مراسم نماز جمعه 9 دی 1401 شهرستان قائم شهر

مراسم نماز جمعه 9 دی 1401 شهرستان قائم شهر با اجرای جناب آقای قدمی آغاز ، و پس از سخنرانی پیش از خطبه توسط جناب آقای دکتر مفید اسماعیلی«آزاده سرافراز جنگ تحمیلی و مدافع حرم» بمناسبت روز بصیرت و میثاق امت با ولایت ، و اقامه اذان ظهر با نوای جناب آقای سید سجاد ادیانی ، خطبه های نمازجمعه توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات شریفه ی 26 إلی 28 سوره مبارکه محمد«ص»  کلام الله مجید ، فرمودند: شیطان اعمال زشت منافقین را در نظر آنان زیبا جلوه میدهد ، و مومنین کسانی هستند که ماهیت عمل را دقت میکنند و اهل بصیرت و شناخت هستند ، ولی برای افراد ضعیف الایمان ، زشت ها را زیبا مینمایاند ابلیس ، و آرزوهای فریبنده میدهد به انسان. برای مومنینی که هدایت شدند و ایمان و قرآن و قیامت را باور کردند ، ولی در ادامه برمیگردند و به کارهای خلاف آلوده میشوند ، شیطان آنها را ترغیب و تشویق میکند و آرزوهای طول و دراز به آنها میدهد . علت این تسویلات و این ترغیب و تشویق ها این است که مسلمان های ضعیف الایمانی که در عصر رسول خدا بودند ، به یهودیانی که از نزول آیات الهی عصبانی و ناراحت بودند ، مخفیانه با خود یهودی ها تماس ارتباط میگرفتند که در برخی مقاطع با شما هم نظریم و با شما هماهنگیم و به شما کمک میکنیم و از این تعبیرات .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی محمد«ص» کلام الله مجید فرمودند: منافقین با دشمنان در حد خواسته های مشترک هماهنگند. الآنه هم یک عده هستند که اگر زندگی شان راحت بچرخد ، جمهوری اسلامی باشد ، مسلمانی باشد ، قرآن و مسجد باشد و قبول میکنند ، ولی اگر یک قدری زندگی سخت شد همسو و هماهنگ با جریان نفاق می شوند. قطعاً هیچکسی منکر نیست که الآن جامعه ی ما سختی معیشت و گرانی اجناس دارد ؛ اما اینها برای چیست؟ چرا الآنه قیمت دلار بیشتر افزایش پیدا کرد ؟ دقیقاً مرتبط به فتنه است ؛ یعنی اغتشاش را راه انداختند ، از اغتشاش نتیجه نگرفتند . یک مشت عوامل مزدور دنیاپرست را که دین و شرف و اعتقادشان و همه چیزشان مال دنیا است را میدان دادند ، و به جای اینکه در اغتشاش پول خرج کنند ، به این عواملشان پول میدهند که بروید دلار بخرید تا قیمت دلار را بالا ببرید . هم دولت جمهوری اسلامی آسیب ببیند ، و هم مردم در جمهوری اسلامی آسیب ببینند . کار ، کار شیطان است، کار دشمن است . مشکل این است که متأسفانه الآن یک صدایی نداریم و بعضی از سیاسیونی که کنار گذاشته شدند از وزارتخانه و دستشان از بعضی از شرکت های پردرآمد قطع شده است ، حالا منتظرند یک نقطه ضعفی را بهانه کنند و فریاد و سر و صدا راه بیاندازند که : نتوانستید پیش ببرید و باید برگردید به سیاست دولت قبل و این قبیل هجمه ها ؛ این شیوه در خودِ آمریکا نیست . یعنی اگر جمهوری خواهان آمریکا سر کارند ، آن دموکراتهای آمریکا اینگونه ضربه نمیزنند . میگویند منافع ملی را باید رعایت کرد . دعوای سیاسی با هم دارند ، جمهوری خواهان ی دموکراتها میخواهند کنگره را در اختیار داشته باشند ، مبارزه ی سیاسی انتخاباتی دارند ، اما برای منافع عموم و کشورشان هماهنگند . آنوقت متأسفانه اینجا اگر دولت دربرابر زیاده خواهی آمریکایی ها در مذاکرات مقاومت کند ، بعضی از سیاسیون منزوی فشار بیاورند که : چاره ای نیست و نمیتوانیم پیش ببریم و دلار دارد افزایش پیدا میکند و باید در برابر شیطان بزرگ کوتاه بیاییم! . پس ببینید ، واقعاً باید حرف دل همه ی معتقدین به اسلام و خدا و انقلاب و امام و رهبری ، باید این باشد که مرگ بر آمریکا . یک قدری باید مقاومت کرد و جلوی این افزایش قیمتی که طبیعی نیست ایستاد. افرادی را مأموریت بدهند که برو بخر و اضافه هم گفتند بخر و او هم برود اضافه بخرد و خود آمریکا کاغذ چاپ میکند و میدهد بیرون به این کشور و آن کشور ؛ ببینید چرا دلار پول بین المللی شده است ؟ این معنای سلطه ی استکباری آمریکا بر کشورهای دیگر است . کشورهای دیگر هم باید به این فکر بیافتند ، کما اینکه الآنه یک مقداری چین و یک مقداری روسیه دارند یک تحرکاتی پیدا میکنند جایگزین کنند و پولهای ملی کشورهای خودشان را مبادله کنند و همه وابسته ی به دلار نباشند ، که آن فتنه گر ، هر خواسته ای دارد با افزایش قیمت دلار ، خواسته های نامشروع خود را تحمیل کند . این شیوه ها گاهی ناخواسته طرف را به نفاق میکشاند و طرف کار منافق را انجام بدهد و اگر به او بگویی منافق ، بگوید که توهین است ! خب مگر منافق چه کار میکند ؟ همین آسیب و ضربه ای که تو داری میزنی ، همین ضربه را منافق میزند .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر افزودند: این دفاعی که بعضی ها از اجرای بعضی از حدود میکنند ، در صفحه ی 242 جلد سوم کتاب مستدرک الوسایل روایتی از پیغمبر خدا نقل میکند که : « من شهر سيفه فدمه هدر » یعنی هرکه در برابر مسلمان ، و نظام اسلامی شمشیر بکشد ، خونش هدر ست . این کلام رسول خدا است . از امیرالومنین در بحار جلد79 صفحه ی 196 آمده است که : دزدی که با سلاح و زور دزدی میکند ، او را بکش ، که مشکلی در کشتن او نیست ، و اگر خیال میکنی که خونش دامنگیر تو میشود ، من به تو ضمانت میدهم که خونش به گردن من علی! برای خاطر اینکه کسی امنیت جامعه و خانواده ها را به هم بریزد ، و با اسلحه دنبال دزدی برود و ضرر برساند ، و در بیان رسول خدا هرکسی در ملأ عام قداره بکشد برای ایجاد وحشت در جامعه ، چه رسد به آدم کشتن ، که این اشرار که به زجر کشی آدم کشته بودند ، بسیجی و طلبه ی روحانی کشته بودند ، حالا موقع اجرای حدود الهی شده ، عده ای در احکام حدود بیایند تشکیک کنند که : در دماء و اعراض باید احتیاط کرد ؛ بله حتماً باید در دماء و اعراض احتیاط کرد ؛ آن موقعی که شرور خون میریخت ، چرا آن موقع نگفتی که نباید خون مسلمان را بریزی؟ این بسیجی چه گناهی کرد؟ این طلبه چه گناهی داشت ؟ آنجا خون مومن را اعتراض نکردند که باید حفظ بشود و نباید ریخته بشود ، اما الآن که قاتل شرور دارد محاکمه و محکوم به مجازات میشود ، جای این دارد که تشکیک کنی و اعتراض کنی که چرا آدم کشته بشود؟ اینها خصلتهایی است که طبق منطق قرآن نفاق است ، از هر کسی هم که سر بزند . خدا کند که بعضی از این سیاسیون ، تنها غفلت زده باشند و گرفتار وسوسه های این و آن شده باشند که به آن حد نفاق نرسیده باشند .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، با تلاوت آیه مبارکه 108 سوره مبارکه یوسف کلام الله مجید فرمودند: امروز نهم دی است ، سالروز 9 دی سال 1388 ؛ بعد از چند ماه شرارت ، بعد از چند ماه ایجاد ناامنی در عرصه ی خیابان ها و کوچه ها در تهران ، دیگر کاسه ی صبر ملت در سرتاسر کشور لبریز شده بود . و البته که اینجا در قائم شهر در هشتم دی راه افتاده بودیم و حقیقتاً جمعیت آن هشتم دی مشابه روز قدس و 22 بهمن بوده است . سرتاسر کشور ، در نهم دی 1388 ، مردم برای به نمایش درآوردن بصیرت خود ، و درک و شناخت خود ، و برای اعلام وفاداری به امامت و ولایت ، که پیوند ملت با ولایت پیوندی قلبی و معنوی و ارزشی و الهی است به صحنه آمدند . هیچ تعلقات مادی در این پیوند وجود ندارد و همان ارادتی را که شیعه به امیرالومنین و امام حسن و امام حسین و امامان معصوم تا به وجود ولی الله الاعظم حجت بن الحسن العسگری دارد ، همان ارادت و سنخ همان اندیشه و اعتقاد است برای فقیه عادل در جایگاه نیابت از ولی الله الاعظم . اینجا دو ولایت نیست ، بلکه ولایت مستمر است و ولایت اللهی به پیغمبر محول شد و از پیغمبر به امیرالومنین و امامان معصوم و در عصر غیبت هم که فقیه عادل نایب عام است ، همان ولایت اللهی اعتبار فقیه عادل است و عزت اهل ایمان . إنّ الإمامةَ زِمامُ الدِّينِ ، و نِظامُ المُسلِمينَ، و صَلاحُ الدُّنيا، و عِزُّ المُؤمِنينَ ؛ عزت اهل ایمان در سایه ی امامت است . مصلحت اهل ایمان در سایه ی امامت و ولایت است . چرا اشرار فقط رهبری را هدف قرار داده بودند؟ برای خاطر اینکه دشمن خوب میفهمد که اساس این نظام با امامت و ولایت است . همانگونه ای که در روزگار امیرالومنین چه سختی ها و مشکلاتی برای امیرالمومنین فراهم کرده بودند . سالروز شهادت حاج قاسم در پیش است . او که دنبال عناوین و القاب نبود و سفارش کرد روی سنگ قبرش بنویسند سرباز حاج قاسم سلیمانی . این نهایت اخلاص و تواضع است . دنبال نام و نشان و مقام نبود . حقیقتاً نمونه ی یک انسان بصیر در روزگار ما . بصیر بودن ، یک امتیاز بالایی است ، چرا که آقا امام صادق سلام الله علیه درباره ی ابوالفضل العباس که میخواست او را ستایش کند میفرمود:« كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه ِ و أبلى بَلاءً حَسَنا وَ مضی شهیدا » عموی ما عباس ، بصیرت نافذی داشت . بصیرت بالا و به جا و به موقعی داشت و ایمانش حکم بود و با برادرش اباعبدالله جهاد خالصانه و مخلصانه داشت . امیرالومنین مالک اشتر داشت ، آقا اباعبدالله الحسین ابوالفضل العباس داشت ، و حالا حاج قاسم اگر شخصیت های مشابه ایشان هستند که ان شاءالله هستند ، اینها شبیه مالک امیرالمومنین ، و در رتبه ی پایین ترِ ابوالفضل العباس یعنی با آن سنخ و سو ، ولی کوچکتر ؛ عباس در پله ی چندم بالا ، ولی در همان ردیف . مهم این است که ردیفش ردیف درستی باشد ، کانالش کانال درستی باشد .

آیت الله معلمی افزودند : حاج قاسم سفارش داشت که کتاب الغارات را بخوانید. کتاب غارات ، کتابی است که غارتگری های معاویه را ، حمله های پیاپی معاویه را در این کتاب تقسیم میکند . میگوید معاویه از آینده ی حکومت امیرالومنین سخت هراس داشت و از یک سمت طلحه و زبیر را نامه و پول و آدم فرستاد و تحریک کرد برای شورش جنگ جمل ، و از سوی دیگر عوامل به اصطلاح امروزی تروریستی و آشوبگر و غارتگر میفرستاد آبادی های عراق را شبانه هجوم می آوردند برای اینکه ناامنی ایجاد کنند . از یک سمت امیرالمومنین درگیر با شورشیان جمل در بصره ، و از سوی دیگر آبادی های اطراف مدینه را با شبیخون و غارتگری و کشتن آدم ها ناامن میکردند . حاج قاسم میخواست بفرماید که هرکسی این کتاب را بخواند میبیند که امروزه آمریکا است که مثل معاویه ی زمان امیرالومنین ، و برای جمهوری اسلامی ، انواع مختلف گرفتاری ها را متأسفانه متأسفانه بعضاً به دست بعضی از ایرانی ها رقم بزند . ببینید ، مردم هر کشوری برای کشور خودشان غیرتی دارند ؛ حتی اگر در داخل همدیگر را قبول نداشته باشیم ، ولی در برابر بیگانه و دشمن ، نباید برای آسیب زدن به طرف مقابل ، عامل اجرای بیگانه بشویم . اینها نکته های مهمی است که در تاریخ می ماند و ثبت میشود که چه کسانی با بیگانه و دشمن هماهنگی و همسویی و همدلی کردند و چه کسانی پای عَلَم اسلام ایستادند و مقاومت کردند .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر افزودند : بحمدالله امسال و در مقابل این اغتشاشات هم مومنین خوب در 13 آبان نشان دادند ، و مخصوصا اخیراً پای پیکرهای شهدا ؛ ببینید شما را به خدا ، این عزت و این هشیاری و این عقل و بصیرت ، این تعهد ، چقدر مقدس است؟ دشمنان کور هستند و نمیبینند ، اثری و نشانه ای از شهیدی که 37 سال ، 38 سال قبل ، جسدش در بیابان مانده بود ، تکه استخوانی آمده ، و بحمدالله اجتماع سنگین مومنین در این شهر و همه ی شهرها گرد آمدند و یکبار دیگر به رخ  دنیا کشیده شد که این ملت به کوری چشم دشمنان اسلام و انقلاب نسبت به نهضت امام راحل ، انقلاب عظیم اسلامی و امامت و ولایت ، پایبند و استوار میماند .

خطیب جمعه قائم شهر افزودند: اگر این دولت مثل دولت قبلی در برجام کوتاه آمده بود ، من به شما عرض میکنم که خیانت به خون شهدا بود ، خیانت به اندیشه ی امام راحل بود ، مغایر رهنمود رهبر بود . اسلامی میخواهد با عزت پیش برود ، بله دشمن دارد و دشمن دردسر و مشکل ایجاد میکند و سختی و گرانی می آورد ، ولی به فضل الهی وعده ی خدا حق است ، و اگر همه هماهنگ و یکپارچه مقاومت میکردند ، و می ایستادند ، «  إن تنصروا الله ينصركم ويثبت أقدامكم  » و « ان ینصرکم اللَّه فلا غالب لکم » ؛ ما ، کل مجموعه ی ایرانی ، سیاسیون ، احزاب ، نکردیم اینکار را که یکدست بیاییم پای نصرت دین خدا بایستیم . اگر پای نصرت دین خدا همه هماهنگ میشدند ، نعوذبالله که خدا وعده اش تخلف کند . خداوند یاری میکند .

در قسمت پایانی خطبه دوم ،  اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سید سجاد ادیانی اقامه شد.

در بین الصلاتین جمعه و عصر ، بسیجی دانش آموز جناب آقای علی احمدی ، بیانیه بسیج دانش آموزی و بسیج فرهنگیان شهرستان قائم شهر و استان مازندران را در بمناسبت روز تجلی بصیرت امت و میثاق با ولایت قرائت کردند.