مراسم نماز جمعه 14 تیر ماه 1398 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 14 تیر ماه 1398 شهرستان قائم شهر با استقرار میز خدمت و پاسخگوییِ مسئولین شهری ، ریاست و معاونین محترم اداره صنعت ، معدن و تجارت ، و ریاست محترم اتاق اصناف شهرستان قائم شهر به مراجعات مردمی آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای مصطفی یوسف پور ، سخنرانی پیش از خطبه ها توسط جناب آقای دکتر امام زاده«مسئول محترم دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان مازندران» ، و قرائت اذان با نوای جناب آقای علیرضا بهرامی پور ، خطبه های نمازجمعه توسط خطیب این هفته قائم شهر قرائت شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید قاسم حسینی گل افشانی در آغاز خطبه ی اول با دعوت نمازگزاران ظهر جمعه به تقوای الهی و دوری از معاصی و گناهان فرمودند: تبریک و تهنیت عرض میکنم ایام دهه کرامت ، میلاد با سعادت بی بی دوعالم ، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ، و همین طور پیشاپیش ولادت با سعادت ثامن الحجج آقا علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثنا را محضر مقدس امام زمان«عج» و حضور همه ی ما عزیزان .

ایشان ضمن تشکر از جناب آقای دکتر امام زاده به عنوان سخنران پیش از خطبه ها فرمودند: دهه ی کرامت به جهت ولادت حضرت معصومه و امام رضا به این عنوان نامگذاری شده است . البته همه ی اهل بیت کریم هستند و حضرت معصومه هم مشهور شد به کریمه ی اهل بیت . کرامت یعنی روح بزرگی که منزه از هستی و پلشتی و زشتی و دنائت باشد.هر روحی که از دنیا و تعلقات دنیا و الزامات دنیوی دور هست . در واقع کرامت معنای مقابلش اگر بخواهد معرفی بشود ، کرامت در مقابل دنائت است . دنیایی که از دنائت گرفته شده و پست و پایین است.

امام جمعه موقت شهرستان قائم شهر در ادامه با اشاره به جایگاه معنوی حضرت معصومه سلام الله علیها افزودند : انسان های برجسته ، علما ، بزرگان و مراجع ، زانوی ادب می زدند در مقابل حضرت معصومه سلام الله علیها ؛  آیت الله بهجت رحمة الله علیه ، هر روز برای زیارت حضرت معصومه وارد حرم میشد و مقابل حرم ، ایستاده زیارت حضرت معصومه را میخواند. ملاصدرای شیرازی ، فیلسوف قرن ، از کهک قم ، با پای برهنه به احترام حضرت معصومه می آمد داخل شهر قم و به زیارت حضرت معصومه میرفت .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: جا دارد تشکر کنیم از حضور آقای دکتر امام زاده و دوستانشان ، خدّام الرضا در جمع نمازگزاران جمعه ی امروز ما ، و خداوند ان شاءالله این عزیزان و همه ی ما را از خدام اهل بیت و خدام امام رضا «ع» قرار بدهند ان شاءلله. روز دوشنبه پنجم ذی القعده روز تجلیل از امام زاده ها است . فلسفه ی تجلیل از امام زاده ها و تکریم از آنها ، فقط به این جهت نیست که آنها ذریه ی اهل بیت هستند ، البته این دلیل بسیار مهمی است و ذریه ی اهل بیت باید تکریم بشوند ، بله ؛ اما این تنها دلیل نیست  و دلایل دیگری دارد . یکی از ادلّه ی مهمی که آنها باید مورد تکریم قرار بگیرند فضیلت و علم آنهاست . خیلی از این امام زاده ها دارای فضائل علمی بسیاری هستند ، فقیه و محدّث هستند . صاحبان علم ، صاحبان درجات و رتبه هایی هستند طبق کلام الله مجید .تجلیل اینها مثل سید عبدالعظیم حسنی ، که ایشان از محدثین و فقها است ، و نزدیک 355 روایت اهل بیت را ایشان نقل فرمودند . یا همین حضرت فاطمه ی معصومه سلام الله علیها که نقل کردیم ، و خیلی از امام زاده ها از این جهت که صاحبان علم هستند مورد تجلیل قرار میگیرند . یک جهت هم این است که آنها کسانی هستند که مورد مدح امامان معصوم قرار گرفتند . روایات متعددی پیرامون مدح اینها رسیده است . مثلاً همین امامزاده سید عبدالعظمی حسنی که با چهار واسطه به امام حسن مجتبی میرسد ، در روایت وارد شده که هرکسی که ایشان را زیارت کند ، انگار که امام حسین را در کربلا زیارت کرده است . و لذا شهر ری را کربلای ایران میدانند .

دکتر حسینی افزودند: یکی از این امام زاده های واجب التعظیم و واجب التکریم امام زاده یوسف رضای قائم شهر است ؛ اسناد و مدارکی وجود دارد ، که این امام زاده امام زاده بلافصل است ؛ قطعاً یکی از امام زاده های نزدیک به اما رضا است و در برخی از نقل ها به همراه امام رضا وارد ایران شد و برای تبلیغ به همراه خواهرش به مازندران و قائم شهر آمد و اینجا مأمون عباسی او را به شهادت رساند.بر اساس بعضی از نقل ها ، که مثلاً در سفرنامه ی ناصرالدین شاه قاجار آمده است : «به علی آباد رسیدیم ، آنجا امام زاده یوسف رضا واقع است . خوب ساخته اند . یک درخت بلندی در صحنش بوده است ؛ سردر مطبوعی داشت » . هم میگوید یک درخت سرو عظیمی وسط صحن و سرای حرمش وجو داشت ، و هم میگوید یک سردر مطبوعی داشته است . بر اساس بعضی از نقل ها الآن درب حرم حضرت یوسف رضا در یکی از موزه های انگلستان قرار دارد و چهارصد سال این درختی که آن زمان ناصرالدین شاه بوده همان هنوز هم هست و مردم هم به قبر حضرت یوسف رضا دسترسی ندارند ، به اشتباه این درخت را میبوسند و دروش میگردند و زیارت میکنند . شجره نامه ی امام زاده یوسف رضا را حضرت آیت الله معلمی دیده اند . روی پوست آهو ، وجود دارد الآن و جای تردیدی نیست که مثل شاه چراغ و مثل سایر امام زاده های بزرگ دیگر باید تجلیل و تقدیر بشود از این امام زاده . قدیمی ترین وقف نامه ی استان مازندران مال 525 سال قبل است ، تقریباً 914 هجری قمیری که آن وقف نامه مربوط به زمینی است در منطقه ی پرجیا اطراف تلار از فردی به نام رستم روزافزون که سپه سالار آن مرعشی ها بوده است ، یک زمینی را وقف یوسف رضا کرده بود 525 سال قبل . یک شخص دیگری هم به نام کربلایی علمدار ، یک زمینی 26هزار متر را در سال 1138 ، یعنی نزدیک 300 سال قبل ، برای امام زاده یوسف رضا وقف کرده . اصلاً همینجا میامدند برای زیارت و اینجا توقف میکردند و از اینجا به مشهد رهسپار میشدند . انقدر زائر بود که کسانی که اطراف این حرم بودند ، مجاور این حرم بودند . هنوزهم بهشتی محله که میگوییم مجاور محله بوده . اما الآن بعد از چهل سال از انقلاب چه چیزی از این حرم میبینیم که باقی مانده است؟ حالا قبل از انقلاب که آن خاندان پهلوی ، رضاخان ملعون ، حرم را خراب کرد ، برای اینکه مردم اعتراض نکنند بیمارستان جایش ساخت . حالا بیمارستان ار جای دیگر یعنی نمیتوانست بسازد ؟ زمین نبود؟ بیمارستان نیاز بود برای این شهر ، ولی درست در حرم آقا آمدند این بیمارستان را ساختند و هنوز هم در این 40 سال انقلاب کار جدی صورت نگرفته ، استاندار محترم باید پیگیری بکنند .کار باید در سطح کلان کشوری انجام بگیرد . سازمان اوقاف ، شهرداری . البته مشکل امروز جامعه ی ما علاوه بر مشکلات اقتصادی و معیشتی که مردم دارند ، یکی از مشکلات ، مشکلات فرهنگی جدی است که امامزاده ها قطب فرهنگی کشور هستند . در شهر ، شهرداری ، در شورای شهر ، فرمانداری .

ایشان افزودند: تبریک میگویم به جناب آقای یوسف پور فرماندار محترم جدید شهرستان قائم شهر که اخیراً منصوب شدند و تشکر کنم از آقای محمدی که شش سال در این شهرستان خدمت کردند و شهردار هم فعلاً نداریم ، ان شاءلله تا شهردار جدید بیاید و منصوب بشود ، و به این مراکز فرهنگی که اخیراً سازمانی در شهرداری تشکیل شده به نام سازمان فرهنگی ورزشی ، خب اینها باید مواظب باشند کارهای موازی انجام ندهند با سازمان تبلیغات ، با ارشاد اسلامی و با ستاد نمازجمعه و بیشتر باید بروند به سمت ساختمانها و عمران و آبادی فرهنگی . تا یکی از مهمترین از این ساختمان ها که حرم حضرت یوسف رضا است سامان جدی بگیرد . امیدواریم پیگیری جدی در این زمینه صورت بگیرد . دادگستری منطقه ، میراث فرهنگی استان . بالاخره ما باید در روز قیامت جوابگو باشیم که گذشته این بزرگان حرم و بارگاه داشتند و در چهل سال انقلاب ما کاری برایشان نکردیم و این یکی از نقاط ضعف جدی فرهنگی است . این شهر یک شهر معنوی و فرهنگی بوده و قبل از این خاندان پهلوی تبدیل شد به شهر کارگری ، اما نباید این شهر فرهنگی از بین میرفت . و لذا باید هم به جهات فرهنگی توجه بشود و هم به جهات اقتصادی .

در  پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید قاسم حسینی گل افشانی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سعید دهنوی اقامه شد .

l6s4_img_1020.jpg
q91e_img_1027.jpg
3kov_img_1030.jpg
w96v_img_1036.jpg
8mgb_img_1038.jpg
2fk_img_1050.jpg
lsm1_img_1068.jpg
6cqb_img_1069.jpg
9zn1_img_1072.jpg
fe2n_img_1077.jpg
l97v_img_1080.jpg
8se8_img_1085.jpg
kssq_img_1099.jpg
0lrx_img_1111.jpg
8dvi_img_1113.jpg
hzdn_img_1122.jpg
xvx5_img_1126.jpg
q5xe_img_1138.jpg
zzfe_img_1143.jpg
zbzh_img_1150.jpg
vb51_img_1158.jpg
q839_img_1163.jpg
b0pb_img_1166.jpg
lgf_img_1174.jpg
97ok_img_1175.jpg
ldeb_img_1177.jpg
k3w7_img_1179.jpg
brbt_img_1189.jpg
ehco_img_1198.jpg
7stw_img_1220.jpg
fhi6_img_1227.jpg
t9p2_img_1233.jpg
xip_img_1242.jpg
wbav_img_1246.jpg