مراسم نماز جمعه 14 بهمن ماه 1401 شهرستان قائم شهر

مراسم نماز جمعه 14 بهمن ماه 1401 شهرستان قائم شهر با استقرار میز خدمت و پاسخگوییِ مسئولین شهری ، ریاست و معاونین اداره دامپزشکی ، بیمه سلامت ، و نیروی انتظامی شهرستان قائم شهر به مراجعات مردمی آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای مصطفی یوسف پور ، و پس از قرائت بیانیه ی مجمع هم فکری علوی و فاطمی بسیج دانش آموزی و فرهنگیان استان مازندران بمناسبت دهه مبارک فجر توسط خانم یحیایی ، و ایراد بیانات آقای اکبری«از فعالان فرهنگی شهرستان قائم شهر» ، اذان ظهر به افق شرعی با نوای آقای سید سجاد ادیانی اقامه ، و خطبه های نمازجمعه توسط امام جمعه موقت شهرستان قرائت شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید قاسم حسینی گل افشانی در آغاز خطبه ی اول با دعوت مستمعین به تقوای الهی و دوری از معاصی و گناهان فرمودند: تقوا مثل این واکسنی است که در ایام کرونا زده شد ، سبب میشود که انسان در برابر گناه ، خودش را واکسینه کند . تقوا سبب از بین رفتن آسیب ها و آثار گناهان است . تبریک و تهنیت عرض میکنم شب میلاد با سعادت مولی الموحدین ، ابوالحسنین ، مولی الکونین ، اسد الله الغالب ، علی بن ابی طالب«ع» را محضر مقدس امام زمان «عج» ، و حضور همه ی شما پیروان و عاشقان امیرالمونین. به کعبه شد پدید و به مسجد شد شهید ، نازم به حسن مطلع و حسن ختام تو ؛ هم در بهترین زمان در ایام البیض ، ایام اعتکاف و هم در بهترین مکان در کعبه . مقام پدری که نسبت به همه ی ما دارند . پدر گاهی پدر سببی است ، که به او تعبیر به والد . اما گاهی پدر ، پدر معنوی است ، و قرآن میفرماید ملة ابیکم ابراهیم . ابراهیم را پدر امت میداند . هر نبی یک معجزه و آیه ای دارد ، و نشانه ی نبوت نبی مکرم اسلام ، علی بن ابی طالب است.

خطیب موقت جمعه  قائم شهر افزودند: در زمان ما ، ما ویژگی های حضرت امام راحل را که میبینیم ، میبینیم که نمونه ای کوچک از خصائص خاص امیرالمومنین«ع» است . ویژگی امیرالمومنین«ع» را رسول اکرم«ص» به ایشان داد . ابن عباس میگوید با پیغمبر در کوچه ای میرفتیم ، علی «ع» رسید و سلام فرمودند ، پیغمبر فرمود که : علیک السلام یا امیرالمومنین . امیرالمومنین ، خاص حضرت علی «ع» است . به امام صادق گفتند که آیا اجازه داریم به سایر امامان هم با این بیان که السلام علیک یا امیرالمومنین سلام بدهیم ؟ فرمودند: خیر ، این مخصوص امیرالمونین است . خاص امیرالمونین است . السلام علیک یا امیرالمومنین .شایسته است این روزها ما یک زیارتنامه ای ، اقلاً زیارت امین الله را ، امشب و فردا داشته باشیم از آن حضرت . ان شاءالله خداوند ، همه ی ما را مشمول الطاف امیرالمومنین «ع» قرار بدهد.

خطیب موقت نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: تهنیت عرض میکنم شب میلاد با سعادت مولی الموحدین امیرالمومنین «ع» را . و همینطور تبریک عرض میکنم روز پدر را به پدران عزیز و گرامی و زحمتکش . واقعاً بهترین روز را به نام پدر گذاشتند . همچنان که بهترین روز را برای روز مادر انتخاب کردند و روز زن . پیمبر اکرم«ص» خیلی سفارش به والدین داشتند . شایسته است که نسبت به والدین احترام کنیم و با آنها مهربان باشیم . آنها در سنین کهنسالی ضعیف میشوند ، چشم و گوش و دست و پای آنها ضعف پیدا میکند ، و تا آنجایی که میشود باید به آنها احترام کرد که این شایسته است . مومن حرت پدر و مادر و به ویژه مادر را نگه میدارد . رسول اکرم فرمودند که نگاه فرزند به پدر و مادر از روی محبت عبادت است . فرمود دعای پدر برای فرزند مثل این است که پیامبر برای امتش دعا کند .

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با اشاره به فرارسیدن ایام البیض ماه رجب افزودند: ماه رجب ماه تخلیه ی گناهان است ، لذا ذکر استغفار در آن بسیار مستحب است در صبح و عصر ، به جهت همین است که انسان باید اول خانه را پاک کند از آلودگی ها ، و باید در همین ماه رجب ، تمیزی و طهارت این بدن و نفس و جان و روح انسان رقم بخورد .یکی از چیزهایی که این را در ماه رجب فراهم میکند اعتکاف است .ک اعتکاف سنتی است که تأکید فراوانی شده است و بحمدالله در شهرستان قائم شهر در 19 مسجد اعتکاف برگزار میشود . ان شاءالله تا آنجایی که عزیزان توان دارند از این برنامه استفاده کنند . اعتکاف یک تمرین و مانور معنوی است. لذا ارتش و سپاه که گاهی مانور میگذارند که نیروهایشان آماده باشند ، این اعتکاف هم مانوری برای مومن و سکوی پرشی است به سوی معنویت . اعتکاف درواقع یک نشست و یک جمع مومنانه است. یک پاتوق مومنانه است ، که انسان در جمع مومنام مخلص قرار میگیرد . ضمن اینکه باید در میان جمع به خلوت هم بپردازد . یعنی در اعتکاف باید به گذشته فکر کند که چگونه بوده نسبت به گذشته و حالش را دریابد که امروز چه میکند و برای آینده اش برنامه ریزی کند . گاهی ما از بس مشغول کارهای روزمره هستیم ، خودمان را فراموش میکنیم . این سه روز اعتکاف برای ریکاوری است . البته گاهی آسیب هایی در اعتکاف هست که نمیگذارد انسان آنگونه که باید بهره مند بشود . مثل همین گوشی های موبایل که در اعتکاف برده میشود و همه ی کارها را به جای انجام در بیرون ، گویا در همان اعتکاف و با تلفن انجام میدهد . یا گاهی مراسم های متعدد در اعتکاف برگزار میشود ، که آن خلوت معتکفین را به هم میزنند . خب این معتکف به خلوت نیاز دارد . مراسم میشود برگزار بشود ، ولی در حد کفایت که تداخل با حال خلوت معتکفین نداشته باشد . گاهی بعضی از این آسیب ها باعث میشود که حتی جوان ها فاصله بگیرند . مثلاً عمل ام داوُد جزو اعمال لازم اعتکاف نیست ، و یا نمازهای دو رکعتی امشب و دو دورکعتی فرداشب و سه دو رکعتی پسفردا شب ، این جزو اعمال لازم اعتکاف نیست . اعتکاف یعنی انسان برود در مسجد معتکف بشود . حالا بگوییم بیا عمل ام داوُد انجام بده و یک نوجوانی بیاید ببیند که نمیتواند آن سوَر قرآن را به درستی تمام کند ، و مشخصاً آن وقت به ذوق او خواهد خورد . ببینید همه را که نباید با هم انجام بدهد ؛ و حال گر کسی توان داشت انجام بدهد . پس سعی کنیم خودمان و جوانهایمان از این اعتکاف بهره مند بشویم ان شاءلله.

خطیب موقت جمعه قائم شهر ضمن اشاره به ایام الله دهه مبارک فجر و بیان دست آورد های نظام اسلامی ، ضمن تشکر از استاندار استان مازندران افزودند: در دهه فجر امسال در مازندران 1367 پروژه در حوزه های عمرانی به میزان یازده هزار میلیارد تومان انجام خواهد شد و پروژه ی مهم در منطقه ی بین قائم شهر و ساری ، بیمارستان 1200 تخت خوابی را داریم که همه ی تخصص ها در یک بیمارستان جمع خواهد بود و اَبَر پروژه ی مسیر زادراه شرق به غرب استان مازندران که همینجا جا دارد تشکرکنیم از عزیزانمان نمایندگان محترم ، و نمایندگان ما در کشور ، که تلاش دارند و آنجا هم پیگیر ماجرا هستند و بالاخره یک پروژه ی عظیم که از شرق استان به غرب استان بخواهد حرکت کند ، بسیار حائز اهمیت است . و پروژه ی بزرگ بزرگراه قائم شهر و ساری را داریم و کارهای عظیمی در شرف انجام است و ان شاءالله خداوند به همه ی آنهایی که فعالیت میکنند توفیق مرحمت بفرماید .

استاد حوزه و دانشگاه افزودند: بحث شکل گیری شورای سیاستگذاری مهدویت در شهرستان قائم شهر است ، که مزین است به نام زیبای امام زمان «عج» با ریاست حضرت آیت الله معلمی و با دبیری جناب آقای عظیمی که زحمت های فراوانی در این عرصه در گذشته داشتند ، و ان شاءالله از نیمه ی شعبان هم فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و عزیزانی که در این زمینه میخواهند فعالیت مؤثر داشته باشند به این شورا میتوانند کمک کنند و در زمینه ی فراهم شدن ظهور آقا امام زمان قدمی را بردارند .

در قسمت پایانی خطبه دوم ،  اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط حجت الاسلام والمسلمین حسینی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت حجت الاسلام والمسلمین حسینی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سید سجاد ادیانی اقامه شد.

لازم به ذکر است جمعیت هلال احمر شهرستان قائم شهر با استقرار در محل برگزاری نمازجمعه شهرستان ، کمک های مردمی به آسیب دیدگان زلزله ی خوی را بمنظور ارسال به این مناطق دریافت نمودند.