متن خطبه های نماز جمعه 6 دی 1398 شهرستان قائم شهر – خطیب : آیت الله معلمی

خطبه اول:
دانلود فایل با لینک مستقیم
خطبه دوم:
دانلود فایل با لینک مستقیم
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.صلوات…

قال الحکیم فی کتابه الکریم : {{ قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ غَيْرَ الْحَقِّ وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا كَثِيراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ السَّبِيلِ }} . خدایا ، پروردگارا ، به خودت پناه می آوریم؛ ما را از هرگونه انحراف و گمراهی مصون و محفوظ بدار ؛ پروردگارا در مسیر عبودیت و بندگی همه ی ما را یاری بفرما . خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی تأکید دارم ؛ سعی و اهتمام بر انجام واجبات داشته باشیم و توجه جدی بر ترک محرمات و گناه ، راه نجات است و مایه ی عزت . تقوا لباس زیبای پرهیزکاران و اهل ایمان و مومنین است.

این هفته مناسبت های مختلف داریم ، اما مهم ترین آنها دو مناسبت است ؛ مناسبت نُه دی ، روز بصیرت ، روز میثاق با ولایت و امامت ، و دیگر هم سالروز ولادت عقیله ی بنی هاشم زینب کبری سلام الله علیها . خدمت شما مومنین عرض کنم که یکی از عزیزان فداکار نیروهای انقلابی در کمیته ی انقلاب ، اوائل پیروزی انقلاب ، واقعاً مومنانه ، مخلصانه ، مجاهدانه تلاش کرده بود ، عزیز راحل مرحوم حاج مختار اسماعیلی که الآن در پایان نماز ، با حضور شما مومنین بر پیکر ایشان اقامه ی نماز خواهد شد و تشییع انجام خواهد گرفت . نثار روحش و نثار ارواح همه ی شهدا صلواتی هدیه مینماییم. تخریب بنیان توحیدی در جامعه ، همواره در طول تاریخ ، در ذات مستکبرین نهفته بوده است . از اول عالم تا به الآن و در آینه هم اینچنین خواهد بود .سوره ی مبارکه ی مائده ، آیه ی 77 را ملاحظه بفرمایید : خدا به پیغمبر اسلام خطاب میکند : به اهل کتاب بگو ، یعنی یهود و نصارا ؛ همین یهودی های دنیا ، همین نصرانی های دنیا ، که مدعی اند که اهل کتاب اند ، تورات ، انجیل ؛ ولی هم تورات را دستبرد زدند و هم انجیل را ؛ ولی تنها کتاب آسمانی که از دستبرد محفوظ ماند بحمدالله کتاب مقدس قرآن است . ولی تورات و انجیل را هم تحریف کردند و هم آنچه را که الآن در اختیار دارند را پایبند نیستند . امام راحل رضوان الله علیه ، ظاهراً همان سال اول پیروزی انقلاب بود ، که پیام به مناسبت سالروز ولادت عیسی مسیح ، برای رهبران مسیحیت ، با این خطاب که : ای پدران کلیسا ، ای پیروان حضرت عیسی ، اگر پیرو حضرت عیسی هستید ، باید برای حمایت از مظلومان فریاد بر آورید . یک بار هم شده ناقوس کلیسا را به حمایت از مظلومان عالم به صدا در آورید . عیسی و موسی برای نجات مظلومان محبوس شده بودند ، اما شما نگاه کنید الآنه ظالمترین ظالم های دنیا و جانی ترین جنایت کاران دنیا ، مدعی هستند که مسیحی هستند،یا مدعی هستند که یهودی هستند . در حالی که هیچ پیغمبری از پیغمبران خدا، ظلم و ظالم را تحمل نمیکرد . خدا به پیغمبر خطاب میکند به ایشان بگو : از مرز حق تعدی نکنید ، مرز حق را نشکنید ؛ تبعیت خواسته های قومی را که به گمراهی افتادند و خیلی ها را هم گمراه ساختند ، فتنه ایجاد کردند نکنید.

انحراف تنها بعد از رحلت پیغمبر پیدا نشد ، در ادیان گذشته هم بوده ، در دین موسی ، در دین عیسی هم انحرافات هست ، بدانیم که انحرافات ادامه دار است ؛ لذا هشیار باشیم و بصیرت داشته باشیم و هرچه را که شنیدیم فکر کنیم و حق را از باطل تمییز بدهیم .

روزی پیغمبر خاتم ، محمد مصطفی«س» ، امیرالومنین علی ، فاطمه زهرا ، حسن و حسین را فراخواند، در اتاق خودشان جایشان دادند و درب اتاق را هم بست پیغمبر . فرمود : یا اهلی و اهل الله ، ان الله یقرأ علیکم السلام ، خدا بر شما ، سلام دارد ، و جبرئیل هم پیش من بود و با من بود ؛و جبرئیل به من گفت : ای اهل بیت من ، علی جان ، فاطمه ، حسن ، حسین ، شما دشمن پیدا مینید ، و گرفتار شدن به دشمن ، برای شما فتنه است .یعنی در معرض یک ابتلا ، در معرض یک آزمایش قرار میگیرید . شما مواظب باشید در این فتنه چگونه عمل خواهیدکرد . شما حالا نظرتان چیست  ؟ هم علی ، هم فاطمه گفتند یا رسول الله ، صبر پیشه میکنیم ؛ خدا برای ما وقتی فتنه ایجاد کرد ،ما در معرض این فتنه به خدا پناه میبریم و و صبر میکنیم . و قضای خدا را تحمل میکنیم ، تا ملحق بشویم به محضر خدا برسیم ، یعنی مرگ ما فرا برسد . ما شنیدیم که خدا در قرآنش فرمود : خداوند وعده داد که صابرین را تمام خیر را به آنها برساند. صدای گلوی پیغمبر را در گریه ، از بیرون اتاق میشنیدند همسران پیغمبر مخصوصاً ام سلمه . این وقت بود که این آیه نازل شد : « جَعَلْنَا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً  أَتَصْبِرُونَ وَ  کانَ رَبُّک بَصِیراً»مسلمان بودند و در سایه ی اسلام و در سایه ی سنت پیغمبر ، ادعای سنت پیغمبر را داشتند ، اما دشمنی و عداوت با عترت پیغمبر در دل داشتند . الله اکبر، چقدر بشر بی حیا و بی شرم میشود گاهی و خودش و دیگران را گرفتار میکند . آیه فرمود : «جَعَلْنَا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً  أَتَصْبِرُونَ وَ  کانَ رَبُّک بَصِیراً» خدا بصیر است به حال شما .

رسول خدا از دنیا رفت ، خطَبَ ابوبکر ؛ اولین خطبه ای که ابابکر در جایگاه خلافت ایراد کرد ، قامَ اُبَی بن کعب ، ابی بن کعب یکی از اصحاب پیغمبر بود ، حرکت کرد و ایستاد و شروع کرد به حرف زدن . حالا من مختصرش را عرض میکنم : وَ اَيْمُ اَللَّهِ مَا أُهْمِلْتُمْ لَقَدْ نُصِبَ لَكُمْ عَلَم ، به خدا سوگند شما رها نشدید بعد از رحلت پیغمبر ، شما بی سرپرست گذاشته نشدید بعد از رحلت پیغمبر ؛ یعنی خیال نکنید خدا شما را رها کرد و برای شما سرپرست قرار نداد . اینطور نیست .

ببینید عزیزان ، احترام گذاشتن به رأی مردم یک چیز است ، پیغمبر هم به رأی مردم احترام میگذاشت و مشورت میگرفت از مردم ؛ اما اِعمال ولایت با ولی خدا است ؛ اِعمال ولایت دیگر با رأی مردم نمیشود ؛ آنی که مینازد به رأی مردم و میگوید مردم به من رأی دادند و من اولم میگوید و من و من و من میگوید ، آن از موضع شیطنت است و اماخودش هم گاهی ممکن است غافل باشد . اسیر شیطان شده باشد و متوجه هم نباشد . « وَ اَيْمُ اَللَّهِ مَا أُهْمِلْتُمْ لَقَدْ نُصِبَ لَكُمْ عَلَمٌ» ، ببینید ، این صحابی پیغمبر گفت : خدا برای شما عَلَم قرار داد ، عَلَم یعنی نشانه ؛ که برای بندگی خدا باید نشانه داشته باشید . عزیزان ، هیچ دوره ای نمیشود ، که نشانه ی الهی در جامعه نباشد ، اما باز خدا از بندگانش تکلیف بخواهد  . باید اول اتمام حجت بکند ، و بعد تکلیف بخواهد . اتمام حجت به داشتن عَلَم است . یک روز رسول خدا عَلَم بود و یک روز علی مرتضی عَلَم بود ، یک روز امامان یکی بعد زا دیگری ، و در عصر غیبت ، فقیه عادل ؛ فقیه عادل ، صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ   ، والله او عَلَم است در جامعه ی ایمانی. قَدْ نُصِبَ لَكُمْ عَلَمٌ يُحِلُّ لَكُمُ اَلْحَلاَلَ؛ عَلَم است که باید مورد به مورد حلال را به شما معرفی کند ،  وَ يُحَرِّمُ عَلَيْكُمُ اَلْحَرَامَ ؛ حرام را برای شما معرفی کند ؛ وَ لَوْ  أَطَعْتُمُوهُ مَا اِخْتَلَفْتُمْ. اگر عَلَم را اطاعت کنید ، گرفتار اختلاف نمیشوید . چرا گرفتار دسته بندی ها میشویم ؟ چرا گرفتار اختلاف نظر میشویم ؟ چرا از این عَلَم الهی استفاده نمیکنیم؟  وَ لاَ تَدَابَرْتُمْ وَ لاَ تَقَاتَلْتُمْ  ، اگر از عَلَم پیروی کنید ، پشت نمیکنید به اسلام و قرآن و ستیز نمیکنید با هم و نمیجنگید با هم .  فَوَ اَللَّهِ إِنَّكُمْ بَعْدَهُ لَمُخْتَلِفُونَ  ؛ این ابی بن کعب ، به اصحاب پیغمبر در آن جلسه ای که ابابکر معرفی شد و سخنرانی کرد و  با ابابکر بیعت کردند حالا به این مردم خطاب میکند که :  فَوَ اَللَّهِ إِنَّكُمْ بَعْدَهُ لَمُخْتَلِفُونَ  ، به خدا سوگند اختلاف در امت اسلام ادامه دار میشود. َ فِي أعقابکم . در نسل های آینده ؛  وَ إِنَّكُمْ بَعْدَهُ لَنَاقِضُو عَهْدِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ عهدی که با پیغمبر بستید میشکنید .  وَ إِنَّكُمْ عَلَى عِتْرَتِهِ لَمُخْتَلِفُونَ إِنْ سُئِلَ هَذَا عَنْ غَيْرِ مَنْ يَعْلَمُ أَفْتَى بِرَأْيِهِ فَقَدْ أُبْعِدْتُمْ وَ تَجَارَيْتُمْ وَ زَعَمْتُمُ اَلاِخْتِلاَفَ رَحْمَةً اختلاف ایجاد کردید و خیال میکنید این اختلاف رحمت است ؟ هَيْهَاتَ أَبَى اَلْكِتَابُ ذَلِكُمْ يَقُولُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:  وَ لاٰ تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَ اِخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مٰا جٰاءَهُمُ اَلْبَيِّنٰاتُ وَ أُولٰئِكَ لَهُمْ عَذٰابٌ عَظِيمٌ ، با ایجاد اختلاف جدی در میان امت ، گرفتار عذاب سخت میشوید .

و اما در ارتباط موارد بیان شده ، نه دی سال 1388 ، واقعاً ریشه در غدیر و ریشه در عاشورا دارد . تبلور پیوند امت با امامت بود . الآن هم همین است و آینده هم همین است . دشمن هنوز ملت بزرگ ایران را نشناخت . دشمن هنوز بصیرت ملت را درک نکرد که این ملت عاشورایی هستند یعنی چه ، این ملت غدیری اند یعنی چه . این اعتقاد به غدیر در وجودشان ، در اعماق قلبشان ریشه دارد یعنی چه . خیال میکردند با ایجاد یک بلوا ، با ایجاد یک آشوب خیابانی ، مثل اینکه جمهوری اسلامی ، یک نظام مثل همان نظام سست شاهنشاهی است ؛ غافل بودند که این نظام ریشه در دل مومنین دارد ؛ حالا  آن اخلاص امام جای خود ، اخلاص شهدا جای خود ؛ این همه که هنوز هم جانبازان روی تخت افتاده اند را چرا نمینگرند؟ . ای مومنین اگر فرصت میکنید گاهی یک سری بزنید به جانبازان ، اینهایی که قطع نخاع شدند و اینهایی که الان سی سال ، سی و پنج سال ، قریب به چهل سال روز و شبشان با رنج دارد میگذرد ؛ کجایند مدیران ما ، کجایند مسئولان ما؟ چرا گذشته را نگاه نمیکنند ؟ چرا آینده را فکر نمیکنند ؟ چرا حداقل یک بار هم که شده آزمایش نمیکنند ، که دولت را از نیروهای بسیجی ، جهادی ، سپاهی چرا نچینند ؟ یک بار هم شده یک چهار سال امتحان کنند ، تجربه کنند ؛ ببینند آیا کشور بهتر اداره میشود یا نمیشود؟ هزینه های سفرهای خارجی [مسئولین از بیت المال] سرسام آور است !  گاهی ممکن است بعضی از مومنین واقعاً مثلاً خوششان نیاید ، که مثلاً باید دعوت به وحدت کرد و به آینده باید امیدوار باشیم ؛بله صد البته که امیدواریم به آینده و باید با هشیاری موانع را از سر راه برداریم و این فریاد زدن ها برای برداشتن موانع از سر راه است . انتخابات داریم برای مجلس ؛ بنگریم چه کسانی از کاندیداها روحیات جهادی و بسیجی دارند  و با کدام سابقه؟ اینها خیلی راحت قابل شناسایی است . اصل انقلاب را مومنین رقم زدند . این که میگوییم بسیجی ، معنایش این نیست که هرکسی رفته اسم نوشته او بسیجی است . نه ؛ بلکه هرکه این باور ولایت و امامت را دارد او بسیجی است . باور اینکه باید عَلَم اسلام را نگه بداریم و به دست صاحبش ولی الله الاعظم بسپاریم .خود مقام معظم رهبری راجع به نه دی میفرمود : هرچه انسان در اطراف نه دی فکر میکند ، دست خدای متعال را ، دست قدرت را ، دست ولایت را ، روح حسین بن علی را میبیند ؛ این کارها کارهایی نیست که با اراده ی امثال ما انجام بگیرد ؛ که مثلاً ما بخواهیم مردم بیایند و مردم بیایند . نه ، با خواسته ی ما مردم نمی آیند ؛ باید خدا به دل آنها بیافکند . این کار خدا است ؛ این دست قدرت الهی است ؛ خود مقام معظم رهبری میفرماید:  همانطور که امام در یک موقعیت حساس که من بارها این را نقل کرده ام ، به بنده فرمودند : من در تمام این مدت ، دست قدرت الهی را در پشت این قضایا دیدم .فتنه ها را باید با روشنگری خاموش کرد ؛ هرجا روشنگری باشد ، فتنه انگیز دستش کوتاه میشود ؛ روز بصیرت ، روز میثاق با ولایت ، روز نهم دی ، گرامی داشته میشود ، با حضور مومنین ، با نشاط ایمانی . چهارشنبه هم که سالروز ولادت عقیله ی بنی هاشم زینب کبری . پنجم جمادی الاولی . خب به مناسبت روز ولادت حضرت زینب ، روز تکریم از پرستاران ، روز پرستار است . خب یک بخش ، پرستاران رسمی داخل بیمارستانند . اما آیا پرستار فقط منحصر به پرستاران داخل بیمارستان هستند ؟ خیر . خیلی از من و شما ، داخل خانه پرستاری میکنیم . بیمارداری میکنیم . مهم این بیمارداری است . حالا یک نفر میرود لباس پرستاری میپوشد ، تعهد میسپارد ، برای انجام این وظیفه ی مقدس ، اما یک وقتی است که اینطور نه ، بلکه فردی باید پدرش ، یا مادرش را نگه بدارد . از خود رسول خدا نقل شده که حضرت فرمود : مَن قامَ عَلي مَريضٍ يَوما وَ لَيْلَةً  ، اگر کسی یک مریضی را یک بیست و چهار ساعت ، و نه حتی خیلی زیادتر ، یک مریضی را یک بیست و چهار ساعت اگر نگهداری و پرستاری کند ، بَعَثَهُ اللّه ُ مَعَ اِبراهيمَ الخَليلِ الرحمن ؛ خدا او را با ابراهیم خلیل الرحمان محشور میکند ؛ فَجازَ عَلَى الصِّراطِ كَالبَرقِ اللاّمِعِ  ، از پل صراط به سرعت برق لامع خواهد گذشت . چه کسی ؟ کسی که یک بیست و چهارساعت مریضی را قربتاً الی الله پرستاری کند . حالا اگر بیست و چهار ساعت پرستاری کردیم ، بعد رها کنیم و بگوییم خب بیست و چهار ساعتمان کفایت کرد  ؟ خیر ؛ این حد اقل قضیه را با این اجر بزرگ دارد معرفی میکند رسول خدا . و دیگر این که اصلاً در سوریه ، مرقد ، به نام زینب عقیله ی بنی هاشم ، واقعاً از الطاف خفیه ی الهیه است ؛ اگر مرقدی به نام اهل بیت در سوریه نبود ، معلوم نبود که پدید آمدن داعش با سوریه چه میکرد . آنها نه تنها میخواستند دولت سوریه را ساقط کنند ؛ آنها میخواستند به قول خودشان بازوی انقلاب اسلامی را بشکنند ؛ به وسیله ی سوریه ، اثرگذاری در فلسطین ، اثرگذاری در جنوب لبنان را خواستند از بین ببرند . اما مرقد عقیله ی بنی هاشم ، که خود اسوه ی صبر و استقامت بود ، اگر اباعبدالله از صبح عاشورا تا ظهر مقاومت کرد و به شهادت رسید ، زینب در طول سفر اسارت ، همه جا فریاد بلند نهضت برادرش را سر داده بود . یزید را  نه تنها رسوا کرد ، اصلاً خواب و آرامش را از یزید سلب کرده بود زینب ؛ یزید خیال میکرد اینها تحقیر میشوند و عذرخواهی میکنند و تقاضای عفو و بخشش میکنند نعوذبالله . امن العدل يابن الطلقا را اصلاً به خواب نمیدید یزید ؛ ولی بانگ رسای تو ستم سوز شد ؛ بانگ رسای زینب ، ریشه ی ستم را در آن مقطع سوزاند . صل الله علیکِ یا بنت علی امیرالمومنین . مانند پدر فریاد برآورد  ، مانند مادر شجاعت و رشادت را در برابر نااهلان به نمایش گذاشت . الله اکبر . پروردگارا ، همه ی مومنین را در مسیر تأسی به اولیاء خودت موفق بدار .

راجع به اجلاس مالزی هم میخواستم کلماتی عرض کنم ، ولی صرف نظر میکنم . عرض کردیم که بعد از نمازجمعه و نماز عصر ، نماز بر پیکر مرحوم حاج مختار اسماعیلی ، از نیروهای اول انقلاب ، که البته مثل ایشان هم فراوانند و کم نداشتیم واقعاً ؛ همسنگر رزمندگانی که بعضاً به شهادت رسیدند و بعضاً در حالت جانبازی باقی ماندند ، خدای رحمان به همه ی شان آنچه را که وعده به مجاهدین داد عطا بفرماید .

((((((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) نثار ارواح این عزیزان صلوات.

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر ؛ ان الانسان لفی خسر؛ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات؛ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه دوم//