مراسم نماز عید فطر شهرستان قائم شهر در سال 1401 [ضمن رعایت موازین بهداشتی] به روایت تصویر

پیش از ظهر سه شنبه مورخ 13 اردیبهشت 1401 ، مراسم نماز عید سعید فطر شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده] ، با اجرا و مناجات خوانی جناب سید رضا میرزا آقایی آغاز و پس از اقامه نماز عید فطر به امامت آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب سید رضا میرزاآقایی ، خطبه های عید فطر امسال شهرستان قائم شهر توسط آیت الله معلمی ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه شریفه 1 سوره مبارکه انعام کلام الله مجید و فراز آغازین خطبه روز عید فطر امیرالمومنین علی «ع» ، و قرائت حدیثی از حضرت رسول«ص» [بَعَثَ اللَّهُ الْمَلَائِكَةَ فِي كُلِّ الْبِلَادِ فَيَهْبِطُونَ إِلَى الْأَرْضِ وَ يَقِفُونَ عَلَى أَفْوَاهِ السِّكَكِ فَيَقُولُونَ يَا أُمَّةَ مُحَمَّدٍ اخْرُجُوا إِلَى رَبٍّ كَرِيمٍ يُعْطِي الْجَزِيلَ وَ يَغْفِرُ الْعَظِيمَ]فرمودند: عید صیام آمد و ماه صیام رفت ، لطف تمام آمد و فیض تمام رفت ؛ عید روزه ، جشن موفقیت ، جشن طاعت ، جشن بندگی خدا .

ایشان در ادامه مجید فرمودند: توضیح کوتاهی راجع به تعیین اول فطر عرض کنم . ببینید افغانستان دو روز پیش و نه دیروز ، یعنی یکشنبه افغانستان عید فطر گرفت . عمده ی کشورهای عربی از جمله ی آنها سوریه در غرب عراق ، دیروز عید داشتند . ببینید اگر اختلاف افق باشد ، اول باید در قسمت های غربی پیدا بشود . این خودش یک حساب ریاضی و فرمول نجومی دارد و در جای خودش ثابت است و آنهایی که اهل دقت در این قضیه هستند میدانند که ممکن است ی وقتی اول ماه به فرض در لبنان ثابت بشود ولی در ایران یا افغانستان دیده و ثابت نشود . بنابراین آن کشورها اگر جلو افتادند ، شاید ماه را دیده باشند . اما این که اول افغانستان عید بگیرد ، بعد سوریه عید بگیرد و بعد عراق و ایران ، که حتماً مستحضرید حضرت آیت الله سیستانی هم در نجف امروز را عید اعلام کردند ، پس قطعاً این نیست که عید سه روز متوالی باشد در این منطقه ؛ ببینید ، اشتباهات گاهی مبنایی است ، یعنی چه ؟ ببینید صراحت قرآن است فمن شهد منکم الشهر ؛ شهر یعنی ماه ؛ ماه باید دیده بشود ، بر همین اساس رسول خدا هم فرمود صُم لِرؤیة ، روزه را با دیدن ماه آغاز کنید ، و با دیدن ماه پایان دهید روزه را . صُم لرؤیة و أفطِر لرؤیة ، ولی متأسفانه بعضی از مسلمان ها میگویند که ماه اگر در افق باشد ، ولو دیده نشده ، کفایت میکند برای اول ماه بودن . این در افق باشد ولو دیده نشود یعنی چه؟ اینکه ماه در افق هست گاهی ، یعنی آفتاب اول غروب میکند ، پشت سرش ماه میرود برای غروب ، منتها اگر فاصله ی ماه با آفتاب کم باشد ، ماه قابل دیدن نیست در شعاع خورشید ؛ اگر فاصله بیشتر شد ، قابل دیدن میشود . لذا الآن همین امروز غروب اگر هوا صاف باشد ، اگر افق را نگاه کنی ، ممکن است ماه خیلی بالاتر باشد ، آن وقت بعضی ها بگویند که دیشب اول ماه بوده . ببینید ، دیشب پشت سر خورشید ماه بود ، ولی قابل رؤیت نبود . و چون قابل رؤیت نبود ، بر اساس این مبنا که صم لرؤیة و أفطر لرؤیة ما نمیتوانستیم دیروز عید داشته باشیم . لحظه ای که ماه قابل دیدن شد ملاک است . تازه دیدن با عینک را هم بعضی از فقها کافی نمیدانند و میگویند با چشم معمولی باید دیده بشود ، ولی مقام معظم رهبری دیدن با ابزار را هم کافی میدانند . ولی معذلک ، دیشب نه ، شب قبل سرتاسر کشور مراقبت جدی شد ، بعضی جاها ابری بود و ولی جاهایی هم که ابری نبود معذلک دیده نشده بود . درست است که تقویم های ما هم نوشتند که دیروز اول شوال و روز فطر است ، آنها بر اساس همان محاسبات نجومی که اول خورشید غروب میکند و پشت سر ماه غروب میکند ، بر این اساس اینها گفته بودند .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: عن امیرالمومنین فی بعض الاعیاد انه قال : اِنَّما هُوَ عيدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللّهُ صِيامَهُ وَ شَكَرَ قِيامَهُ، ؛ امیرالمومنین «س» فرمودند که عید است اول ماه شوال ؛ عید برای کسانی که خدا روزه شان را پذیرفته باشد ، و نماز و قیامشان را تشکر کرده باشد . خدا تشکر میکند ، بله ؛ خدا ناز میدهد بندگان مخلص را . خدا میستاید مومنین مخلص را . وَ كُلُّ يَوْم لايُعْصَی اللّهُ فيهِ فَهُوَ يَوْمُ عيد ، و هر روزی که معصیت خدا را نکرده باشد انسان ، آن روز برای او عید است و اگر روزی معصیت خدا شود ، آن روز برای او خذلان است. معیارها را که انسان بشناسد ، معیار خشنودی خدا ، اطاعت و بندگی و پیمودن راه تقوا و پاکدامنی و پرهیز از گناه و انجام واجبات .

ایشان افزودند : از جمله مناسبت های این هفته ، سالروز شهادت یکی از افتخارات بزرگ امت اسلام ، به ویژه شیعیان امیرالمومنین ، شهید بزرگوار شهید مطهری . شهید مطهری انسان جامع الاطرافی بود . هم فقیه برجسته ای بود ، که اصلاً بُعد فقاهتی او در جامعه مطرح نشده و نمایان نشده شاید ، که حالا چرا ؟ این هم جهتی دارد . حقیقتاً انسانی بود که مثل یک طبیبی که دنبال شناسایی بیماری و دنبال درمان است ؛ شهید مطهری در روزگار خود فقیه و فقها را احساس میکرد در جامعه کافی هستند و به اندازه ی کافی رساله ی عملیه و فقهای پاسخگو به مسائل شرعی مردم وجود دارند . چرا ورود به دانشگاه کرد ؟ اصلاً آنهایی که او را میشناختند ، ابتداءً تعجب میکردند که وعن بوده ؛ یک شخصیتی علمی و برجسته ی اینچنینی برود دانشگاه در میان جوان ها برای چه ؟ اما او احساس تکلیف میکرد آنچه را که امروز نیاز جامعه است باید به آن پرداخت . شهید مطهری یک متکلم قوی و فیلسوف برجسته و انسان وارسته بودند .

عضو مجلس خبرگان رهبری افزودند : ببینید ، دشمنان شخصیت های ما را ، سرمایه های ما را خوب شناسایی کرده و میکنند ، ولی خود مؤمنین در داخل ، شخصیت ها را ، سرمایه ها را ، اخلاص آدم ها را ، یا کمتر شناسایی میکنند ، یا کمتر اهمیت میدهند . چرا مطهری را با فاصله ی کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب ، که ایشان نه رئیس دادگاه انقلاب بوده و نه در نیروهای نظامی بوده ، و نه هیچ چنین عناوینی  ؛ اما استکبار جهانی مغز و اندیشه ی او را نمیپسندید ؛ همانگونه که اندیشه ی انبیا و اولیا را در طول تاریخ ، استکبار جهانی نمیپسندید . داشتن یک اندیشه ی پاک ، مبتنی بر اسلام ناب ، مبتنی بر مکتب اهل بیت .اگر سالروز شهادت او به عنوان روز معلم نام گذاری شد ، یعنی جامعه ی فرهنگیان کشور و متدینین باید سوی و سمت پیدا کنند به اندیشه ی او . اندیشه ی او را در هر رشته ای که بخواهند ، در مباحث کلامی ، در مباحث فلسفی ، مخصوصاً کتاب شریف عدل الهی او واقعاً مجموعه ای از معارف بسیار ناب و بلند و پاک مکتب اهل بیت عصمت و طهارت است .

img_6558_uall.jpg
img_6567_srhq.jpg
img_6568_4f5d.jpg
img_6573_84sl.jpg
img_6580_5ews.jpg
img_6582_0fgn.jpg
img_6591_3bzv.jpg
img_6593_r45z.jpg
img_6594_1n8.jpg
img_6596_cx9a.jpg
img_6597_tz3c.jpg
img_6598_xy3h.jpg
img_6599_1fql.jpg
img_6601_lx2r.jpg
img_6602_djk8.jpg
img_6603_tssq.jpg
img_6605_c2x.jpg
img_6618_lbk0.jpg
img_6621_829u.jpg
img_6627_enp2.jpg
img_6629_8ctg.jpg
img_6630_nrf1.jpg
img_6631_4djr.jpg
img_6635_h96.jpg
img_6639_gg4f.jpg
img_6640_d62v.jpg
img_6662_akuo.jpg
img_6643_ma1h.jpg
img_6650_7zme.jpg
img_6651_ifzw.jpg
img_6655_o0g0.jpg
img_6656_16hq.jpg
img_6665_a4e2.jpg
img_6667_jpet.jpg