متن خطبه های نماز جمعه 28 مهرماه 1396 قائم شهر – خطیب: ابوالشهیدین آیت الله معلمی

en7z_img_2272.jpg

خطبه اول:

سلام علیکم جمیعاً و رحمة الله و برکاته، اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم اله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم حسبناالله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر الحمد لله رب العالمین الصلوة و السلام علی سید النبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد (ص)  و علی عترته و اهل بیته اجمعین الذین اذهب الله عنهم الرجس و طهّرهم تطهیراً ماخاب عن تمسک بهم و امن من رجع الهیم قال الحکیم فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم « اذا وقعت الواقعة/ لیس لوقعتها کاذبة/حافظة رافعة/اذا رحت الارض رجّاً/ و بُسَّتِ الجبالُ بَسّاً» امیدوارم خداپی رحمان همواره ما را هوشیار و همواره ما را از گرفتار آمدن به خواب غفلت مصون و محفوظ بدارد و در برابر آیات نورانی خود ما را بهره‌مند بسازد و در مقام عمل ما را با اخلاص موفق بگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد (ص).

سوره مبارکه حدید را در هفته گذشته در حد وسع به پایان بردیم. چون از قسمت آخر قرآن به سمت اول برمی‌گردیم امروز آغاز سوره واقعة است. کلمه «واقعة» برگرفته از «اذا وقعة الواقعةً» اولین آیه از این سوره از قیامت و ویژگیهای قیامت، مسئله اصلی تمام آیات این سوره است. اکثر آیات درباره قیامت و مقدمات وحشتناک برپایی قیامت در این سوره آمده. گروهبندی انسان به سه دسته؛ دسته ای اصحاب یمین و دسته ای اصحاب شمال و دسته ای سابقون. چه کسانی هستند؟ اصحاب یمین و شمال یعنی چه؟ سابقون؟ شناختن این اصناف آدمی‌زاد برای عرصه محشر در این سوره آمده است. مقدمات وحشتناک برپایی قیامت با ملاحظه مظاهر آیات الهی در همین جهان هستی و در فرصت و زمانی که ما در اختیار داریم. از خلقت انسان از زمان نطفه، تجلی حیات در همه گیاهان و نباتات و درختان و همچنین نزول باران که براساس یک مقرراتی در نظام هستی از طرف خدای رحمان است و همچنین سوختن اشیاء و فروغ آتش خودش یکی از مظاهر قدرت الهی است.ترسیمی از لحظه احتضار آدمی در این سوره آمده است. بنابراین معارف گوناگونی در این سوره آمده و واقعا معارفی که در این سوره است اهمیت بالایی داده استو در روایتی از خاتم انبیاء پیامبر عظیم الشأن اسلام محمد مصطفی (ص) رسیده است که فرمود: «من قرأ السورة الواقعة» آن کسی که سوره واقعه را بخواند و دریافت کند (البته مستحضرید همه روایاتی که در فضائل سوره های قرآن آمده منظور از خواندن، دریافتن است و تنها لق لقه زبان نیست. زبان چیزی را بگوید ولی ذهن و دل انسان چیزی را نفهمد و یا زبان چیزی را بگوید و دل انسان دریافت نداشته باشد. خواندنی مفید است که زبان بخواند و دل دریافت کند و آن حقیقت در وجود انسان بنشیند و انسان را باورمند بسازد و آن باورمندی در عمل برای انسان انگیزه ایجاد کند) «کتب لیس من الغافلین»نوشته می‌شود و ثبت می‌گردد که این آدم از غفلت درآمده و از غافلین نیست و هوشیاری پیدا کرده است. آیات این سوره تکان دهنده است. درک و فهمش انگیزه ایجاد می‌کند برای  انسان. در قسمت پایانی عمر پیغمبر که طولانی نبود و حداکثر 63 سال. آثار پیری در چهره پیغمبر نمایان شده بود. پرسیده بودند یا رسول الله سن و عمر طولانی نداشتی اما آثار پیری پیدا کردی. خود پیغمبر در پاسخ می‌فرمود :«شیِّبَتنی سورة هود و الواقعة والمرسلات و عمّ یتسائلون» این چهار سوره هرکدام آیاتی مربوط به خرابی عالم و برپایی قیامت و پس دادن حساب دارد. فرمود این سوره ها مرا پیر کرد. یعنی اگر انسان بفهمد و درک کند نمی‌تواند بی تأثر باشد و تحمل کند لذا نسبت به سرنوشت خویش و دیگران انسان تأثر پیدا می‌کند. از آقا امام صادق سلام الله علیه بیانی با تعبیر دیگر آمده :«من قرأ فی کلّ لیلة جمعه الواقعة احبه الله و حبهه الی الناس اجمعین » هر که شبهای جمعه عادت داشته باشد سوره واقعه را بخواند خدا او را دوست خواهد داشت و خدا او را محبوب دیگران می‌سازد. «و لم یرث الدنیا بأسا» در دنیا هرگز ناراحتی نمی‌بیند« ولا فقراً و لا فاقة»گرفتار فقر و ناداری و نیازمندی و تنگدستی در دنیا نخواهد. «و لا ءافة من ءافات الدّنیا» از آفات دنیا در امان خواهد بود «و کان من رفقاء امیرالمؤمنین» ببینید هر یک از این روایات یک خاصیت و ثمره ای از برکات سوره را مطرح می‌کند. آن روایت اول فرمود انسان از غفلت بیرون می‌آید و این روایت دوم فرمود هرکه در شبهای جمعه عادت کند و بخواند خدا او را دوست خواهد داشت و او را محبوب بندگان خود می‌سازد و او در دنیا ناراحتی و فقر و گرفتاری پیدا نمی‌کند و روایات دیگر.همین جا جا دارد یک بیانی را که از عبدالله ابن مسعود است و بسیاربا برکت و او هم از پیغمبر خدا چیزی را در این قضیه نقل می‌کند همینجا عرض کنم. عثمان خلیفه بود و زمان خلافتش خبردار شد عبدالله ابن مسعود بیمار است و حالش بد است. عبدالله ابن مسعود از اصحاب رسول خدا بود و ازجمله چهره های نسبتاً برجسته و سرشناس اصحاب پیغمبر بود. با عثمان رابطه خوبی نداشت و عثمان هم همینطور.اما حالا عثمان خبردار شد که عبدالله ابن مسعود در حال رفتن است و شاید از این منظر استقبال کرد که به عیادتش برود. حالا انگیزه‌اش هر چه بود، میانه خوبی قبلاً نداشتن اما الان آمده به عیادت عبدالله ابن مسعود. نشست و صدا زد وگفت مشکلت چیست و کجایت درد می‌کند؟ عبدالله ابن مسعود در پاسخ فرمود: مشکل و درد و رنج من گناهان من است. عثمان توقع داشت بگوید دلم ، سرم درد می‌کند، تب کردم ولی او در پاسخ گفت مشکل من گناه من است. عثمان به روی خود نیاورد و پرسید که الان به غذایی اشتها داری؟ میخواست دستور بدهد برایش تهیه کنند و بیارند. عبدالله ابن مسعود گفت: اشتهای من رحمت خدای من است. یعنی تو که هستی که حالا به من بگویی چه اشتهایی داری و من از تو چیزی بخواهم.الله اکبر. عثمان باز هم به همان حالت عادی خود جمله دیگری گفت: آیا طبیب نمی‌خواهی برایت بیاوریم؟ عبدالله ابن مسعود گفت: خود طبیب مرا بیمار کرد. بگویم عطاء شما را بیاورند، یک مبلغی برایتان بیاورند؟ عبدالله ابن مسعود گفت: آن وقتی که من نیاز به پول داشتم نداده بودی و منع کردی و الان می‌خواهی آن را به من بدهی و من نیاز ندارم. عثمان برگشت و گفت: پول را می‌آورند و اگر تو نیاز نداری دختر بچه هات نیاز دارند. عبدالله ابن مسعود دو سه تا دختر بچه داشت. گفت: بچه های من هم نیازی ندارند. من به بچه ها تأکید کردم که سوره واقعه را فراوان بخوانند که من از پیغمبر خدا شنیده ایم که پیغمبر خدا محمدمصطفی(ص) می‌فرمود: هر که سوره واقعه را قرائت کند در هر شب که می‌خواهد بخوابد وضو بسازد و سوره واقعه رابخواند و بخوابد هرگز تنگدستی و ناداری به سراغش نخواهد آمد. خدای رحمان از فضل خود او را مستغنی می‌سازد. احیاناً شاید برای کسی جای تعجب باشد که به این سادگی؟ آدم سوره واقعه را بخواند و فقر از او دور بشود؟ اگرکسی تعجب دارند امتحان کند. اما این توفیق گاهی متاسفانه نصیب نمی‌شود و یا کم نصیب می‌شود. اینها بک مقدار بحثهای مقدماتی درباره سوره واقعه که از ویژگیهای خرابی عالم و برپایی قیامت و وحشت آن لحظه و همچنین گروهبندی انسانها و اصحاب یمین و اصحاب شمال و سابقون در این سوره آمده و ان شاءالله به تدریج وارد آیات این سوره می‌شویم که قلب و دل انسان مؤمن را نورانی می‌سازد و بر تقویت ایمان کمک می‌کند تا زمینه ساز اعمال صالح و پرهیز از گناه و انجام واجبات که می‌شود زیور تقوا و ذخیره زیبای آخرت برای انسان. امیدواریم خدای رحمان برای دریافت این مفاهیم و پایبندی در عمل همه ما را به لطف و کرمش موفق بدارد.

{{بسم الله الرحمن الرحیم  و العصر ان الانسان لفی خسر الّا الذین ءامنوا و عملواالصالحات و تواصو بالحقّ و تواصوا بالصبر  صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه اول//

 

 

خطبه دوم:

اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

باز هم خود و همه ی شما برادران و خواهران نمازگزار را به تقوای الهی تأکید و سفارش دارم . خدای رحمان را شاکر باشیم به نعمت هایی که عطا فرموده است ؛ به فرصت هایی که در اختیار ما نهاده است .و از جمله نعمت های بزرگ الهی ، هدایت در مسیر صحیح و صراط مستقیم ؛ در مسیر نورانی قرآن ، در مسیر نورانی اهل بیت عصمت و طهارت ؛ در برابر حوادث اجتماعی ، سیاسی ، فتنه های پیچیده ی دشمنان ، که قرار میگیریم ، رهنمود های فقیه عادل ، نایب امام زمان ، رهبر معظم انقلاب ، راهگشا برای ملت و دولت است ؛ خدایا این نعمت را بر این ملت مستدام بدار.در داخل همین هفته ، متعاقب سخنان بیهوده و آلوده ی رئیس جمهور آمریکا ، عکس العمل هایی ایجاد شد ، بعضاً داشتیم ذوق زده میشدیم که دنیا دارد ترامپ را محکوم میکند . بخش هایی از هشدار به موقع و به جای رهبر معظم انقلاب را بازخوانی میکنیم.در دیدار نخبگان جوان ، که یعنی جوانانی که صاحب استعداد هستند.جوانانی که میتوانند رشد علمی داشته باشند . جوانانی که میتوانند نوآوری ، فنّاوری ، ابتکارات علمی ، ارائه کنند . رهبر معظم انقلاب برای نشستن در جمع این گونه جوانان کشور ، بسیار مشتاق است.اینها هستند که باید بنیه ی علمی کشور را بسازند ؛ اینها هستند که باید زمینه ی استقلال مستمر ، تداوم دار را فراهم کنند . در جمع نخبگان جوان  و استعداد های برتر علمی ، اولاً جوانان نخبه ی میهن را مایه ی امید آینده ی درخشان ایران اسلامی خواندند ، و به ضرورت هشیاری در مقابل مکر و حیله ی شیطان بزرگ ، نکات مهمی را مورد تأکید قرار داد.از یک سمت میبینیم اروپایی ها گفتند ترامپ حرف خوبی نزد ، ما به برجام پایبندیم ، اما هم زمان میبینید که مدعی میشوند درباره ی صنعت موشکی ایران باید صحبت کنیم ، باید مذاکره کنیم؛دقیقاً همان مبنای تَشَر زدن و تهدید کردن و پیشنهاد مذاکره دادن.که با تشر و تهدید بترسانند و بعد ، پشت سر در سایه ی مذاکرات ، امتیاز جدیدی به دست بیاورند . کمیسیون اتهادیه ی اروپا ، بیانه داد بر پایبندی برای حفظ برجام تأکید میکند .اینکه اتحادیه ی اروپا بر پایبندی برای برجام تأکید میکند ، کیست فردی که باورش بیاید او میخواهد به نفع ایران برجام بمان و پایبندی بر بجام را آیا به نفع ایران میخواهند یا برای خودشان هم صاحب سود میبینند ؛ و از سمت دیگر ، همین اروپایی ها ، آزمایش موشکی ایران را زیر سوال میبرند ؛همین الآن محکوم میکنند ؛ اینجاهاست که مقام معظم رهبری  میفرمایند هشیار باشید.فرمودند بلاهتِ ترامپ ،(یعنی اگر یک سخنان ابلهانه ای گفته) نباید ما را از مکر و توطئه ی دشمن غافل بسازد . باید با تدبیر و هشیاری در صحنه باشیم . اقتصاد ایران ، باید ستون توان و ظرفیت داخلی داشته باشد ؛ یعنی پشتوانه را باید در درون داشته باشد ، نه اینکه اقتصاد ما متکی بر بیرون باشد ، که اگر یک وقتی نخواستند ما را فلج کنند . سیاست های اعلام شده ی اقتصاد مقاومتی ، پیگیری و اجرا شود . ببینید الآن این سال ، سال 1396 ، هفتمین ماه دارد تمام میشود.یعنی دیگر هشتمین ماه 1396 دارد میرسد.اما یک موردی که به عنوان اقتصاد مقاومتی رعایت و اعمال شده است ، کدام کار و کدام برنامه ، متأسفانه مشاهده نمیشود . فقط حرف اقتصاد مقاومتی گفته میشود . لذا مقام معظم رهبری میفرماید ، سیاست های اعلام شده ی اقتصاد مقاومتی اجرا بشود . اقتصاد را مستقل ، درون ساز ، متکی به داخل طرح ریزی کنیم. مقام معظم رهبری فرمود: دشمن با رصد تحولات ، از تبدیل شدن ایران از کشور عقب افتاده و وابسته به کشوری  اثر گذار ، که یعنی ایران قبل از پیروزی انقلاب ، یک کشور مصرفی ، که کالاها فراوان بود اما همه وارداتی ؛ این را میگویند یک کشور وابسته ؛ یعنی آن کشور ، اگر مثلاً خوش است ، که به ما صادر میکند و میدهد ، اما اگر ناخوش شده ، یا با ما قهر کرده ، قطع میکند نمیدهد . آنوقت است که باید زندگی فلج بشود . اقتصاد مقاومتی یعنی کاری کنیم که اگر مرزها را بستیم ، یا به روی ما بستند ، ما بتوانیم زندگی عادی خودمان را پیش ببریم . لنگی و فشلی و فلجی پیدا نکنیم.فرمودند که اینها ، دشمنان دارند میبینند ، که ایران از یک کشور وابسته ی عقب افتاده ، تبدیل شده به کشوری اثرگذار ، متنفذ . خواستند مقاومت را بشکنند ، خواستند اسرائیل را در خاور میانه ، میدان ، تقویت ، و گسترش دهند ؛ اما نشد . خواستند بشار اسد را بردارند ؛ نشد . چند سال است که سرمایه گذاری کردند ؛ از وقتی که داعش نمایان شد ، خلق الساعة که داعش پیدا نشد . حد اقل از ده سال قبل ، برنامه ریزی و سرمایه گذاری و هزینه ، برای پدید آوردن یک لشگر نیابتی از خود ، در داخل کشورهای اسلامی و به جان هم انداختن مسلمان ها ؛ ولی در این عرصه ، دنیا تماشا کرد که ایران اثرگذار است . کی بود ، سه سال قبل مقام معظم رهبری فرمود عربستان نمیتواند با این جنایت ها یمن را وادار به تسلیم بکند . هنوز هم که هنوز است ، یمنی ها زیر آتش آل پلید سعود میسوزند ، ولی سر تسلیم فرود نیاوردند.اینها معنای اثرگذاری جمهوری اسلامی ، اندیشه ی انقلابی در دل مردم مسلمان منطقه است . فرمود: دشمن با رصد تحولات از تبدیل شدن یاران از کشوری وابسته به کشوری اثرگذار و متنفذ ، برخوردار از اقتدار روز افزون سیاسی ، دفاعی ، کاملاً عصبانی است دشمن ؛ و به شدت نگران است . لذا فریب لبخند دشمن را نخورید. مقام معظم رهبری  فرمود : در برجام ، دشمن اغوا میکرد ، اگر توافق حاصل شود ، دشمنی ها برطرف میشود . مشکلات حل میشود ؛ توافق کردیم ، اما دشمنی ها بیشتر شده است . ببینید ، آن عزیزانی که از این برجام به عنوان فتح الفتوح ، حل همه ی مشکلات و کلید همه ی گرفتاری ها یاد میکردند ، واقعاً فریب دشمن را خورده بودند  . دشمن در اظهارات شخصی و تعارفات ، وانمود میکرد ، که اگر این توافق حاصل بشود ، مشکلات شما حل است . ما هم باورمان می آمد با خوش لاوری که بله ، اگر این توافق بیافتد ، مشکلات ما حل میشود . لذا تمام توان را متأسفانه دولت گذاشته بود برای مذاکره برای برجام . این که عرض میکنم تمام توان ، معنایش این نیست که هیچ کاری در درون اتفاق نیافتاده باشد . بلکه یک کارهای متعارف معمولی روزمره اتفاق می افتاد ، اما آنی را که روح امام راحل ، ارواح شهدا میخواستند ، از زبان رهبر معظم انقلاب بیرون می آمد ، این که به اقتصاد مقاومتی عمل بشود ، چشم به بیرون نداشته باشیم . ضمن اینکه مذاکره میکنیم ، اما بنیه را محکم بسازیم و روی پای خود بایستیم . نقص ما در این نقطه بوده . جلوی ضرر را میگویند هروقت بگیریم منفعت است .حالا خدا کند که از این به بعد به هوش باشیم و فریب لبخند های دشمن را نخوریم . مقام معظم رهبری  فرمود : اروپایی ها از هم صدایی با آمریکا بپرهیزند ، خیال نکنند ما متوجه نیستیم ؛ دارند حرف زدن ترامپ را محکوم میکنند ، اما در عمل  دارند همصدایی میکنند با آمریکا ؛ حالا امام راحل ، آن انسان استثناء تاریخ حداقل چهارصد پانصد سال اخیر ، میفرمود: آمریکا تا نابودی کاملتان از شما دست بر نمیدارد ؛ یعنی اگر میخواهید رضایت او را جلب کنید ، او نابودی تو را میخواهد.یعنی اگر میخواهید آمریکا از تو راضی بشود ، و پیشنهادهایش را بپذیری ، او میخواهد تو نباشی ، تو یعنی جمهوری اسلامی ، با ماهیت انقلابی ، وگرنه اگر اسلامی باشد آمریکایی ، مثل اسلام عربستان سعودی ، آمریکااز شما استقبال هم میکند . اما اگر خواستی اسلام ناب محمدی داشته باشی خیر. بنده هفته ی پیش از رئیس جمهور تشکر کردم و الآن هم بر همان باورم ، که واقعاً سخنان رئیس جمهور ، بعد از حرف های ترامپ ، جای تشکر داشت . موضع رسمی کشور از زبان رئیس جمهور مطرح شده بود و اگر تک تک من و شما هم میخواستیم حرف بزنیم ، مشابه همین حرف ها را میگفتیم .یک اما هنوز وجود دارد ، آن هم اطرافیان و مشاورین ، و آدمی که معاون اقتصادی رئیس جمهور است ، اگر توان و خلاقیت و ابتکاری دارد باید در عرصه ی اقتصاد ، اقتصاد مقاومتی ، خود را نشان بدهد و اظهار نظر بکند ، اما متأسفانه میبینیم در یک عرصه ی دیگر یک گرایی به دشمن ، یک امیدواری به دشمن میدهد . او در مصاحبه ی با سی إن إن ، میگوید (اگر درباره ی مسائل بین المللی و منطقه ای نگرانی وجود دارد) ،  که منظور از این مسائل بین المللی و نگرانی ، خب ببینید همسایگان ما ، عراق ، سوریه ، اینها که از ما نگرانی ندارد ، چه کسی از ما نگرانی دارد؟ عربستان ، چه کسی از ما نگرانی دارد؟ بحرین ؛ حالا نکته را دقت کنید ، این آدم گفت: (اگر درباره ی مسائل بین المللی و منطقه ای ، نگرانی وجود دارد ، این مسائل میتواند موضوع مذاکره بشود .)یعنی چراغ سبز دادن که آقا یک برجام دیگری را استقبال میکنیم . اما ای آدمی که در کنار رئیس جمهور قرار گرفتی ، ای آدمی که عضو دولتی ، بدان ، این ملت راه امام و راه شهدا را با تمام توان و با تمام وجود ادامه خواهند داد و بیش از این چراغ سبز به دشمن را تحمل نخواهند کرد. میگوید : (اگر درباره ی مسائل بین المللی و منطقه ای ، نگرانی وجود دارد ، این مسائل میتواند موضوع مذاکره میان ایران با کشور های منطقه یا اروپا بشود .)آنوقت همین آدم کسی است که دُرّی اصفهانی جاسوس هسته ای را برای حضور در تیم مذاکره کننده معرفی کرده بود ، حالا بعد از محکومیت قطعی این عضو جاسوس تیم مذاکره کننده ، نیامده یک عذرخواهی خشک و خالی هم ملت بکند که ما اشتباه کردیم . خب این عذرخواهی نکردن ، خودش ذهن انسان را به سوی دیگر میبرد.وگرنه اگر واقعاً نمیشناخت و با حسن نیت فریب خورد و یک جاسوسی را معرفی کرد برای ورود در تیم مذاکره ، بعد مطلع شد ، باید عذرخواهی بکند از ملت . این محکومیت پنج ساله به جرم جاسوسی ، اتفاق افتاد . ولی معرفی کننده و جایزه دهنده ی او ، متأسفانه نیامدند از ملت عذرخواهی بکنند . و البته آنگونه ای که مسئولین قضایی ابراز کردند ، فشار زیادی می آوردند که ایشان توجیه کنند ، فشار می آوردند تبرئه کنند ، فشار می آوردند که بگویند مثلاً اینگونه و آنگونه نبود . خیلی از این حرف و حدیث ها هم بوده و اینها ذهن آدم را مشغول میکند ، و واقعاً حُسن ظن و حسن اعتماد را سلب میکند از آدم  . آقای ابوالفضل حسن بیگی ، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی فعلی ، ایشان اظهار کرد بُتُن ریزی قلب رأکتور اراک ، نتیجه ی خیانت همین جاسوس هسته ای بود.بعد او توضیح میدهد ، میگوید هرمرحله ای که میرفتیم صحبت بکنیم ، مثلاً میدیدیم اروپایی ها ، یک حرف جدیدی را مطرح میکنند یا یک ایراد جدیدی را پیش میکشیدند .پیدا بود که آن حرف جدید را در خلال مذاکره ی قبلی با مذاکره ی بعدی دریافت کردند . او نتیجه گیری میکند که این اطلاعات جدید را از ناحیه ی همین عواملشان در درون که در تیم مذاکره کنندگان حضور داشتند در کنار مسئولین میدادند به دشمن . اینها در روزنامه ها آمده مطرح شده . واقعاً نفوذ دشمن که میگویند ، این نیست که دشمن با تابلو و علامت بیاید و بگوید من جاسوس دشمن هستم و برای خرابکاری آمدم. نه . خیلی دوستانه مینمایاند ، اما در باطن آن چهره را دارد. حالا ببنید مسلم بن عقیل ، رفته خانه ی هانی ، آنجا مخفی شده بود ، عبید الله بن زیاد ، میخواست شناسایی کند ، مسلم کجا مخفی شده ؛ چه کرد؟ باید هر فضایی ، هر جامعه ای ، و هر فردی را به تناسب او برایش جاسوس گذاشت. خبیث ، جاسوس عبیدالله بن زیاد ، آمده داخل مسجد کوفه شروع کرده به نماز خواندن . امروز و امشب و فردا آمد بسیار نماز خواند . یکی از مومنین ساده دل و پاک دل فریب خورد ، از این نمازخواندن هایش خیال کرد آدم درستی است . بله نماز انسان را میکشاند به درستی ؛ نه اینکه فرد،  قدم اول ، نماز را دام قرار بدهد .این آدم جاسوس ، نماز را دام و وسیله ی فریب قرار داده بود . مسلم بن عوسجه را فریفت . مسلم شروع کرد از او احوال پرسی کردن که اهل کجایی و از کجا آمدی . گفت من از آبادی دوردست آمدم ، شنیدم مسلم بن عقیل آمد کوفه . آمدم که با او بیعت و زیارت کنم، اما افسوس که الآن به هدفم نرسیدم و هرچه جویا میشود دسترسی به مسلم بن عقیل پیدا نکرد.مسلم بن عوسجه  هم بیچاره باورش آمد . همان مسلم که همراه حبیب آمد کربلا ؛ مسلم بن عوسجه عنصر پاکی است . اما عامل نفوذی ، در او نفوذ کرد برای شناسایی محل اختفاء مسلم بن عقیل. پناه بر خدا . ببینید ، این قدرتهای استکباری ، مجامع به قول خودشان حقوق بشر بین الملل ، که داخل همین هفته ، روز ملل متحد هم وجود دارد . در این میانمار ، 288 روستا را به آتش کشیدند ، بودایی ها با کمک ارتش ، رسماً روز روشن ، عالم آشکار ، ماهواره های آمریکایی و اروپایی  تصویر گرفتند صحنه ها را ، اما چه کار کردند؟ سازمان ملل چه اقدام مؤثری انجام داد؟ شورای امنیت چه اقدام مؤثری انجام داد؟288 روستا را آتش زدند ، قریب 600 هزار نفر را آواره کردند  . و عده ی زیادی از اینها را به وضع فجیعی کشتند . دنیا خاموش است ، این دنیای ظلم زده ، این دنیای زیر سلطه ی استکبار جهانی است . خدایا شر استکبار را از سر مومنین کوتاه بگردان . اگر آن دولت خبیث میانمار احساس برخورداری از حمایت قدرتهای استکباری نداشته باشد ، به تنهایی جرئت چنین جنایتی را نداشت . خبیثی که در عربستان تسلط دارد ، خود را خادم الحرمین معرفی میکرد . حالا آنها عمدتاً اهل تسنّن هستند ، برای مسلمان های اهل تسنن چه کرد این خاندان پلید آل سعود .

مناسبت های این هفته را عرض کنم ، فردا روز ورود کاروان اهل بیت اباعبدالله به شام است . اول صفر . روز اول صفر کاروان به شام رسید ؛ مردم بوق و شیپور و تبل داشتند ، میزدند و پایکوبی میکردند ، و در جشن و شادی بودند . یک مردی چشم و دلش حالا به هر انگیزه افتاد به سمت دختربچه ی اباعبدالله ، سکینه خاتون . و گفت : شما را از کجا اسیر کردند ؟ شما اسرای کدام منطقه هستید ؟ جواب گفتند: ما از تبار پیغمبر اسلام هستیم .نام برد . این آدم یک قدری ترحّم کرد ، همین که عنوان آل نبی را شنید ، گفت : آیا مشکلی دارید ؟ چیزی میخواهید ، من کمک کنم شما را؟ برگشت و گفت : اگر میتوانی ، به اینهایی که سرهای بریده را همراه ما آوردند ، از اینها بخواهی و چیزی خواستند و داری به اینها بده ، که این سرها را قدری از ما دور کنند ، ما پوشش مناسب نداریم ، تا مردم با دیدن سر ها به ما نگاه نکنند . یک پیرمردی جلو آمد مقابل آقا امام زین العابدین ، نمک بر زخم دل آقا امام زین العابدین پاشید گفت : الحمدلله الذی اهلککم . این ترویج همان منطقی که میگفتند هرکسی سر کار است ، باید اطاعت کنید ، و اگر اطاعت نکردید ، خودتان را به هلاکت افکندید ؛ حالا این آدم میگوید حمد خدا را که شما را نابود کرد و امیر را بر شما مسلط کرد . آقا امام زین العابدین فرمود : ای پیرمرد ، قرآن هم خواندی؟ او گفت بله که خواندم . امام فرمود : آیا نخواندی در قرآن {{قل لا اسئلکم علیه اجرا إلّا المودّة فی القربی}} او گفت: بخدا خواندم . امام سجاد فرمود: به خدا قسم ماییم که مصداق این آیه ایم . ما نزدیکان و قربَیِ  پیغمبریم . آیه ی تطهیر را نخواندی؟ او گفت خواندم . امام فرمود : بخدا ماییم اهل بیت پیغمبر.این پیرمرد فریاد برآورد: تو را به خدا شما همان ذرّیه ی پیغمبر اسلام هستید ؟ امام زین العابدین در پاسخ بفرماید که : به حق جدّم رسول خدا سوگند ما همان عترت پیغمبریم ، شک نداشته باش . پیرمرد افتاد پاهای امام زین العابدین را ببوسد ، و گفت: من به خدا پناه میبرم ، از قاتلین شما برائت میجویم ، خدایا توبه ی مرا بپذیر ، من نمیدانستم و نشناخته بودم.

اَلا لعنة الله علی القوم الظالمین و سیعلم الذین ظلموا أی منقلب ینقلبون.

(((((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) نثار ارواح این عزیزان صلوات.

{{ بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر/ ان الانسان لفی خسر/ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات/ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه دوم//

دیدگاهتان را بنویسید