مراسم نماز جمعه 12 خرداد ماه 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 12 خرداد ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای رضا قدمی آغاز ، و پس از اجرای سرود جمعی توسط گروه سرود خادمین شهدا ، و اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای مؤذن نوجوان «آقای هادی رمضانی» ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه شریفه ی 20 سوره مبارکه احقاف  کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان همه ی ما را از خصلت های زشت و ناروا ، مخصوصاً از خصلت استکباری مصون و محفوظ بدارد . تا گفته بشود استکبار ، قدرت های بزرگ ظالم دنیا به ذهن می آیند ؛ اما گاهی هم نه ، بلکه یک قدرت کوچک ، ولی مستکبر منظور است . استکبار یعنی در برابر حق تمکین نکردن .اگر خدای نکرده همسری حق همسری را رعایت نکند او میشود خدای نکرده مستکبر . اگر خدای نکرده ، پدر نسبت به فرزندان و پیشنهاد عاقلانه و صحیح ایشان تمکین نکند ، او هم خدای نکرده بلانسبت میشود مستکبر . همانطور که ایمان درجاتی دارد ، استکبار هم درجاتی دارد ، که خدای رحمان همه ی ما را از این خصلت های زشت و ناپسند مصون بدارد و ما را برای پیوستن به فضائل تقوا یاری بفرماید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی احقاف کلام الله مجید فرمودند: کفر هم درجاتی دارد ، که اگر کسی به ظاهر منکر خدا نباشد ، اما دستورات خدا را انکار دارد و نماز و روزه و صله ارحام و احسان به والدین را قائل نباشد ، عملاً میشود کافر ، ولو اسماً مسلمان باشد . اسم و عنوان مشکل را حل نمیکند . آنچه که مشکل ار حل میکند خصلت ها است . آنچه که مشکل می آفریند هم خصلت ها است . خصلت ایمانی اقتضائاتی دارد و پایبندی هایی دارد و خصلت کفر هم اقتضائات و نشانه هایی دارد . آنهایی که احکام خدا را باور نداشته باشند و تمکین نکنند ، و همین قصه ی حجاب و بی حجابی ، که واقعاً بعضی ها گرفتار جهالت هستند و اگر بدانند که حجاب حکم خدا و کتاب خدا است و حکم قرآن است ، اما معذلک رعایت نکند ، باز هم درجه ای از کفر است . آنهایی که در دنیا کفر ورزیدند ، عرضه میشوند به آتش جهنم .

آیت الله معلمی افزودند: ما شیعه ی امامان معصوم هستیم ، باید سعی کنیم در کنار استفاده از طیبات دنیا ، حد و اندازه داشته باشیم . .بله مثل امیرالمومنین نمیتواند کسی عمل کند ، اما باید یک شباهتی و یک نمایی از رفتار و عملکار ایشان در نامه ی اعمال باشد که سند برای تشیع و پیروی از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت لحاظ شود .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، ضمن بیان روایتی از امام صادق «ع» فرمودند: از آقا امام صادق«ع» این بیان بسیار حکیمانه و جدی و راهگشا است که فرمود : ای بندگان خدا ، بدانید و مراقب باشید که شیطان دام های فراوان خود را در این دنیای دار غرور گسترانیده و پهن کرده است . قصد شیطان آدمهای فاسد نیسد ، برای اینکه او تلاشش این است که آدم ها را به فساد بکشاند . وقتی به فساد کشاند ، دیگر آنجا موفق شده و میرود به سراغ دیگری . معصوم «ع» فرمود: قصد و هدفی ندارد شیطان مگر دوستان ما را .

ایشان افزودند: چرا در این فضای مجازی ، اگر عزیزان ، فضای مجازی و عزیزان آشنا به زبان انگلیسی ، رسانه های انگلیسی را هم پیگیری کنند میبینند در میان همه ی کشورهای دنیا ، هیچ کشوری برای قدرتهای استکباری مثل آمریکا و انگلیس و اسرائیل ، سیبل هدف نشده است ، و فقط جمهوری اسلامی ایران است که برای این قدرت های استکباری سیبل هدف است . این سیبل هدف بودن را قبلاً میترسانیدند و میگفتد همه ی گزینه ها روی میز است و این کنایه بود از اینکه ممکن است برخورد نظامی بشود مثلاً ؛ اما الآن خوشبختانه چشم زهره گرفته شده از ایشان و دیگر هوس اینکه تهدید نظامی کنند ، ولی الآن به فکر ذهن و عقل و اندیشه  جامعه ما هستند و میخواهند فکر را از مسیر درست به انحراف بکشانند و بدبینی ایجاد کنند . این به این معنی نیست که ضعف بعضی دستگاه ها را توجیه کنیم ؛ نه خیر ، مشکل داریم و این واقعی است ، اما چاره ی مشکل پیروی از آنچه که رادیوی اسرائیل و آمریکا و bbc بگوید نیست ؛ بلکه باید دوست و دشمن را بشناسیم و هدف دشمن را شناسایی کنیم ؛ ببینید ، بعضی در درون هم متأسفانه به موازات خطری که استکبار از بیرون متوجه ما میکند ، مشابه آن هم اگر نشده ، حداقل یک درجه پایین تر ، خطراتی که در درون ، بعضی از سیاسیون ورشکسته دارند هدف دشمن را تعقیب میکنند و پیش میبرند .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر در ادامه فرمودند : بعضی از کسانی که امروز برای یک جریان در کشور میخواهند سردمدار باشند و جهت دِه باشند برای جامعه ، بیایند و برخورد قانونی با بی حجابی را محکوم کنند ، اما همینها در برابر فجایعی که عوامل استکبار در حرم شاهچراغ مرتکب شده بودند خفه باشند . خب این زائرین و این بچه ی خردسال همراه مادر و پدر ، که رفته اند حرم شاهچراغ ، چه گناهی دارند که مزدور بیگانه بیاید و قتل عام کند؟ . در ادامه ببینید چقدر اینها وقاحت و جسارت را تا کجا برسانند که همان ایام با کمال بی شرمی بگویند «کار خودشان است!» اما الآن که پای محاکمه ی آن قاتلین پیش آمده ، اشک تمساح بریزند و شیون کنند که چرا اعدام! ؛ خب شما بی حیاها که میگفتید کار خودشان است ، این آدمی که این کار را انجام داده و الآن دارد محاکمه میشود و اعتراف کرده که خودش انجام داده است ، خب  پس دیگر شیوَن شما چیست ؟! اینجا که امام صادق «ع» میفرماید ابلیس دام های خود را میگستراند ، امروز خطرناک ترین دام ابلیس همین فضای مجازی است . همه ی اقشار جامعه ی ما را هدف قرار میدهد ، مخصوصاً نسل جوان و پسران و دختران ما را . لذا هم خانواده ها باید هشیاری کافی داشته باشند ، و هم معلمین در مدارس و اساتید در دانشگاه ها ، و همه عناصر موثر فرهنگی باید برای تنویر افکار جامعه ی ما احساس مسئولیت کنند .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر ضمن اشاره به سالروز ارتحال امام خمینی«ره» و سالروز قیام خونین 15 خرداد 1342 و بیان این بیت که سالها میگذرد ، حادثه ها می آید ، انتظار فرج از نیمه ی خرداد کشم ، فرمودند: این مصداق المومن ینظر بنور الله است . در آن روزگار ، مرحوم امام مقامی نداشت ، مالی در اختیار نداشت ، منصبی نداشت ، اما یک سرمایه  بزرگ داشت ، سرمایه اعتماد مردم و علاقمندی مردم به او . اساس حرکت تا پیروزی ، تا به امروز ، سه عامل اساسی بود : اول مردم آگاه و هشیار ، و دوم رهبری آگاه و هشیار و سوم ایمان و اعتقاد به هدف . شما ببینید مثلاً بحرین جزیره ای بود مانند کیش و قشم برای ایران ؛ چه کسی  این جزیره را به انگلستان پیشکش کرد و انگلستان عوامل خود را در آنجا نشاند و یک عده شیعه ی مظلوم آنجا تحت سلطه ی وابستگان به انگلیس آمریکا دارند به سر میبرند. حتی عزاداری ایشان را مانع میشوند .آنهایی که میخواهند دودمان پهلوی را تطهیر کنند این خجالت ها را کجا ببرند؟ الآن سیستان و بلوچستان ، که مردم گرفتار کم آبی و بی آبی هستند ، آیا واقعاً مومنین خبر دارید همین دودمان پهلوی ، قبل از پیروزی انقلاب ، بخش عمده ای از خاک ایران را که چشمه های فراوان و مسیر آب داشته است به افغانستان واگذار کرده است ؟ چرا؟ برای خاطر اینکه اربابش دستور داد . اینکه میگفتیم رژیم شاهنشاهی وابسته به بیگانه بود  همینجا هاست . اما حالا فشار بیاورند که افغانستان که حقابه ایران را نمیدهد ، چرا دولت پیگیری نمیکند! دیگر نمیگویند چرا رژیم شاهنشاهی خیانت کرد و این منطقه را واگذار کرد به آنها! . همانگونه که در روزگار پیغمبر آنهایی که با بعثت پیغمبر ، با تشکیل حکومت در مدینه ، منافع خودشان را در خطر میدیدند ، آنها منتظر از دنیا رفتن پیغمبر بودند . در جنگ احد به دروغ شایعه کرده بودند که پیغمبر کشته شد . تصورشان این بود که مردم وقتی احساس کنند پیغمبر از دست رفته است ، دیگر مقاومت نمیکنند و فرار میکنند که زمینه ساز بخشی از شکست مسلمانها در احد همین بود .

عضو مجلس خبرگان رهبری افزودند: در قصه بیماری مرحوم امام و قسمت پایانی عمر امام ، استکبار جهانی هم همین انتظار را داشت و خیال میکرد که این انقلاب به وجود شخص امام وابسته است . لذا شب 14 خرداد اتفاق افتاد ، ولی شب اعلام نکردند و فردا صبح اعلام کردند ، وقتی اولین لحظه خبر فوت امام «ره» اعلام شد ، روزنامه پرتیراژ آمریکایی  آسوشیتد پرس آناً منعکس کرد و انتشار داد: «پایان عمر خمینی ، آغاز فروپاشی جمهوری اسلامی! » . اما همان روز با فاصله پنج ساعت یا شش ساعت ، وقتی همه خبرگزاری ها اعلام کردند حضور انبوه و میلیونی مردم در خیابان های تهران سراسیمه به سمت جماران حرکت میکردند ، این حضور مردم باعث شد همین روزنامه  آسوشیتد پرس بعد از پنج شش ساعت مجدداً تیتر زد که « «خمینی بعد از غروب ، دوباره طلوع کرد!» این عبارت روزنامه آمریکایی است ها! حرفی نیست که ما خودمان درست کرده باشیم. اینها معنویت و اخلاص را نمیفهمیدند و خیال میکردند در رفتن رهبر ، انقلاب هم برود ، اما اینچنین نیست و این سند پر افتخار را میبینیم که : إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْإِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ . این نشانه باید ماندگار باشد و همانگونه که نشانه ی رسول خدا ماندگاری پیدا کرد ، نشانه ی امام راحل ، انقلاب ، عنایت الهی شد بعد از ارتحال او خلف صالحش مقام معظم رهبری همچون امام راحل عنان کار را در دست گرفته اند . من درس امام میرفتم سه سال ، که اندیشه او واقعاً مثل یک آهن ربا که جذب میکند ، امام ، وجودش یک عده را جمع میکرد دور خود ، ولی خب یک عده هم بهانه می آوردند و توهین میکردند و خیلی محترمانه اش این که میترساندند ما را که مگر شما نمیخواهید دیگر به ایران برگردید؟! . بله وحشت داشت ، اما جاذبه هم داشت . نزدیک شدن به امام برای یک عده که علاقه داشتند افتخار بود و برای بعضی ها هم بله ترس داشت .

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب سید رضا میرزاآقایی  اقامه شد.