خطبه های نمازجمعه نوزدهم شهریور هزار و سیصد و نود و پنج قائم شهر – آیت الله معلمی

IMG_0011

خطبه دوم:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی تأکید دارم.بهترین دستاورد زندگی انسان که برای انسان ماندگاری خواهد داشت و از بین نخواهد رفت ، تقوای الهی است ؛ یعنی پرهیز از گناه . انجام واجبات ؛ ذخیره ی بزرگ سفر آینه ی انسان ، سفر آخرت ؛ جهان بعد از مرگ . امیدوارم خدای رحمان توفیق دهد ، آنی و لحظه ای از یاد او غافل نمانیم.همواره به یاد خدا ذاکر باشیم او را و برای انجام واجبات اهتمام داشته باشیم . مومنین ، مستحضرید که این طوفان ، ثقل حرکت باد در همین منطقه ی قائم شهر بوده . در مدت عمرم طوفان هایی را دیده بودیم ، درک کردیم . اما برای طوفان ، هیچوقت نماز آیات نخوانده بودم.یادم نیست. برا خاطر اینکه نماز آیات برای زلزله حتماً واجب است ، چه بترسند مردم ، چه نترسند . برای آفتاب گرفتگی ، ماه گرفتگی واجب است ، چه بترسند مردم چه نترسند . اما برای رعد و برق و باران ، اگر اکثریت مردم ترسیده باشند ، آنگاه بر همه واجب میشود . چه آنهایی که ترسیدند ، چه آنهایی که نترسیدند .ولی اگر اکثریت وحشت نکرده باشند ، نماز آیات واجب نمیشود . من واقعاً در آن لحظه ، در آن صحنه ، احساس کردم شاید اکثریت ترسیده باشند . لذا احتیاطاً نماز آیات را خوانده بودم . واقعاً طوفان سنگین بود . دیدید آثارش را ، پیامدش را . ولی الحمد لله ، تا حدودی خوب جمع شد قصه . به این معنا که واقعاً دستگاه هایی ، نیروهایی پای کار آمدند ، خرابی برق اینجور نبود که یک جا مثلاً ترانسی سوخته باشد یا یک جا سیم قطع شده ، بروند همانجا را وصل کنند و شهر برقدار بشود . نه . میبینید که هر کوچه ای سیم های برق آسیب دیده بودند ؛ هر خیابانی شاید در چند نقطه آسیب دیده بودند. دستگاه های مختلف به سرعت پای کار آمدند ، حقیقتاً آدم به یاد روزهای اول پیروزی انقلاب که همه همدیگر را با اخلاص کمک میکردند ، به یاد آن ایام آدم می افتاد . این دستگاه ها ، کارکنان اداره برق ، البته نیروهای کمکی ، معین از جاهای دیگر هم آمده بودند . ولی خود عزیزان ما در داخل قائم شهر و شهرهای مجاور ، واقعاً فعالانه در صحنه حضور پیدا کرده بودند . شهردار محترم ، اعضای شهرداری ؛ همه پرتلاش و بانشاط بودند . سپاه پاسداران ، مخصوصاً عزیزان بسیجی ، کارهای سخت و دشوار ، و همین قضیه ی تخلیه کردن ایرانیت ، جابه جا کردن ایرانیت ، با اینکه کار حرفه ای این عزیزان نبود ، اما معذلک زحمت کشیدند واقعاً و این کارها را انجام دادند . نیروی انتظامی ، همه در سایه ی مدیریت فرماندار محترم و اعضای محترم شورای اسلامی شهر ، به خصوص نمایندگان محترم ، هردو بزرگوار ، جناب دکتر ادیانی ، جناب دکتر رضیان ، واقعاً حضور داشتند در صحنه و پیگیر مسائل بودند . در نتیجه بر حسب آماری که اعلام فرمودند، دویست و سی و پنج هزار متر مربع ایرانیت در شهرستان قائم شهر توزیع شد بین خانواری که آسیب دیده بودند ، خسارت دیده بودند .چهارده هزار و پانصد کیلو نایلون تقسیم شده بود . مقداری هم موکت و پتو تقسیم شده بود بین خانواده هایی که نیاز داشتند ؛ لذا از همه ی این بزرگواران تشکر و تقدیر داریم . مناسبت هایی را داریم ، چون بناست که بعد از نماز ، ان شاءلله در جمع شما نمازگزاران ، حضور در صحنه پیدا بکنیم ، مقام معظم رهبری فرمود : یقه ی آل سعود را باید گرفت ، همین حضور در خیابان و فریاد برآوردن ، نوعی یقه ی آل سعود را گرفتن است . لذا من سعی میکنم عرایض من کوتاه باشد

امروز که سالروز شهادت امام باقر سلام الله علیه است ، یک کلمه ی کوتاه را تیمّناً و تبرّکاً از این امام بزرگوار تقدیم میکنم ، شما میتوانید اگر عبارت عربی را به خاطر نمیسپارید ، ولی عبارت فارسی را خیلی راحت میشود به خاطر سپرد .  کلام امام باقر است ، میفرمود:کم مِن رجلٍ لقا رجلاً فقال له أکبَّ الله عدوّک و ما له من عدوٍّ اِلّا الله. می فرمود: چه بسا گاهی آدمی به آدم دیگر رسیده ، در مقام تعارف و احوال پرسی و دعا و ثنا گویی ، به آن آدم بگوید : خدا دشمنانت را نابود و ذلیل کند ،در حالی که آن آدم دشمنی غیر از خدا ندارد . الله اکبر . مگر خدای رحمان دشمن میشود؟کی ، کجا؟ برای که؟ برای چه؟ خدای رحمان نهایت لطفش را نسبت به بندگان ارزانی فرموده است ، اصلاً بعثت انبیا و نازل شدن کتب آسمانی  و همچنین امامت، مظهری از مظاهر لطف حضرت حق است . هیچ چیز را کم نگذاشت خدا ، اما حالا اگر این بنده نه یک بار ، نه دوبار ، بلکه برای همیشه در برابر فرمان خدا سرپیچی داشته باشد ، نمیتواند از رحمت الهی برخوردار بشود . خدا آن آدم را نمیخواهد ، شما نگاه کنید ، اگر فرزندی در برابر پدر ، یک بار نافرمانی کرد ، دو بار نافرمانی کرد ، پدر صرف نظر و نصیحتش میکند ، سومین بار تنبیهش میکند ولی باز میپذیرد . اما اگر فرزند همواره نافرمان باشد ، میگویید پدر عاقش میکند . این همان است که گاهی آدم میرسد ، خدای ناکرده ، نعوذ بلله ، پناه برخدا ، أدم برسد به سرحدی که خدا دشمن انسان بشود . پس باید هشیار باشیم ، خدا بهترین دوست است ؛ خدا بهترین خیرخواه است ، هر چه به او بیشتر نزدیک بشویم ، از رحمت او بیشتر برخوردار خواهیم بود .

فردا سالروز شهادت دومین شهید محراب ، شخصیت بسیار ارزنده ، شهید آیت الله سید اسد الله مدنی ، امام جمعه وقت تبریز بود . ما محضرشان را از نزدیک ، فراوان درک کرده بودیم در نجف ؛ حقیقتاً انسان وارسته ای بود . شب های ماه مبارک رمضان ، در مسجد شیخ انصاری منبر میرفت ، هر طلبه ای که هوس میکرد گریه کند ، می آمد آنجا پای منبر او می نشست . اما جریان نفاق ، سرمایه ها و شخصیت های بزرگی را از این ملت گرفت . از پیشگاه اقدس ربوبی ، برای این عزیز شهید راحل ، طلب علوّ درجه و رحمت و رضوان داریم .

یکشنبه روز عرفه ، روز دعاست . امام راحل میفرمود ادعیه کمک میکند انسان را در آدم شدن . دعا واقعاً عروج میدهد انسان را ، بالا میبرد انسان را ، گاهی آدم فقط عبارت را میخواند و رد میشود ، ایکاش این امکان را داشته باشیم ، هر فرازی از دعا را با دقت بخوانیم ؛ اگر با دقت بخوانیم ، دعا با زبان گفته میشود ، از همین زبان به دل راه پیدا بکند ، یعنی در وجود انسان  اثر بگذارد ، آنوقت است که نردبان میشود ، بالا میبرد انسان را دعا . فرصت خوبی است روز عرفه ، نجات میبخشد انسان را از آتش جهنم ، مسائل بسیار دقیقی ، در ادعیه ی ما نهفته است . دعای یستشیر ، یعنی چه؟ خیلی جالب است اگر حوصله کنید و بخوانید.و دعاء عشرات . در همین مفاتیح الجنان هست . حالا روز عرفه  ، دعاء مخصوص روز عرفه ، دعاء سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه الصلاة و السلام است. و همچنین همان یکشنبه سالروز شهادت مسلم بن عقیل ، سفیر و فرستاده ی سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین . لعنت بر آن مردمی که دعوت کرده بودند ،بیعت و استقبال  کرده بودند ، اما در برابر سیاست شیطانی آل امیه ، به ویژه عبید الله بن زیاد که قرار گرفتند ، مسلم را تنها گذاشتند ؛ همان روز هم سالروز حمله ی هواپیمای مسافر بری به برج تجارت جهانی آمریکا ، برج دوقلو ، که آمریکا او را زمینه ساخت برای ابراز خشونت با جهان اسلام ، و تعبیر هم کرده بود که جنگ صلیبی دیگر است که آغاز میشود . دوشنبه عید قربان و یادآور حادثه ی تلخ سال گذشته ی منا .

تشکر میکنم از برادر عزیزمان جناب حاج آقای ساداتی ، مطالبی را فرمودند قبل از خطبه . گرچه سزاوار بود که بین دو نماز باشد ، مومنین بیشتر استفاده بکنند ، اما چون بنای راهپیمایی هست ، ایشان قبل از خطبه ها ، مطالبشان را ارائه فرمودند .مومنین ، ببینید ، گرفتار چه شجره ی خبیثه و ملعونه شده جهان اسلام . واقعاً اینها وارثان همانهایی هستند که بودند ، بودند ، دیدند ، شنیدند ، درک محضر پیغمبر را داشتند ، دو ماه بیشتر فاصله نگذشت ، رحلت پیغمبر اتفاق افتاد ، وصیت پیغمبر را زمین زدند ؛ شما را به خدا نگاه کنید ، کدام عاقل مسلمان میتواند تصور کند باور کند که پیغمبر خدا وصی نگرفت و بدون وصی از دنیا رفت؟ خیلی ساده ، این دیگر دلیل عرشی و فرشی نمیخواهد . جانشین پیغمبر را شورای ثقیفه تعیین بکند ، آیا خود پیغمبر را شورا تعیین کرده بود؟یک جوانی در مسجد جامع اموی ، به خود بده ی طلبه در سال هزار و سیصد و چهل و هفت گفته بود : شما چرا عمل صحابه ی کِبار را تقطعه میکنید؟گفتم صحابه ی کبار چه کردند که ما تقطعه میکنیم؟برگشت و گفت صحابه ی کبار برای پیغمبر خلیفه تعیین کردند ، جانشین تعیین کردند . شما چرا نمیپذیرید . واقعاً خدا به زبانم انداخت: برگشتم به او گفتم که : همانهایی که پیغمبر را به پیغمبری تعیین کردند ، همانها برای پیغمبر جانشین انتخاب کردند؟این را گفتم ، شده خشمگین و عصبانی ، گفت استغفار کن ، پیغمبر مبعوث مِن عندالله است . از طرف خدا مبعوث شده پیغمبر . گفتم واقعاً باور داری؟ اگر پیغمبر فرستاده ی خداست ، این پیغمبر برای خودش حق نداشت وصی تعیین کند؟ خدایی که او را مبعوث کرد برای بعد از رحلت او ، چه طراحی وپیشبینی کرد؟هیچ؟ آیا پیغمبری را که خدا مبعوث کرد ، جانشین او را باید مردم کوچه و بازار جمع بشوند انتخاب بکنند؟ خدا میداند برگشت و گفت: من را در چاه انداختی. گفتم حالا خودت ببین کجای کاری . من که کاری نکردم . این صراحت ، این شفافیت ، این روشنی ؛ اینها از همان تبار و نسل هستند . اینها از روز اول در برابر رسول خدا کارشکنی داشتند ، هنوز هم که هنوز است ، کنار سفره ی اسلام ، تعیّش خودشان را دارند ؛ زندگی مرفّحانه ی خودشان را دارند . دم از خدمتگزاری به حرمین میزنند ، اما چنین جنایت سنگینی را که اینها مرتکب شدند سال گذشته ، آیا شنیدید که از هیچ خانواده ای اینها عذرخواهی کرده باشند؟از هیچ کشوری عذرخواهی کرده باشند؟اصلاً ببینید ، فرض کنیم که واقعاً  یک تصادفی بود . آقا بیابان منا رعد آمد ، برق آمد ، صاعقه آمد ، یک عده از حاجی ها جان باختند ؛ آیا سزاوار نبود که دولت سعودی ، نسبت به این کشور ها ، نسبت به این خانواده ها ، یک ابراز همدردی بکند؟ هفت هزار نفر در آن حادثه جان باختند . اما مجامع حقوق بین الملل چرا خفقان مرگ گرفتند؟ چرا خاموش و ساکت شدند؟ برای خاطر اینکه آل سعود نوکر حلقه به گوش قدرت های استکباری است . در اختیار آنهاست . چون در اختیار آنهاست نگهش میدارند و میخواهند نگهش بدارند . اما اگر فرض در جمهوری اسلامی یک جاسوسی بلند بشود ، آنوقت شیون میکنند که نقض حقوق بشر شده . یا شما چرا مثلاً قاتل را اعدام میکنید؟ نقض حقوق بشر میشود . نسبت به دیگران بهانه گیری . اما اینگونه جنایات سنگینی که آنجا اتفاق افتاد با سکوت از کنارش میگذرند . ما الآنه چاره ای غیر از اینکه فریاد برآوریم فعلاً نداریم ، لذا بعد از نماز همه با هم راه خواهیم افتاد فریادمان را علیه جانیان حاکم بر سرزمین وحی ، عربستان ، مکه و مدینه سرخواهیم داد .

دوشنبه عید قربان است و سالروز درگذشت این عزیزان . من امروز استثناءً تنها اسامی شهداء منا را قرائت میکنم در پایان .

و اما مقام معظم رهبری داخل این هفته مطالب بسیار مهمی ، از یک سمت ابلاغ سیاست های کلی خانواده را داشتند . خانواده سنگ بنای جامعه هست . کانون رشد و تعالی جامعه است . خانواده است که باید مسائل اخلاقی در آن پر رنگ جلوه بکند . در این پیام مقام معظم رهبری ، به نکته هایی تأکید شده ، از جمله ی آنها خانواده ها باید مبارزه با اشرافیت و تجمل گرایی و مظاهر  فرهنگ غربی را سیره ی خود قرار دهند . نه تأثیر پذیر باشند از مظاهر فرهنگ غربی.در جمع روحانیون فرموده بودند که باید حصار و خاکریز فرهنگی داشته باشیم که مصونیت ببخشد ما را .اگر نباشد همه چیز از دست میرود .در نگاه سیاسی حقیقی باید با بررسی حرکت عمومی جامعه ، پاسخ چند سوال اساسی روشن شود : 1 ، سبک زندگی جاری ، ما را به کدام سمت و سو میکشاند؟ به سبک ایرانی اسلامی ، یا به سوی غرب؟ 2 ، و آیا در حال حرکت به سمت عدالت اجتماعی و استقلال واقعی و شکل دهی  تمدن اسلامی هستیم یا به سمت وابستگی به آمریکا و تأثیر پذیری از یافته های غربی حرکت میکنیم؟خطر وادادگی و انفعال و تأثیر پذیری از سیاست های تحمیلی غربی ها نمایان است ؛ در این راستا ، همه ی دستگاه ها به خصوص مجلس شورای اسلامی ؛ حالا برادر عزیزمان جناب  دکتر رضیان حضور دارند ، پیام جامعه ی مارا حتماً منتقل میکنند به همکاران خودشان ؛ واقعاً این ایام بسیار حساس است. ببینید ، از زبان خود ریاست محترم جمهوری ، بارها من خودم شنیده بودم ، تلویزیون نقل میکرد ، در روزنامه ها دیده بودیم . میفرمود: از روز اول اجرایی شدن برجام همه ی تحریم ها برداشته میشود .خب این بود و شما هم فراوان شنیده بودید.  اما حالا آقای ظریف میفرماید: هدف اصلی مذاکرات لغو تحریم ها نبود . اگر بنا بود ، مذاکره کنیم ، برجام و نتیجه ای داشته باشیم ، و تحریم ها لغو نشود ، پس برای چه مذاکره کرده بودیم؟که خود مقام معظم رهبری یک وقتی همین جمله را فرمود: که پس برای چه مذاکره کردیم؟ الآن اخیراً این معاهده ی FATF ، خب من تخصصم نیست ، قضاوت هم نمیکنم ، اما واقعاً این که عده ای نگرانی دارند ، اینها را متهم بکنیم به این که اینها دلواپسان هستند ، اینها دلواپس خودشان باشند ، دلواپس نظام نباشند ، آخه ببنید ، این خود-تحریمی ، پیوستن به معاهده ی بین المللی که آمریکا می خواهد ، معنایش چیست؟ میخواهد بگوید که هرکسی را ما تحریم کردیم ، نباید حساب بانکی داشته باشد ، نباید انتقال پول بکند ، شما هم باید بپذیرید . و متقابلاً از هر موردی استعلام کردند بانک باید جواب بدهد . یعنی از موجودی فرض کنید از باب مثال ، بنده ی طلبه یا شما ی  کاسب بازار ، آمریکا مشکوک شد ، میخواهد استعلام بکند ، آیا بانک باید جواب بدهد یا نباید جواب بدهد . اگر الآنه ما خودمان ، دولتمان ، اینجا  ، یک تفسیری دارد از این معاهده و قرارداد ، چه ضمانتی وجود دارد که همین تفسیر را فردا آنها قبول داشته باشند؟مثل همین جریان برجام . برجام را اینجا داخل ، یک جوری تفسیر میکردیم ، ولی بیرونی ها به گونه ی دیگر تفسیر کرده بودند ، آنها که زیر بار تفسیر ما نرفتند . عملاً حرف خودشان را به کرسی دارند می نشانند . مثلاً یکی هم می آید میگوید که صد و هشتاد کشور دنیا پذیرفتند ، ما بپذیریم چه میشود؟ آقا کدام کشور دنیا کشور خمینی بزرگ است؟  امام و انقلاب و نهضش و همه ی شهدا راه افتادند که این ملت بشود مستقل و از زیر بار سلطه بیاید بیرون . اگر بناست باز برگردیم آمریکایی ها همان سلطه را بر ما داشته باشند ، پناه بر خدا . چه جوابی داریم برای شهدا ؟ چه جوابی داریم برای جانبازان و آسیب دیدگان در عرصه ی دفاع؟ و بعد ، مخصوصاً بد تر از همه ، رئیس مجمع تشخیص مصلح نظام این عین عبارتش است ، میاید میفرماید که: «اگر میبینید آلمان ، ژاپن ، محکم ترین اقتصاد دنیا را دارند ، اینها بعد از جنگ جهانی دوم ، از اینکه نیروی نظامی داشته باشند محروم شدند . نیروی نظامی بیشترین خرج کشورهای در حال جنگ را میبرد و از این رو پول هایشان آزاد شد و به دنبال کارهای علمی و تولیدی رفتند . لذا آسیب پذیر نیستند . » ؛ اصل این حرف خلاف واقع است . ژاپن ، همین سال گذشته ، بودجه ی نظامی اش ، چهل و یک میلیارد دلار بوده . بله درست است که زیر سلطه ی آمریکا هستند ، اما آیا همه ی کشورهایی که زیر سلطه ی آمریکا هستند آنها در اقتصاد پیشرفت کردند؟ مگر نه این بود که خودمان بارها و بارها شعار میدادیم ، یعنی مسئولین ما میگفتند ، ژاپنی ها شدند بعد از جنگ  اهل همت و اراده و پشتکار؟ محکم ایستادند و رشد کردند . آلمان را ایشان مثال زد ؛ بابا در آلمان یک وزیری در یک سفر داخلی ، همسر خود را با پول آن اداره با خودش برده بود . این وزیر را کنار گذاشتند گفتند سوء استفاده از بیت المال کرد .با مبارزه ی با فساد رشد کردند . ولی ما حالا حقوق بگیران نجومی را میگوییم ذخیره ی انقلابند. آنوقت ما میخواهیم مثل ژاپن رشد بکنیم .مقام معظم رهبری یک جمله فرمود ولی یک دنیا معنا دارد : فرمود: تضعیف توان نظامی کشور خیانت است . خدا فرمود: وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ .سعدی حکیم بلند آوازه فرمود: دو تَن پرور ای شاه کشورگشای ، یکی اهل رزم و دگر اهل رای ، قَلَم زن نکو دار و شمشیر زن ، یعنی دانشمندان و نیروهای مسلح را خوب نگه داری کن ؛ نه مطرب ، که مَردی نیاید زِ زَن . واقعاً اشاره به همین روزگار ما دارد . بحث موسیقی و رقاصی و این جور چیزهاست . پناه برخدا.امیدواریم خدای رحمان ، همین دولت ما را موفق بدارد . خدمت خوب و خداپسندانه انجام بدهند . خدایا تو میدانی هیچ انگیزه ای نیست مگر  اهدافی که امام راحل ترسیم کرد که همان اهداف اسلام ناب محمدی است . (((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است؛ اینبار شهدایی که عید قربان پیش رو سالگرد شهادت ایشان در فاجعه ی منا در سال گذشته بوده است.))) نثار ارواح این عزیزان همه باهم صلوات.

فردا بعد از ظهر در حسینیه ی عاشقان به همین مناسبت مراسمی است که ان شاءلله مومنین حضور پیدا کنند و یک شنبه هم که روز عرفه باز هم در حسینیه ی عاشقان مراسم است و حضور پیدا میکنید .

{{ بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْر إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}}
پایان خطبه دوم//

 

دیدگاهتان را بنویسید