متن خطبه های نمازجمعه 30 فروردین 1398 شهرستان قائم شهر – خطیب: ابوالشهیدین آیت الله معلمی

gv69_img_4482.jpg

خطبه دوم:

اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.صلوات…

قال الحکیم فی کتابه الکریم: {{ وَ لَقَدْ بَعَثْنا في کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ }} . بار دیگر خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی ، به پرهیز از گناه ، به انجام واجبات ، و بهره گرفتن از فرصت های مبارک باقیمانده ی ماه شعبان ، برای استقبال از ماه ضیافت الله و ماه مبارک رمضان تأکید و سفارش دارم .

سالروز ولادت آخرین ذخیره ی الهی ، حضرت حجة بن الحسن المهدی ، که ان اءلله یملؤ الله به الأرض قسطاً و عدلا ، کما ملؤت ظلماً و جوراً را پیش رو داریم. در میان امتان پیشین در هر امتی ، رسول و فرستاده ای فرستادیم . برای چه فرستاد خدا ؟ ان اعبدوالله ، یعنی خدا را بندگی کنید واجتنبو الطاغوت . طاغوت یعنی چه؟ طاغوت یعنی باطل ، طاغوت یعنی قدرت استکباری ؛ قدرت های مستکبر عالم ، در منطق قرآن ، طاغوت تعبیر می شود . همه موظف بودند ؛ عیسی ، موسی ، نوح ، هود ، صالح ، علیهم السلام ، موظف بودند بندگان خدا را به بندگی خدا بخوانند ، و از اطاعت و پیروی از طاغوت باز بدارند . و ظهور ولی الله الاعظم امام زمان هم ، برای همین معنا؛ تحقق همه جانبه ی پیاده شدن احکام الهی در عالم ؛ امام راحل «ره» میفرمود انقلاب مردم ایران ، انقلاب اسلامی ملت ایران ، نقطه ی شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام است . دیدید که بحمدالله بعد از پیروزی انقلاب در طول این مدت ، هم در جنوب لبنان ، تحولات مبارکی پدید آمد برای مقابله با تجاوز و زورگویی های رژیم غاصب اسرائیل ، و هم در خود سوریه و هم در خود عراق . شما رابه خدا ببینید ، این حرکت در مسیر درست ، یا حرکت در مسیر غلط و باطل ، چه به سرعت نتیجه ، خود را مینمایاند . کشوری که 8 سال با ما جنگ داشت ، کشوری که نه تنها به ما خسارت زد ، بلکه خودشان هم متحمّل خسارات سنگینی شدند . اما الآن وقتی که ایران اسلامی گرفتار حادثه ی سیل شده ، جمعی از مردم عراق  حرکت میکنند برای کمک می آیند .شاید خیلی ها تصور میکردند ، دیگر تا انقراض عالم ، عداوت و دشمنی بین ایران و عراق ، برطرف نمیشود . ولی من کان لِله ، کان الله معه . اگر با خدا باشی و مقاوم برای خدا عمل کنی و  حرکت کنی ، خد عزت میدهد به تو . خدا صحنه ها را برمیگرداند. خدا دشمنی ها را شست و شو میدهد و تبدیل به یک انس و الفت و محبت و علاقه میسازد .

بعضاً در درون ، ناهماهنگی ها ، احیاناً گاهی هم کارشکنی ها آسیب میزند . تنها الآن هم نیست . از روزگار خود پیغمبر تا به الآن . افرادی که به ظاهر مسلمان بودند اما چه کارشکنی ها میکردند . رسول رحمتاً للعالمین را میدیدند و حرفش را میشنیدند ،اما بد عمل میکردند . لذا امام راحل «ره» میفرمود مردم زمان ما از مردم روزگار پیغمبر و امیرالمومنین بهترند ، تعارف نبود واقعاً جدی و با اعتقاد میگفت . آنگونه که آن ایام ، پیغمبر را اذیت کردند و اهل بیت پیغمبر را اذیت کردند ، آن اذیت ها را آدم به آن شکل نمی بینیم ، ولی کمترش هم را نباید دید .سال هاست که مقام معظم رهبری نسبت به تأسیس شبکه های اجتماعی و ارتباطی تأکید دارد که باید ملی باشد . خب تلگرام در اختیار استکبار جهانی است .اینستاگرام در اختیار استکبار جهانی است ، ولی بعضی از مسئولین بلندپایه ی ما ، اصرار داشتند که مگر میشود ارتباطات را قطع کرد؟ باید فضا آزاد باشد ! . آقا ! خود آمریکا اجازه نمیدهد از کشور دیگر ، شبکه های اجتماعی برای آمریکایی ها پیام بفرستد . برای خودش شبکه ی ملی مستقل دارد. آیا ما نمیتوانستیم شبکه ی ملی مستقل اطلاعرسانی داشته باشیم؟ چرا . میتوانیم   . ولی متأسفانه نخواسته بودیم . سال هاست که رهبری دلسوز و خیرخواه دولت و ملت ، تأکید بر ایجاد شبکه ی ملی ارتباطات داشتند ، ولی متأسفانه جدی گرفته نمیشد . مسئولین بعضاً دچار غفلت ، گاهی به زبان می آوردند که نباید ارتباطات و اطلاعرسانی را محدود کرد ، ولی حالا در قضیه ی سیل ، خب مردم گرفتار شده بودند و آسیب و خسارت فراون متأسفانه دیدند ، ولی در فضای مجازی به وسیله ی همین تلگرام و اینستاگرام ، تبلیغات زشت و سوء و تشویش اذهان عمومی ،که مثلاً سد فلان جا شکست و فلان منطقه مواظب باشند و فلان منطقه تخلیه کنند . حرف های بی ربط . لذا مسئولین هم ناچار شدند و مرتب میگفتند که همه ی اطلاعات را از صدا و سیما بگیرید . در فضای مجازی ، حالت مغشوشی پیش آمده بود  . و الآنه خودشان به این نتیجه رسدیند که چه شایعات نا درست و دروغ پراکنی ها و تشویش اذهان عمومی ، این شبکه های اجتماعی در اختیار استکبار دامن میزدند . خودشان شعار آزادی بیان و آزادی اطلاعرسانی را میدهند ، اما وقتی که آمریکا آمد و گفت که سپاه پاسداران ایران تروریست است ، همین تلگرام ، همین اینستاگرام ، آمدند صفحاتی را که مربوط به شخصیت های سیاسی و نظامی ما را حذف کردند به بهانه ی اینکه اینها تحریم هستن د . ازآن سمت ما را فشار می آورند که برای اطلاعرسانی محدودیت نداشته باشید و آزادی بیان باید باشد . آنچه که به نفع خودشان است ، آنجا باید آزادی بیان باشد ، آنچه که به نفع دیگران است ، آنجا را خیلی قرص و محکم هم محدود میکنند .

ببینید ، الآن در بعضی از روزنامه های مطرح شده ، بستن آبراه تنگه ی هرمز . حالا تشخیص ها ممکن است مختلف باشد ، ولی خیلی راحت و ساده و سبک ، عرض کنم که مومنین ، یک کسی دارد من را خفه میکند ، آیا من میتوانم با ناخن خودم ، یک قدری دستش را بخراشم ؟ شما آیا میگویید این کار را نکنم؟ تحمل کنم راحت او آرام آرام من را خفه کند ؟ من یک چنگالی به چهره اش نکشم؟ روزنام هی کیهان آمد و گفت که وقت آن ست که تنگه ی هرمز را ببندیم . بعضی ها شروع کردند که آقا ، این کوبیدن تبل جنگ است . میخواهید زمینه ی جنگ را فراهم کنید؟ خیر . خدا میداند هروقتی دشمن ما را ضعیف یافت با ما میجنگد . ولی هروقت ببیند ما آماده ی دفاع هستیم ، دشمن حساب میبرد . اینجور نیست که خب آنها هرکاری که دلشان خواست انجام بدهند و صدور نفت ما را به قول خودشان به صفر برسانند . تحریم همه جانبه داشته باشند ما را  و ما ساکت . واقعاً سخنان مقام معظم رهبری حکیمانه است . اگر به امر الهی ، به قدرت خدای رحمان ، اگر حجة بن الحسن«عج» ظاهر بشود در جمع ما و بگوییم تکلیف ما و وظیفه ی ما چیست ، همین چیزهایی است که از زبان رهبری داریم میشنویم .الآن در دیدار با اعضای مسابقات بین المللی قرآن ، در دیدار با فرماندهان ارتش ؛ سخنان بسیار حکیمانه فرمودند ، از جمله ی آن ها تأکید داشت آنچه که دشمن را عصبانی میکند بدانیم کار خوبی است . این برگردان سخن امام هم هست که میفرمود هروقت دشمن از شما تعریف میکند در خودتان شک کنید . هروقتی دشمن ناسزا میگوید و بد میگوید و تکذیبتان میکند ، بدانید کار درستی میکنید . امام با آن ادبیات فرمود ؛ الآن هم این سخن مقام معظم رهبری که هرکاری که دشمن را عصبانی میکند کار خوبی است .هرکاری هم که دشمن خوشش بیاید نا روا است .  الآن شورای شهر تهران آمدند اسامی بعضی از خیابان ها را تغییر دادند ، به نام افراد مسأله دار ، افرادی که کج اندیش و دگر اندیش بودند ، نامگذاری کردند ، روزنامه ی اسرائیلی آمده جشن گرفته ؛ یعنی چیزی را که ما انتظار میکشیدیم و آرزو داشتیم ، الآن شورای شهر تهران دارد همین کارها را انجام میدهد  . رهبر صریحاً میفرماید چیزی که دشمن را شاد میکند رها کنید ، اما آدم هایی به نام نماینده ی مردم در پایتخت جمهوری اسلامی ایران ، کاری میکنند که روزنامه ی اسرائیلی در درون اسرائیل منتشر میشود و بیرون هم انتشار پیدا میکند ، بیاید از اینها تقدیر بکند و اینها را تشویق بکند  . گیر ما اینجاهاست الآن.

در این سیل ، حقیتاً نیروها خوب عمل کردند . نیروی انتظامی خوب ورود پیدا کرد . به موقع هم ورود پیدا کرد . همه جا . چه در گلستان ، چه در مازندران و چه در خوزستان و ایلام . هم بسیج ، هم سپاه ، دانشجویان ؛ دانشگاه ها بعضاً ورود پیدا کردند . حوزه های علمیه ، بسیج طلاب و روحانیت ، شش هزار نفر را سازماندهی کردند برای کمک فرستادند . الحمدلله کار دارد پیش میرود . ببینید ، سه دقیقه ی اول ، آقای رئیس جمهور آمد از رهبری درخواست کرد از صندوق توسعه ی ملی برداشت بشود برای سیل . ظاهر قضیه خیلی عوام فریبانه ، که بله ، رئیس جمهور دلسوزانه بفرماید بله از صندوق توسعه ی ملی برداشت کنیم و آنجا خرج کنیم ! این سخن دشمن را خوشحال کرد . میدانید چرا؟ برای خاطر اینکه دشمن هم میخواهد که ما نشان بدهیم که کفگیر ما به ته دیگ رسیده است . برداشت از صندوق ذخیره ی ملی یعنی آخر کار است . لذا مقام معظم رهبری فرمود که شما اعتبارات دارید ، اعتبارات خودتان را عمل کنید ، اگر کم و کسر آوردید مردم هم دارند کمک میکنند .اگر بازهم کم آوردید ، آنوقت از صندوق ذخیره بردارید . نه اینکه همان سه دقیقه ی اول ضعف نشان بدهی به عالم . لااله الاالله . لا حول ولا قوة الا بالله.خدا میداند والله ، خدایا تو گواهی از دل ؛ آقا امام حسن مجتبی سه سالشان بود ، آقا امیرالمومنین فرمود حسن جان حرکت کن حرف بزن و ما را نصیحت کن . امام حسن سه ساله حرکت کرد فرمود: الحمدلله الذی مَن تَکَلَّمَ سَمِع و من سَکَتَ عَلِمَ ما فی نفسه . فرمود حمد خدا را ، هرکه حرف بزند خدا میشنود . هرکه نگوید و ساکت هم بماند ، خدا از دل او خبر دارد . بله ، حقیقت است . خطورات قلبی ما . چه نیتی میکنیم . چه تصمیمی داریم . خدا از خطورات قلبی ما خبر دارد . خدا میداند که دلمان میخواهد دولت موفق باشد ، دولت ضعف نشان ندهد ،دولت ملت قوی دارد . این ملت پشتوانه ی دولت هستند . دشمن بفهمد که این ملت ایستاده و این دولت ایستاده . از خودش دفاع میکند . آنها بیایند شریان حیاتی ما را همه جا را ببندند . آنوقت اینجا هم قلم به دستان مزدور داخلی ، شروع کنند تبلیغ کردن که: «نباید دشمن را تحریک کرد و نباید زمینه ی بروز جنگ را فراهم کرد» ! . خب اگر دشمن را مثلاً تحریک نکنی ، او دارد آرام آرام به قول خودش شریان حیاتی ما را قطع میکند . باید با عکس العمل ناسب ملت و دولت روبه رو بشود دشمن . آنوقت بفهمد که چندمرده حلاج است . مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان ارتش فرمود : دست برادری ارتش و سپاه ، حرکتی زیبا بوده است . واقعاً هم همینجور بوده است . هرکه آن صحنه را در عکس و تلویزیون دیده بود لذت میبرد . پس از حرکت زشت آمریکایی ها بود . یعنی پس از حرکت زشت آمریکایی ها ، این که ارتش بیاید به سراغ سپاه ، دست در دست سپاه ، کنار هم ، هر کاری که دشمن را عصبانی کند ، کار خوبی خوب است و درست است آن کار . و در مقابل ، همه گان باید از هرکاری که دشمن را جری و روحیه ی او را تقویت میکند اجتناب کنند . در دیدار با شرکت کنندگان در مسابقات بین المللی فرمود : بسیاری از مشکلات و گرفتاری های امت اسلام به علت عمل نکردن به معارف قرآن است . متأسفانه برخی از سران کشور های اسلامی به دستورات قرآن عمل نمیکنند و به جای آنکه اشدّاء علی الکفار باشند ، نوکر و دنباله روی آمریکا و صهیونیست ها هستند. حالا کار به جایی رسیده ، در اسرائیل انتخابات مجلس شده ، حزب لیکود به اصطلاح به ظاهر برنده شده ، نتانیاهو جشن گرفته و عیش گرفته ، بعد در آن مراسم به قول خودش رسمی ، در سخنرانی گفته بود که پیام تبریک سران کشورهای عربی من را هیجان زده کرد. شما را به خدا نگاه کنید : قرآن با این صراحت میفرماید : با مومنین یار باشید . در برابر کفار ، مقاوم و سخت کوش بایستید  اما حالا سران  بعضی از کشورهای عربی اسلامی ، موفقیت نتانیاهو را به او تبریک میگویند ، نتانیاهو میگوید پیام تبریک سران کشورهای عربی من را هیجان زده کرد.آیه ای که عرض کردم ، یک جا در سوره ی توبه میفرماید: {{ فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللَّهِ  }} . پیغمبر میگفت و خلاف گفته ی پیغمبر عمل میکردند . حالا امیدواری پیش رو هم ، اینکه مقام معظم رهبری در همین دیدار فرمود که اقدامات و توطئعه های اخیر آمریکا نفس های آخر دشمنی دشمنان است . مقاومت پیش میبرد به فضل الهی ، مقاومت مومنانه ، مقاوم مخلصانه ؛ باید کار کرد و خدا یاری بکند . وگرنه اگر دست روی دست بگذاریم و بنشینیم ، خدا خب چه را یاری کند ؟

شب نیمه ی شعبان و روایتی در فضیلت شب نیمه ی شعبان تقدیم کنم .  حسن بن فضال میگوید از  آقا امام رضا سوال کردم از فضیلت نیمه ی شعبان . {{ عَنْ لَيْلَةِ اَلنِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ قَالَ: هِيَ لَيْلَةٌ يُعْتِقُ اَللَّهُ فِيهَا اَلرِّقَابَ  }}اگر نیمه ی شعبان را عامیانه در عرف مومنین گفتند شب برات ؛ راست است . معنادار است . شب برات ، یعنی شبی که خدای رحمان عده ای را از جهنّم آزاد میکند . {{ يُعْتِقُ اَللَّهُ فِيهَا اَلرِّقَابَ مِنَ اَلنَّارِ وَ يَغْفِرُ فِيهَا اَلذُّنُوبَ اَلْكِبَارَ }} . گناهان بزرگی را هم شب نیمه ی شعبان میبخشد . برای چه کسانی ؟ برای آنهایی که شب نیمه ی شعبان را قدر بدانند . احیاء شب نیمه ی شعبان خیلی سفارش شده . نماز و دعا و مناجات شب نیمه ی شعبان . و مخصوصاً روزه ی روز نیمه ی شعبان . بهانه نیاوریم که روز ولادت آقا امام زمان است  و روز عید است . معنای عید فقط خوردن نیست . عید را با روزه گرامی بدار . عید را با روزه فضلش را بیافزای برای خودت . مناسبت هایی که برای هفته بوده ، و هست ، امروز سالروز کشتار فرقه ای در آمریکا به نام داوودیان . این فرقه مسیحی هستند . اما جمعی هستند از کلیسا انشعاب پیدا کرده بودند . آمریکایی ها هشتاد نفر اینها را یکجا، یک پناهگایی داشتند ، در یک پناهگایی زن و مرد و کودک بودند ، پناهگاه را به آتش کشاندند . بیست و سه  سال قبل . تا چند هفته اجازه نمیدادند خبرنگاران آنجا نزدیک بشوند . برای اینکه آثار جرم را محو کنند . برای مردم دنیا ، نغمه ی دموکراسی  و حقوق بشر و آزادی سر میدهند ؛ اما خودشان هشتاد نفر را به جرم اینکه با اعتقادات خودشان همراه نبودند ، و توسعه ی اندیشه ی آنها را که آنها هم در مسیحیت قائل به مهدی موعود بودند ، از جمله طایفه یا بودند که منتظر ظهور موعود اُمَم بوده اند . همه ی پیغمبران وعده ی ظهور منجی عالم بشریت در آخر الزمان را داده بودند . اینها را آمریکایی ها کشته بودند بیست و سه سال قبل . در ایالت تگزاس هم بوده . یکشنبه که روز ولادت آقا امام زمان است، روز جهانی مستضعفان است . روز سربازان گمنام . مومنین ، امنیت نعمت بزرگ الهی است ؛ این امنیت راحت حفظ نمیشود . با زحمت حفظ میشود . ولی آن زحمت را نمیبینیم . چرا امام راحل لقب سربازان گمنام را داد؟ . اینها عمل میکنند و کار میکنند ؛ ولی در جامعه شناخته هم نیستند . امیدواریم خدای رحمان ، همه ی کسانی را که خالصانه و مخلصانه در جهت حفظ امنیت و آرامش جامعه ، چه از نیروهای امنیتی ، اطلاعاتی ، نیروهای انتظامی ، چه از نیروهای بسیج ، و سپاهی ، عمل میکنند ، خدای رحمان بر عزت و اقتدارشان بیافزاید ان شاءلله . روز بزرگداشت سعدی هم هست . دوشنبه سالروز تشکیل سپاه پاسداران به فرمان امام راحل در سال 58.این شجره ی طیبه ، که به فرمان امام غرص شده . بحمدالله ، امروز درختی تناور و پرمحصول در ابعاد مختلف دفاعی ، سازندگی ، فرهنگی شکل گرفته .

سه شنبه هم سالروز شهادت سپهبد قَرَنی ، اولین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی بود . پنجشنبه آغاز هفته ی کار و کارگر و سالروز شکست حمله ی نظامی آمریکا در طبس .

((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) و یکی از روحانیون شهر مرحوم حجت اسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالله افصح هم دیروز دار فانی را وداع گفت و تشییع شد ، خدای رحمان او را هم قرین رحمت بگرداند ، نثار ارواح ایشان و شهدا صلواتی بر محمد و آل محمد.

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ؛ اللَّهُ الصَّمَدُ ؛ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ؛ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه دوم//