مراسم نمازجمعه 1396/7/7 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

خطبه های نماز جمعه 1396/7/7 شهرستان قائم شهر ، توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه ی 28 سوره ی مبارکه ی حدید و تفسیر این آیه ی مبارکه ، فرمودند: مسیحی ها خداباورند ، و یهودی های متدیّن هم خداباورند ، یعنی در دسته ی موحّدان قرار دارند و اعتقاد به وحدانیت خدا را غیر از مسلمان ها ، ادیان دیگر آسمانی که تحریف نشده اند ، در دل دارند.

ایشان افزودند : ایمان به خدا ثمره ای دارد ، و ایمان به رسول هم ثمره ای دیگر دارد که اگر به هردو ایمان آوردید ، صاحب «کِفلَین» یعنی دو نصیب از رحمت الهی خواهید بود .

ایشان در ادامه فرمودند: این که آیه می فرماید ای کسانی که ایمان آوردید ، تقوای الهی پیشه کنید و ملاحظه ی خدا را داشته باشید تا امر الهی اطاعت و نهی الهی طرد بشود ، برای بهره بردن خود انسان است ، هم در دنیا و هم در آخرت.

ایشان در  قسمت پایانی خطبه اول با اشاره به اینکه آقا امام صادق «ع» فرمودند : «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یؤْتِکمْ کفْلَینِ مِنْ رَحْمَتِهِ (الحسن والحسین) ، که ایمان بیاورید به خدا و تقوا پیشه کنید ، که خدای رحمان   ، دو نصیب و دو بهره برای هدایت شما ، یعنی حسن و حسین را عنایت می فرماید . که حسنه ی دنیا و آخرت به جای خود ، ولی مصداق و مظهر رحمت الهی ، یعنی حسن و حسین ، حق و درست است.

ایشان با قرائت این دعا که: (یا رحمة الله الواسعة و یا باب نجاة الاُمة ما خاب مَن تمسّک بک ) افزودند: باب رحمت الهی است اباعبدالله الحسین ، و باب نجات امّت است و هرکه به او تمسک بجوید ضرر نکرده است ، و هرکه از خاندان رسالت و عصمت فاصله گرفت ، ا وضرر کرده و زیان برده است.

آیت الله معلمی در آغاز خطبه دوم با سفارش خود ،  برادران و خواهران نمازگزار به تقوای الهی و پرهیز از گناه و معصیت ، و دعوت به اصرار در انجام واجبات الهی فرمودند :  در همه ی امور به یاد خدا بودن ، و ملاحظه ی موازین دین را داشتن ، مصداق تقوا میشود.

آیت الله معلمی با اشاره به سالروز شهادت شهید هاشمی نژاد در سال 1360 افزودند: سال 1360 ، حوادث شیرین هم داشت ، ولی حوادث تلخ و سنگینش بیشتر بوده است ، که شخصیت های بزرگی در سال 1360 از ملّت گرفته شده است.

ایشان افزودند: امام راحل در پیامی به مناسبت شهادت این شهید عزیز ، هم جوانمردی او و هم فضل و کمال او را اشاره داشتند.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی ادامه دادند: این شهید بزرگوار ، هیچ مسئولیتی  ، نه در دستگاه قضایی و نه در دستگاه اجرایی نداشت ، بلکه صرفاً عنصر علمی و آموزشی و فرهنگی بود و جریان نفاق از اندیشه و زبان گویای او سخت آزرده بود ، لذا تصمیم به قتل او گرفته بودند در چنین روزی در سال 1360 که البته در همان روز ، حادثه ی تلخ و سنگین دیگری اتفاق افتاده بود که پس از پایان عملیات موفقیت آمیز ثامن الأئمه ، در سال 1360 ، جمعی از فرماندهان ارتش و سپاه ، با هم از اهواز ، سوار هواپیمای نظامی سی یکصد و سی شده بودند که بیایند تهران خدمت امام راحل ، گزارش عملیات و وضعیت موجود جبهه ها را خدمت امام به عرض برسانند که داخل آن هواپیما ، بیست و هفت نفر از رزمندگان مجروح را هم سوار کرده بودند بیاورند تهران برای درمان که منتقل بشوند به بیمارستان ها و سی و دو تن از اجساد شهدا را هم در همان پرواز داشتند ، که سی کیلومتر مانده بود به فرودگاه مهرآباد ، این هواپیما دچار حادثه شد و در بیابان کهریزک سقوط کرد و در نتیجه ، سرلشکر ولی الله فلاحی جانشین ستاد مشترک ، سرتیپ موسی نامجو وزیر وقت دفاع ، سرتیپ جواد فکوری فرمانده نیروی هوایی وقت ، سرتیپ یوسف کلاهدوز  قائم مقام سپاه وقت ، محمد علی جهان آرا فرمانده سپاه خرمشهر ، در آن حادثه به شهادت رسیدند . برای هر کشور و ملتی یک چنین خسارتی کافی بود که آن دولت و نظام و ملت را از پای در بیاورد ، ولی درود خدا به ملت رشید و با استقامت ایران ، که اینهمه گرفتاری ها را پشت سر گذاشتند ، ولی قد خم نکردند در برابر دشمن و سربلند و سرافراز ایستادند .لذا چه الآن و چه آینده ، مسئولین ما باید متوجه باشند که نباید این ملت را ، این سرمایه ی پشتوانه ای را سبُک و ارزان بدانند.

ایشان افزودند : امام راحل در باره ی این عزیزان فرموده بودند که : اینان خدمتگزاران رشید و متعهدی بودند و با سرافرازی و شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به جوار رحمت حق شتافتند.

ایشان با اشاره به تاسوعا ، روز محاصره ی اباعبدالله و اصحابشان فرمودند: آقا اباعبدالله یک شب مهلت خواست پس از هجوم دشمن ، برای حب و دوست داشتن نماز.

ایشان با بیان این که فردا در عصر تاسوعا ، طبق سنّتی حَسَنه ، اجتماع بزرگی در مقابل حسینیه عاشقان ثارالله برقرار خواهد بود فرمودند: از آنجا که به واسطه ی تصویر برداری و صدا و سیما و وسائل ارتباط جمعی ، خبر ها به سرعت انعکاس پیدا میکند و منزلت مردم مؤمن این شهر و مراتب ارادت مومنین و شیعیان نسبت به اباعبدالله الحسین به نمایش گذاشته میشود ، لازم است که هم اهمیت بدهیم برای حضور و هم اهمیت بدهیم برای حفظ نظم و آرامش ، تا بی نظمی نباشد ، و اگر پیشنهادی از طریق مسئولین فردا میشود رعایت بشود ، تا ان شاءلله یک برنامه ی بسیار باشکوهی به خواست خدا با همت مومنین و کمک دستگاه های مختلف برگزار شود.

ایشان با اشاره به مناسبت های هفته ، و تأکید بر نهم مهرماه ، به عنوان روز همبستگی و همدردی با کودکان فلسطینی فرمودند: در چنین روزی محل اسکان آوارگان فلسطینی را اسرائیلی ها بمباران کرده بودند  و کودکان زیادی را به شهادت رساندند و بعضاً مجروح و ناقص العضو در جامعه گذاشتند .

آیت الله معلمی با اشاره به امروز ، به عنوان روز آتش نشانی و ایمنی ، با استفاده از تعبیر «عزیزان آماده و پا به کار آتش نشانی قائم شهر» ، از حضور ملبّس به لباس فرم ایشان در جمع نمازگزارن ، تقدیر فرمودند  و افزودند : امیدواریم که ان شاءلله همیشه در حال انتظار باشند و هیچگاه گرفتار عمل ، یعنی حوادث حریق و آتش سوزی نشوند .

ایشان افزودند : این عزیزان مطمئناً هیمشه آاده اند با توجه به ورزش های سنگینی که دارند ، مستمراً هیمشه خود را آماده نگاه می دارند تا خدای ناکرده در مواقع حادثه به سرعت وارد عمل شوند ، کما اینکه شهدای آتش نشان در قضیه ی حریق آن ساختمان معروف در تهران ، سعیشان بر خاموش کردن آتش و کم کردن خسارت بود  ، نه حفظ خودشان ، و در این مسیر از جان خودشان مایه گذاشتند.

ایشان با اشاره به تشییع پیکر بی سر شهید عزیز حججی ، در داخل این هفته ، فرمودند: دشمن آنقدر خشم داشت ، نه تنها سر را برید ، اکتفا نکرد و دست و پای او را هم قطع کرده بود ، اما واقعاً بدون اینکه دولت ، یا بنیاد شهید و سپاه دعوت کنند ، خودجوش یک موجی در کشور ایجاد شد و خیلی حکیمانه و دقیق ، مقام معظم رهبری نکته را بیان کرد و در تشییع پیکر ، حضور پیدا کردند در  آغاز صبح و آنجا با خانواده هم دیدار کرده و فرمودند: (خداوند شهید شما را عزیز کرد ، ببینید چه غوغایی در کشور راه افتاده است ، همه ی شهدا پیش خدا عزیزند ، لکن یک خصوصیتی در این جوان وجود داشت ، و این که این موج سرتاسر کشور را گرفته کار خداست ، وهیچ کدام از کارهای خداوند بدون حکمت نیست ) .

ایشان با قرائت آیه ی شریفه ی {{وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ}} فرمودند : مقابله ی با باطل ، راه خداست ، حال اینکه آن مکان ، بدر ، اُحد ، کربلا ، یا ایران و غرب سوریه و عراق و یمن باشد.

آیت الله معلمی در پایان خطبه دوم ، مختصری از حوادث قبل از عاشورا را روایت کرده ، و روضه ی اباعبدالله الحسین را قرائت فرمودند.

1e6v_img_0999.jpg

rca6_img_1009.jpg

svoc_img_1016.jpg

fpm0_img_1028.jpg

sxlu_img_1049.jpg

g7fj_img_1073.jpg

mn1a_img_1079.jpg

hte_img_1081.jpg

w8ax_img_1086.jpg

pyq_img_1090.jpg

x7wi_img_1091.jpg

j6qv_img_1094.jpg

rx8n_img_1107.jpg

l9kw_img_1108.jpg

088t_img_1111.jpg

vsvc_img_1113.jpg

ngid_img_1119.jpg

دیدگاهتان را بنویسید