متن خطبه های نمازجمعه 1396/5/6 شهرستان قائم شهر – خطیب : ابوالشهیدین آیت الله معلمی + فایل صوتی

gi19_img_8247.jpg

خطبه اول:
دانلود فایل با لینک مستقیم
 بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم جمیعاً و رحمة الله و برکاته، الحمد لله رب العالمین الصلوة و السلام علی سیدالنبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد(ص) و علی عترته و اهل بیته اجمعین. قال الحکیم فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم « و سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ» امیدوارم خدای رحمان با فضل و کرم خود با ما رفتار کند که اگر بخواهد به عدل و انصاف عمل کند کار ما سخت می‌شود اما فضل الهی عظیم و عمیم است و انسان را نجات می‌دهد. پروردگارا در این مظنّه استجابت به کرمت دعاهایمان را مستجاب بگردان! پروردگارا همه ما را به کرمت ببخش و بیامرز! گذشتگانمان را غریق رحمت و رضوان بگردان! حوائج مشروعه اهل ایمان را برآورده بگردان! به برکت صلوات بر محمد (ص) و آل محمد(ص)! آیه 21 از سوره مبارکه حدید است که هفته قبل هم همین آیه تلاوت شده بود. مقداری در مورد این آیه بحث شد و در ادامه همان مباحث مطلب امروز را از اینجا آغاز می‌کنم که «سابقوا» یعنی پیشی بگیرید. آیا واقعا معنایش این است که اگر من از شما بیشتر نماز خواندم یا اگر شما بیشتر نماز خواندید اهل نجات هستید؟ آن کسی که کمتر نماز خوانده نجات پیدا نمی‌کند؟ باب مفاعله برای تاکید است. تاکید برای خیرات و عبودیت و بندگی و رفتن به سمتی که اسباب مغفرت الهی را فراهم بسازد. هر کسی باندازه توانش باید تلاش کند. «و سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ» به سوی مغفرت سبقت و سرعت بگیرید یعنی اسباب مغفرت و آن چیزهایی که موجب آمرزش می‌شود را فراهم کنید. هر آنچه که در دین اسلام و شریعت خاتم پیغمبران محمد (ص) برای  انجامش تأکید شده زمینه ساز مغفرت است. ترک هر آنچه که نهی شده است زمینه ساز مغفرت است لذا همه مفسرین فرموده‌اند «الی اسبابِها» دنبال اسباب مغفرت باشید. بعنوان مثال تاکید و سفارش شده است به عیادت بیمار، صله ارحام، تشییع جنازه و… همه اینها می‌تواند زمینه ساز  مغفرت باشد و ازجمله آنها توبه و استغفار است. اگر انسان در گذشته در اثر غفلت و جهالت و جوانی بد کرد، پشیمان شود و رو بسوی خدا بیاورد. پشیمانی از گذشته و تصمیم بر ترک و طلب مغفرت از گناه زمینه ساز مغفرت است. کلاً اعمال صالحه و پرهیز از گناه زمینه ساز مغفرت است . آیات فراوانی در قرآن آمده که در پایان آیه خداوند خود را «غفور» و «رحیم» معرفی می‌کند و اگر دقت بکنید حتما در آن آیه یکی از زمینه های مغفرت وجود دارد. بعنوان مثال آیه 28 سوره مبارکه فاطر « إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» همانا دانایان از بندگان خدا خشیت پیدا می‌کنند. معنای خشیت زمینه ساز یک نکته ای می‌شود که در ادامه می‌فرماید « إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ » خداوند قدرتمندِ شکست ناپذیرِ آمرزنده است. یعنی اگر تو خشیت پیدا کردی و دلت در برابر امر خدا کوتاه آمده و انکسار خاطر پیدا کردی و مَنیَّتت را شکستی امیدوار باش. خداوند عزیز و غفور است. تو در برابر یک آدم معمولی و یا طاغوت خودت را نشکستی بلکه در برابر خدای قادر متعال که عزیز و غفور است خودت را خورد کردی، که تو را خواهد آمرزید. خشیت که در دل انسان باشد جسم انسان تحمل تکلیف الهی می‌کند یعنی همین نماز خواندن در این هوای گرم ….. اگر خشیت الهی باشد جسم تحمل تکلیفِ نماز و روزه را می‌کند و نفس آدمیزاد تحمل پرهیز از رفتار رذیله را خواهد داشت؛ تکبر و ریا و غرور که لعنت بر غرور که بیچاره می‌کند انسان را! «ایّاکم والغفلت و الغرور» این بیان امیرالمومنین است! ای بندگان خدا مواظب باشید مبادا دچار غرور و غفلت شوید. در بیان دیگر فرمود «سُکر الغفلت و الغرور ابعد افاقة من سُکرت الخمور» یعنی اگر کسی شراب خورده و مست شده باشد مستی آن بعد از مدتی برطرف می‌شود و اگر دچار غرور شدی مستی پیدا می‌کنی و به این زودیها برطرف هم نمی‌شود. یعنی دیرتر به حالت عادی برگشت پیدا می‌کنی.  اگر خشیت الهی باشد روح انسان معرفت افزایی پیدا می‌کند. با تدبر در آیات الهی معرفت انسان افزایش پیدا می‌کند. اگر سرعت و سبقت در خیرات باشد آیا به همین اندازه انسان مستحق بهشت خدا و طلبکار می‌شود؟ در ادامه آیه می‌فرماید :«ذلک فضل الله» بهشت فضل الهی است. درادعیه از معصومین آمده که گاهی دعا کنیم: « الهی عامِلنا بِفَضلِک وَ لا تُعامِلنا بِعَدلِک» یعنی با ما به کرم خودت عمل کن نه به عدل خودت! فرد کارگری برای شما یک روز کار می‌کند و طبق قرار و عرف مثلاً مزدش 20-30 هزار تومان است اما شما به کرم و فضل خودت کارش را نگاه نمیکنی و دو تا سه برابر مزد معمولی به او میدهی و بدنبال بهانه بودی که کمکش کنی و برای اینکه او تحقیر نشود او را سر کار آوردی و میخواهی چند برابر کارش در اختیارش بگذاری به این می‌گویند فضل و عطا!

مرحوم میرزا حسین نوری (ره) مؤلف مستدرک الوسایل نقل کرده: روزی پیامبر وارد مسجد شد و فرمود برادرو دوست و خلیلم پیش من بود و همین الان رفت، مطلبی را با من در میان گذاشت و فرمود: «والذی بعثک بالحق ان عبدا عبِدَ الله خمس مع سنه علی رأ جبل یحیت به بحرٌ فاخرج الله له عذبه»بخدا سوگند بنده ای از بندگان خدا پانصد سال خدا را بندگی کرد. تعجب نکنید قرآن هم ناطق است که نوح نهصد و پنجاه سال پیغمبری کرد! داخل دریا یک جزیره ای بود و کوهی داشت که روی آن کوه جایی را انتخاب کرد. در داخل آن دریا که آبش شور بوده اما از دامنه همین کوه چشمه آب شیرین برای  این فرد به قدرت الهی مهیا شده بود و درخت میوه دار و چهارفصل که این بنده خدا از اینها استفاده می‌کرد و مرتب خداوند را عبادت و بندگی می‌کرد. همیشه هم آرزو می‌کرد که خدایا اگر می‌خواهی مرا بمیرانی موقعی باشد که من در حال سجده هستم و واقعا بهترین حالت انسان در دنیا حالت نماز است و بهترین حالت نماز هم حالت سجده است. و جبرئیل می‌گفت ما که به زمین می‌رفتیم این آدم را در همین حال می‌دیدیم اما خدای رحمان ما را آگاه ساخت که فردای قیامت در عرصه محشر این فرد را در محضر عدل الهی می‌آورند و خطاب می‌شود که این فرد را به فضل و رحمتم  به بهشت ببرید که رحمت من شامل حال او شده! این آدم پانصد سال بندگی کرده بود و طلبکارانه به خدا می‌فرماید من در ازای عملم نباید به بهشت بروم؟ یعنی من مستحق بهشت نبودم که فرمودید به فضل  رحمتم او را به بهشت ببرید؟ وقتی که او مطالبه اجر عمل دارد خطاب الهی می‌رسد که مقایسه و تسویه حساب کنیدکه چقدر او طلبکار و چقدر بدهکار است! چه نعمتهایی من به او دادم و او چه عملی انجام داد. اول چشم را پیش می‌کشند که فلانی خداوند به تو چشم و قدرت دیدن داد. کدام لحظه خواستی ببینی و ندیدی؟ این نعمت همواره با تو بود اما آیا تو همواره در حال عبادت و بندگی بودی که قطعاً اینطور نبوده. عبادت پانصد ساله تو در برابر این نعمت باز هم کم است. حالا بقیه را به تو بخشیدیم شما در ازای نعمت دیدن پانصد سال عبادت کردی اما بقیه نعمتها چه؟شنیدن و گفتن و ….. اینها قدرت الهی بود! باز هم کم داری! حلا خطاب به او می‌شود که او را به سمت جهنم ببرید!! او در برابر نعمتهایی که به او داده شد کسری دارد و حق نعمت را به جا نیاورده. فریاد می‌زند خدایا به لطف و کرمت مرا ببخش! امر الهی می‌رسد که او را برگردانید و به او خطاب می‌شود وقتی که اصلاً نبودی چه کسی تو را آفرید؟ میگوید خدایا به قدرت تو آفریده شدم. همین که تو را آفریدم آیا تو توشه ای پیش من داشتی که من تو را آفریدم؟ یا همین آفریده شدنت نشانه رحمت و عطاء من بود؟ خطاب می‌شود چه کسی به تو توان داد که پانصد سال عبادت کنی؟ میگوید خدایا تو! چه کسی آنجا به تو آب گوارای شیرین و مأوا و مسکن بخشید و چه کسی برای تو درخت مثمر آرود؟  از من خواستی در حال سجده قبض روح شوی. چه کسی برایت این کارها را کرد؟

اول فرمود بخاطر مغفرت سبقت بگیرید« و سَابِقُوا إِلَى مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أُعِدَّتْ لِلَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ذَلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ»

پروردگارا همه ما را از خواب غفلت بیدار بگردان!

در مسیر عبویت و  بندگی و تقوا یاریمان بفرما!

{{بسم الله الرحمن الرحیم« انا اعطیناک الکوثر/فصل لربک وانحر /ان شانئک هو الابتر }}

پایان خطبه اول//

______________

______________

خطبه دوم:
دانلود فایل با لینک مستقیم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

بار دیگر خودم و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی ، یعنی پرهیز از گناه ، یعنی انجام واجبات ، یعنی به یاد خدا بودن و از یاد خدا غافل نماندن،تأکید و سفارش دارم.پروردگارا میخواهیم تو را بنده باشیم ؛ اما نقص و ضعف داریم و مشکل داریم ؛ به لطف و کرمت همه ی ما را یاری بفرما . اولین جمعه از ماه مرداد ، سالروز اقامه ی اولین نماز جمعه در نظام جمهوری اسلامی ایران است . یعنی در سال 1358 . بهمن 1357 انقلاب پیروز شده بود . اولین جمعه از مرداد 1358 ، اولین نمازجمعه به امر امام راحل ، به امامت مرحوم آیت الله طالقانی ، در تهران اقامه شده بود . این فریضه ی بزرگ ،این فرضه ای را که تأکید قرآن درباره ی او از همه ی فرائض بالاتر است . نماز یومیه را اقیمو الصلاة ، آتوا الزکاة ، یقیمون الصلاة؛اما در باره ی نمازجمعه ، : فاسعوا اِلی ذکر الله . وقتی که اعلام برپایی نمازجمعه شد ، {{یا ایها الذین آمنوا إذا نودیَ لِلصّلاة مِن یوم الجمعه ، فاسعوا اِلی ذکرالله }}؛ بشتابید فرصت را ازدست ندهید . یاد خدا ، نام خدا ، فاسعوا إلی ذکرالله ؛ ذلکم خیرٌ لکم ، این برای شما خیر دارد و بهتر است ؛ ممکن است غفلت کنید ؛ خیرش را میفهمید و دریافت میکنید.در هرصورت این یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب عظیم اسلامی بود . تشکر میکنم از بیانات مفید و ارزنده ی برادر عزیزمان جناب دکتر شجاعی ؛ حقیقتاً مطالب بسیار آموزنده ، شیرین ، مفید ، که اگر همه ی کلمات اولیاء خدا،روایات ، آیات نورانی قرآن ، برای سبک زندگی بیان میشود ، اگر به مرحله ی عمل و اجرا در بیاوریم ، به نفع فرد و جامعه است . اما بی اعتنایی به موازین دین و ارزش های قرآنی ، موجب متلاشی شدن خانواده ها ، موجب گرفتاری در جامعه و رونق و پیشرفت فساد خواهد بود ؛ همه هم مسئولیت داریم . امروز روز کارآفرینی و آموزش های فنی است . کارآفرینی و آموزش های فنی ؛ آقا امام صادق سلام الله علیه میفرمود : خدا رحمت کند کسی را که یک کاری را انجام میدهد ، درست انجام بدهد . در هر رشته ای آدم نیاز به آوزش دارد . بله ممکن است بعضی از افراد یک ابتکارات خاصی داشته باشند ، همانها اگر آموزش های اولیه را گرو بیبنند ، آنوقت رشد چشمگیری پیدا میکنند . متأسفانه فرهنگ کار در جامعه ی ما اینگونه معنا شد که اگر کسی استخدام دولت شد و صندلی و میزی پیدا کرد ، او صاحب شغل و صاحب کار است . در حالی که نه ، عرصه های مختلفی را که جامعه نیاز دارد برای ادامه ی زندگی ، به قول معروف ، از بنّایی گرفته ، نجاری ، آهنگری ، همه ی حرفه های مختلفی که در زندگی مورد نیاز جامعه است ، اینها کار است . کار هرچقدر سختی اش بیشتر باشد ، ارزش و اجر معنوی اش افزون تر خواهد بود ؛ این که انسان سعی کند کارش سبک تر باشد و سودش بالاتر باشد ارزش و اجرش قابل قیاس با کار سخت نیست. خب همین امروز مطلع شدیم در خبرها بود که دادگاه عالی پاکستان ، نخست وزیر بالفعل پاکستان ، نه نخست وزیر قبلی ؛ بلکه نخست وزیر بالفعل پاکستان را به اتهام فساد مالی از کارش برکنار کرد . پاکستان ، خیلی توقع نبود که اینگونه حرکت انقلابی داشته باشند و مبارزه با فساد ؛ واقعاً ما در فرهنگمان ، در باور دینی مان ، در آموزه های دینی مان ؛ عالی ترین دستور را برای برخورد با فساد داریم . برای سالم نگه داشتن جامعه دستورات را داریم . مشکل ما متأسفانه در مقام عمل است . اگر آفتابه دزد پیدا کردیم ، حسابی شلّاقش بزنیم ، اما اگر فیش های نجومی بردند ، آرام و بی صدا هم سرپوش بگذاریم . این یک فاجعه است و نباید ادامه پیدا کند و باید با فساد در هرشکل و جایگاهی مقابله بشود و مبارزه بشود . درهرصورت کارآفرینی و آموزش های فنی را هم باید جدی بگیریم . فردا روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه . مخصوصاً دهه ی مبارکه ی کرامت است . از سالروز ولادت کریمه ی اهل بیت ، فاطمه ی معصومه سلام الله علیها تا سالروز ولادت آقا امام رضا یک دهه است . آنوقت در این میان هم ، روزهای تجلیل از امامزادگان سرشناس ، بقاع متبرکه همچون احمد بن موسی (شاهچراغ) در شیراز ، و یکی از فرزندان بِلاواسطه و بِلا فصل  آقا موسی بن جعفر هم در کاشمر مضجع دارند. و همچنین یکشنبه سالروز درگذتش مرحوم آیت الله مشکینی ؛ عالِمی وارسته ، فقیهی مخلص ، و عالِمی مجاهد ، امام جمعه ی قم بود و رئیس مجلس خبرگان رهبری بود . آشَ سعیدا و ماتَ سعیدا ؛ رضوان و رحمت الهی بر او باد .نثار روحش و روح امام راحل و ارواح همه ی شهدا و عالمان عامل ماضین ، همه با هم صلوات.

دوشنبه روز اهداء خون است . گاهی واقعاً اهدای خون ، اهدای حیات میشود . یعنی اگر چند سیسی خون دادیم ، ما خودمان مشکلی پیدا نمیکنیم ، اما بیماری از مرگ نجات پیدا میکند .بنابراین افرادی که شرایط را دارا هستند و میتوانند ، از اهدای خون غفلت نکنند . کار مفید و ارزشمندی است . سه شنبه روز شیرمادر. خدا حکیم ، خدای رحمان ، قبل از به دنیا آمدن کودک ، غذای او را در  پستان مادر مهیا ساخت. خانما ها ، شیردادن بچه های خود را دست کم نگیرند و اجر و پاداش بزرگ الهی دارند . خاصیت شیر مادر برای رشد جسمی ، فکری ، عقلی ، برای همه ی ابعاد شخصیتی کودک مؤثراست.چهارشنبه سالروز شهادت آیت الله شیخ فضل الله نوری ، 108 سال قبل . شهادت شیخ فضل الله نوری سند نفوذ بیگانگان در نهضت مشروطه ی ایران است . مشروطیت یک نهضت مقدسی بود در آغاز کار . اما با به پیروزی رسیدن نهضت مشروطیت ، بلافاصله عوامل بیگانه با استفاده از آدم های ضعیف النفس و خودفروخته ی داخلی ، شروع کردند به پیش بردن امور مورد دلخواه خودشان در جامعه . نفوذ معنایش این است و شیخ فضل الله نوری در برابر انحرافات پیش آمده مقاومت میکرد ، مومنین ، من و شما اگر آن ایام بودیم چه میکردیم؟خدا میداند خیلی از نمازخوان ها شیخ فضل الله را نصیحت میکردند که رها کن ؛برای خودت چرا درد سر درست میکنی؟ شیخ فضل الله میگفت : ما انقلاب کردیم ، مشروطه پیروز شد ، که نظام دینی ، اسلامی حاکم باشد ، نه قوانین و سیاست ها و فرهنگ و آداب غربی ؛ عین حرف این بود . دودوتا چهارتا . شیخ فضل الله مقاومت میکرد در برابر انحراف . و کار به جایی رسید که تنها بماند . جامعه ی دینی از او حمایت نکند . وقتی که تنها مانده ، آنوقت آوردند ، روز روشن ، در میدان توپ خانه ی تهران ، چوبه ی دار نصب کردند و شیخ فضل الله را به دار آویختند . اما آیندگان برای او ابراز تأثّر میکنند.و البته شیخ فضل الله هم در پیشگاه خدا و هم در نزد آدم های با معرفت ، عزیز و محترم ، و شخصیتش مانگار شده است . ولی در آن شرایط باید ببینیم که ، چه میکردیم؟ ببینید ، ما همینیم و آینده هم همین است.گاهی آدم گرفتار یک ملاحظاتی میشود ؛ گرفتار مشغولیات زندگی میشود . از هدف اصلی خلقت غافل میماند انسان . پناه بر خدا . ببینید این ایام مسأله ی عمده ی کشور ما و مسئله ی جهانی هم که شده ، تحریم جدید آمریکایی ها علیه ما ؛ حالا در شرایطی که آژانس بین المللی انرژی هسته ای ، پایبندی جمهوری اسلامی ایران را به مفاد برجام ، بارها اعتراف کرد . رسماً آن سازمان آژانس بین المللی ، یک مرجع رسمی بین المللی است ؛ خب بازرسی کردند ، دیدند بله ، قلب رئکتور بتن رفته است ، کوتاه آمدیم ، از بیست درصد غنی سازی ، به پایین تر از چهار ، پنج درصد رسیدیم . تصدیق کردند .در چنین شرایط ؛ حالا با آن وعده و وعیدهایی که فتح الفتوح است و توافق تاریخی است و بی سابقه است ، همه ی تحریم ها برداشته میشود ؛ هی آن وعده های گزاف پوچ ؛ حالا در این شرایطی که هم خودمان پایبند واقعاً ماندیم به تعهدات ، ولی طرف مقابل هیچ هم کوتاه نیامده است .

ببینید ، یاسرعرفات را فریبش دادند ، گفتند اگر بروی مذاکره و گفت و گو کنی ، یک زندگی مسالمت آمیز پیدا میکنی ، یاسر عرفات ، رهبر سازمان آزادی بخش فلسطین ،صد درجه کوتاه آمده ، اما اسرائیل که صد درجه وعده داده بود ، اما اسرائیل که صد درجه وعده داده بود ، یک درجه هم کوتاه نیامده بود . لذا بعضی ها معتقدند که یاسر عرفات اصلاً خودکشی کرد . برای خاطر این که فریب خورد ، دید دست خالی مانده و هیچ نتیجه ای نگرفت .و البته بعضی ها هم میگویند که نه ، اومثل یک دستمال کاغذی ، تاریخ مصرف داشت ، مصرفش کردند و به دورش انداختند .

حالا که ما به مفاد برجام پایبند ماندیم ، این طرح جدید جامع تحریم ها علیه ایران ؛  حالا ما باید بگوییم خوشبختانه روسیه را در کنار ما قرار دادند .تحریم ها علیه ایران ،  روسیه ، و کره ی شمالی در کنگره و سنای آمریکا تصویب شد . منتظر امضای ترامپند که اگر امضا بکند این دیوانه ، میشود قانون و باید اجرا بشود . اما دلتان نیافتد که ما مشکل پیدا میکنیم ؛ در کنگره و سنا تصویب شد ، حالا اگر ترامپ امضا نکند ، روال قانونی آنها این است که مجدداً برمیگردد به کنگره ؛ اگر دو سوم کنگره مجدداً رأی بدهند ، الزامی میشود ؛ قانونی میشود که اجرا بشود . حالا چرا روسیه را آوردند کنار ما؟ برای خاطر این که روسیه آمده در کنار مقاومت، مختصر کمک کرد . چرا آمریکا از ما عصبانی است ؟ خیلی روشن ،مصداق بارزش اینجاست ، که آمریکایی ها حرفشان این است که ما در ایران یک نوکر سرسپرده داشتیم ؛ چرا او را ساقط کردید؟ به خیالشان اینکه :حالا که شما هوس ریاست داشتید و او را ساقط کردید ، آمده اید سر جایش نشستید ، چرا همان روال و همان برنامه را ادامه ندادید؟ یعنی ما نوکر میخواستیم ، شاه نوکری میکرد برای آنها ، ولی شاه که از بین رفت ، دیگر بعد نوکری برای آمریکا در ایران از بین رفت . این یک . دو اینکه میگویند: ما اسرائیل را آوردیم در خاور میانه نشاندیم ؛ اسرائیل هم داشت جان میگرفت و پیشرفت میکرد . هم بلندی های جولان را از سوریه گرفته بود و اشغال کرد و هم کرانه ی  شرقی را به سمت اردن پیشرفت داشت میکرد . شما چرا حزب الله را کمک کردید و ما را متوقف کردید ؟ ببینید ، او میگوید من باید تسلط داشته باشم ، شما باید ذلیل و اسیر و برده ی من باشید . همین عربستان سعودی را نگاه کنید ؛ عربستان سعودی یک نظام کهنه ی ارثی دویست ساله ، آمریکایی که دم از دموکراسی میزند میرود آنجا رقص شمشیر برگزار میکند . ولی ما را متهم میکنند به نقض حقوق بشر . کما اینکه این حرکت بسیار زیبا ، مظهر اقتدار جمهوری اسلامی ایران، پرتاب ماهواره بر سیمرغ ؛ کل عالم و آدم در دنیا میفهمند که ماهواره کار خدماتی است . کارنظامی نیست . میخواهد دستگاه مخابراتی را ببرد بالا . یا دستگاه نقشه برداری را ببرد بالا مستقر کند ولی حکایت از توان و اقتدار ما دارد . بحمدالله این اقتدار را میبینند ، میخواهند بگویند مردم دنیا ، ما نخواستیم ، جمهوری اسلامی اقتدار پیدا کند ؛ ولی میبینند خب این حرف مشتری ندارد. چه بگویند؟ اینکه : جمهوری اسلامی از تروریست حمایت میکند ؛ حق ندارد موشک داشته باشد . تروریست بیاید در قلب مرکز ایران ، تهران ، مجلس شورای اسلامی کار تروریستی انجام بدهد ، اما جمهوری اسلامی اگر موشک انداخت به لانه ی موش ، او باید متهم بشود به حمایت از تروریست و نباید موشک داشته باشد . این نباید موشک داشته باشد یعنی چه ، میدانید؟خیلی روشن است. یعنی نباید قدرت دفاعی داشته باشند . ما باید بر سرشان بزنیم ، و اینها دست به هیچ کاری هم نتوانند بزنند . اما از اینکه دارند اقتدار پیدا مکنند و موشک پیدا میکنند ، ممکن است با ما توان مقابله پیدا کنند . نباید بتوانند در برابر ما مقابله کنند ! ؛ خب ببینید دودوتا چهارتاست . حالا اگر ما در روزگار اباعبدالله الحسین بودیم ، میگفتیم یا اباعبدالله بیا و کوتاه بیا . نیرو دارد ، لشکر دارد و شمشیر و خیلی هم قدرت دارد … ؛ الکلام ، الکلام . شیعه شعارش ، خونش ، پوستش ، جوهره ی وجودی اش در طول تاریخ «هیهات مناالذلّة بود» . اسرائیل همین دیشب در داخل مسجدالاقصی حداقل صد نفر آدمی را که در حال عبادت بودند داخل مسجد دستگیر کرد . برده و معلوم نیست کجا برده . و ورودی های مسجدالاقصی را بست ؛ رسماً هم اعلام کردند پایین پنجاه سال حق ندارد وارد مسجد بشود . یعنی نمازخواند برای بالای پنجاه سال . خب ببینید اصلاً به اسرائیل چه ربطی دارد ؟ مسجدالاقصی مال مسلمان ها است . معبد مسلمان ها را اسرائیل بیاید مدیریت و برنامه ریزی بکند ؟ ؛ واقعاً مردم دارند با جانشان معامله و مقاومت میکنند . بارک الله مردم فلسطین . هروقتی یک موفقیت هایی را ببینند در جبهه ی مقاومت ، یک قدری جان میگیرند . همین پرتاب موشک به لانه ی داعشی ها و این پرتاب ماهواره بر و حرکت نظامی در مرز بین لبنان و سوریه که اخیراً دو سه روز قبل اتفاق افتاد ، واقعاً این اتفاقات به مردم سرزمین قدس اشغالی جان بخشید و روحیه داد ؛ لذا روی به مسجد آوردند . این روی آوردن به مسجد و تشکیل جماعت سنگین را اسرائل نمیتواند تحمل کند . لذا اینگونه فشار می آورند که مردم از مسجد دست بکشند . حالا ما که آزادی عمل داریم ، خودمان به اراده ی خودمان از مسجد فرار میکنیم . ولی آن مسلمان های مظلوم ، زیر آن همه شکنجه ، و سختی و گرفتاری ، بحمدالله پافشاری دارند برای حضور در مسجد . حالا آمریکا این است ، پوتین ، آمد و گفت که ما صبوریم ، یعنی در باربر این مصوبه ی کنگره ی آمریکا ما صبوریم ؛ اما گستاخی را تحمل نمیکنیم . یعنی منتظریم ، من هم عرض میکنم که تشخیص شخصی خودم و خیلی از کارشناس ها هم همین است . نباید در تصمیم گیری  عجله کنیم . ما نبیاد از دولت خودمان بخواهیم که از برجام بیرون بیاید . فایده ای هم ندارد . بیرون آمدن از برجام الان فایده ای هم ندارد بلکه ضرر بیشتر هم دارد . بله البته اشتباه ما در آغاز کار بود که عجله کردیم در رساندن به پایان و در رسیدن به برجام عجله کردیم . هرقدر اشتیاق بیشتر ما نشان دادیم ، آنها بیرحمانه ترین ناز را فروختند به ما . ما اول نمی بایست عجله به خرج میدادیم . نمیبایست اشتیاق نیشان میدادیم . اما حالا شده ، نباید آن اشتباه تکرار بشود . آنها الآن بنا دارند ما را ناقض برجام معرفی بکنند . میدانید چرا؟ برای خاطر این که آمریکا موفق شده بود اروپا را با خودش همراه کرده بود ؛ ولی در پی امضای توافق و رسیدن به برجام ، اروپایی ها خصومتشان کاهش پیدا کرد ، ولی آمریکا الان تنهاست ، حالا اگر ما «عکس العملی» بخواهیم از برجام خارج بشویم ، ؟آمریکا همین را میخواهد ، تا مجدداً دنبال تشکیل اجماع جهانی علیه ما باشد ، لذا ما باید صبور باشیم ، اما دردمندانه صبر پیشه کنیم و منتظر هم باشیم که خدای رحمان عنایات و الطاف خفیه اش را شامل حال ما بکند ، آنها میخواهند ما را ناقض برجام معرفی کنند تا به قول خودشان اجماع جهانی علیه ما درست کنند . برای اینکه سخنگوی وزارت خارجه ی آمریکا همین دیشب گفته بود : پرتاب ماهواره برِ سیمرغ ، نقض برجام است که جمهوری اسلامی انجام داد . البته اروپایی ها این را نقض برجام نگفتند و نمیگویند ، میدانند که پرتاب ماهواره بر ، کار خدماتی است . کار نظامی نیست اصلاً . اگر هم کار نظامی باشد ، موشکی است ، موشک دفاع است .این هسته ای نیست . توافق بر سر سلاح هسته ای بود که ما اصلاً دنبال سلاح هسته ای هم نبودیم . در هر صورت هم به خدا پناه ببریم مومنین ، شب ها اگر بیدار شدید قبل از اذان صبح ، حداقل دورکعت نمازبگذارید و واقعاً حاجت های شخصی خودتان را هم از خدا بخواهید . درکنار حاجت های شخصی خودتان هم ، از خدا بخواهید که خدا عزت این ملت ، عزت شهدا را ، عزت امام ، عزت رهبری را خودت حفظ کن . اگر مدیران و مسئولان ما ، توان پیشبرد اهداف امام و نظام را ندارند ، خدایا تو خودت به کرمت جبران بگردان .

(((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدایی است که این هفته و هفته ی پیش سالگرد شهادت آنها بوده است)))))))))))))))  نثار این عزیزان صلوات.

راجع به وصیت نامه ی امام راحل ، من در بعضی از خطبه ها تأکید داشتم ، واحد فرهنگی ستاد برگزاری نمازجمعه ، به فکر افتاد مسابقه ای را برگزار کند از وصیت نامه ی امام . اوراقی را امروز در اختیار نماز گزاران گذاشتند ، سوالاتی است . پاسخ این سوالات در وصیت نامه ی امام است . یعنی هرکسی وصیت نامه ی امام را بخواند ، پاسخ این سوالات را میتواند پیدا کند ، که اگر پاسخ درست بدهند ، قطعاً ان شاءلله جایزه ای هم خواهد بود ، حالا مادی ، معنوی ، سنگین یا سبک ، آن را من در جریان نیستم . ولی قطعاً جایزه ای در کار خواهد بود . هیچ جایزه ی مادی نباید هم ، حداقل انس با وصیت امام و ارتباط با اندیشه ی امام مفید فایده خواهد بود ان شاءلله .

{{بسم الله الرحمن الرحیم؛والعصر؛ان الانسان لفی خسر؛الا الذین ءامنوا و عملواالصالحات ؛و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصبر ؛صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه دوم//

دیدگاهتان را بنویسید