مراسم نماز جمعه 12 شهریور ماه 1400 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت موازین بهداشتی] به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 12 شهریور ماه 1400 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده]، با اجرای جناب آقای مهران شکری آغاز و پس از اقامه اذان ظهر با نوای جناب آقای رمضانپور ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید ابوالقاسم حسینی قرائت شد.

امام جمعه موقت شهرستان در آغاز خطبه ی اول با دعوت خود و نمازگزاران به تقوای الهی و دوری از معاصی و گناهان ، و تسلیت سالروز شهادت جانسوز سید الساجدین ، زین العابدین علیه آلاف التحیة والثناء ، فرمودند: دعای هفتم حضرت در صحیفه ی سجادیه که سفارش مقام معظم رهبری است برای قرائت این دعا ، تا این مریضی ها و گرفتاری ها و مشکلات از این جامعه و اساساً از جهان دور بشود . صحیفه سجادیه یک گنجینه ی عظیم و ثروت معنوی بسیار والایی است که در اختیار ما شیعیان قرار دارد  ، و بعد از نهج البلاغه ، مهم ترین کتابی است که از اهل بیت «ع» به ما رسیده است . البته اگرقرار بود اهل بیت «ع» کتاب بنویسند ، خب باید حقائق را مینوشتند ، مثل تفسیر امیرالمومنین ، که وقتی نخواستند جمع کردند و اگر هم سایر ائمه قرار بود کتاب بنویسند باید حقایق را مینوستند ، فلذا دشمنان نمیگذاشتند این کتاب ها به دست نسل های بعد برسد . از این جهت آنها به تدریس پرداختند  . ولی امام سجاد«ع» به جهت شرائط زمان خودشان ، مطالب و محتوای معارف دینی را در قالب دعا برای ما تبیین کردند.

ایشان در ادامه با اشاره به دعای هفت صحیفه سجادیه افزودند: این دعا ، که در کتاب مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی بعد از دعای توسل و قبل از دعای فرج ذکر شده است ، یکی از مهم ترین این ادعیه است . روایت وارد شده است که امام سجاد خودشان در مشکلات و گرفتاری ها و آنجایی که خیلی محزون میشدند ، یا مشکل حادی پیش می آمد در تلاطم و فشار های روزگار که برایشان پیش می آمد ، حضرت این دعا را برای معضلات و مشکلات و گرفتگی غم و اندوه میخواندند . هرچند که غم و اندوه امام بسیار بسیار فراتر از این بود ، بویژه 35 سال بعد از ماجرای کربلا . بیشتر این را به ما یاد دادند که ما هم از این دعاها بهره مند بشویم . البته محتوای دعا و حقیقت دعا مهم است که انسان اگر با سوز دل و با اخلاص بخواند ، قطعاً این دعا اثر میکند و اثر اعجاز انگیزی دارد . یعنی اگر بگوییم این دعا معجزه میکند ، گزاف نگفتیم . لذا مقام معظم رهبری این دعا را سفارش فرمودند . که حالا ان شاءلله این ایام بنا شد که در مساجد بین دو نماز قرائت کنیم و اینجا هم امروز بین دو نماز قرائت کنند و گسترش پیدا کند در این قسمت پایانی ماه محرم و در ماه صفر بخوانیم که ان شاءلله بعد از این دعا دیگر این بیماری هم از این مملکت  و جهان و بشریت دور بشود.

به سالروز ارتحال حضرت امام خمینی «ره» فرمودند:امام «ره» مرد الهی معاصر ماست که از فیوضات او بهره بردیم.امام وقتی هدف الهی که متخلق کردن مردم به صفات الهی است را دنبال کرد ، آنوقت در دل مردم نشست . مردم در تشییع پیکر حضرت امام نشان دادند ؛ چندین میلیون نفر شرکت کردند ؛ این یعنی امام«ره» بر قلب ها حکومت میکرد و این یعنی امام«ره» توانست این دل ها را هدایت بکند.

این مدرس حوزه و دانشگاه در قسمت پایانی خطبه اول به ذکر مصیبت آل الله«علیهم السلام» و سید الساجدین امام سجاد«علیه السلام» پرداختند.

خطیب این هفته ی نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت جدید فرمودند: سفارش هایی مقام معظم رهبری داشتند.اولاً فرودند این فرصت چهارساله یک فرصت بسیار زودگذری است که زود تمام میشود ، و حتی از یک ساعتش باید استفاده بکنند و از دست ندهند مسئولین ، و رئیس جمهور هم همان انتهای دو هفته ی پیش که در خوزستان و آخر هفته ی  گذشته هم در سیستان و بلوچستان در منطقه ی مرادآباد کنارک که واقعاً ردم اصلاً خانه ندارند و کپرنشین هستند ؛ جالب است که رئیس جمهور برود در آن مناطق . البته مقام معظم رهبری هم فرودند که دیدار با مردم و حرف مردم را شنیدن خوب است ، اما باید مراقب باشید وعده ای ندهید که باعث دلسردی مردم بشود . اگر وعده ای داده میشود باید عمل بشود به آن . وعده ها را فرمودند که برایش روزشمار معین کنید که تحقق پیدا کند . اگر وعده ای داده شد و تحقق پیدا نکرد ، آن هم باید به مردم توضیح داده شود که چرا این اتفاق نیافتاده ، تا اینکه اعتماد مردم از بین نرود . اگر وعده ای داده شود و عمل نشود این سلب اعتماد مردم را خدای ناکرده میتواند ایجاد کند. فرمودند اعتماد مردم باید بازسازی بشود و در گذشته یک مقداری این اعتماد از بین رفت و اینها باید مجدداً اعتماد سازی بشود ؛ جلوه های مردمی بودن را ایشان به این دانستند که یک زندگی ساده ای مثل مرد داشته باشند و بی تکلف زندگی بکنند . هیئت دولت و وزرا و رئیس جمهور ، زندگی اشرافی را بگذارند کنار و پرهیز بکنند از این که از بالا به پایین به مردم نگاه کنند . بعد هم سفارشی که مقام معظم رهبری به عنوان توصیه به اینها فرمودند ، فرمودند که باید در مصوبات خودتان شما یک بسته ی عدالت داشته باشید . یعنی اینکه هرجایی که مصوبه و طرحی و بخشنامه و آیین نامه ای مشخص میکنید ، ببینید که صدمه و ضرری به اقشار مختلف ضعیف جامعه وارد نشود.چه در مسائل مربوط به کالاهای معیشتی یا انواع و اقسام خدماتی که انجام میگیرد ، این بسته ی عدالت را مد نظر قرار بدهند .توصیه ی دیگر ایشان فساد ستیزی بود ، و فرمودند نمیشود عدالت را دنبال بکنید مگر اینکه به دنبالش بحث فسادستیزی را داشته باشید . البته با توجه به اینکه ایشان اشاره فرمودند که جناب آقای رئیس جمهور در قوه قضائیه سابقه ی خوبی داشتند ، فرمودند که الآن زمان این است که در قوه ی مجریه این فساد ستیزی را که مردم هم انتظار دارند دنبال بکنند . چون این مکمل بحث عدالت است . سفارش بعدی مقام معظم رهبری به دولت بعد از موضوع سلامت و قضیه ی کرونا ، توجه به مشکلات مردم و مباحث اقتصادی بود . این ها را هم بارها فرموده بودند مقام معظم رهبری و همه هم میدانند ، ولی رهبری مجدد تأکید فرمودند که این دولت بر اساس اولویت ها دنبال این امور باشد . موضوع تورم بالا ، موضوع کسری بودجه مسائل معیشتی مردم و مسائلی که مربوط به کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم و مربوط به فضای کسب و کار و نظام بانک هست . به ویژه پیشخوان های اقتصادی . فرمودند بعضی از چیزها میتواند اقتصاد را حرکت بدهد و راه بیاندازد و تقویت بکند مباحث مربوط به بخش مسکن و صنایع و فولاد و بخش خودروسازی و بخش های دیگر پتروشیمی و انرژی و سایر .

خطیب این هفته ی نماز جمعه قائم شهر افزودند: مقام معظم رهبری در بخش دیگر از فرمایشاتشان به موضوع افغانستان اشاره کردند  و فرمودند : افغان ها برادران ما هستند ، همزبان ما هستند ، هم فرهنگ ما هستند ، هم دین ما هستند ، و ما همیشه در کنار مردم افغانستان هستیم و آنها را بعنوان برادران دینی خودمان میدانیم ، اما موضع ما راجع به دولت هایشان، موضع گیری جمهوری اسلامی را یک امر اساسی و یک رکن رکینی معرفی کردند و آن این است که ما میبینیم که آن دولت با مردم افغانستان با مردم افغانستان چه برخوردی دارد ، و اینکه چه نگاهی به دولت جمهوری اسلامی دارد ؛ فرمودند این دو تعیین کننده است .یعنی آن دولتی که در افغانستان بیاید ، اگر نگاهش به مردم یک نگاه درستی باشد ، و جایگاه داشته باشند مردم برای آنها و نگاهش به جمهوری اسلامی نگاهی درست باشد ، این دو عامل تعیین کننده ی موضع گیری ما نسبت به افغانستانی است که مردمش این همه صدمات را تحمل کردند در طول بیست سال اشغال آن کشور توسط آمریکایی ها که الحمدلله بعد از بیست سال ما این افول قدرت پوشالی آمریکا را در این منطقه دیدیم . یک شکست مفتضحانه و درواقع یک ذلت و خواری برای آمریکایی ها که معلوم شد و دیدید همه ی شما با یک شکستی وسیله ها و تجهیزات خودشان را رها کردند و سربازانشان را گرفتند، در حالی که بیست سال داشتند تلاش میکردند ، به قول خودشان 300هزار نفر ارتش افغانستان درست کردند ، اما طی چند روز طالبان توانست آنها را کنار بزند و بر آن کشور مسلط بشود ؛ خب این نشان میدهد که هیچ کشوری به آمریکایی ها اعتماد نمیکند و اروپایی ها به فکر تشکیل یک ارتشی برای خودشان افتادند و معتقد شدند که به ارتش آمریکا دیگر نمیشود اعتماد کرد و این در واقع یک گام دیگری است از افول قطعی آمریکا . ان شاءلله ما شاهد خروج آمریکایی ها از سوریه خواهیم بود و بعد از مدتی به برکت خون پاک شهید حاج قاسم سلیمانی خروج آنها را از عراق خواهیم داشت و کم کم باید اینها از منطقه ی خاور میانه خارج بشوند ، تا این وعده ی الهی تحقق پیدا کند که ظالم به سزای اعمال خودش خواهد رسید .

دکتر حسینی افزودند: تشکر میکنیم از عزیزان شورای اسلامی شهرستان ، از شهردار محترم ، از نمایندگان محترم و از جناب آقای علیپور ؛ در این هفته ی دولت ، پروژه های مختلفی را این عزیزان شروع کردند یا اینکه افتتاح کردند . پروژه ی زیرگذر انتهای خیابان جویبار را کلنگ زدند برای مثال . دستشان درد نکند ، زحمت میکشند . اما یک نکته ای را همینجا عرض کنم ، ببینید ، همین سخن مقام معظم رهبری باید برای اینها الگو باشد ، اینها هم در سطح شهر ، هر پروژه ای را باید در کنارش یک بسته ی عدالت تعیین کنند . پروژه ها را بر اساس اولویت منطقه ها تعیین کنند . منطقه ی شمال شهر و جنوب شهر نداشته باشیم مثلاً . یعنی اینگونه نباشد بعضی از قسمت های شمال شهر بیشترین پروژه ها را داشته باشد و جنوب شهر فراموش بشود . منطقه های پایین دست ، منطقه ای مثل منطقه ی سمنا دشت و جمنان و اطراف این منطقه های پشت راه آهن ؛ این کمربندی جنوب شهر ، پیگیری این موضوع ها ، یا برخی از این منطقه ها مثل کفشگرکلا و یا جاهای دیگر ، باید اولویت بندی کند و مناطق محروم را اولویت بیشتری بدهند و این همان عدالتی است که مقام معظم رهبری به دولت سفارش فرمودند . موضوع این نیست که فقط شورای شهر و شهردار محترم به مباحث عمرانی صرف شهر بپردازند ، خب اینها هم لازم است درست ، اما در کنار ساخت و ساز ها باید به مسائل فرهنگی هم اشاره بشود . اولویتی که رهبری برای دولت بعد از مسائل اقتصادی مطرح کردند موضوع فرهنگ است . در شهر هم همین است . بنر و تابلو و این پرچم ها بسیار خوب است و ظواهر شهر را درست میکند ، درست ؛ اما باید زیر پوسته ی شهر به محتوای فرهنگی بپردازیم . توجه به کانون های جوانان در مسائل فرهنگی در مساجد ؛ توجه به معنویت شهر . بالاخره این شهر مزین شده به نام امام زمان«عج» است. بعضی از تابلو ها را آدم نگاه میکند و میبیند اصلاً اسامی خارجی و اسامی که اصلاً نمیدانیم کلماتش به چه معنا است ؛ اینجا شهر قائم شهر است ؛ خب حتماً هم نمیگوییم که الزاماً کلمات قرآنی باشد ، نه ، کلمات فارسی باشد ؛ بعضی ها هم این واژه های مازندرانی را انتخاب کردند و این خوب است و احیای سنت است . اما بعضاً کلماتی میبینیم که مشخص نمیشود اینجا چه مغازه ایست و چیست اصلاً . محتوای فرهنگی شهر را باید دقت کنند شورای اسلامی شهر ، شهردار محترم و بسته های فرهنگی در کنار این پروژه ها داشته باشند و تشکر میکنیم از آنها و امیدواریم که ارتباط آنها با مراکز فرهنگی محتوایی بیشتر از گذشته باشد.

ایشان افزودند: نیروهای زیادی را استخدام کردند در شهرداری که اشکالی ندارد و اشتغالزایی است ؛ ولی آنها را در اتاق ها نگه ندارند ، آنها را در شرکت های مختلف و پروژه های مختلف به کار بگیرند . نه اینکه در یک اتاق 5 نفر باشند و یک برگه ای را ببری ، 4 نفرشان بخواهند این برگه را به سرانجام برسانند. اصل اشتغالزایی درست است ، اما این نیست که همه باید پشت میز بنشینند و کارهای اداری انجام بدهند . شما شرکت های مختلفی دارید که با شما قرارداد دارند ؛ این نیروهایی که در شهرداری دارید ، بسپارید تا استفاده بشود از آنها ؛ هم یک فنی یاد میگیرند و هم اینکه هزینه ی شهرداری پایین تر می آید . امیدواریم که در این مسیر هم شورای شهر جدید وعده هایی که در انتخابات دادند را عملی کنند و در این زمینه هم وارد بشوند .

در قسمت پایانی خطبه دوم هم اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط حجت الاسلام والمسلمین حسینی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه این هفته شهرستان به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید قاسم حسینی گل افشانی، و تکبیر نماز با نوای جناب آقای حسن علیزاده اقامه ، و دعای شریف هفتم صحیفه سجادیه به نیت دفع بلایا و نابودی بیماری کرونا ، با نوای جناب آقای مهران شکری ، در بین الصلاتین قرائت شد.

img_2091_yt03.jpg
img_2070_w431.jpg
img_2080_gzv3.jpg
img_2085_jw27.jpg
img_2090_spiz.jpg
img_2145_5yqi.jpg
img_2089_xaa6.jpg
img_2123_1ht4.jpg
img_2130_pahy.jpg
img_2133_igac.jpg
img_2128_mbsq.jpg
img_2189_v78t.jpg