خطبه های نماز جمعه بیست و هشتم آبان هزار و سیصد و نود و پنج قائم شهر

IMG_7219
خطبه اول:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ سلامٌ علیکم جمیعاً و رَحمَةُ اللهِ و برکاتُه… ؛ أعوذُ بِلّله مِنَ الشَیطانِ الرَّجیم . بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ . لا حولَ وَلا قُوَّةَ إلّا بِللّه ألعَلی العَظیم . حَسبُنَا الله وَ نِعمَ الوَکیل ، نِعمَ المولَی وَ نِعمَ النّصیر . الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ . ألصّلاةُ وَ السّلامُ عَلی سَیِّدِ النَّبیین ، حَبیبِ إلهِ العالَمینَ أبِی القاسِمِ المُصطَفی مُحَمَّد و علی عِطرَتِهِ وَ أهلِ بَیتِهِ أجمَعین .

قال الحکیمُ فی کِتابِهِ الکَریم: {{ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ؛يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَيْتُمْ فَلا تَتَنَاجَوْا بِالإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِيَتِ الرَّسُولِ وَتَنَاجَوْا بِالْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ. إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئًا إِلا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ}}

امیدواریم آنی و لحظه ای از یاد خدای رحمان غافل نباشیم ؛ خدای رحمان ، توفیق اطاعت و بندگی خودش را به همه ی ما مرحمت بفرماید ؛ عواقب امور ما را ختم به خیر بگرداند . در این مظنه ی استجابت ، ما را ببخشد و بیامرزد . گذشتگانمان را ببخشد و بیامرزد. هدیه به ارواح طیبه ی همه ی شهدا ،همه ی گذشتگان اهل ایمان ، حق داران جمع نمازگزاران ، همه با هم صلوات . هفته ی گذشته ، آیه ی قبلی از سوره ی مبارکه ی مجادله تلاوت شده بود . آیا ندیدی آنهایی را که نهی شده بودند از نجوی ؛ نهی شدند ؛ یعنی نجوی نهی دارد . اگر نهی دارد پس چرا در این آیه ی بعدی می فرماید ای مومنین اگر خواستید در گوشی حرف بزنید ، حرف زدن شما معصیت نباشد . تعدی به دیگران نباشد . نافرمانی پیغمبر و رهبر نباشد .اگر نهی شده پس چراباز با این ادبیات؟ به این نتیجه می رسیم که نهی از نجوی معنایش این نیست که همه جا حرام باشد . اگر نجوی موجب اذیت دیگری بشود ، توهین دیگری بشود و رنجش خاطر دیگری بشود حرام است ؛اما اگر ضرورتی پیدا کرد که اگر سخن مخفیانه با دیگری در میان گذاشته نشود مصلحتی از دست می رود و یا مفسده ای پدید می آید ، در مواقع ضروری  باید نجوی باشد . نجوی ، احکام خمسه ی تکلیفیه را دارد . گاهی حرام است ، گاهی حلال است ، گاهی واجب میشود ، گاهی مستحب است و گاهی مکروه و گاهی مباح. در شرایط عادی که سه نفر یا بیشتر یک جا نشسته اند ،  دو نفر بخواهند در گوشی بگویند ، راجع به حرفی که خیلی هم ضرورتی ندارد الآن ؛ یک ساعت تا نیم ساعت دیگر حرکت کنند و بیرون بروند ، تنها میشوند و میتوانند با هم دو نفری حرف بزنند.نباید در جلسه  نجوی بکنند در چنین شرایطی ، چون خلاف ادب مجلس است که دیگری آزردگی پیدا بکند . بگوید چه دارند میگویند . بر علیه من شاید دارند حرف میزنند و نسبت به من سوء قصد دارند . انواع مختلف شبهه به ذهن انسان ممکن است رسوخ بکند و سرایت کند.برای جلوگیری از این ذهنیت ها باید از نجوی جلوگیری کرد.

فرموداگر خواستید نجوی بکید مراقب باشید آن گونه ای که منافقین و یهودی ها به گناه و دشمنی با مسلمین عمل می کردند و مسلمین را در نجوی هایشان مسخره می کردند عمل نکنید . اگر ناچار بودید نجوی بگویید باید در مورد کارهای خوب و خیر و نیکی نجوی کنید . مثلاً ازباب مثال می خواهید یک نفر را امربه معروف بکنید . نهی از منکر بکنید . فرصتی ندارید . اینجا به ناچارباید با خودش و نهانی در میان بگذارید تا به جمع نرسد این بیان تا او تجری پیدا نکند.

خدایا در مسیر عاقبت بخیری همه ما را موفق بدار.خدایا آنی و لحظه ای ما را از یاد خودت غافل نساز.

{{ بسم الله الرّحمن الرّحیم قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ۝اللَّهُ الصَّمَدُ۝لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ۝ولَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ۝﴾ }}

پایان خطبه ی اول//

 

خطبه دوم:
اَلّلهُمَّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

باردیگر ، خودم و همه ی ما بردران و خواهران را به تقوای الهی ، انجام واجبات و ترک محرمات تأکید و توسئه دارم .

منسابت های این ایام ، عمده اش ، برجسته ترین آنان ، اربعین سالار شهیدان ، اباعبدالله الحسین علیه الصلاة و علیه السلام . و آن اجتماع عظیم ، اجتماع بزرگ . حضور ایمانی اهل ایمان در مسیر زیارت آقا اباعبدالله الحسین علیه السلام .

مسیحیون عالم ، هرچند سال ، نه همه ساله ، یک اجتماع بزرگی در یکی از کشورها تشکیل میدند ، با حضور رهبر بزرگ مسیحیون ، یعنی پاپ اعظم ؛ آن پاپی که در واتیکان نشسته ، با حضور او اجتماع نسبتاً بزرگی تشکیل میدهند . من یادم است یک وقتی در همین چند سال قبل دیدم ، در بعضی از گزارش ها آمده بود ، هزینه ی سنگینی کرده بودند ، خیلی هم افتخارمیکردند که پانصد هزار نفررا یکجا جمع کردند. اما ارعین اباعبدالله ، میبینید که این همه رفتند پشت در ماندند  ، دلشان می خواهد بروند ، ولی مأمورین عراقی ، امکان و فرصت و گنجایش پذیرفتن ندارند . بالای بیست میلیون و امسال را احتمال بیست و پنج میلیون نفر ، زائر در این ایام ، در فاصله ی بین نجف و کربلا عنوان کردند . با اینکه احتمال خطر هم وجود دارد . خبیث ها دست بردار که نیستند .متوکل عباسی دست قطع میکرد . پا قطع میکرد . چرا این کار را میکنند؟ برای خاطر اینکه امامحسین مظهر مقاومت است . قدرت های استکباری می خواهند مقاومت در برابر خودشان را بشکنند . که ملت ها تسلیم در برابر قدرتهای استکبار باشند .

مناسبت دوم در آستانه ی آغاز هفته ی بسیج مستضعفین و سالروز صدور پیام امام راحل هستیم .

تشکر میکنم از برادر عزیزمان جناب آقای مهندس ابراهیم زاده مدیر جهادی ، مدیر بسیجی . بحمدالله هم در گذشته فعالیت های خوبی داشت هم الآن . تا فراموش نکرده ، عرض کنم که جناب مهندس ابراهیم زاده ؛ ما مثل آن بنده ی خدا نمیگوییم که نماز خوان ها آزرده میشوند ، ما سفارش نکنیم . نه ، ما همه را سفارش میکنیم ، که سعی کنند بدهی را پرداخت کنند . ام شما بدانید ، همکاران شما اشتباه کرده بودند ، چهار سال ، پنج سال دریافت نکردند ، یک مرتبه انباشت کردند . حالا واقعاً آنهایی که مقدورشان است باید این دین و بدهی را پرداخت بکنند . اما جناب آقای مهندس ابراهیم زاده ، همکاران را سفارش کنید ، اگر احیاناً بعضی از خانواده ها مقدورشان نبوده ، به سفارش قرآن {{ فَنَظِرَةٌ إِلَى مَيْسَرَةٍ }}باید مهلت بدهید ، نه این که فشار بیاورید و نقد بخواهید . بله از بنده نقد بخواه . از مومنینیکه میتوانند پرداخت بکنند نقد بخواه . هیچ ملاحظه هم نکن . اما بعضی از خانواده ها هم پیدا میشوند که واقعاً برایشان سخت و مشکل است ، تقسیط بشود ، فرصتی به آنها داده بشود .

داخل این هفته یک جمعی ، هزاران نفر از مردم اصفهان با مقام معظم رهبری دیدار داشتند . بیاناتی فرمودند آقا . و مجلس شورای اسلامی هم یک مصوبه ای داشت . اجمالاً به این دو مسأله می پردازم .

مجلس شورای اسلامی ، پیشنهاد تحقیق و تفحّص درباره ی مدیران دو تابعیتی ، یعنی آدم هایی که هم شناسنامه ی ایرانی دارند ، هم شناسنامه ی آمریکایی. یا هم شناسنامه ی ایرانی دارند ، هم شناسنامه ی انگلیسی . حقیقتاً یک فاجعه ی بزرگی است ، معنای نفوذ دشمن همین است . من تعجب میکنم . خب ریاست محترم جمهور خودش فرمود که از نوجوانی در انقلاب بودم . همراهی انقلاب داشتم . راست است . بله . ولی برادر عزیز ، اگر امام راحل الآن زنده می بود ، آیا به شما تشر میزد یا نمیزد؟ دوتابعیتی؟! ؛ ببینید اوایل انقلاب ، خدا رحمت کند جلال الدین فارسی ، تباراً اهل افغانستان بودند ، ولی واقعاً شناسنامه اش ایرانی بود ، شناسنامه ی افغانی هم نداشت . اما چون ریشه و اصالت از افغانستان بود ، از کاندید شدن برای ریاست جمهوری محروم شده بود . حالا بگوییم که ریاست جمهوری اهمیت بالاتری دارد . اما خبر برسد که در درون خود نهاد ریاست جمهوری هم کارمندی ، مسئولی دو تابعیتی باشد . می دانید دقیقاً معنایش چیست این دو تابعیتی بودن؟ این دارای گرین کارت بودن میدانید معنایش چیست؟ گرین کارت را به چه کسی میدهند؟ پرچم آمریکا ، این پرچمی را که شما در ایران زیر پا میگذارید در تظاهرات ، آن طرف باید در آمریکا دست را روی این پرچم آمریکا بگذارد ، سوگند یاد کند ، قسم یاد کند که به منافع آن کشور پایبند باشد . یک خوره در درون نظام . مصداقبارز و برجسته ی نفوذ . حالا طرح تحقیق و تفحص از این آدم ها را بعضی از نمایندگان ارائه کردند ، رفته داخل کمیسیون امنیت ملی ،کمیسیون رد کرد . ولی طبق آیین نامه ی مجلس ، با اینکه کمیسیون رد کرد ، باید بیاید در صحن علنی . نمایندگان نظر بدهند . خوشبختانه نمایندگان ، اکثریت قاطع ، نظر دادند که تحقیق و تفحص انجام بشود . البته مجلسی ها هم یک دست نبودند ، شصت و پنج نفر مخالفت کردند . ولی صد و سی وسه نفر با انجام تحقیق و تفحص موافقت کردند .

مسأله ی دوم برخورد با فساد در درون دستگاه های مختلف . همین الآن ، همین داخل این هفته، در روزنامه ها آمده وزیر اقتصاد روسیه الآن در بازداشت به سر میبرد . چرا؟ برای خاطر اینکه  یک کمیته ی تحقیقی در روسیه وجود دارد ، نسبت به مسئولان و مدیران ، آن کمیته تحقیق میکند ، کمیته اظهار نظر کرد ، که این وزیر رشوه گرفته ؛ تنها به گزارش کمیته ی تحقیق ، الآن وزیر در زندان است ، هنوز محاکمه نشده ،هنوز ثابت نشده ، ولی وزیر در زندان است . ولی متأسفانه خبر حقوق بگیران نجومی اثبات شده و هیچ اقدام درخوری صورت نگرفته .اگر احیاناً یک خانواده ای خدای ناکرده بهانه بیاورد و بگوید: «« دولت زیاد دارد ، این اندازه بی رحمانه دارند از بیت المال استفاده میکنند ، حالا من پول گاز را اگر ندادم چه اشکالی دارد »» ، نه ، نه برادران و خواهران ، من عرض میکنم ، منظم باشیم ، خدا را لحاظ کنیم ، مقررات را رعایت کنیم ؛ هر کسی خلاف کرد ، هم در این دنیا رسوا میشود ، و هم گرفتاری های آخرت هم برایش می ماند . اینها را بهانه نکنیم . اما ، درست است ، واقعاً دیگران ما را ملامت و سرزنش میکنند . شما باید بپردازید و مدیران چقدر ببرند.البته اینها مربوط به شهرستانها و استان ما نبود الحمدلله اینجا نشنیدیم .

یک مسأله ی دیگر ،وام گرفتن و نپرداختن ، الآن این ایام ، حق و باطل قاطی هم شده ، فتنه آمیختگی حق و باطل است .چه طوری حق و باطل قاطی هم شده در قضیه ی وام گرفتن از بانک ها؟ ؛ ببینید ، یک وقتی طرف به بهانه ی یک طرح ، پیشنهاد داد من فلان طرح را می خواهم اجرا بکنم، چقدر وام می خواهم . وام گرفته ، طرح را اجرا نکرده ، وام را هم به موقع بازپرداخت نکرده ، بانک ها از او تعبیر به معوقات می کنند . حقیقتاً باید مسئولین آن بانک محاکمه بشوند ؛ وام دادی ، چرا مراقبت نکردی؟ ؛ اگر طرف اهل کار نبوده ، آیا نتوانستی تشخیص بدهی؟ ؛ اگر یک آدم معمولی ، بلا نسبت یک آدم بیچاره برود دو میلیون ، پنج میلیون وام بخواهد ، ببینید چقدر برایش بهانه ها می تراشند . ولی در کنار این وام های کلان آن چنانی ، یک جای دیگر ، برای تولیدات ، یک مطلبی را من درجریان قرار گرفتم داخل همین هفته ی گذشته واقعاً وحشتناک است . یک دستگاه تولیدی پروفیل و لوله از انواع مختلف ، مواد اولیه را یک مقداری را از داخل ، عمده را از خارج ، وارد کرد ، و موقع وارد کردن ، بر اساس قراردادی که بانک با این شرکت منعقد میکرد ، سی درصد را شرکت نقد پرداخت میکرد .قاعدتاً به دلار ، بانک دلار میداد ؛ قیمت را محاسبه میکرد ، بعد از یک سال که این آدم تولید بکند  و بفروشد ، با محاسبه ی سود ، دریافت بکند بانک ؛ از قضا این آدم وامی را که گرفت از بانک ، بانک اعلام کرد موقع پرداخت ، هفده میلیارد و پانصد میلیون تومان باید این شرکت پرداخت کند . خب این شرکت یک سال بعد باید پرداخت بکند . قبل از یک سال ، این شرکت چهار میلیارد را پرداخت کرد .پس مانده سیزده و نیم میلیارد ، بانک بعد از یک سال بهانه در آورد که دلار دو برابر شده ؛ شرکت میگوید که من با همان قیمت گرفتم و تولید کردم و به همان قیمت قبلی فروختم ؛ شما الان میگویید که دوبرابر ، من از کجا بیاورم؟الان که دو سه سال دارد میگذرد ، اما بانک مطالبه ی صد میلیارد را دارد به جای سیزده و نیم میلیارد . ببینید ، اینها نا بسامانی وضع اقتصادی ماست . طبیعی است که کارخانه ورشکسته بشود.دویست و هشتاد نفر شاغل بودند در این کارخانه . این همه آقا فرمود اقتصاد  مقاومتی ، اقدام ، عمل ؛ راه اندازی کارخانجات داخل . من نمیدانم واقعاً چه پاسخی دارند مدیران ؛ برای  اینگونه مسائل. یک وقتی واقعاً مسئله قابل حل نیست .  مواد اولیه به ما نمیدهند . اما اینجور مسائل مدیریت است ؛ داخلی است . چرا واقعاً این بانک را ملزم نمیکنند که اذیت نکنید ، کارخانه را تعطیل نکنید .

متقابلاً در همین ایام ، غار علیصدر را به یک شرکت شخصی ، واگذار کردند برای بهره برداری ؛ سالانه هفتصد هزار تومان.در حالی که دیوان محاسبات ورود پیدا کرد ، در طول یک سال ، این شرکت نوزده میلیارد تومان فروش بلیط داشت . اینها خرابی کشور است ؛ بابا مردم جان دادند . مردم عزیز دادند ؛ این حکومت ، این دولت مُفت که به دست نیامد برای شما .بله برای خیلی ها مُفت به دست آمده ؛ اما اصل جایگاه به قیمت جان آدم ها تمام شده بود . واقعاً پناه بر خدا .

مقام معظم رهبری در جمع مردم اصفهان فرمود: مسأله ی اصلی کشور ، برخی جنجالها و حاشیه سازی ها نیست . بلکه حفظ روحیه ی انقلابی است؛ یعنی چه؟ یعنی دل نبستن به آمریکا . که خود آقا هم باز فرمود: نبود بصیرت موجب میشود که انسان مجذوبمواردی شود که واقعاً جاذبه ندارد. همانند عده ای که مجذوب آمریکا هستند ؛ در حالی که این مجذوبیت دروغین است .ببین ، بارها و بارها مسئولین عالی رتبه ی ما میفرمودند: روز اول اجرایی شدن برجام ، همه ی تحریم ها برداشته میشود . نمیخواهیم بگوییم این مسئولین خلاف کردند . میخواهیم بگوییم آن چه را که اتفاق افتاده ، شفاف بپذیرید . اما الان بعد از پذیرفتن برجام ، بعد از اجرایی شدن ، آمریکا محدودیت .یزا برای ایرانیان ، جدیداً تصویب کرد. دومیلیارد از سرمایه و دارایی ایران را مصادره کردند ، بعد از برجام . و اخیراً  تحریم ایران را برای دَه سال دیگر تمدید کردند . بپذیریم ، همانی را که مقام معظم رهبری میفرمود من خوشبین نیستم به مذاکره ، چرا شفاف و صادقانه نپذیریم ؟ ؛ حالا می گویند که برجام صد تا خاصیت داشت ، نمیبینند ؛ دو سه تا ایراد دارد ، آن را میبینند ؛ بابا مگر بنا نبود که از تحریم بیرون بیاییم؟ خب از تحریم که بیرون نیامدیم ، چه خاصیتی برایش متصور است ؟ ؛ اگر صادقانه پذیرفته بوشد که آمریکایی ها ما را بازی دادند ، دارند بازی میدهند ، مذاکره برای ما سودی نداشت ؛ بلکه برای آمریکایی ها سودی داشت که غنی سازی بیست درصد ما را به پایین چهار درصد آوردند . خب چه سودی برای آمریکایی ها بالاتر از این ؟ آنها میخواستند غنی سازی ما را محدود کنند ، آنها به این نتیجه رسیدند ، بله ما بر اساس آموزه های دینی مان اهل فریب نبوده و نیستیم . ما آمدیم پذیرفتیم ، عمل هم کردیم ، اما طرف وقتی که عمل نمیکند ، آیا همچنان ما باید زیر سلطه و دست ما زیر سنگ آنها باشد؟

آقا فرموده بود که:آینده ی  کشور به مراتب بهتر از امروز خواهد بود . امیدوار است به هشیاری مردم ، به بصیرت مردم . خود آقا فرمود ، آینده ی کشور به مراتب بهتر از امروز خواهد بود و به فضل الهی و برکت اسلام و انقلاب ، ملت ایران بر همه ی مشکلات فائق خواهد آمد.ملت باید تدبیر داشته باشد . ملت باید بصیرت و تشخیص  داشته باشد . ملت باید بداند که این کشور و نظام مال خودش است ، برای اداره ی این نظام چه باید بکند . بعد در ادامه هم فرمود که نتیجه ی انتخابات آمریکا نه شادی دارد و نه عزا . آمریکا همان آمریکاست . دموکراتش ،یا جمهوری خواهش روی کار بیاید ، از هردو دسته در طول تاریخ ، ایران آسیب و خصومت و دشمنی دیده . بنابراین باید فکر خودمان را داشته باشیم و بر بصیرتمان بیافزاییم . نبود بصیرت زمینه ساز میشود برای وابستگی . خدایا بر بصیرت ملت ، دولت ، و همه ی اقشار به کرمت بیافزای . همه ی ما را برای حفظ این دستاوردهای بزرگ موفق بدار.

پروردگارا در دنیا و آخرت بین ما و اهل بیت جدایی نیانداز.ما را در دنیا از زیارتشان و در آخرت از شفاعتشان محروم نفرما .

(((به تبع هر هفته ، خطبه های حضرت آیت الله معلمی مزّین به نام شهدای شهرستان است که سالگرد شهادت آنان هفته ی پیش رو است))) ، و باخبر شدیم امروز که مادر شهید بازیار که مادرعیال شهید سردار عمویی هم بود ، حاجیه خانم پورحسین هم دار فانی را وداع گفتند ،

نثار ارواح شهیدان این هفته و مادر این شهیدان ،همه باهم صلوات.

{{ بسم الله الرّحمن الرّحیم  وَالْعَصْر إِنَّ الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ صَدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم}}
پایان خطبه دوم//

 

دیدگاهتان را بنویسید