مراسم نمازجمعه 6 خرداد ماه 1401 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نمازجمعه 6 خرداد ماه 1401 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده] ، با ذکر مصیبت در عزای سالروز شهادت امام جعفر صادق«ع» با نوای ذاکر اهل بیت حاج محمد حاجیان  آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای قدمی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات شریفه ی 18 و 19 سوره مبارکه {فتح} کلام الله مجید ، فرمودند: امیدوارم خدای رحمان توفیق فهم و درک آیات خود را به همه ی ما ارزانی بدارد و ما را به حکمت خود آشنا بسازد و به وعده های خود امیدوار نگه بدارد ، که در نتیجه زمینه ساز پرهیز از گناه و انجام واجبات و تحقق تقوای الهی خواهد بود ، موفقمان بدارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی فتح کلام الله مجید فرمودند: انسانی که آرزو کند برای مثال که خداوندا اگر به من مکنت بدهی ، من نیز خیرات خواهم کرد ، اگر صادقانه بگوید و اهل خیرات بماند ، خدا اگر او را اینگونه بشناسد ، قبل از آنی که خدا به او بدهد ، و قبل از آنی که او در راه خیر هزینه بکند ، خدای رحمان پاداش را به او عطا میفرماید . این است رمز الاعمال بالنیات ؛ مهم تر از عمل نیت و قصد و دل پاک انسان است . دل پاک ، اگر همواره توجه خدا باشد ، خدا هم توجه خواهد فرمود به آن دل . بیاییم سعی کنیم بیشتر به خدای رحمان نزدیک بشویم . در سایه ی عبودیت و بندگی .

ایشان افزودند: پیام آیه شریفه 18 سوره مبارکه فتح قرآن پیامش این است : با پیغمبر بیعت میکردند در روزگار و حضور پیغمبر ؛ اما بعد از پیغمبر ، ایمانی که وفاداری نسبت به وصی پیغمبر ، و در عصر غیبت ، به نایب امام زمان ، یعنی رهبری را همراه داشته باشد ارزش دارد .  اگر گفته شده ولایت فقیه جلوه ای از ولایت اهل بیت است ، بر همین اساس است . دین از سیاست جدا نیست . بیعت با پیغمبر ، بیعت با رهبری ، خدا را خشنود میسازد . این است که شهید مدرس میفرمود : دیانت ما عین سیاست ما است و سیاست ما عین دیانت ما است . سیاستی که فریب باشد ، خدعه باشد ، نیرنگ باشد ، آن سیاست معاویه است . آن سیاست ابلیسی است ؛ سیاست نیست ، شیطنت است. بلکه سیاست تدبیر و عزم و اراده برای پیشبرد کار درست است .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، فرمودند: مستحضرید که امروز سالروز شهادت امام صادق سلام الله علیه است . حق بزرگی آقا امام صادق به گردن آیندگان از بشریت دارند. چه شیعه و چه مسلمان غیر شیعه و حتی حق بزرگی بر گردن همه ی صاحبان ادیان آسمانی دارند امام صادق«ع» .

ایشان فرمودند:چهارشنبه ی گذشته ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دیدار مقام معظم رهبری رفتند و در این دیدار ، مطالب مثل همیشه مفید و حکیمانه و سزاوار دقت برای نماینگان و برای کسانی که نمایندگان را انتخاب کردند و انتخاب میکنند مقام معظم رهبری داشتند . فرمودند مجلس انقلابی است . ببینید این بیان دو معنا دارد . آیا همه ی اعضای مجلس انقلابی هستند ؟ خود مقام معظم رهبری تصریح کردند فرمودند : کاندیدا ها ، نمایندگان ، شعارهای انقلابی دادند ، مردم به اینها رأی دادند . پس ، از منظر مردم توقع این است که مجلس انقلابی باشد . بعد هم فرمودند انقلابی ماندن ، مهمتر است از انقلابی بودن بودن ، مال گذشته است . اما ماندن مال حال و آینده است. یعنی طبق شعارهایی که میدادید ، باید همانگونه عمل کنید . فرمودند دنبال حل مشکلات اساسی کشور باشید. یعنی سبک و سنگین کنید ، کارهایی که مهم است ، وضروری است ، آنها را مقدم بدارید . بعد هم فرمودند امروز هم میتوان مانند فتح خرمشهر ، بر مشکلات غلبه کرد . یک وقتی واقعاً معادله ی تلخی بود اشغال خرمشهر . و به همت رزمندگان مومن ، و عنایت خدای رحمان ، این معادله تبدیل شد به یک نقطه ی عطف و اعتلاء قدرت ملت ایران . ببینید ، نگاه دنیا ، بعد از آزادسازی خرمشهر ، نسبت به ایران و ملت ایران ، عوض شده بود . واقعاً اینچنین بود . بعد هم فرمودند شاخص انقلابی بودن نمایندگان ، اول ساده زیستی و اسیر تجملات و تشریفات نشدن ؛ دوم مسئولیت پذیری است . مسئولیت پذیری را تفسیر فرمودند که اینگونه نباشد که با آگاهی از رد شدن بعضی از مصوبات از سوی شورای نگهبان ، یا فرضاً ناتوانی دولت در انجام آن مصوبه ، معذلک آن پیشنهاد تصویب بشود و بعد ادعا کنید که ما به وظیفه مان عمل کردیم و این شورای نگهبان بود که رد کرد و یا این دولت بود که نتوانست مصوبه را عمل کند . فرمودند این مسئولیت پذیری نیست . مسئولیت پذیری این است که دقت داشته باشید . هم توان دولت را ببینید ، و هم ضوابطی را که شورای نگهبان ملزم است به رعایت آن ، آن ضوابط را دقت کنید . حالا اضافه اگر کسی بخواهد بگوید درواقع میشود اینگونه بگوییم مثلاً : که خیال نکنید میتوانید مردم را بفریبید که ای مردم ، ما به نفع شما مصوب کردیم و اما شورای نگهبان نگذاشت . نه خیر . ببینید ، هر هزینه ای را که مجلس بخواهد مصوب کند ، یا باید پیشنهاد دولت در او باشد ، یا اینکه خود مجلس ، منبع تأمین هزینه را مشخص کند . از کجا بگیرد ، و کجا هزینه کند . اگر یکسویه مصوب کند که دولت باید هزینه کند فرضاً ، اما جای تأمین این هزینه مشخص نباشد ، طبق قانون اساسی ، شورای نگهبان ناچار است رد کند . شاخص دیگر انقلابی بودن ، مردمی بودن است ؛ علاوه بر نشست و برخاست با مردم ، گوش شنوا برای شنیدن حرفهای مردم داشته باشید . گاهی گله میشود از نمایندگان مردم کشور در مجلس شورای اسلامی ، که دسترسی نداریم و وقتی مراجعه میکنیم به دفترشان موفق نمیشویم و تماس میگیریم جواب نمیگیریم فرضاً .

ایشان افزودند: حضرت آقا سفارش فرمودند که نمایندگان در همه جای کشور در تماس با مردم باشند و مضایقه از ارتباط با مردم و شنیدن حرف مردم نداشته باشند . تأکید فرمودند: حتی اگر خواسته ی مردم غیرقابل اجرا باشد ، دلایل آن را توضیح دهید و توجیه کنید صادقانه و صمیمانه . وقتی صادقانه آدم صحبت کند ، شنونده ی عاقل پذیرا میشود . برای شاخصه ی دیگر هم فرمودند اجتناب پذیری از فساد و مراقبت از خود ، و اینکه نطق های پرشور همراه با اعتراض و عصبانیت را نشانه ی انقلابی بودن ندانید . مقام معظم رهبری با اشاره به توصیه ی ساده ی خود مبنی بر پرهیز از دخالت نمایندگان در انتصابات ، فرمودند که بعضی از نمایندگان از این توصیه دلخور شدند! درحالی که این توصیه به مصلحت خود نمایندگان مجلس است . برای اینکه اگر در یک منطقه با پیشنهاد شما یا با پافشاری شما مسئولی منصوب بشود ، ولی عملکرد او مطلوب نباشد ، مشخص نیست باید از چه کسی بازخواست شود . دیگر هم اینکه در خود قانون اساسی تفکیک قوا تصریح شده است . خلاصه هرکسی باید وظایف خود را بشناسد و به وظایف خود عمل کند . این عصاره ی کلام رهبر معظم در آن جمع اینچنین بود .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر افزودند: همین چهارشنبه ، کنگره ی 4000 شهید روحانی و طلبه از سرتاسر کشور ، در قم برگزار شد ، با پیامی که مقام معظم رهبری برای این کنگره صادر فرموده بودند . ایشان فرمودند: مخاطب اول در هریک از عرصه های جهاد ، و دعوت به خیر ، و تبیین ، روحانیت است . این بزرگداشت علما و روحانیون مجاهد پیشقدم در جهاد و خیرات ، اقدامی شایسته است ، چرا که جهاد ، چه جهاد تبیین ،چه جهاد سیاسی ، چه جهاد نظامی و شهادت شایسته اند و هرکسی اهل جهاد و فرهنگ جهاد باشد .خناسان و وسوسه گران ، هروقتی فرصت پیدا کردند ، میخواهند درِگوش من و شما بگویند که چرا اینهمه شعار انقلابی میدهید و دشمن تراشی میکنید . شما را به خدا ببینید آنهایی که سن و سالشان اقتضا میکند و یادشان است ، بعد از پیروزی انقلاب ، جنگ را که شروع کرده است ؟ ببینید ، صدام با شاه در الجزایر نشسته بودند ، و آنجا معاهده ای را طرفین امضا کرده بودند ؛ اختلافات اروند رود را که عراقی ها شط العرب مینامیدند ، و کار را به جایی رسانده بودند در زمان همان شاه ، که در دهه ی عاشورا مقابل حرم امیرالمومنین ، دسته روی شیعه سینه میزدند خطاب به امیرالمومنین میگفتند شط العرب مال عرب است و نقشه را نگاه کنید . ببینید یک همچین زمینه ای وجود داشت . اما وقتی در الجزایر نشسته بودند ، شاه بود و همین صدام ملعون ؛ امضا کردند و ترک دعوا شدو مخاصمه برطرف شد و صلح و سازش شد . کار به آنجا رسیده بود که بعثی های عراق برای مرحوم امام پیغام کرده بودند ما با دولت ایران صلح کردیم ، ما با شاه صلح کردیم و یکی از تعهدات ما هم این است که اینجا دیگر بر علیه شاه ایران فعالیت سیاسی نشود . لذا شما باید از فعالیت سیاسی علیه شاه دست بکشید . امام هم در پاسخ فرمود هرکجا باشم به وظیفه ام عمل میکنم ؛ دیدند اینطور نیست که در اختیار آنها باشد و با نظر آنها کوتاه بیاید . مضیقه ایجاد کرده بودند و رفت و آمد را به منزل امام محدود کرده بودند بعثی ها و امام گذرنامه اش را فرستاد ویزای کویت گرفته بود که عراق را ترک کند و دولت کویت ویزا داد ، ولی بعد از ویزا دادن ، تحت فشار قرار گرفت از سوی انگلیس و آمریکا و ایران ، و امام تا لب مرز رفته بود با داشتن ویزا ، ولی نپذیرفتند . ببینید ، نابرده رنج گنج میسر نمیشود ؛ ایمان و استقامت مرحوم امام را ببینید که از آنجا بود که امام«ره» تصمیم گرفتند بروند به پاریس . وگرنه از ابتدا نمیخواستند به پاریس بروند ، بلکه میخواستند در یکی از همین کشورهای اسلامی ، عربی ، همسایه ی منطقه بماند . حالا بعد از پیروزی انقلاب ، مثل همین اوضاع تعدیل مسائل اقتصادی ، یا قضیه ی بنزین ، عوامل استکبار منتظرند که یک عصبانیتی در داخل ایجاد بشود ، آنها سوار بر موج فتنه به پا کنند . انگلیس و آمریکا بعد از پیروزی انقلاب شروع کردند به تحریک کردن صدام . قراردای را که صدام خودش امضا کرده بود ، همان قرارداد را آورد مقابل دوربین تلویزیون پاره کرد و گفت آن قرارداد را قبول نداریم و تجاوز و حمله را آغاز کرد . میبایست دفاع نمیکردیم و ذلیل میشدیم آیا و اجازه میدادیم که انقلاب را سرکوب کنند ؟ همیشه همواره همین است و ماهیت انقلاب اسلامی آرامش و صلح و رفاه ، مخصوصاً با همسایگان است . ولی اگر همسایه آلت دست دشمن قرار گرفتن ، آیا آنجا باید ذلت را پذیرفت ی باید مردانه مقاومت کرد؟ ایشان افزودند: همه ی شهدا در پیشگاه خدای رحمان منزلت و اجر بزرگی دارند .

در قسمت پایانی خطبه دوم ضمن بیان مصیبت آل الله علیهم السلام ، خاصه در رثای شهادت امام جعفر صادق «ع» ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه این هفته شهرستان به امامت آیت الله معلمی ، و تکبیر نماز با نوای جناب سید سجاد ادیانی اقامه شد.