متن خطبه های نمازجمعه 30 خرداد 1399 شهرستان قائم شهر – خطیب : آیت الله معلمی

tnl3_img_3373.jpg

خطبه اول:
دانلود فایل با لینک مستقیم
خطبه دوم:
دانلود فایل با لینک مستقیم
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.همه با هم صلوات بر محمد و آل محمد…

در موازین دنیایی گاهی انسان ابلاغی دریافت میکند ، یا یک منزلت اجتماعی پیدا میکند ؛ گرچه ابلاغات دنیا هم ثباتی ندارد ، منزلت دنیایی شاید خلاف واقع هم باشد ، اما در  پیشگاه خدای رحمان ، منزلت انسان ، معیار و ضوابطش مشخص است . ان اکرمک عندالله اتقیکم.به درستی که عزیزترین شما ، گرامی ترین شما در پیشگاه خدای رحمان باتقواترین شما است. معیار و میزان تقرب الی الله ، زمینه ساز درجات تقوای انسان است . تقوای انسان است که به انسان علوّ مرتبه میدهد .

آقا امام باقر سلام الله علیه میفرمود: مَا شِيعَتُنَا إِلَّا مَنِ اتَّقَى اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ ؛ به دروغ ادعای تشیع نکنند ؛ علامت و نشانه ی شیعه را بشناسند.علامت و نشانه ی شیعه تقوای الهی و اطاعت از فرمان خدا است . یعین شیعه آن کسی است که پیرو اهل بیت عصمت و طهارت باشد . اهل بیت عصمت و طهارت عزتشان در پیشگاه خدا،آبرویشان در پیشگاه حضرت حق در سایه ی عبودیت و بندگی ، در سایه ی پایبندی به موازین تقوا فراهم شده است.بنابراین هرکسی بخواهد در پیش خدا عزتی پیدا کند ، باید بداند که مسیرش تقوا است .

مردی به نام عقبة بن بشیر اسدی آمده بود پیش آقا امام باقر . متن خبر این است که : قلت لأبی جعفر أنا عقبة بن بشیر الأسدی، وأنا فی الحسب الضخم من قومی ، ما خانواده و عشیره و دودمانی هستیم که در حَسَب ، حَسَب ما بالاست ، شخصیت اجتماعی بالایی داریم و داشتیم . تا این جمله را گفت ، آقا امم باقر به او فرمود : لا تمنّ علینا بحسبک ، حسب و شخصیت قبیله ای و خانوادگی ات را مطرح نکن ؛ ان الله رفع باالایمان ، من اَلنَّاسُ يُسَمُّونَهُ وَضِيعاً إِذَا كَانَ مُؤْمِناً . در میان مردم ، به ظاهر اگر کسی آدم طبقه ی پایینی هم باشد ، خدای رحمان در سایه ی ایمان آن شخص ، او را درجه ی رفیع عطا میکند . وَ وَضَعَ بِالْكُفْرِ مَنْ كَانَ اَلنَّاسُ يُسَمُّونَهُ شَرِيفاً . به ظاهر اگر شرف دارد در جامعه ، اما ایمان درستی به خدا ، و درستی اعمال نداشته باشد ، خداوند او را ذلیل میسازد . او را زمین میزند و منزلتش را پایین می آورد . یعنی آنچه که ماندگاری دارد برای انسان ، شخصیت ایمانی است . سعی کنیم که این درجه ی ایمان را افزایش بدهیم . درجه ی تقوا را تقویت کنیم . اگر تقوا تقویت شود ، انسان در پیشگاه خدای رحمان عزت پیدا میکند ؛ آبرو پیدا میکند .

این هفته مناسبت هایی داشت و فرماندار محترم صحبتی داشتند و استفاده کردیم .هفته ی مبارزه با مواد مخدر .خب گاهی میگوییم خانواده ها ، و خانواده ها میگویند مسئولین و هرکدام به دیگری حواله کند مسأله را . ببینید واقعاً نیروی انتظامی ما در طول چهل سال زحمت فراوانی کشیدند . چقدر شهید دادند…چقدر آسیب دیده و جانباز دارند… . اما چرا ریشه کن نشده مواد مخدر؟ دقت کنید . آیا در مبارزه کم گذاشتند و کم گذاشتند؟ خیر . واقعاً از روی انصاف و مروت هرکسی پیگیری کند تلاش نیروی انتظامی  و تلاش مرزبانی ها را ، میبیند که نه ، واقعاً اینها عمل کردند. اما چرا متأسفانه هر سال ، یا هر شش ماه ، آمار که داده میشود ، آمار کشفیات افزایش پیدا میکند؟ این افزایش آمار کشفیات ، خب عملاً معنایش این است که مبارزه موفق نبود ؛ اگر مبارزه موفق بود ، باید آمار کشفیات پایین بیاید ؛ اینها تلاش میکنند که کشف میکنند ، اینها کار میکنند شبانه روز ، که شناسایی میکنند ؛ اما چرا ریشه کن نمیشود؟ جوابش چیست ؟ جواب این است که ، این امر مبارزه با مواد مخدر یک ضرورت ملی است . مواد مخدر بلای خانمان سوز است . واقعاً هر جوانی که امروز با طراوت جوانی و با نشاط و داشتن نیروی کار اگر گرفتار اعتیاد شده ، چهار سال یا پنج سال بعد ، میبینید یک عنصر مفلوک و از کار افتاده و بار بر جامعه میشود ، و برای تهیه ی مواد مخدر ، دست به هر جنایتی که به دستش رسیده میزند ؛ خب این یک خطر بسیار جدی است برای جامعه ؛ اما اینکه مبارزه هم تا به الآن جواب نداد ، آیا واقعاً چاره ندارد ؟ بخدا چاره دارد . چاره اش عزم ملی است . متأسفانه این عزم ملی مشاهده نیمشود. ببینید ، دولتمردان ما به زبان میگویند مبارزه با مواد مخدر ؛ اما نیامد وزارت آموزش و پرورش در موارد درسی بگنجاند و معلم سر کلاس ، دانش آموز را بفهماند . برای دانش آموز تفهیم کند که مواد مخدر و اعتیاد یعنی چه و عاقبت کارش چه میشود . اگر واقعاً به صورت جدی دستگاه تعلیم و تربیت ما ، چه آموزش و پرورش ، و چه دانشگاه همت کنند مشکل حل میشود . متأسفانه الآن اعتیاد از سنین دانشگاه به سنین دبیرستان هم سرایت کرده . اما کجا و کدام معلم موظف شد راجع به مضرات اعتیاد و مواد مخدر بحثی داشته باشد سر کلاس؟ نکردیم این کار را . باید هماهنگ عمل کرد . اگر واقعاً دستاه تعلیم و تربیت ، دستگاه اجرائییات کشور ،  همه ی مدیران و مسئولان ، پایبند باشند ، نه اینکه در طول سال فقط در یک هفته حرفش را بزنیم و شعارش را بدهیم و برویم یک سال دیگر این ایام بیاییم و همینطور. نه . اراده ی جدی برای ریشه کن ساختن باید فراگیر بشود. هم خانواده ها ، هم مدارس ، هم دانشگاه ، هم رسانه های نوشتاری ما ، فضای مجازی ما ؛ همه و همه اگر هماهنگ بشوند ، آنوقت است که برخورد نیروی انتظامی نتیجه میدهد . من تشکر میکنم ، و تشکر ما دعا کردن است در حق هرکسی که از آنها تشکر میکنیم . از نیروی انتظامی که واقعاً این ایام ، این عزیزان شب ، خواب راحت را از چشمشان میگیرند و گشت میزنند و برخورد با سارقین دارند و کشفیات ملموسی بر اساس آماری که واقعاً اتفاق می افتد ، آدم میبیند که اینها دارند کار میکنند و تلاش میکنند . چه فرماندهی محترم جناب سرهنگ خادمی ، چه همکاران عزیز ایشان . خانواده ها هم باید همراهی و کمک کنند . خب مسائل امنیتی اجتماعی را که نیروی انتظامی گاهی تذکر میدهد باید جدی بگیریم ؛ باید احتیاطات لازم را داشته باشیم ؛

مردی غریب آمده بود وارد مدینه شد ، سوار بر شتر بود و پیاده شد ، وارد مسجد شد ، پیغمبر خدا از او میپرسد که شترت را چه کا کردی ؟ ، آن آدم گفت که شتر را بیرون رها کردم . پیغمبر فرمود رها کردی؟! او گفت که به خدا توکل کردم . حضرت «ص» فرمود که : نه ، اول زانوی شتر را میبستی ، بعد توکل میکردی .

خب اگر بی احتیاطی کند آدم و درب خانه و اتاق و حیاط قفل مناسبی نداشته باشد ، یا استحکام مناسبی نداشته باشد و بی احتیاطی بشود و سارق بیاید دستبرد بزند و بعد فریاد کنیم که نیروی انتظامی چرا نگرفت و چطور شد ، خب این درست نیست . هم باید احتیاطات لازم را رعایت کنیم ، و هم باید توکل  به خدا داشته باشیم . خدای رحمان به همه ی خدمتگزاران در همه ی عرصه ها جزای خیر عطا بفرماید ان شاءلله .

امروز سی خرداد است ، سالروز بمب گذاری منافقین در حرم آقا امام رضا ، 27 سال قبل ، سال 72 ؛ کار نفاق به کجاها کشیده شد ؛ مصادف با روز عاشورا بوده ؛ عصر عاشورا در حرم آقا امام رضا «ع» این انفجار را انجام داده بودند . 39 سال قبل هم منافقین در چنین روزی رسماً اعلام جنگ مسلحانه کردند . چرا اعلام جنگ مسلحانه کردند  ؟ برای اینکه یک روز قبل ، مجلس شورای اسلامی دوره ی اول ، رأی به عدم کفایت سیاسی بنی صدر مزدور داده بود . منافقین دیدند یار اعلایشان ، یار بزرگترشان سقوط دارد میکند ؛ اعلام جنگ مسلحانه علیه مردم ، علیه ملت ، علیه انقلاب کردند . فردا هم سالروز شهادت دکتر چمران است. ببینید ، حالا عنوان دکتر الآن فراگیر شده ؛ اما دکتر چمران ، عالی ترین درجه ی علمی دنیا را در رشته ی فیزیک داشت . در کلّ کشور شاید نمونه ی قلیل دیگر هم آن ایام بود ؛ بله بعد ها بحمدالله جوانان ما در رتبه های علمی رشد پیدا کردند ، اما آن ایامی که دکتر چمران دارای دکترای فیزیک ، و عالیترین درجه ی علمی در رشته ی فیزیک بود ، عملاً یک مجاهد مؤمن و مخلص . امام «ره» درباره ی شهید چمران فرموده بود که : با عزت و عظمت و تعهد به اسلام جان خودش را فدا کرد . در این دنیا شرف را بیمه کرد ، آیندگان شرافت او را اذعان خواهند داشت ، و در آن دنیا ، برای آخرت هم رحمت خدا را برای خود بیمه کرد . مثل چمران بمیرید . ؛ ببینید ، بعضی از مردن ها ، چقدر خود این مردن مبارک است . مثل شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی . یک امّت برای او شده داغدار ، برای او شده عزادار ؛ عاش سعیدا و مات سعیدا . ایمان، اخلاص ، جهاد در راه خدا . رسول خدا میفرمود: کما تعیشون تموتون . میخواهید بدانید چگونه میمیرید ، ببینید چگونه دارید زندگی میکنید . اگر زندگی شما بدون آزار برای دیگران است ، اگر زندگی شما زندگی سالم ، بر اساس موازین دین خدا است ، امیدوار باشید شما هم راحت میمیرید . کما تعیشون تموتون . همانگونه که شما زندگی میکنید ، همانگونه خواهید مرد ، و کما تموتون تبعثون ؛ به همان سبکی که مردید ، به همان سبک حشر پیدا میکنید ، و کما تبعثون تحشرون ، همانگونه که در عرصه ی محشر مبعوث و بر انگیخته شدید ، حشر و نهایت کار شما همانگونه خواهد بود.

همچنین ، فردا سالروز درگذشت استاد وارسته ی مان ، مرحوم آیت الله آقا میرزا جوادآقای تبریزی ، ما در نجف از محضرشان استفاده میکردیم ، بعد از غائله ی اخراج ایرانیان از عراق ، ایشان آمدند در قم ساکن شده بودند ، و بقیه ی عمر با برکتشان را در قم تدریس داشتند.نثار روحش و ارواح همه ی علمای عاملین صلواتی ختم بفرمایید.

یکشنبه اول تیرماه ، سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی ، روز تبلیغ و اطلاعرسانی است . همکاری با هیئت های امنا ، همکاری با پایگاه های مقاومت ، کمک کردن ، و واقعاً همه ی مؤمنین در مساجد و حسینیه ها ، برای نیاز خودشان ، نیاز تبلیغی خودشان ، اگر  ارتباطی با سازمان تبلیغات داشته باشند ، کمک و راهنمایی میگیرند . تشکر میکنیم از زحمات عزیزان .

همچنین روز اصناف ؛ کاسب صادق باید تکریم بشود . کاسب صادق کیست؟ کسی که بتواند راحت بگوید چقدر خریدم و چقدر میفروشم . اجناس را نبرد انبار بکند برای اینکه قیمت افزایش پیدا کند . او میشود راهزن ، نه کاسب صادق . کاسب صادق ، شفاف و روشن و صادقانه عمل میکند .

خب ببینید ، این همه که الآنه هرروز اعلام میکنند چند دستگاه وسیله ی نقلیه را از یک محوطه ای کشف کردند ، یک نفر چه تعداد خرید کرده بود . خب پیداست که واقعاً مدیریت درستی در کار نبود ، که اگر  مدیریت درستی در کار بود نمیبایست این اتفاقات بیافتد ، چطور الآن دارند شناسایی میکنند ، از این نیروهایی که دارند الآن شناسایی میکنند ، موقع توزیع هم اگر از این گونه نیروها استفاده میکردند این اتفاقات نمی افتاد . ببینید عزیزان ، تخلفات اتفاق می افتد ،و الآن این تلاشی را که دستگاه قضایی دارد ، و هفته ی آینده هم فرصتی است برای هفته ی قوه ی قضاییه ، اما اینجا این یک کلمه را عرض کنم که یک وقتی خود یک نظام فاسد باشد ، بر فساد کارمندانش یا سرپوش میگذارد یا اگر میخواهد تنبیه کند ، نمیگذارد مردم با خبر بشوند . اما اینکه دستگاه قضایی بیاید نفر دوم دستگاه قضایی در یک مقطعی را علناً محاکمه کند ، به خدا این یک فرصت مبارکی است . پس یعنی نظام نمیخواهد فساد باشد ، اما آدم ها خدا را فراموش میکنند و آدم ها گرفتار وسوسه میشوند و گرفتار فساد میشوند آدم ها ، و هرکجا هم شناسایی شده برخورد خوبی هم دارد میشود . برخورد با محتکران و گرانفروشان ؛ خب اینها واقعاً برنامه ریزی اش کار دولت است ؛ دولت باید در جلوگیری از وقوع احتکار ، جلوگیری از وقوع گرانفروشی ، و بعد هم در برخورد با احتکار کنندگان ، در برخورد با گرانفروشان ، باید یک عزم جدی باشد ، باید نیروهای صادق بیایند پای کار ؛ نیروهای بسیجی ، نیروهای جهادی .

همین یکشنبه ، ظاهراً 9 صبح ، آفتاب گرفتی هم اتفاق می افتد ، و در هر منطقه ای که مشاهده شده ، نماز آیات هم واجب میشود . عزیزانی که آشنا هستند به کیفیت نماز آیات ، دوستانی که اگر احیاناً فراموش کردند و به خاطر ندارند ، با مراجعه به رساله ی عملیه کیفیت نماز آیات را دریافت میکنند .

دوشنبه سالروز درگذشت یکی از مفاخر مازندران ، حکیم بلندپایه ی الهی ، محمدتقی آملی که در جوار مرقد مطهر آقا امام رضا «ع» در باغ رضوان دفن شده است.رحمة الله علیه.خدای رحمان با اولیای خودش او را محشور بگرداند.

سه شنبه سالروز ولادت فاطمه معصومه«س» و روز دختران و آغاز دهه ی کرامت است. دهه ی کرامت یعنی فاصله ی بین ولادت فاطمه ی معصومه«س» تا سالروز ولادت آقا امام رضا«سلام الله علیه» .

و هفته ی اول تیرماه هرساله هفته ی قوه ی قضاییه است . از قضات پاکدست باید تشکر کرد . باید برای پاکسازی دستگاه قضا از عناصر فاسد ، همه اهتمام داشته باشند . حرکت خوبی در قوه ی قضاییه آغاز شده در این دوره ی جدید ؛ باید هم ادامه پیدا کند ؛ به جایی برسد که هر فرد مظلوم احساس کند با رجوع به این دستگاه میتواند حق خود را دریافت کند .

و در نهایت ، همین امروز ، یکی از ایثارگران عرصه ی دفاع ، یکی از آسیب دیده ها و جانبازان گرانقدر ، جانباز بالای 70 درصد ؛ عزیزی بزرگوار اسفندیار افتاده به همرزمان شهدای خود پیوست ، نثار روح او و شهدای این شهرستان ، که این هفته ی پش رو سالگرد شهادت آنان است ((((((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) و این عزیز جانباز سفر کرده ، اسفندیار افتاده ؛ نثار ارواح این عزیزان صلوات .

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر ؛ ان الانسان لفی خسر؛ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات؛ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه دوم//