مراسم نمازجمعه 31 تیرماه 1401 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نمازجمعه 31 تیرماه 1401 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده] ، با استقرار  میز خدمت و پاسخگوییِ مسئولین اداره فنّی و حرفه ای شهرستان قائم شهر به مراجعات مردمی آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای محمد آرام ، پس از سخنرانی پیش از خطبه ها توسط جناب حجت الاسلام والمسلمین رضایی با محوریت جایگاه و فضائل نمازجمعه ، و اقامه اذان ظهر با نوای آقای سید سجاد ادیانی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات شریفه ی 1 و 2 سوره مبارکه {محمد«ص»} کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان ، از عنایات و الطاف خاصه ی خود ، مشکلات همه ی مومنین در سرتاسر عالم ، به ویژه مشکلات ملت صبور ایران را ، به الطاف کریمانه اش برطرف بگرداند . توکل به او ، پناه بردن به او ، تنها راه برون رفت از مشکلات است ؛ ولی انسان ، بشر ، گاهی گرفتار غفلت میشود ، و خیال میکند با تدبیر خود و با زد و بندهای سیاسی ، اجتماعی ، کشوری و جهانی میتواند از مشکلات رهایی پیدا کند . حل همه ی گرفتاری های اهل ایمان در سایه ی توکل به خدا و اطاعت و پیروی از او خواهد بود .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی محمد«ص» کلام الله مجید فرمودند: اگر میخواهیم بر دشمنان غلبه کنیم ، تحریم دشمنان را خنثی کنیم و بی خاصیت بگردانیم ، بیشتر باید به خدا پناه ببریم ، به جای پناه بردن و کمک خواستن از دشمنان . در سوره ی مبارکه آل عمران میفرماید: « یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تُطِیعُوا الَّذِینَ کَفَرُوا یَرُدُّوکُمْ عَلى‏ أَعْقابِکُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِینَ» . چه کسانی را خطاب میکند؟ ان شاءلله که من و شما را . میفرماید ای کسانی که ایمان آورده اید ، اگر پیشنهاد کفار را بپذیرید و اطاعت کنید ، کفار میخواهند شما را برگردانند به آن حالت قبلتان . مسلمان های صدر اسلام را میخواستند برگردانند به دوران جاهلیت ، امروز هم من و شما را میخواهند برگردانند به دوران قبل از یوم الله 22 بهمن . آنوقت نعوذبالله ضرر خواهد بود و زیان و حسرت . آیه میفرماید باید مراقب و بیدار باشید ، که مولای شما خدا است ، سرپرست شما خدا است ، فرمانده شما خدا است.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، ضمن تشکر از حجت الاسلام والمسلمین رضایی که بیاناتی پیرامون فضیلت نمازجمعه داشتند فرمودند: پرهیز از گناه ، مایه عزت ، و بندگی خدا مایه تأمین سعادت آخرت انسان است  . برادران و خواهران ، خاطرتان هست که ابتدای انقلاب ، قبل پیروزی ، بعد پیروزی ، شعار مردم این بود که «نه شرقی ، نه غربی ، جمهوری اسلامی» و برای ابراز نفرت هم مرگ بر آمریکا ، مرگ بر شوروی داشتیم ، اما امروزه دیگر شوروی آن ایام وجود ندارد ؛ شوروی آن ایام با آن اندیشه و با آن ویژگی و با آن عملکرد محو شده است . خدای رحمان را شاکر باشیم ، که این پدیده ی اخیر هفته ی گذشته ، و حضور رئیس جمهور روسیه ، و رئیس جمهور ترکیه ، در عاصمه ی جمهوری اسلامی ، بسیار مهم بود . از برگهای برنده و موفقیت جمهوری اسلامی . کار به جایی رسیده ، که اتحاد جماهیر شوروی فرو پاشید و رئیس جمهور روسیه ی امروز ، در کنار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت  ؛ اگر وسوسه گر و اگر خناثی القا کند که ما از او دستور میگیریم ، همه متوجه هستند که این آدم سخت در اشتباه است . جمهوری اسلامی ، الی الآن و به خواست خدای رحمان ، با همت ملت غیور ایران ، برای همیشه ی آینده ، از هیچ قدرتی در عالم ، دستور و دیکته دریافت نمیکند . حالا ، رئیس جمهور روسیه در کنار مقاومت قرار گرفته . ما هم از اصولمان ذره ای کوتاه نیامدیم ، بلکه او اصول ما را میپذیرد . خدا کند که برای تأمین آخرت خودش ، فهم بیشتری پیدا کند ، و بیشتر حقیقت اسلام را بهتر درک کند . اما همین اندازه ، واقعاً برای ملت ایران ، مایه عزت و افتخار است .

ایشان افزودند: مقام معظم رهبری در دیدار با این دو رئیس جمهور ، چه شفاف و صریح و روشن فرمودند . به آقای اردوغان صریحاً فرمود : امنیت ترکیه را امنیت خود میدانیم . یعنی خیال نکنید ما میخواهیم مملکت شما اضطراب داشته باشد ، نا امنی داشته باشد ؛ نه خیر ، امنیت ایشان را امنیت خود دانستند . و فرمودند متقابلاً شما نیز امنیت سوریه را امنیت خودت بدان ؛ برای اینکه آشوبگران در سوریه ، از خاک ترکیه بهره میگرفتند . اصلاً آمدن رئیس جمهور روسیه و ترکیه نزد رهبر معظم انقلاب ، فقط برای خاطر تقویت مقاومت و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و ادامه ی راه همه ی شهدا بوده است .رهبری معظم صریحاً فرمود که آمریکایی ها باید از منطقه ی شرق فرات در سوریه بیرون رانده شوند ؛ پوتین هم تصدیق کرد ، و اردوغان هم ناچار به تبعیت شده است . یعنی برای اینکه سوریه یکی از بازوهای مقاومت در کلّ منطقه در برابر تهاجمات اسرائیل ، در برابر شیطنت آمریکا بود ، و آنها خیلی راحت و صریح از سوریه ابتداءً خواسته بودند ، شما از جمهوری اسلامی فاصله بگیر ، شما را نگه میداریم . یعنی بشار اسد ، بر اساس اندیشه ای که خودش داشت برای حمایت از مردم فلسطین ، قبله ی اول مسلمین ، و رهبری معظم قصه ی فلسطین را مسئله ی اول جهان اسلام معرفی کرد ، این حقیقتی است . الآن اگر میبینید شیطان بزرگ به دریوزگی افتاد  راه افتاد آمده اسرائیل ، رفته عربستان ، اگر واقعاً همین عربستان ، صندوق رأی بگذارند از مردم خود عربستان نظرخواهی کنند ، آیا واقعاً میکنند این کار را ؟ هرگز . آنجا دیکتاتوری حاکم است و رأی مردم ملاک نیست . مردم نیستند که رابطه با اسرائیل را مطالبه داشته باشند . شیطان بزرگ آمده بود که اعتلاف عربی درست کند ، برای جلوگیری از نفوذ روسیه ، متقابلاً هفته ی بعد ، پشت سر روسیه آمد در عاصمه ی جمهوری اسلامی ایران ، نزد رهبر انقلاب نشست و رهنمود حکیمانه ی رهبر را دریافت کرد ؛ این تابلوی بزرگ برای تقویت مقاومت که همه فهم بشود در عالم ؛ بحث در باره ی شمال سوریه برای رهبری بحث مهمی بود ، برای اینکه سوریه باید امنیت داشته باشد ، سوریه از بازوان مقاومت است ، و باید حفظ بشود . باید دست تعرض نسبت به سوریه قطع بشود . اردوغان هم گفته بود ترکیه هیچگاه در مقابل اجحاف علیه ایران ساکت ننشسته ؛ حالا اگر هم ساکت نشسته بود ، ولی الآن ابراز میکند که اینطور نخواهد بود و افزود که برادری ایران و ترکیه در همه ی زمینه ها باید گسترش پیدا کند . خدا کند که به این حرفش پایبند بماند.

آیت الله معلمی افزودند: عزیزان ، مسأله ی گرانی ، بله واقعاً مشکل و معضلی است . در اجلاس میاندوره ای با شرکت معدود یک سوم از اعضای مجلس خبرگان که طبق آین نامه حق شرکت کردن دارند حضور داشتیم ، رئیس جمهور و وزیر اقتصاد آمد توضیحاتی دادند ، شبیه به این معنا که خلاصه جراحی است و این جراحی درد دارد ، اما به خوسات خدا آینده ی روشنی خواهد داشت . خب ما که اقتصاد دان نیستیم و نمیخواهیم همه ی گفته های آنها را توجیه کنیم و ممکن است اشتباه توجیه کنیم . اما چاره ای جز این هم نبود ، میدانید چرا؟ برای خاطر اینکه دولت آقای رئیسی ، هیچ هنری هم نداشته باشد ، حداقل هنر این است که صداقت داشته است و الی الآن هیچکسی دروغ نشنیده از او . ممکن است کسی بگوید که آقا ایشان گفت فلان چیز گران نمیشود ولی شد . ببینید ، دروغ خبر دادن از گذشته است ، نه احتمال و امیدواری آینده  . من که امروز بگویم من ان شاءلله فردا فلان کار را میکنم ، اما فردا موفق نشدم آن کار را انجام بدهم ، این را اصطلاحاً نمیگویند دروغ . دروغ ، خبر از گذشته است به ناحق . اگر اتفاقی افتاده ، خلاف واقع کسی بیاید نقل بکند ، این میشود دروغ . در هر صورت دولتی را که ایشان تحویل گرفت ، نه تنها خزانه خالی بود ، واقع امر این بود که بدهکار بودند . دولت را با بدهی تحویل گرفت ، نه با یک ریال موجودی حتی . دو ماه پشت سر هم ، دولت گذشته ، از بانک مرکزی استقراض کرده بود ، یعنی پول چاپ شده بود بدون پشتوانه ، برای پرداختی ها. اما معذلک افزایش حقوق کارگران حق است و واقعاً باید هم افزایش پیدا کند . افزایش حقوق فرهنگیان هم حق است ، اینها را هم مصوب کردند و خب اینها هزینه ی دیگری اضافه کرده است و اعتبار بیشتری میخواست و اینها هم آمده روی دست دولت . ولی الی الآن این دولت از خزانه استقراض نکرده است ، که پول بی پشتوانه چاپ بشود . لذا تورم از زمانی که این دولت روی کار آمده است ، میگویند افزایش پیدا نکرد ، بلکه روی به کاهش است .

رئیس ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر ، ضمن اشاره به روز مباهله مقارن با یکشنبه ی آتی و مناسبت های دیگر پیش رو افزودند: چهارشنبه 5 مرداد ، سالروز اقامه اولین نمازجمعه در جمهوری اسلامی ایران در سال 1358 ، به امامت مرحوم آیت الله طالقانی ، به امر امام راحل است . بردران ، خواهران ، نماز یومیه مهم است و اهمیت دارد ، نماز جماعت اهمیت والاتر ، و نمازجمعه اهمیت بالاتر . این روایت را معتبرترین کتاب شیعه نقل کرده است : « ثَلَاثٌ لَوْ یَعْلَمُ أُمَّتِی مَا لَهُمْ فِیهَا لَضَرَبُوا عَلَیْهَا بِالسِّهَامِ» . اینکه اهمیت و باطن نماز و چهره ی واقعی نماز را ما ندیدیم هنوز. پیغمبر فرمود سه چیز را اگر امتان من بدانند که چه خاصیتی در آن نهفته است ، برای پیشی گرفتن قرعه می اندازند؛ اول اذان گفتن ؛ دوم حضور در نمازجمعه. و سوم حضور در صف اول.این سخن رسول خدا است .

رئیس شورای فرهنگ عمومی فرمودند: تعطیلات تابستانی اوقات فراغت برای دانش آموزان است . کلاس های جنبی کار خوبی است . خانواده ها دقت کنند ، بعضاً از بعضی از آموزشگاه ها ، چیزهای ناروایی به گوش میرسد .  مصلحت و فرصت هم نیست که باز کنیم . اما هم استفاده از فرصت فراغت برای تقویت بنیه ی علمی دانش آموزان کار خوبی است ، مخصوصاً شرکت دادن نوآموزان و دانش آموزان در کلاسهای قرآنی و معرفتی ، بسیار کار ارزنده ای است و بنیه ی علمی بچه تقویت میشود . بنیه ی آموزشی او تقویت میشود . اما بدانند خانواده ها که نونهال خود را به چه کسی میسپارند . تشکلات را بشناسد ، نحوه ی کارشان را بشناسد و دقت داشته باشد . اگر دقت در کار نباشد ،  گاهی عوارض ناگور میتواند داشته باشد خدای ناکرده ، که جای ذکرش نیست . ببینید ، دارند ما را مورد تهاجم جدی فرهنگی قرار میدهند ، باید هشیار و مراقب باشیم . در گرفتاری ها باید بیشتر به خدا پناه برد برای رفع گرفتاری ها و حل مشکلات معیشتی و زندگی و دنیا . اما حالا که مثلاً  گرانی زیاد شده است ، آیا بی حجابی و بی بند و باری آزاد باشد ؟ طبیعی است که اینها مأموریت دارند با استفاده از بعضی از فرصت ها که احساس کنند شیاطین بزرگ و کوچک  که با استفاده از این فرصت میتوانند مردم را بشورانند و مردم را رو در روی هم قرار بدهند و مردم را رو در روی مسئولین قرار بدهند . واقعاً باید از نیروی انتظامی تشکر کنیم . از حضور جدی شان در پیگیری سارقین و پیگیری کشف سرقت و پیگیری کشف جرائم و دستگیری مجرمین ؛ واقعاً زحمت میکشند ؛ ولی متأسفانه خروجی دستگاه قضا متناسب با جُرم به چشم نمیخورد . حالا ، عزیزان مدعی هستند که دست و بال ما را قانون بسته است . در جای خودش هم گفتیم . مطرح هم شده است ، که اگر واقعاً قانون نقص دارد ، خود دستگاه قضا باید لایحه تهیه کند ؛ وزیر دارد در دولت ، به مجلس بفرستند ؛ اصلاً در کلمات معصومین هست ، اجرای حد الهی ، یعنی بازدارندگی . یعنی اگر ببنید سارق که دست سارقی را ، چهار انگشتش را قطع کرده اند ، خب این تابلو و عبرت میشود . دیگر کسی به این اقدامات جرئت نکند. زورگیری و شرارت و تجاوز به عنف و اینگونه مسائل اگر تکرار بشود ، طرف مصداق مفسد فی الارض میشود ، و نباید به سهولت از چنگال دستگاه قضا آزدی پیدا کنند و خدای ناکرده به شرارت ادامه بدهند .

در قسمت پایانی خطبه دوم اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه این هفته شهرستان به امامت آیت الله معلمی ، و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سید سجاد ادیانی اقامه شد.