خطبه های نمازجمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ شهرستان قائم شهر + فایل صوتی

خطبه اول:
دانلود فایل با لینک مستقیم
خطبه دوم:
دانلود فایل با لینک مستقیم

اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ  الصّلاه والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقهِ الطّاهره سیّدهِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنهِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجه القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.صلوات…

باردیگر خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی ، یعنی التفات و توجه به انجام واجبات و اهتمام جدی ، سعی وافر بر پرهیز از گناه و معصیت سفارش دارم . گناه میسوزاند انسان را . گناه شخصیت را در دنیا هم خُرد میکند و در عرصه ی محشر هم ذلیل میسازد انسان را . ولی عبودیت و بندگی خدا است که عزت میبخشد . العزت لله و لرسوله و للمومنین. امیدوارم خدای رحمان در مسیر عبودیت و بندگی و رسیدن به راه عزت و سعادت عبدی ، همه ی ما را یاری بفرماید .

امروز سالروز به توپ بستند گنبد آقا امام رضا«ع» در سال ۱۳۳۰ قمری یعنی صد و یازده سال قبل در آغاز جنگ جهانی اول به وسیله ی سربازان روسیه ی تزاری آن ایام است . اعلان جنگ روس به سلطان طوس داد ، توپش به گنبد رضوی بانگ کوس داد ؛ فریاد آغاز کار جنگ ؛ بعد از دو سال ، شاه خراسان جوابشان ، با توپ های سلسله دار پُروس داد . دو سال نکشید که روسیه ی تزاری ، متلاشی گردید . مضمحل و از بین رفت  . از گذشته ی دور داشتیم ، تعرض به اعتاب مقدسه . اگر اخیراً داعشی ها در عراق و سامرا به مرقد امامین عسگریین تعرض کرده بودند ، مشابهش را در طول تاریخ ، قدرت های شیطانی و استکباری ، نسبت به ارزش های دینی مسلمان ها ، این گونه تعرضات را داشتند و البته پاسخ های دندانشکنی هم دریافت کرده بودند .

فردا سالروز وفات کریمه ی اهل بیت فاطمه ی معصومه در قم است . قم را امامان معصوم ما خیلی تعریف کرده اند . و بی جهت هم نبوده است . قم بوده که شده مرکزیت برای معارف اهل بیت عصمت و طهارت . قم بوده که اخیراً در تاریخ معاصر ، شده خاستگاه عالِم برجسته ی انقلابی «امام راحل» . قم بوده که شده خاستگاه اصل انقلاب . حرکت انقلابی از قم آغاز گشت ، و بعد در طول مدت به سرتاسر کشور سرایت پیدا کرده بود . یک روایت جالبی است که صاحب تاریخ قم ، مردی به نام حسن بن محمدبن حسن ، کتابی نوشته است به نام تاریخ قم که خیلی قدیمی است . او در کتابش میگوید جماعتی از مردم ری رفته بودند به زیارت خانه یخ دا و از زیارت خانه ی خدا برگشتند مدینه در روزگار حیات مبارک امام صادق«ع» . رفتند به نزد ایشان و وارد شدند و سلام کردند . گفتند ما از ری آمدیم  . خودشان را معرفی کردند و گفتند ما دوستان شما در ری هستیم . امام صادق در پاسخ فرمود : مرحبا بإخواننا من اهل قم . آنها خیال کردند آقا متوجه نشد . دومرتبه تکرار کردند که ما از ری آمدیم . باز هم امام صادق فرمود مرحبا بإخواننا من اهل قم . یعنی شما در جوار قم قرار دارید . بدانید مرکزیت شما در قم است . درست است شما از ری آمدید و من هم متوجه شدم شما از ری آمدید . بعد هم ادامه داد و فرمود : خدای رحمان در روی زمین حرمی دارد مکه «مسجدالحرام» . رسول خدا در روی زمین حرمی دارد ، مدینه ، مسجدالنبی.  و امیرالمومنین علی بن ابیطالب در روی زمین حرمی دارد «مسجد کوفه» . و ما اهل بیت ، یعنی بعد از امیرالمومنین ، ما اهل بیت را خدا به ما حرمی داد ، آن هم قم . ما را حرمی است و آن سرزمین نامش قم است . آقا امام صادق فرمود: به زودی بانویی از اولاد من در آن سرزمین دفن خواهد شد ؛نامش فاطمه خواهد بود . هرکه او را زیارت کند ، بهشتی خواهد شد ؛ این کلام امام صادق ، زمانی بود که هنوز آقا امام موسی بن جعفر به دنیا نیامده بود . دقیقاً تاریخ ولادت آقا موسی بن جعفر بعد از این تاریخ است . یعنی قبل از آنی که امام موسی بن جعفر به دنیا بیاید و بعدها بشود پدر حضرت فاطمه معصومه ، آقا امام صادق میفرماید بانویی از فرزندان من در آن سرزمین دفن میشود و زیارتش اینچنین . خب برکت وجود فاطمه معصومه را بفهمیم . آقا موسی بن جعفر فرزند فراوان داشت نسبتاً . حالا هرکسی ممکن است پیش خود یک برداشتی داشته باشد ؛ فرزند فراوان داشتنش حکمت داشت . همین طوس ، همین خراسان ، یک شب هفتاد نفر از سادات بنی هاشمی را سر بریدند داخل چاه انداخته بودند . خواستند نسل بنی هاشم را منقرض کنند . آقا موسی بن جعفر فرزندان زیادی از خود به یادگار گذاشت با این حکمت . در میان فرزندان آقا موسی بن جعفر ، پسر و دختر ، امام رضا ، وصی پدر و حجت خدا و امام معصوم است . اما بعد از امام رضا ، کدام یک از فرزندان آقا موسی بن جعفر ، جلالت و عظمت فاطمه معصومه را پیدا کرد؟ چه پسران ، چه دختران ؟ . فرزندان خوب و پسندیده ای بودند ، از اولاد موسی بن جعفر«ع» اولاد ناخلف سراغ نداریم . مومن و پرهیزکار بودند ، اما درخشش عظمت و شخصیت و جلوه ی فاطمه ی معصومه «س» در شکستن فضای خفقان اختناق ، در مطالبه ی حجت خدا ، امام معصوم ، که آقا امام رضا را با عناد و دشمنی از مدینه برداشتند و به مرو و خراسان آوردند ؛ کسی هم جرئت نمیکرد مخالفت بکند . کسی هم جرئت نمیکرد مطالبه بکند که بگوید ما امام را میخواهیم ، و به سراغ امام برود . اما فاطمه ی معصومه پیش قدم شد و آن فضا را شکست . پشت سر فاطمه معصومه برادرانش حرکت کردند. یکی در شیراز و شاهچراغ . دو عزیز هم در کاشمر مدفون هستند . اینها از فرزندان بلاواسطه و بلافاصله ی آقا موسی بن جعفر «ع» هستند . از فرزندان تنی هستند . البته مادرشان جدا با مادر آقا امام رضا است . ولی فاطمه معصومه«س» از همان مادر آقا امام رضا«ع» . یعنی از ناحیه ی مادر هم مادرشان یکی بوده است . به سراغ امام و حجت خدا آمد و به تقدیر الهی بین راه بیمار شد و در قم در چنین روزی از دنیا رفت و با پدر و اجداد طاهرینش محشور شد ، نثار روحش صلوات…

فردا روز دانشجو است . منشأش چیست که ۱۶ آذر روز دانشجو شده؟ ببینید ، در سال ۱۳۳۲ ، بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ، مثل اینکه همین الان ما آذریم ، جلوتر مرداد کی بوده؟ در تابستان . خب کودتای مرداد ۱۳۳۲ ، کودتای آمریکایی برای برگرداندن شاه ، که شاه را هم برگرداندند ، اما باز امریکایی ها احساس میکردند که اوضاع متزلزل است ؛ رئیس جمهور وقت آمریکا ، معاون خودش را فرستاد بیاید ایران ، برای تثبیت شاه و برای تثبیت اوضاع و برای اظهار قدرت نظام شاهنشاهی ، نیکسون معاون رئیس جمهور آمریکا ۱۶ آذر آمده بود ، و جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران ، در اعتراض به سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به ایران ، که همان قبل از انقلاب هم میفهمیدند آمریکا استعمار گر است و میخواهد ارباب باشند و دیگران را نوکر داشته باشد ، شعار میدادند ؛ اینها را به گلوله بستند و سه نفر مقابل درب ورودی دانشگاه تهران ، از دانشجویان به شهادت رسیدند و بعضی ها هم مجروح شدند و آسیب دیدند و بعدها هم تا قبل پیروزی انقلاب ، هرساله ۱۶ آذر یک تحرکاتی وجود داشت . راجع به اصل تحرکات دانشجویی ، هم مرحوم امام ، بیانی دارد ، و هم مقام معظم رهبری . مرحوم امام میفرمود : ذات جوان دانشجو ،گرایش به حق و عدالت خواهی و آزادی طلبی های مشروع دارد . امام در جای دیگر میفرمود : دانشجویان را ذخایر این مملکت میدانم . مقدرات مملکت ما در آینده به دست دانشجویان است . سعادت یک مملکت ، کلیدش به دست معلم و استاد است . اگر گاهی بعضی از جوانان دانشجو ، گرفتار یک اندیشه های انحرافی میشوند ، بدانید که مشکل از آن استاد است . آن استادی که از انگلستان مدرک گرفته و آمده و یا از آمریکا مدرک گرفته و آمده و یا در داخل مزدوری برای بیگانگان میکند . اگر اساتید گرفتار انحراف نباشند ، جوان ها طبعشان پاک و شفاف و سالم و رو به رشد است . امام میفرمود منشأ همه ی گرفتاری های یک کشور ، گاهی از دانشگاه است و همچنین حوزه های علمی و متقابلاً منشأ همه ی سعادت های مادی و معنوی هم از دانشگاه است . کشور آباد میشود در سایه ی شکوفایی دانشگاهیان و دانشجویان ؛ دانشجویان باید اساتید خوبی داشته باشند و کتاب خوب آموزنده ای داشته باشند و کتاب انحراف نباشد ، استاد انحرافی نباشد ، هم تحصیل علمی داشته باشند و هم برای آبادانی کشورشان بیاندیشند .امام میفرمود بزرگترین وابستگی ملت های مستضعف به ابرقدرتها و مستکبرین ، وابستگی فکری است  ؛ خدا نکند فکر انسان آلودگی پیدا کند و فکر انسان انحراف پیدا کند . آنوقت این انحراف فکری ، کشیده میشود در عمل و رفتار و فرهنگ و اخلاق که سایر وابستگی ها از آن سرچشمه میگیرد . مقام معظم رهبری هم راجع به جنبش دانشجویی میفرمود : جنبش دانشجویی یعنی حرکت ضد استکبار . برای اینکه سال ۱۳۳۲ حرکت دانشجویان ، مقابله و مخالفت با استکبار وقت یعنی آمریکا بود  . جنبش دانشجویی ضد سلطه است . جنبش دانشجویی ضد استبداد است . عدالت خواه است . جنبش دانشجویی در تاریخ کشور ما ثبت شده است . اگر کسی مدعی جنبش دانشجویی باشد و اما این ممیزات را نداشته باشد صادق نیست . کدام ممیزات ؟ یعنی جنبش دانشجویی باید حرکت مقابله با استکبار باشد ؛ حرکت مقابله با سلطه جویی قدرت های بزرگ باشد. مقابله با استبداد باشد . نه جنبش به معنای قانون شکنی . نه جنبش به معنای زیر پا گذاشتن ارزشهای فرهنگی و اخلاقی . دست جنبش دانشجویی نمیتواند در دست کسانی باشد که در فلسطین مردم و کودکان را قتل عام میکنند . هرروز در یمن جنایت می آفرینند و در دیگر کشورهای اسلامی هم خرابی به بار می آوردند . یعنی عوامل آمریکا . هر جریانی که با عوامل آمریکا همکاری کند ، آن ضد جنبش دانشجویی است . چون ماهیت جنبش دانشجویی مقابله با استکبار و آمریکا است . امیدواریم که دانشجویان و جوانان عزیز کشور ما ، که بحمدلله آگاهی دارند ، بهتر از گذشته عمل کنند ان شاءلله . و همین اخراً هم هدف داشتند عوامل استکبار به بهانه ی همین روز دانشجو ، یک تحرکاتی و یک خرابکری هایی در فضای دانشگاه تهران در خوابگاه رقم بزنند که بحمدلله با همت سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر و عوامل تخریب و اسباب و ابزار تخریب آنها هم کشف و ضبط شده است .

آمریکا دست بردار نیست ، و چاره هم جز سربلند کردن و مقاومت چیز دیگری نیست . کوتاه آمدن در برابر استکبار ، مثل قطرات اشک کباب است در برابر آتش.  آتش وقتی اشک کباب را دریافت کند ، شعله ور تر میشود . باید در برابر استکبار مقاومت کرد . مثل مقاومت در برابر سگی که پارس میکند . سگ که به شما حمله میکند اگر بدوی و فرار کنی او بیشتر فرار میکند  . اما اگر محکم ایستادی و تشر زدی ، سگ به عقب برمیگردد؛ این خصلت استکبار و قدرتهای شیطانی عالم است .همچنین فردا روز هواپیمایی کشوری است .

دوشنبه هم سالروز شهادت سرتیپ خلبان ، احمد کشوری از شهرستان سیمرغ در سال ۱۳۵۹ ، رحمت و رضوان الهی بر او و بر همه ی شهدا باد .

و همچنین فردا سالروز معرفی عراق به عنوان متجاوز در جنگ از سوی سازمان ملل در سال ۷۰ . یعنی چه ؟ یعنی ۵۹ تا ۷۰ میشود یازده سال . یازده سال بعد از شروع جنگ ، سالزمان ملل تازه آمد و گفت که عراق آغازگر جنگ بود . مثل اینکه یازده سال داشت اسطرلاب میزد و چرتکه و محاسبه میکرد که ببیند متجاوز در جنگ که بوده است ، یعنی آغازگر جنگ که بوده است. این ثمره ی سازمان ملل زیر سلطه ی قدرتهای بزرگ است . بعد از یازده سال  .

سه شنبه سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۳ و روز جهانی حقوق بشر است . حقوق بشر را بهانه میکنند و ضایع ترین حقوق بشر از ناحیه ی قدرت های استکباری است . اینهمه آل سعود جنایت میکند و آمریکا از او حمایت میکند. آنجا یمنی ها مثل  اینکه نعوذبالله بشر نیستند و از حق و حقوقی برخوردار نیستند . یا مردم مظلوم سرزمین های اشغالی فلسطی گویا بشر نیستند و حقوق بشر برای غیر اینها باید باشد و اما اگر یک آمریکایی جنایتکار دستگیر بشود آنوقت فریاد دنیا را پر میکند که نقض حقوق بشر شده .

چهار شنبه سالروز شهادت استاد اخلاق آیت الله دستغیب سومین شهید محراب و امام جمعه ی شیراز.و همچنین روز جهانی کودک .

مستحضرید که متعاقب این فتنه ای که دشمن در سر داشت برنامه ریزی داشتند برای ایام انتخابات، اما افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی ، خیال کردند فرصت خوبی به آنها داده است، لذا زودهنگام وارد شدند ؛ بلافاصله بعد از پایان یافتن غائله ، مقام معظم رهبری شورای امنیت ملی را موظف کرد و نامه مرقوم فرمود ، تأکید کرد برای تفکیک ، برای شناسایی. افرادی که واقعاً بی غرض و مرض ، اما گله مند از افزایش قیمت بنزین آمده بودند خیابان ، اینها شناسایی بشوند و اگر آسیب دیدند باید جبران بشود و اگر کشته شدند در حکم شهید محسوب بشوند . رأفت را بنگرید . و بعد هم ، حتی بالاتر ، فرمود که نسبت به افراد مشکوک ، در  هرگروه یا جهتی که به رأفت اسلامی نزدیک تر است عمل شود . یعنی اصل را بر برائت گذاشتن به تعبیر حقوق دانان . اگر  یکی آمد و آسیب هم دید ، و نمیدانیم او وابستگی به بیرون و بیگانه داشت یا نداشت ؛ باید به حساب داخلی بیاوریم ، و نباید احتمال بدهیم او وابتسگی به بیرون دارد . ولی آنهایی که وابستگی به بیرونشان محرز است ، آنها جنایتکار است و آنها را هم تازه فرمود حد اقل را برایشان لحاظ کنند . دقت میفرمایید؟ و حتی خانواده های همانهایی که اشرار محسوب میشوند و یا کشته شد و یا دستگیر شد و زندانی است و  به کیفر میرسد ، اما خانواده اگر واقعاً خانواده ی سالمی بوده و یک نفر حالا از آن خانواده رفته شده پیاده نظام دشمن ، بقیه ی اعضای خانواده نباید از حقوق اجتماعی محروم بشوند . فرمود تفکیک کنید بین این مسائل.حقیقتاً اعمال یک رأفت بسیار بلندپایه ی دینی . خب کانون فتنه وقتی خاموش بشود پیغمبر خدا هم همینطور عمل میکرد . اما اگر کانون فتنه سرجایش باشد ، و این اشرار دستگیر شده اگر آزاد بشوند احتمال اینکه به آن کانون مجدداً میپیوندند ، آنجا عاقلانه نیست رها کردن آنها .

ما مصادیق فراوانی داریم از صدر اسلام ؛ از روزگار پیغمبر و بعد در جنگ های جمل  و صفین ، نمونه های فروان که اگر کانون فتنه متلاشی شده ، جانی ترین جنایتکار را هم پیغمبر خدا بخشیده بود . چه کسی مثلاً؟ آن زنی بدکاره ای که شکم حمزه عموی پیغمبر را دریده بود ، جگر حمزه رادرآورد ، جگر را به دندان گرفت که نشان بدهد و اظهار قدرت بکند . پیغمبر خدا کنار پیکر بی جان عمویش نشست و اشک ریخت و ، بدنی را که بعد از شهادت و کشتنش پاره پاره کردند و چشم را از کاسه درآوردند و گوش را بریدند و مُثله کرده بودند حمزه را . اما همین زن خبیثه در روز فتح مکه که رسول خدا همه را آزاد کرد و انتم الطلقا ، او جرئت نمیکرد با چهره ی باز ظاهر بشود . مردها آمده بودند با پیغمبر بیعت کردند ، پشت سر زن ها آمدن بیایند بیعت کنند . جبرئیل آیه ای آورد که پذیر زنان مکه میخواهند بیعت کنند و ایمان آوردند و ایمان می آورند . آنوقت این هند ، یک نقابی به چره انداخت و در میان زن ها خودش را پنهان کرده بود و جلو آمده بود . رسول خدا فرمود که باید ضمن ایمان آوردن به خدا عهد و پیمانی داشته باشید . شرط و شروطی گذاشت . همین هند ، که نقاب انداخته بود شناخته نشود ، آدم فضولی هم بود و نتوانست تحمل کند ؛ گفت یا رسول الله شما از مردها فقط یک شرط گذاشتید برای ایمانشان و اما برای ما زن ها چند شرط دارید میگذارید ؛ علت چیست . صدایش را پیغمبر شناخت و فرمود هند تویی؟ هند برگشت و گفت یا رسول خدا عفوم کن و مرا ببخش. حضرت فرمود همه را عفو کردم . روز فتح مکه که دیگر کانون فتنه پشت سر وجود ندارد . آنجا جای عفو است . اما زمانی که کانون فتنه وجود دارد و اشرار دستگیر شده اگر آزاد بشوند میپیوندند به کانون فتنه ، ایجا جای تحمل است .

((((((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) نثار ارواح این عزیزان صلوات.

از خواهر بسیجی که نماینده ی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان قائم شهر بودند و به مناسبت ۱۶ آذر صحبت داشتند ، سرکار خانم جلالی ، تشکر میکنیم .

یک کلمه ی کوتاه را عرض کنم ؛ ایام ثبت نام انتخابات است و هنوز هم فرصت ثبت نام وجود دارد . نظارت استصوابی را بعضی از سیاسیون خیلی مانور دارند که باید برداشته بشود . ببینید بعضی از مسئولین هم گاهی دانسته یا ندانسته آب به آسیاب دشمن میریختند و دامن میزدند به این قضیه که : « شورای نگهبان مجری انتخابات نیست و نباید دخالت بکند در انتخابات» . خب در اجرای کار بله به عهده ی وزارت کشور است ، اما اگر نظارت هیچ اثری نداشته باشد ، پس نظارت برای چه؟ ببنید نظارت یعنی اینکه نگاه کند که دارد آیا درست عمل میشود یا نادرست . خب اگر درست عمل میشود که نگاه کرد و ساکت است . امضا میکند و صحه میگذارد . اما اگر نگاه کرد و دید نادرست است ، خب آنجا نباید حرف بزند؟ و اگر حرف زده بگویند که آقا دارند دخالت میکنند در انتخابات؟ این که میگویند خلط موضوع و مبحث و مغالطه اینجاها خودش را نشان میدهد . ببینید  حق نظارت از آغز ثبت نام تا پایان نتیجه ی انتخابات ، شورای نگهبان طبق قانون اساسی حق نظارت دارد . هرکجا ، حالا فرض کنید یکی را امروز صلاحیتش را اعلام کردند و رفت ثبت نام هم کرد ، واما بعد یک سندی به دست آمد و یک مدرک و شاهدی پیدا شد و اداء شهادت کرد ، و شهادت به صورت بینه اقامه شد که مشخص شد طرف اشکالی در کارش است ، اینجا شورای نگهبان باید سکوت کند و بگوییم دخالت در انتخابات است؟ نه این دخالت نیست به وظیفه اش دارد عمل میکند . معنای نظارت همین است که هرکجا اشکالی پیدا شده باید متوقف بشود . استصوابی یعنی اینکه این جریان انتخابات حق است یا ناحق است و طبق قانون است و یا خلاف قانون است و رفتن این آدم به مجلس درست است یا نادرست است . این یک نکته و نکته دیگر اینکه قبلاً هم گفتم ، خوشبختانه در طول این مدت که من در قائم شهر هستم ، هیچ دوره ای از دوره های انتخابات مجلس شورای اسلامی، افراد دست اندرکار برای نظارت در شورای نگهبان ، برای تأیید صلاحیت و یا برای رد صلاحیت کسی ، هرگز با من مشورت نکردند . و البته من هم هیچ توقعی نداشتم که با من در میان بگذارند اصلاً . الآن هم همین است و آینده هم همین خواهد بود . خب بعضاً افراد وقتی به هدف خودشان نمیرسیدند ، میخواستند یکی را پیدا کنند و به دامن او بیاندازند که فلانی سبب شد مثلاً من رد صلاحیت شدم و او را سپر بلای خودش قرار میدهد . نه . این عزیزان هیچگاه با من مشورت نکردند و البته نیازی هم نبود و اگر هم مشورت میکردند میگفتم که شما بروید تحقیقاتتان را جای دیگر ادامه بدهید . بنای دخالت نداشتم و امسال هم همین است . بحمدالله استقبال گسترده است . گستردگی و تعداد زیاد کاندیداها را باید استقبال کنیم . بیایند و عرصه ی انتخابات را فعال کنند و حضور پیدا کنند و دستگاه های ذیربط هم طبق موازین قانونی خودشان عمل میکنند و اگر خدای ناکرده یک جا آدم احساس میکند اینجا مثلاً ناحقی شده خب راه قانون باز است و باید اعتراضش را به مجرای قانونی ادامه بدهد . نه برای تأیید صلاحیت کسی انگیزه دارم و نه برای رد صلاحیت کسی . بلکه خواهشمان از دستگاه های اجرایی و نظارت این است که طبق مقررات قانونی به وظایفشان عمل کنند ، امیدواریم ان شاءلله خدای رحمان یاری کند این ملت را برای داشتن یک مجلس قوی ، باتعهد ، انقلابی و کارآمد و مومن و صادق . هم کارآمدی مهم است ، هم سلامت و صداقت اخلاق و رفتار مهم است. امیدواریم خدا کمک کند ملت را برای تشکیل چنین مجلس موفقی .

{{ بسم الله الرحمن الرحیم ؛ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ؛ اللَّهُ الصَّمَدُ ؛ لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ؛ وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ؛ صدق الله العلی العظیم }}

پایان خطبه دوم//