادق (ع) ميفرمايد : اگر کسي اين سوره را در روز بخواند و در همان روز اجلش برسد مرگش برابر است با مرگ شهدا و در عرصه محشر در تراز و رديف کساني که در راه خدا همراه رسول خدا (ص)  شمشير زده باشند مشهور مي نمايد. يعني اينکه در روز خندق و بدر و احد با پيغمبر بوده اند.

امام جمعه قائمشهر فرمودند: مومنين سعي کنيد با قرآن مانوس بشويد هريک از سوره هاي قرآن نورانيت خاص خود را دارد ،اگر در فضيلت سوره ها هرجا نکته اي مطلبي بيان ميشود به واسطه ي ويژگي هاي خاصي است که در آن سوره نهفته است. چه چيزي تورا در برابر خدايي که تورا آفريد مغرور ساخت،در قضيه افريدن فقط خود را کريم معرفي ميکند اما وقتي سخن از يادگرفتن ميشود خداي رحمان خود را اکرم معرفي ميکند،يعني انسان قدر دانايي را بدان خير دنيا و آخرت در دانايي ميباشد. شر دنيا و آخرت هم در جهل ميباشد؛ لذا در بعضي از ادعيه ميخوانيم، خدايا دانايي مرا افزايش بده خدايا معرفت مرا به خودت به آئينت به حقايق عالم هستي بيشتر کن , خدايا مرا با صالحين مشهور بگردان ,خدايا مارا در انحام مواردي که زمينه.ساز تقوا و پرهيزگاريست موفق بدار.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ ﴿١﴾

مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا کَسَبَ ﴿٢﴾

 سَیَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ ﴿٣﴾

 وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ ﴿٤﴾

 فِی جِیدِهَا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ ﴿٥﴾

http://s5.picofile.com/file/8139008118/6.jpg

 

حضرت آیت الله معلمی در خطبه دوم  همه برادران و خواهران را به تقواي الهي و پرهيز از گناه به انجام واجبات تاکيد و توصيه داشتند.

ایشان در ادامه افزودند :در جريان قرار گرفتيد دوشنبه گذشته يکي از علما بزرگ يکي از سلاله ي رسول الله در استان مازندران امام جمعه شهرستان بهشهر عضو مجلس خبرگان رهبري دار فاني را وداع فرمودند، با آنکه شب قبل در مسجد منبر رفته بودند و صحبت نمودند. اميدواريم خداي رحمان او را با اجداد طاهرينش مهشور بفرمايد.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری فرمودند:به محضر مقام معظم رهبري شرف ياب شديم ، صحبت جالبي داشتند تحليلي از شرايط قبل از پيروزي انقلاب شرايط اجتماعي فرهنگي حاکم بر دنيا مخصوصا در اين خاورميانه تحت سلطه قدرت هاي استکباري  ولي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي فکر انقلاب انديشه انقلاب اسلامي واقعا آن نظم مستقر وثابت در دنيا را به چالش کشيده بود ، يعني تفکرات غربي براي مسلمان و انديشه اسلامي خطر بوده الان هم متقابلا غربي ها رواج تفکر اسلام ناب محمدي (ص) را براي خودشان خطر ميبينند . براي مقابله با اين تفکر پاک اسلامي کارهای بسيار رذيلانه اي کردند به راه انداختن گروه هاي انحرافي مانند القائده طالبان داعشي ها و ….. اين ها ساخته غربي ها و بويژه آمريکايي ها هستند. چند هدف را تعقيب ميکردند، اساس هدف غربي ها و امريکايي ها مقابله با انديشه انقلاب اسلامي است ،اما به دو طريق یک اين ها هر چه بي رحمي کنند مردم از اسلام متنفر ميشوند به خاطر اين کم اين ها دم از اسلام ميزنند و از سوي ديگر براي جمهوري اسلامي ايران ايجاد مشکل و درد سر بکنند.

حضرت آقا سريحا فرمودند امروز در غرب ، غربي ها به اين جمع بندي رسيدند که ديگر جنگ يک گزينه معتبر عليه جمهوري اسلامي ايران نخواهد بود يعني براي آنها به صرفه مقرون نيست چون تمام قد آمريکايي ها پشت اسراييل ايستادند ولي اسراييل پنجاه روز بيشتر نتوانست در برابر مردم اهل غزه دوام بياورد.

اهل غزه از جمهوري اسلامي ايران درس گرفتند و بحمدالله خوب هم درس پس دادند لذا غربي ها الان در صدد برخورد نظامي با ما نيستند ولي بيکار ننشستند براي تخريب افکار عمومي و نسل جوان با شيوه هاي گوناگون رذيلانه بصورت کار هاي فرهنگي وارد عرصه شدند از همين جهت حضرت آقا مي فرمود کار فرهنگي بسيار اهميت دارد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾

إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

صدق الله العلی العظیم

 

دیدگاهتان را بنویسید