متن خطبه های نمازجمعه 17 خرداد 1398 شهرستان قائم شهر – خطیب : ابوالشهیدین آیت الله معلمی

IMG_8168

خطبه دوم:

اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.صلوات…

برادران و خواهران نمازگزار ، بار دیگر ، هم خودم و همه ی شما را به تقوای الهی ، یاد خدا ، سفارش دارم.یاد خدا در همه ی لحظات و همه ی آنات. وارد مسجد که میشویم ، بسم الله الرحمن الرحیم ، برای تطهیر میرویم ، مستحب است موقع وارد شدن بگوییم بسم الله الرحمن الرحیم ، وارد رخت خواب میشویم که بخوابیم ، بسم الله الرحمن الرحیم . یعنی اینکه هیچگاه انسان از یاد خدا غافل نباشد . انسانی که همواره به یاد خدا باشد و دل به دستورات الهی داشته باشد ، آن انسان ، هم در زندگی موفق است و هم برای آتیه ی خود نباید نگرانی داشته باشد . خدای رحمان کسی را بی جهت عذاب نمیکند . عذاب ، نتیجه ی بد عمل کردن انسان میشود . امیدواریم که خدای منان به من گوینده و همه ی شما شنوندگان عزیز ، توفیق آن دهد که آنی و لحظه ای از یاد او غافل نباشیم .

حضور پرشکوه مردم مومن و صبور در راهپیمایی روز جهانی قدس و همچنین حضور جدی و مصمّم قشرهای مختلف در سالروز ارتحال امام  که کنار مرقد نورانی و مضجع شریفش ، پای سخنان جانشین شایسته اش ، مقام معظم رهبری ، نشستن و حضور پیداکردند ، و همچنین حضور مومنین مخلص ، صبور ، مومن ، روزه دار در ماه رمضان ، در نماز عید سعید فطر ، مخصوصاً در تهران ، مظهر عظمت و شکوه و اقتدار و عزت ملت بزرگ ایران بود . و همچنین مراکز استان ها ، و احساس میکردم واقعاً امسال باشکوه تر از سالهای قبل حتی . و همچنین همینجا هم در همین مصلی قطعاً عزیزانی که بودند ، خودشان میدانند که از سالهای قبل پرجمعیت تر نماز عید برگزار شده بود .استثنایی بود نسبت هب سالهای قبل . این حضور گسترده و مصمم ، حکایت از بصیرت ملت ، آگاهی ملت ، وقت شناسی ، دوست شناسی ، دشمن شناسی ، و روح مقاومتی که نشأت گرفته از مکتب و اندیشه ی امام راحل است در ملت ؛ شیطان بزرگ ، استکبار جهانی ، از یک سال قبل ، به قول خودشان فشارها را افزایش دادند علیه ملت ایران ؛ البته بخشی از مشکلات معیشتی و اقتصادی نشأت گرفته از بی تدبیری ها ، و عدم پیشبینی های لازم ، یعنی ، آن ایامی که سرگرم و دلبسته ی مذاکره بودیم ، فکر این معنا را نکرده بودیم که اگر یک وقتی شیطنت کنند ، زیر برجام را خالی کنند بزنند ، ما در آن صورت چه کنیم؟ . اگر بخواهند به عداوت و دشمنی شان و به تحریم های همه جانبه ی اقتصادی شان ادامه بدهند ، ما چه کار کنیم ، برنامه ریزی متأسفانه از پیش نداشتیم . اما معذلک این صبوری ملت ، واقعاً سند بصیرت ملت است . موقعیت شناسی است . خب یک وقتی آدم چاره دارد که سختی را تحمل نکند ، اما یک وقتی میبیند که نه ، چاره ی دیرگی نیست و باید سختی را تحمل کرد . اینجا چرا چاره ی دیگری نیست و سختی را تحمل کرد؟ این جا دشمن میخواهد ما را ذلیل کند و به ذلت بکشاند ، میگوییم هیهات منا الذله . ما سختی های معیشتی و اقتصادی را تحمل میکنیم ، اما زیر بار ذلت پذیرفتن همه ی دستورات شیطان بزرگ نمیرویم . این معنا خیلی ارزشمند است ، و خیلی مهم است . و البته مردم ، بصیر هستند ، صبورند ، ولی عمده ی تأثیرگذاری سخنان حکیمانه ، راهگشا ، رهبری های واقعاً از موضع الهی ، یعنی رهبران الهی در امتداد تاریخ ، راهنمایی هایشان برای جامعه از یک سنخیت مناسب مرتبط به هم برخوردار بوده و هست ، همانگونه ای که امام راحل ، مکتب مقاومت در برابر استکبار را برای ملت ، هم تبیین کرد و تعریف کرد ؛ جا انداخت بحمدالله ملت شده ملت مقاوم و الآن در این روزگار سی سال بعد از ارتحال امام ، رهبری معظم انقلاب در همان راستا ، ولی با تحمل خیلی از سختی ها ، در همین ماه مبارک رمضان ، اجتماعات مختلف ، با قشرهای گوناگون ، در محضر ایشان ، به تناسب جمعیت ، اما آنچه را که بیان میکرد ، نیاز جامعه ی ما در شرایط فعلی بود . مخصوصاً این چند روز اخیر ، هم در مرقد امام و هم در نماز عید و هم دیدار با مسئولان ، بعد از اقامه نماز ، بیانات راهگشا و حکیمانه ، چراغ راه ملت است ؛ خدایا این نعمت را از این ملت نگیر . خدایا بر طول عمر و دوام صحتش به کرمت بیافزا . سخنانشان در مرقد در معرفی امام راحل و سیره ی عملی امام ، مسیر پیش روی ملت و دولت ؛ تأکید بر پرهیز از حاشیه سازی ؛ صریحاً فرمود الآن مشکل اصلی ، مشکل اقتصادی کشور است . دولتمردان از حاشیه سازی پرهیز کنند و به این مهم بپردازند .

از صدا و سیما باید تشکر کنیم که برنامه ی  روایت رهبری را که برنامه اش را پخش کردند. من مدت ها بود که آرزو داشتم همیشه ،گاهی هم به بعضی از مسئولین منتقل هم میکردم که چرا این کار را نمیکنید . البته هنوز هم زوایای جلسه ی آن روز ، همه اش پخش نشده . خب ملاحظه میکنند و رعایت حال بعضی  را میکنند و پخش نمیکنند . خدا کند که پخش کنند تا مواضع مشخص بشود . سی سال است که دوست و دشمن دارند تماشا میکنند هنر رهبری او را .سی سال است دشمن دارد تماشا میکند که چگونه بر خط امام پافشاری دارد . بله ، آن بقیه را اگر پخش میکردند آنوقت همه میفهمیدند ؛ چون در آن مجلس ، یکی دو سه نفر ، شاید حد اکثر سه نفر مخالفت داشتند ، لذا مقام معظم رهبری فرمود وقتی داخل این مجلس مثلاً با صلاحیت من برای رهبری مخالفت میشود ، فردا چگونه حکم من نافذ باشد در جامعه  ؟ . یعنی در شرایطی که این بگومگو ها وجود دارد ف بروید سراغ کسی دیگر . بزرگتر و لایق تر از من ؛ هدفش این بود ؛ و اصرار داشت نپذیرد ، اما وقتی که مجلس ، اکثریت قریب به اتفاق ، یعنی در مرحله ی دوم که رأی گیری شده بود ،ظاهراً  الّا سه نفر بقیه متفقاً رأی داده بودند و آنوقت بعد از آنی که این مسئولیت واقعاً بر او تحمیل شده بود ، فرمود: طبق سنت الهی که به پیغمبران تأکید میشود که امر امامت امت را با قوت و قدرت بردارید ، امیدوارم خدای رحمان توفیق بدهد با قدرت و قوت بتوانم بردارم. یک وقتی است که کسی اشتیاق دارد برای یک ریاست و جایگاه ، میرود این را ببیند و آن را ببیند و واسطه بگذارد ، اما یک وقتی خودش پرهیز میکند ، واقعاً باید آدم کف پایش را ببوسد . که من نه ، دیگری را بگویید . آنوقت وقتی سرآخر میگویند موافقین بلند بشوند ، خودش نشسته اند و نگاه هم نکرد ، واقعاً اشک من را این صحنه در آورد ، نگاه هم نکرد ببیند  که چه کسی بلند میشود و چه کسی بلند نمیشود . سرش را پایین انداخت و پناه برده بود به خدا . اینها می ارزد و کم یاب است ، این ها کیمیاست ، این حالت و این روحیه .خدایا این ملت هم لیاقت نشان دادند ، برای داشتن چنین رهبری ، خدایا ، عزت این ملت ، عزت این رهبر را مستدام بدار ؛ خوب است که مومنین درخواست کنند ، تلفنی ، مکاتبه ای ، بازپخش بشود ؛ باز هم پخش بشود ؛ بقیه ی زوایا هم پخش بشود . تشکر میکنیم از این کار.

این ایام سالگرد درگذشت مرحوم مغفور حجت الاسلام حاج شیخ محمدعلی نوریان ، پدر شهید و نماینده ی امام راحل بود در روزگار امام در جهاد سازندگی و بعدها عنوان جهاد کشاورزی پیدا کرد ، همچنین از بعد از ارتحال امام ، از سوی رهبر معظم انقلاب ، و سالگرد ارتحالش این ایام است  و برای پنجشنبه ای که پیش رو داریم ، عصر پنجشنبه در کفشگرکلا ساعت 5 تا 7 ، بعد از ظهر گذاشتند و عمومی است . البته پای پیکرش که بحمدالله جمعیت سنگینی حضور پیدا کرده بودند . ایشان اوایل تشکیل نمازجمعه بعضاً نمازجمعه را هم اقامه میکرد و امام جمعه ی موقت بودند و بعدها که بیماری و عارضه ی سکته پیدا کرده بودند ، از ادامه ی اقامه ی نمازجمعه محروم مانده بودند . امیدواریم خدای رحمان او و همه ی حق داران جمعه حاضر را غریق رحمت بفرماید.

امامان جمعه ی پیشین ، سابق و اسبق ، حجج اسلام و المسلین ، حاج آقای روحانی زاده ، حاج آقا نواب ، و همچنین حاج آقای نوریان را غریق رحمت بفرماید.

((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) نثار ارواح این عزیزان صلوات.

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر ؛ ان الانسان لفی خسر؛ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات؛ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه دوم//