مراسم نماز جمعه چهاردهم دی ماه 1397 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

bybr_img_3703.jpg

مراسم نماز جمعه چهاردهم دی ماه 1397 شهرستان قائم شهر با قرائت زیارت آل یاسین با نوای کربلایی محمد حاجیان و اجرای جناب آقای  مصطفی یوسف پور آغاز ، و پس از اقامه اذان ظهر با نوای جناب سید سجاد ادیانی ، خطبه های نمازجمعه توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات 46 إلی 51 سوره مبارکه الرحمن کلام الله مجید ، فرمودند: امیدوارم که خدای رحمان همه ی ما را برخوردار از این مواهب در آخرت بگرداند . آنچه را که وعده شده برای مومنین ، برای بندگان صالح و ابرار ، خدای رحمان قسمت همه ی ما بفرماید ان شاءلله.

ایشان در ادامه با اشاره به آیات سوره ی مبارکه الرحمن افزودند: یک وقتی انسان یک جایی میهمان میشود و به واسطه ی میهمان بودنش صاحبخانه او را تحمل و احترام و تکریم میکند  . اما یک وقتی آدم یک جایی میشود و صاحبخانه خوشحال و مسرور میشود جدّاً . این میشود معنای رضوان الهی . مومنین میتوانند برسند به سرحدی که وارد فضای بهشت میشوند ، خدای رحمان ، خوش آمد دارد به آنان و خوشنود است از عملکرد آنان . این بسیار جایگاه برجسته ای برای مومنین خواهد بود .

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: بار دیگر هم یاد خدا ، که یاد خدا برای انجام واجبات ، برای ترک محرمات ، برای آراسته شدن به زیور تقوا و پرهیزکاری کمک کار است.

ایشان در ادامه با نقل بیانی از حضرت امام صادق سلام الله علیه فرمودند : وجود نازنین ولی الله الاعظم ، حجت ابن الحسن المهدی ، برطرف کننده اندوه گرفتاری ها از شیعه است ، بعد از مضیقه های فراوان و سختی های بسیار ، و ابتلائات طولانی . یعنی گروه مومنین قبل از ظهور ولی الله الاعظم گرفتاری بسیار خواهند داشت . گاهی بعضی از مدیران جامعه ی ما می خواهند شرایطی را پیش بیاورند که راحت مدیریت کنند و راحت به قول خودشان پیش ببرند . اما دنیا برای اهل ایمان ، دار ابتلاء است . اگر موازین ایمانی و موازین مکتب اهل بیت بنا است حفظ بشود ، خالی از گرفتاری و خالی از ابتلاءات نیست . این امام راحل و این انقلاب عظیم و این تحول بزرگ ، که اگر نگاهی به تاریخ زندگی او بیافکنیم ، می بینیم که چه سختی های طاقت فرسایی را که او تحمل نکرد . چه گرفتاری هایی را که نکشید .گرفتاری های فراوانی کشید . دنیا دار گرفتاری است برای اهل ایمان . اما برای مشرکین و منافقین نه . خب چرا گرفتاری در دنیا برای مومنین باشد؟ پاسخ این است که در آخرت آنوقت آنها گرفتارند و مومنینی که در دنیا گرفتاری داشتند بنا نیست که در آخرت هم گرفتار باشند . بعد از گذراندن این گرفتاری ها و ثابت قدم ماندن در صراط توحیدی و ایمان ، سرانجام خوبی که خدای رحمان به پیغمبر و امتانش وعده داد و للآخرة خير لك من الاولى ، ولسوف یعطیک ربک و ترضی.

نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری در ادامه فرمودند :علامه بزرگوار حسن زاده آملی که خدای رحمان شفای عاجل عطا کند به ایشان ، یک بیانی داشتند ایشان ، بیانی کوتاه و بسیار حکیمانه و زیبا . میفرمود : انقلاب اسلامی ایران ، بین الطلوعین حکومت جهانی آقا امام زمان است .یعنی دو تا طلوع . طلوع اول فجر صادق ، که یک سفیدی در افق پیدا میشود . طلوع دوم خود خورشید است . این فاصله را بین الطلوعین می نامند . به بیان ایشان هم این انقلاب اسلامی بین الطلوعین است . یعنی ظهور آقا امام زمان ، خورشید عالم تاب است و این انقلاب ، آن سفیدی اول افق ، یعنی فجر صادق است . بعد در ادامه میفرمود که : اگر ظهور ، ظهور دفعی واقع میشد ، بشریت ظرفیت تحمل نور وجودی ایشان را نداشت .یعنی یکباره اگر خورشید پیدا میشد ، مثل اینکه شما در یک فضای تاریک تاریک باشی ، یک مرتبه یک چراغ روشن بشود ، آنچنان چشمتان را از پرتو زیاد نور اذیت میکند . تشبیه به این معنا میفرماید . یعنی ظهور دفعی بدون آن فجر اول ، یکباره اگر خورشید پیدا میشد ، بشریت ظرفیت تحمل نور وجودی ایشان را نداشت . پروردگارا چشمان ما را به نور جمال ولی خودت منوّر بگردان .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر در ادامه افزودند: میبینیم که استکبار جهانی و شیاطین بزرگ و کوچک عالم ، مشکلاتی برای مومنین ، چه در ایران و یمن و سوریه و هرکه بخواهد در سایه ی دین خدا ثابت قدم و استوار بماند ، آنها تا میتوانند میخواهند فشار بیاورند و سرکوب کنند ، اما اگر مومنین اعلام آمادگی و مقاومت داشته باشند ، روحیه ی مقاومتشان استکبار را به عقب می راند و استکبار را میشکند .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر در ادامه فرمودند : اخیراً که آمریکا اعلام کرد از سوریه میخواهد خارج بشود و بعضی از روزنامه ها تعبیر پرسشی گذاشتند که این فریب است یا فرار . برمیگردیم به بیانات مقام معظم رهبری در اردیبهشت امسال ؛ الآن دی ماه است . یعنی دهمین ماه . ولی دومین ماه سال بود . دهم اردیبهشت امسال ، در دیدار جمعی از کارگران ، مقام معظم رهبری فرمود : باید پای آمریکایی ها از این منطقه قطع شود . آن کسی که باید از منطقه بیرون برود آمریکا است ، نه ایران . آمریکایی ها میگفتند ایران نباید در منطقه نفوذ داشته باشد . مقام معظم رهبری هم میفرمود : ما اهل اینجاییم و خلیج فارس خانه ی ما است و شما بیگانه اید . شما دنبال فتنه هستید . شما باید بیرون بروید . بدانید پای آمریکا از این منطقه قطع خواهد شد . حالا اخیراً هم در دیدار دبیرکل جهاد اسلامی ،بار دیگر پیروزی فلسطینی ها را نوید داد و بشارت دارد با این امیدواری که در تل آویو برای فلسطینی ها تشکیل دولت خواهد شد . البته این بشارت ها در سایه ی تداوم مقاومت . اگر مقاومت و استقامت باشد و دولت های کشورهای در این منطقه اهل مقاومت باشند ، شکست استکبار سرعت پیدا میکند . ولی متأسفانه دولت ها گاهی ضعف نشان میدهند  . ملت ها بحمدالله روحیه ی مقاومت و استقامت و پایداری دارند .

رئیس ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر فرمودند: اینبار بعد از درگذشت رئیس تشخیص مصلحت نظام ، مقام معظم رهبری به سرعت تصمیم گرفت. به خلاف آن مرحله ی قبل . بعد از فوت مرحوم آقای هاشمی ، یک مدتی گذشت و ریاست جدید مجمع اعلام شد.ولی اینبار، هنوز هفتمین روز درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نیامد که مقام معظم رهبری رئیس جدید مجمع را مشخص کرد . حکایت از این دارد که زمان ، زمان حساسی است . مجمع ، عالی ترین مرکز تصمیم گیری درمورد اختلاف نظر بین مجلس و شورای نگهبان است.مخصوصاً که این ایام FATF مطرح بوده است . اینها یک چیزهایی است که استکبار میخواهد از ما که ما دست خومان را ببندیم و در دست آنها بگذاریم . یعنی دچار خود تحریمی به یک اعتبار بشویم . که انسان خودش خودش را محدود بکند تا طرف مقابل از آدم مطمئن بشود مثلاً . امیدواریم که از این مرحله هم دولت و ملت و نظام ما به فضل الهی به خوبی عبور بکند . باید مجمع ، مجمعی قوی و هشیار و با صلابت و با حفظ موازین و ارزشهای اسلام و انقلاب ادامه ی کار بدهد ان شا ءلله.

ایشان افزودند : سالگرد سانحه ی نفتکش سانچی که نفت جمهوری اسلامی را حمل میکرد و در اجاره ی جمهوری اسلامی بود . یک سال از آن سانحه میگذرد که چهل و چند نفر از کارکنان و زحمتکشان این نفت کش جان باخته بودند در آن حادثه . از پیشگاه خدای رحمان برای آنان رحمت و رضوان طلب میکنیم به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در ادامه افزودند : دوشنبه سالروز دستور کشف حجاب سال 1314 از رضاخان قلدر که زن ها با روسری بیرون نیایند . نعوذبالله . صراحت قرآن را نگاه کنید : يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا   . یعنی ای پیغمبر ، به همسران و دختران خودت و زنان مومنین تأکید کن که ، با آن پارچه ی سرتاسری ، خود را بپوشانند . چادر . حالا زنان مناطق عربی هم خب چادر عربی دارند . خیلی هم گاهی راحت تر حفظ میکند از همین چادر ایرانی . از آن چادر تعبیر به جلابیب میشد . اگر این حجاب نباشد اسباب زحمت برای خودشان هم میشود . آنهایی که حجاب را رعایت نمیکنند ، بیشتر در معرض تعرض آدم های بوالهوس و چشم چران قرار دارند . ولی چون خود این شیوه را برگزیدند ، آن اذیت و آزار را هم تحمل میکنند . زن ، از کرامت انسانی و اسلامی باید برخوردار باشد . حجاب فرصتی است برای حفظ حرمت ، حفظ کرامت ، حفظ شخصیت . حالا آن روز ، به زور حجاب را برمیداشتند ، امروز هم تبلیغات بیگانه و وسوسه های درونی ، سعی دارند که باز بی حجابی را در جامعه رونق دهند . مومنین ، خانواده ها ، تأکید داشته باشید ؛ درست است که منهای چادر هم میشود حجاب حفظ بشود ؛ اگر واقعاً پوشش کامل و درست باشد ، و اگر لباس بدن نما نباشد و حجم بدن نمایان نباشد ، وسوسه بر انگیز نباشد . بله . اما چادر بهترین فرصت و پوشش و لباس ملی خانم های ایرانی است.

ایشان در قسمت انتهایی خطبه دوم فرمودند: چهارشنبه هم سالروز قیام خونین مردم قم.جرقه ی انقلاب از قم زده شد ، که امام در یک بیانیه ای که در نجف بوده ، قم را به عنوان قم قهرمان ، تبریز را به عنوان تبریز غیور بیان کرد . بعد از فاجعه ی قم ، تبریز به غیرت آمد و جوشید و به میدان آمده بود و به حمایت از امام و انقلاب و شهدای قم ، تبریز تظاهرت کرده بودند عده ای را به شهادت رسانده بودند و موجی در سرتاسر کشور از حرکت قم و تبریز به وجود آمده بود .

در  پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب سید سجاد ادیانی اقامه شد .