خطبه 18/مهر/1393

 

 

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

خطبه هاي نمـاز جمعه در مورخه1393/7/18

توسط حضرت آيـت الله معلمي امام جمعه محترم شهرستان قائمشهر

 

حضرت آیت الله معلمی با اشاره به خطبه های هفته گذشته فرمودند:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ ﴿١﴾ خَلَقَ الإنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿٢﴾ اقْرَأْ وَرَبُّکَ الأکْرَمُ ﴿٣﴾ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿٤﴾

نادانستنی هایی را خدای منان به بشریت آگاهی داده است و در برابر اصل خلقت و در برابر نعمتهای الهی عقل اقتضا میکند که انسان شاکر باشد ولی بشر همیشه شاکر نیست بلکه طبع انسان زمینه طغیان دارد، لذا گاهی بعضی از آدم ها در سختی ها  در سایه عبودیت و بندگی خدا مقاومت میکنند آدم هایی که تک هستند و در رفاه و نعمت گرفتار غرور و سر کشی  نشوند کار بزرگی کردند آنها انسان های وارسته و با ایمانی هستند. بشر در درجه اول باید ظرفیت خودش را بالا ببرد اگر در این امر ضعیف باشد انسان دچار غرور و طغیان میشود از جمله چیزهایی که طغیان می آورد یکی ثروت مثل قصه قارون در قران (( إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلى عِلْمٍ)) موسی به قارون نصیحت میکرد: حال که ثروت پیدا کردی خدا را شاکر باش قدری به نیازمندان رسیدگی کن، ولی قارون مست مال دنیا میگفت: إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلى عِلْمٍ عِندِى این اموال را من دریافت کردم  من میدانستم چطورر باید کار کنم پول و ثرمایه بدست اورم غافل از اینکه اگر توانی دارد خدا به او عطا کرده است به جای اینکه خدا را شاکر باشد چیز دیگری که طغیان می آورد قدرت است.

ایشان در ادامه فرمودند: اميرالمومنين (ع) قدرت داشتند اما کنترل بر هواي نفساني داشتند ،معاويه قدرت پيدا کرد اما خود را گم کرد ه بود وقتي آدم ظالم ميشود به يک کشور به يک نظام تعدي ميکند؛ مثل صدام ،که توان گسترده اي داشته و ستم گسترده اي را اغاز کرده بود. مهم روحيه ي تعدي است ،اگر صدام در راس قدرت نبود که جرأت نميکرد به کشوری حمله کند ،پس به اندازه اي که انسان توان دارد به همان اندازه موظف است رعايت عدل و انصاف را انجام بدهد ، انسان موظف است ستم نکند تعدي نکند ،فرعون ميگفت مگر سلطنت مصر مال من نيست من مختارم و قدرت دارم.

امام جمعه محترم شهرستان قائمشهر افزودند: ازجمله چيزهايي که طغيان و غرور مي آورد علم است ،اگر انسان عالم باشد و غرورش نگيرد هنر کرده است ، در سوره مبارکه اعراف تعبيری برای بلعم باعور آمده است به این مضمون ، بخوان براي مردم خبر آن کسي که آياتمان را بر او آگاهي داديم و نتوانست درست استفاده کند و از همه آن علم و معرفت کنار کشيده و کار هاي بي عقلي و بي معرفتي فراواني را انجام داده است،خداوند امکانات معنوي خود را به کسي داده که مي توانست مقرب بماند ولي در دنيا پرستي فرو رفت ، خداوند اين فرصت تعالي رشد ترقي انساني و تقرب الي الله را برایش قرار داد اما او بالعکس در دنيا پرستي فرر رفت و نشانه اي از آيات الهي در زندگي و عملکرد او نماند چون فکر ميکرد که الان مستقني است.

خطیب جمعه شهرستان قائمشهر فرمودند: مشابه همين داستان بلعم باعور خداي رحمان به تمام اصحاب پيغمبر در آن ايام همه نعمت هاي مادي و معنوي را عطا کرده بود ،واقعا مردم عقب افتاده اي بودند در سايه بعثت خاتم انبيا حضرت محمد (ص) به نعمت هاي مادی و معنوي رسيدند و به جاي اينکه خدارا شاکر باشند به جاي اينکه حرمت پيغمبر را نگه بدارند هفتاد رو از رحلت پيغمبر نگذشته وصيت پيغمبر را زير پا نهادن ، اصخاب پيغمبر خيال ميکردند ما شريعت پيغمبر را داريم کتاب پيغمبر هست در ميان ما سنت پيغمبر هم هست ديگر نيازي به وصيت پيغمبر نداريم.

حضرت آیت الله معلمی در پایان خطبه اول فرمودند: نتيجه اي که ميخواهيم از اين آيه بگيريم اين است که روحيه ي طغيان را از خودمان دور بکنيم ، هميشه سعي کنيم مطيع فرمان خدا باشيم ،يکي صدام ميشود براي يک کشور مثل ايران ظلم و ستم پيشه ميکند،يکي هم صدام ميشود براي خانواده خود ،يکي پيدا ميشود وصيت پيغمبر را از بين ببرد و سقيفه درست کند يکي هم وصيت و سفارشات امام راحل بنيانگذار جمهوري اسلامي را ناديده ميگيرد کنار ميگذارد و فتنه به پا ميکند. پس طغيانگري در طبع بشر وجود دارد لذا بشر بايد مواظب باشد ، تقوا پيشه کند ، تا از عواقب سوء طغيان نجات پيدا کند ،طغيان سرچشمه خرابي هاست و اگر انسان دچار طغيان بشود نه بندگي خدا ميکند و نه احکام الهي را به رسميت ميشناسد و نه عدل و عدالت را رعايت ميکند.

پناه ببريم به خدا که مبادا دچار غفلت بشويم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ ﴿١﴾

 مِنْ شَرِّ مَا خَلَقَ ﴿٢﴾

وَمِنْ شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ ﴿٣﴾

 وَمِنْ شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ ﴿٤﴾

 وَمِنْ شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ ﴿٥﴾

 

خطبه دوم

حضرت آیت الله معلمی در آغاز خطبه دوم خود و همه برادران و خواهران را به تقوای الهی و پرهیز از گناه و انجام واجبات سفارش نمودند.

خطیب جمعه قائمشهر فرمودند: اينکه مستحب است مومنين اين ايام مخصوصا روز هجدهم ذي الحجه به همديگر رسيدن اين تعبير را داشته باشند الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیرالمومنین علیه السلام برای چیست؟ شما هدفي داريد و ميخواهيد به آن برسيد از يکي ميپرسيد راه کدام سمته و راهنمايي ميکند شمارا ،شماهم وارد اين راه ميشويد شايد هم ترديد داشته باشيد راه درست است غلط است ميرسم به هدف يا نه اما اگر مطمئن بشويم که هدف پيش رو است انسان آرامش پيدا ميکند ،راهي را که به تقدير الهي ما در پيش گرفتيم و در خانه ي شيعيان اهل بيت رشد پيداکرديم و الان در وسط راهيم باورمان بيايد و درک کنيم که اين راه راه درستي است بايد خدارا شاکر باشيم و حمد بکنيم ، حمد خدارا که مارا از متمسکين به ولايت اميراامومنين قرار داد. ما سرمايه ي بزرگي داريم کتاب خدا و عترت رسول خدا به فرهنگ و سبک زندگي آنان دسترسي داريم که بشناسيم و ميماند که بشناسيم و پايبند بمانيم ، واي به حال کساني که سرمايه دارند و نمي توانند از سرمايه استفاده کنند. عيدالله اکبر عيد ولايت و امامت عيدسعيد غدير خم را به شما برادران و خواهران تبريک عرض ميکنم .

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به هفته نیروی انتظامی فرمودند: افتخار نيرو هاي مسلح ما اين است که فرماندهی کل نیرو های مسلح با ولی فقيه نائب برحق امام زمان عبد صالح خدا مي باشد. نيروي انتظامي به اندازه امکاناتي که در اختيار دارد در خدمت مومنين و خانواده ها هست ، يک دسته از عزيزان بافرم و آرم در دسته تامين امنيت خدمت ميکنند خداخيرشان بدهد اما دسته ي ديگر که در تعبير امام راحل بعنوان سربازان گمنام در عرصه ي تامين امنيت ظاهر نيستند ، در جامعه هستند اما جامعه نميشناسد که او چه کاره است و کارش چيست ؟مقام معظم رهبري تعبيراتي دارند که به بخشي از آن ها اشاره ميکنم حقيقتا کارشان به مراتب بسيار سخت و در عرصه هاي پيچيده با حوصله و تلاش شبانه روزي کار کنند و پيش بروند تا بتوانند از تو طئه هاي نفاق سر در بياورند. و از ارتباط گيري منافقان با خانواده ها و القاء شبهات جلوگيري بکنند.وزارت اطلاعات با اشراف بر لايه هاي پنهان گروهک ها توطئه گران و کساني که به دنبال برهم زدن امنيت کشور هستند و يا قصد تفرقه ميان مردم و مسئولين و جدايي آنان از يک ديگر را دارند تلاش ميکنند و بحمدالله توانسته اند اين تو طئه هارا خنثي و بسياري از فتنه ها و بحران هاي اجتماعي و امنيتي را که توسط ضد انقلاب و عوامل وابسته به بيگانه در کار بوده شناسايي و خنثي کنند.

مقام معظم رهبري ميفرمايد اين مجاهدت هاي خاموش پاداشي بزرگ دارد ،اين افتخار شماست که امام بزرگوارمان سينه هايتان را به مدال سربازي امام زمان (عج) مزين داشته است.  شايد در ميان سنگر هايي که جمهوري اسلامي مبارزه ميکند در سنگر سياسي فرهنگي نظامي هيچ سنگري با فضيلت تر از سنگر شما نباشد عليه وزارت اطلاعات تبليغات ميکنند و حرف ميزنند اين کمال بي انصافي و ظلم مسلم است يعني سربازان گمنام در عرصه ي تامين امنيت براي ملت و جامعه و نظام و انقلاب ودستاورد هاي انقاب در تلاش اند.

خداوند منان به تمام آنان جزاي خير دنيا و آخرت مرحمت بفرمايد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾

إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

صدق الله العلی العظیم

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید