متن خطبه های نمازجمعه 14 اردیبهشت 1397 شهرستان قائم شهر – خطیب:ابوالشهیدین آیت الله معلمی + فایل صوتی

6dzj_img_8909.jpg

خطبه اول:
دانلود فایل با لینک مستقیم
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم الحمدلله رب العالمین الصلوة و السلام علی سید النبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عترته و اهل بیته. قال الحکیم فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم «فَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ / فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِيمٍ/ وَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ / فَسَلَامٌ لَكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ / وَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ / فَنُزُلٌ مِنْ حَمِيمٍ» نعوذ بالله رب العالمین. امیدوارم خدای رحمان به همه من و شما و  به همه اهل ایمان توفیق درک و فهم این معانی و مفاهیم را به خوبی عطا کند و ما را از یاد خود غافل نسازد و بتوانیم انچنان عمل کرده باشیم که حد اقل از مقربین اگر نبودیم از  اصحاب یمین پایین‌تر نیاییم. مستحضرید که سوره مبارکه  واقعه را در خطبه اول داشتیم و به این آیات شریفه رسیدیم. در آیات قبل ناتوانی انسان در برابر مرگ که نمی‌تواند مرگ را از خود یا از دیگری دفع کند. حتمی بودن کیفر اعمال انسان وعده حتمی خدای رحمان در آیات قبل بود. در این آیات می‌شود گفت به صورت نتیجه گیری و جمع بندی آیات در نهایت با این تعبیرات آمده است.  «فَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ » حالا این ادمهایی که در حال جان دادن هستند اگر از مقربین باشند اینجا «مقرب» از ماده «قُرب» «به معنی نزدیک»، نزدیکی مکانی مد نظر نیست، بلکه نزدیکی مقامیمد نظر است. اگر انسان مقرب باشد در پیشگاه خدای رحمان، چگونه مقرب می‌شود؟ و  اصحاب یمین در درجه پایین تر چه کسانی هستند؟ اصحاب  یمین مؤمنین هستند و اعمال صالحه دارند امم مقرب، پیشگامان در ایمان و انجام اعمال صالحه هستند. در هر عصر  و در هر تحول مبارکی، یک عده پیشرو هستند. مثل همین انقلاب، مثل دفاع مقدس. دشمن که جنگ تحمیلی را آغاز کرده بود مرحله اول همه آمادی نداشتند و ترس حاکم بود، درود خدا به آن دسته ای که فضای ترس را شکستند وپیش قدم شدند و راه را گشودند و دیگران پیروی و همراهی کردند. آن دسته ای که در امورات  خیر پیش قدم هستند از آنها تعبیر به «مقرّبین» می‌شود. فرمود «فَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ / فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِيمٍ » در لغت به نفس راحت کشیدن «رُوح» گفته می‌شود. آنهایی که در ایمان و عمل صالح پیش قدم هستند جزو مقربین هستند و موقع جان دادن «رُوح» دارند و به راحتی جان می‌دهند. آن لحظه لذتبخش ترین لحظه دنیایشان خواهد بود. «و ریحان» به همین گیاه خوشبو گفته می‌شودو از هر غذا و خوردنی دلپذیر و خوش طعم و خوشبو هم تعبیر به ریحان شده و می‌شود. این آدمهای مقرب موقع جان دادن رُوح و ریحان نصیب آنان می‌شود و بهشت هم در آینده. روُح و ریحان الهی برای هر آنچه که موجب راحتی انسان بشود اطلاق می‌شود. رُوح انسان را از ناملایمات رهایی می‌بخشد تا نفس راحت بکشد و ریحان نعمتهای الهی که متعاقب آن به انسان می‌رسد.مصادیق فراوانی دارد و منحصر به یک معنا نیست.آقا امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «فروح و ریحان فی قبره»در قبر رُوح و ریحان پیدا می‌کند «و جنتٌ نعیم فی الاخرة» جنت نعیم هم در عرصه محشر و روز قیامت. پس فرق بین اصحاب یمین با مقربین این است که مقربین، السابقین هستند. «و السابقون السابقون اولئک المقربون» سبقت در ایمان و اعمال صالحه و سبقت در جهاد فی سبیل الله و سبقت در روزه ماه رجب و شعبان و در هر کار خداپسندانه پیش قدمی انسان را مقرب می‌سازد. بعضی ها خواستند تصور کنند که مقرّب فقط عصر بعثت پیامبر (ص) بودند. نه! در هر عصری مقرب پیدا می‌شود و در هر عصریهم اصحاب یمین یافت می‌ شودن. کما اینکه اصحاب شِمال هم در عصر پیغمبر بودند ودر عصرهای بعدی هم هستند و در بعضی از روایات هم مصداق مقرّبین امیر المؤمنین و پیروان راستین امیرالمؤمنین را معرفی کردند. مصداق برجسته مقرب امیر المومنین است. هم در ایمان به پیامبر پیش قدم بود و هم در جهاد و اعمال خیر و اجتماعی و خانوادگی و فردی پیش قدمثی داشت. روایتی هم از رسول خداست که می‌فرماید :«آیا میانید چه کسانی سابقین هستند که در سایه رحمت الهی جایگاهشان خواهد بود؟» اصحاب گفتند: ما چه می‌دانیم! خدا و پیغمبر بهتر می‌دانند. پیغمبر فرمود:«حتما دوست دارید که جزء مقربین باشید. دسترسی به این جایگاه هم سخت و محال نیست پیامبر سوال کرد تا توجه آنها را به پاسخ جلب کند»بعد فرمود:«اگر حق را شنیدند و پذیرفتند و اگر از آنها چیزی را خواستند بذل کنند و برای دیگران داوری می‌کنند که برای خویش هم می‌پسندند. یعنی انصاف را رعایت کنند و توقع نداشته باشند نسبت به خودشان مثلا مسئول و مدیری و یا قانون ارفاق قائل بشود  اما نسبت به دیگری اینچنین نباشد و اگر انصاف و مروت را رعایت کردند یکی از نشانه های «مقربون» باشند. ابن عباس می‌گوید: از رسول خدا در مورد «سابقین و سابقون» پرسیدم و ایشان در جواب فرمودند:«ذلک علیٌ و شیعة» میخواهی سابق را بشناسی؛ علی (ع) و پیروان بحق علی (ع) را بشناس نه مدعیان پیروی! آنهایی که در عمل از امیرالمومنین (سلام الله علیه) پیروی داشته باشند. خدای رحمان برای مومنِ سابق و برای پیشگامان در عرصه خیرات و خوبی‌ها. تقوا و پرهیز از گناه کمک می‌کند انسان را که حد اقل به حداقل مراتب معنوی که اصحاب یمین است برسد. این اصحاب یمین که عرض کردم همان مومنین هستند و اعمال صالح دارند و آلودگی را از خود دور می‌سازند اما مقربین سابقین هستند. که راه بندگی خدا را پیش روی بندگان می‌گشایند. آناه سابقون هستند. اللهم اجعلنا من المقربین و من السابقین بکرمک و لطفک یا ارحم الراحمین.

بسم الله الرحمن الرحیم

قل هو الله احد

الله الصمد

لم یلد و لم یولد

و لم یکن له کفوا احد

صدق الله العلی العظیم

خطبه دوم:
دانلود فایل با لینک مستقیم
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

باردیگر خودم و همه ی شما برادران و خواهران نمازگزار را به تقوای الهی ، به این دستگیره ی نجات از گرفتاری های دنیا ، نجات از عذاب آخرت تأکید و سفارش دارم . برای رسیدن به تقوا باید به خود خدای رحمان پناه برد و از او مدد خواست که با عنایت او از ورطه های مختلف گناه ، معصیت ، گرفتاری های مختلف دنیا نجات پیدا کنیم.

تشکر میکنم از برادر عزیزمان جناب آقای شریفی ، ریاست محترم آموزش و پرورش شهرستان که به مناسبت هفته ی گرامیداشت مقام معلمین ، که آن هم به مناسبت سالروز شهادت استاد شهید ، علامه ی بزرگوار مطهری عزیز بوده است ، سخنانی داشتند . هرساله این ایام فرصتی است که تکریم و تجلیل از معلمین و اساتید داشته باشیم . البته به همین مناسبت شهادت علامه بزرگوار استاد مطهری هفته ی عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران نیز هست.به اعتبار اینکه امام راحل فرمود:همه ی آثار ، یعنی همه ی نوشته ها و همه ی گفته های شهید مطهری بِلا استثناء مفید است . حالا چرا به عنوان هفته ی عقیدتی سیاسی؟ یعنی هم در عقیده نوشته های شهید مطهری کمک میکند که مبنا باشد ؛ مخصوصاً کتاب شریف عدل الهی شهید مطهری ، و هم در مبنای سیاسی . ببینید مومنین ، دوستان ، اهل ایمان ، اهل ولایت ، شیعیان امیرالمومنین ؛ عنصر سالم سیاسی ، آن عنصری است که اصل امامت را گرامی بدارد . اصل امامت استمرار دارد . اگر فرد بگوید من اهل ولایتم و خیلی هم اشک میریزد برای اباعبدلله و برای ائمه ی معصومین ؛ اما میگوید حالا دیگر امام نداریم . امامت منقطع نیست اگر بصیرت داشته باشد طرف ، باید استمرار امامت و ولایت را تشخیص دهد . امامت مستمر است . همان ولایت و امامت اهل بیت است . تکلیف ما را در عصر غیبت مشخص کردند. مراجعه ی به فقیه عادل خالی از هوا و هوس . فقیهی که بخواهد بر مبنای دین خدا هدایت بکند ، نقص و ضعف او را خدای رحمان جبران میکند . این وعده ی اولیاء خداست.این مسیر را فراموش و گُم نکنیم.

این ایام سالروز ولادت آخرین ذخیره ی الهی ، خاتم الاوصیاء حجت بن الحسن المهدی را داشتیم. مراسم های متعددی  برپا شد و مومنین شرکت داشتند خدای رحمان به همه جزای خیر عطا بفرماید. امسال در آستانه ی نیمه ی شعبان ، بازیکنان تیم نساجی مازندران ، زحمت کشیدند ، سخت کوشی کردند تا این پیروزی تاریخی را به دست آوردند . بِرَند پر اعتبار گذشته ی نساجی را بعد از بیش از 20 سال احیا نمودند . و برای عموم اقشار ، شادی آفریدند  لذا سزاوار تکریم و تجلیل شایسته بودند.ولی متأسفانه برخی از آنچه که اتفاق افتاد در مراسم تجلیل از بازیکنان ، خوراک تبلیغاتی دشمنان را فراهم کرده است . بازیکنان مقصر نیستند ها ! ؛ عرض میکنم ؛ ببینید هر اجتماع بزرگی مثل همین اجتماع پریروز ، ممکن است طبعاً تبعاتی داشته باشد ؛ اما اینکه همزمان تبعات ناروای این اجتماع را شبکه های معاند ، یعنی دشمن دریافت و پخش مینمایند ، پیداست که افرادی در این جمع مأموریت این کار را دارند . پیاده نظام دشمن میشوند ؛ یا دانسته ، یا ندانسته . نظام اسلامی با ورزش بانوان مخالف نیست . اما ورزش و حضور بانوان باید قانونمند و متضمّن حفظ حرمت و شخصیت بانوان باشد ، نه مختلط و مفسده بر انگیز باشد . پسران و دختران مختلط شوند ، آن فضایی که میگفتند ظرفیت 5000 نفر را دارد ولی بیش از سی هزار نفر ورود پیدا کردند . حالا فرض کنید اگر خانم ها هم داخل آن فضا می بودند ، موقع بیرون آمدن چه اتفاقاتی می افتاد ؟ . دوچرخه سواری خانم ها باید در فضای ورزشی باشد ، نه در خیابان ها ؛ اینها آغاز یک جریان هنجار شکنانه ی انحرافی است . این سناریوی ناهنجار از آنجا آغاز شد که افراد غیر مسئول در فضای مجازی برای حضور زنان در این برنامه ایجاد توقع نمودند . در فضای مجازی آوردند که منتظریم ببینید مسئولین اجازه میدهند که خانم ها ورود پیدا کنند یا نه . خب اصل این حرف ایجاد توقع است . یعنی خانم ها را تحریک کنند برای ورود و مسئولین را در موضع انفعال قرار بدهند که چرا اجازه نمیدهید؟ ، اجازه بدهید . ایجاد توقع نمودند. ؛  اینها بد کردند . چنین چیزی در گذشته سابقه نداشت . اگر کسانی برای جلب توجه خانم ها میخواهند دلسوزی نشان دهند ، می بایست از پیش با مسئولین ذیربط در میان میگذاشتند . در صورت جلب نظر مساعد ،مقدمات این کار را هم فراهم مینمودند . دستگاه های اجرایی ملزمند که مصوبات قانونی را اجرا نمایند .  تصمیم گیرنده در باره ی تأمین امنیت اجتماعات بزرگ و انجام مسابقات ورزشی ، شورای تأمین هر شهر می باشد و اعضای شورا را قانون مشخص کرده است . نمیبایست بدون نظر موافق شورای تأمین ، چنین حرف هایی مطرح میشد . که اینگونه تبعات داشته باشد. انگیزه شان را ما خبر نداریم که برای چه اصلاً ورود زن ها را مطرح کردند و چرا این حرف ها را زدند . چیزهایی را هم احتمال میدهیم . خیلی ها هم شاید احتمال میدهند که برای جلب توجه و رأی گرفتن های بعدی . من شخصاً چیزی را عهده نمیگیرم ، من نمیگویم اینها برای چه این کار را کردند . و متهم هم نمیکنیم . اما آنچه که اتفاق افتاد ، متأسفانه دانسته یا ندانسته آب به آسیاب دشمن ریخته شد . من به همه ی بانوان شریف عرض میکنم که خواهران ، خانم ها ، بیگانگان نمیخواهند به شما خدمت کنند ، بلکه میخواهند برای ملت و دولت جمهوری اسلامی مشکل بیافرینند . میخواهند ایجاد اختلاف و چنددستگی کنند و ارزش های ملی و دینی مان را آسیب بزنند . باید همه هوشیار باشیم تا در دام شیطنت شیاطین گرفتار نشویم . حرمت این شهر نباید آسیب ببیند . این شهر به نام آقا امام زمان سلام الله علیه نامگذاری شده است . همزمان با سالروز ولادت این منجی بزرگ عالم بشریت ، این مهدی موعود ، این حجت بن الحسن العسگری برنامه های این شهر میبایست بهتر از این نظم و نزاکت پیدا میکرد . نظم و نزاکت برای آن اجتماع بزرگ میبایست حفظ میشد . این شهر هزار و چندده شهید دارد . این شهر سرداران بزرگ از شهدا دارد . این شهر ، شهید محمد بلباسی ها دارد . شرممان باید بیشتر باشد و حرمت این شهر و این سابقه ی درخشان دوران دفاع را حفظ کنیم.

دشمنان دارند فشار می آورند مجدداً دنبال مذاکره باشند ؛ ترامپ اعلام کرد 12 مِی ، 22 اردیبهشت ماه ، میخواهد اعلام نظر کند که آیا از برجام خارج میشود یا در برجام بماند. در همین ایام صدر اعظم آلمان ، رئیس جمهور فرانسه ، به کاخ سفید میروند ، به ظاهر برای متقاعد کردن ترامپ برای پذیرفتن برجام . خب برجامی را که بیش از 2 سال گذشته از نهایی شدنش ؛ 10 بار آژانس بین المللی انرژی اتمی تصدیق و گواهی کرد که ایران به تعهداتش پایبند مانده است . اما هیچ گاه آمریکایی های بی حیا و حتی اروپایی ها ، به تعهدات خودشان عمل نکردند.گرچه بعضی از مسئولین ما و رسانه های داخلی ، تا مدتی سعی داشتند لاپوشی کنند که تمام شده است و برجام اثر گذاشت و ما به نتیجه رسیدیم . اما الآن دارید میبینید که خوشبختانه خود مسئولین دارند میگویند که آمریکایی ها یک ذره کوتاه نیامدند و اروپایی ها هم منافقانه عمل میکردند ؛ الآن واسطه گری صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه ، به ظاهر خیرخواهانه است ، اما در واقع میخواهند مجدداً از کیسه ی ملت ایران هزینه کنند . یعین بروند با ترامپ صحبت کنند ، بعد بیایند به مسئولین ما بگویند که آقا ما ترامپ را قانع کردیم که از برجام خارج نشود ، اما شما هم قدری کوتاه بیایید تا فعالیت موشکی تان و حضور منطقه ای تان را متوقف کنید. ببینید ، در یک کلمه ، برادران و خواهران ، از همان روز پیروزی انقلاب ، آمریکایی ها دنبال شکستن و سرکوب کردن ملت در این حرکت انقلابی بودند . اما به فضل الهی در مقاطع مختلف ، تودهنی محکم خوردند از این ملت . و از طریق برخورد نظامی ، نتوانستند به هیچ هدفی برسند ، شیوه ی رذیلانه ی خباثت آمیز مذاکره ی اینچنینی را در پیش گرفتند . ای کاش مسئولین ما یک صدا پشت سر رهبری معظم می ایستادند ؛ متأسفانه از شش سال قبل خلاصه دوتا جریان نمایان شد در کشور . یک جریان که اگر مذاکره کنیم ما مشلات مملکت را حل میکنیم .واقعاً نه تنها اعتقاد شخصی من باشد ، من با سند و دلیل و مدرک عرض میکنم که اگر  مقام معظم رهبری تأکید و پافشاری بر موضع خودشان داشتند ، بر اساس مبنایی بود که امام راحل گذاشت . برای اینکه حافظ وصیت نامه ی امام باشد ؛ مبنا و اندیشه ی امام را از دست ندهد ؛ خوشا به حالش ؛ الحمدلله که تا به امروز و امید است برای همیشه در این مسیر هم ثابت قدم بماند و هم خدای رحمان او را مورد تأیید قرار بدهد.؛ بله آن اندیشه امیدوارانه میگفتند که اگر مذاکره کنیم مشکلات همه حل میشود . مقام معظم رهبری هم دیدند که در افکار عمومی جا انداختند حل مشکلات ما در سایه ی مذاکرات است ، باید اجازه داده بوشد به مذاکره . حالا اینجاهاست که آدم درک میکند مشلات امیرالمومنین علی سلام الله علیه را ؛ به جان علی قسم علی با حَکَمیت راضی نبود . علی متمایل به ادامه ی جنگ بود و چیزی نمانده بود که ریشه ی فتنه درآورده شود . و بعد از پذیرش حَکَمیت به جان علی قسم راضی نبود که ابوموسی حَکَم شود . معرفی کرد و همه ی مورخین نوشتند که امیرالمومنین فرمود اگر بنا است حَکَم تعیین شود از طرف ما عبدالله ابن عباس . درست است که پسر عباس است  و عباس جدّ خلفاءبَن العباس است . اما این عبدالله ابن عباس در آن مقطع درست میفهمید و درست هم عمل میکرد . بهانه آوردند که عبدالله بن عباس با شما فامیل است . حَکَم نباید فامیل باشد . حضرت فرمود که مگر تنها از طرف من میخوهد برود آنجا صحبت کند ؟ از طرف امت اسلام و نظام اسلامی و جمع همه ی مسلمانهاست. اما میگفتند خیر او نباید باشد . این که او نباید باشد را حالا چه کسانی میگفتند ؟ دور و بری های نزدیک! ؛ من و شما خلاصه به ظاهر دوریم از رهبری ، آنهایی که نزدیکند ، آنها باید بهتر و بیشتر بفهمند . ولی متأسفانه دیده میشود گاهی که کم بیاورند.

در هر صورت آژانس ، بیش از ده بار پایبندی مان را اعلام کرد ، اما دشمن هیچ چیز را کوتاه نیامد ، حربه ی دشمن هم تحریم است ؛ امام راحل می فرمود: این محاصره ی اقتصادی را که خیلی از آن می ترسند ، _دور و بری های امام می ترسیدند از محاصره ی اقتصادی آن ایام_ ؛ امام میفرمود که من یک هدیه میدانم برای کشور خودمان . برای اینکه مایحتاج را به ما نمیدهند ؛ آنچه را که ما احتیاج داریم خارجی ها به ما نمیدهند ، باید سعی کنیم خودمان به دست آوریم . و از محصولات خودمان استفاده کنیم ؛ مادامی که بخواهیم مستقل باشیم ، باید سختی ها را هم تحمل کنیم.حالا یک بنده خدایی دوسه هفته ی قبل برای من پیامک داده بود که آقا شما میگویید کالای ایرانی ، کالای ایرانی کیفیت ندارد و کیفیت کالاهای خارجی مرغوب تر است . شاید گرفتار غفلت است این آدم . ببینید ، ما نمیگوییم کالا بی کیفیت باشد همینجور ، نه ؛ وقتی بنا گذاشتیم از محصولات داخل استفاده کنیم ، قطعاً در داخل رقابتی ایجاد میشود ؛ این اراده هر قدر زمان ببرد ، طولانی تر بشود ، خسارت ما سنگین تر است ؛ هرقدر زودتر اگر به این تصمیم میرسیدیم ، زودتر جلوی ضرر را میگرفتیم ، و زودتر به کیفیت کالا و مرغوبیت کالا هم میرسیدیم. فرمود که باید سعی کنیم خودمان به دست آوری و از محصولات خودمان استفاده کنیم . این سخن امام راحل است ؛ مادامی که بخواهیم مستقل باشیم ، باید سختی های آن را هم تحمل کنیم . مقام معظم رهبری اخیراً فرمود : بنده میگویم حمایت از کالای ایرانی ، یک عده ای باور نمیکنند؛ خب حمایت از کالای ایرانی یعنی حمایت از این کارگران ؛ ببینید اگر شعار میدهید برای کارگرها ، عمل داشته باشید برای کارگر . عمل این است که به تولید داخلی اهمیت بدهید تا کارگر جان بگیرد . رونق اقتصادی بشود در داخل کشور . یعنی حمایت از تولید . همه ی مردم باید حمایت کنند ؛  دولت باید حمایت کند . وظیفه ی دولت و مسئولان برطرف کردن مشکلات و موانع کار آفرینان و کارگران و افزایش ظرفیت تولید واحدهای تولیدی است . مقام معظم رهبری فرمودند: وظیفه ی مردم در حمایت از کالای ایرانی تصمیم جدی برای خرید تولیدات داخلی است.

در این هفته ی پیش رو ، سالروز دو بزرگداشت را داریم . فردا سالروز بزرگداشت شیخ بزرگ ، شیخ الطائفه صدوق ؛ محمدبن علی بن حسین ، اهل قم بود ، ابن باب وی ؛ عمده ی عمر با برکت خود را شیخ صدوق صرف سفر برای به دست آوردن حدیث از بزرگان ، که در شهرهای مختلف بودند ، یا از کتابهایی که در کتابخانه های مختلف بوده است. الآن تحقیقات آسان شده است ، پژوهش آسان شده است . یک دستگاه رایانه و چند صفحه کلید ، یک کتابخانه ای که حد اقل ده هزار جلد کتاب داشته باشد پیش روی آدم است . ولی آن ایام واقعاً برای پیدا کردن یک کتاب چند شهر را میگشتند . پدر شیخ صدوق ، علی بن الحسین است . آقا امام حسن عسگری در نامه ای او را شیخ فقیه و معتمد نامیده بود و توفیقات او را از خدای رحمان طلب کرده بود . پدر شیخ صدوق یک بار به وسیله ی حسین بن روح که نایب آقا امام زمان بود و در عصر غیبت صغری بود ؛ یعنی شیخ صدوق ، تولش 306 ، و وفاتش 381 بوده که 306 عصر غیبت صغرای امام زمان بوده است . نامه نوشت به وسیله ی حسین بن روح خدمت آقا امام زمان ؛ تقاضا کرده وبد که آقا در حق من دعا کن خداوند به من فرزندی عطا کند ؛ خود آقا امام زمان سلام الله علیه در توقیع شریف برای او نوشت: خداوند به تو فرزندی فقیه ، مبارک ، نیکوکار خواهد بخشید ؛ خدا به واسطه ی او مومنان را نفع میرساند . حالا این شیخ صدوق ، تألیفات فراوان و متعددی دارد ، از جمله ی آنها من لا یحضره الفقیه ؛ اگر کسی دسترسی به فقیه و فقها ندارد ، این کتاب را داشته باشد (من لا یحضره الفقیه) چهار جلد هم هست ، در همه ی ابواب فقه ، حدیث دارد و حل مشکل میکند . کتاب دیگر امالی صدوق ، خصال صدوق ؛کتابهای بسیار نفیس و معتبر . عیون اخبارالرضا ؛ علل الشرایع .

مناسبت دیگر هم بزرگداشت شیخ بزرگ کلینی . البته شیخ صدوق از قم بود و شیخ کلینی از اطراف شهر ری . اما قبر شیخ صدوق الآن در ری است و قبر کلینی در کاظمین است . درباره ی کتاب شریف کافی هم نقل شده که حضرت فرموده باشد کافٍ لشیعتنا . اگر کتاب کافی را داشته باشید و بخوانید و بفهمید و به او دل ببندید کفایت میکند شما را .

سه شنبه هم روز بیماری ها ی خاص و صعب العلاج ها . خدای رحمان به لطف و کرمش هم هی بیماران را شفا مرحمت بفرماید .

((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) ؛ نثار ارواح این عزیزان ، همه باهم صلوات.

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر ؛ ان الانسان لفی خسر؛ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات؛ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه دوم//