مراسم نماز جمعه 14 مرداد ماه 1401 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 14 مرداد ماه 1401 شهرستان قائم شهر [ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده]، با اجرای جناب آقای رضا قدمی آغاز ، و پس از اقامه اذان ظهر به افق شرعی با نوای جناب آقای سعید دهنوی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه موقت شهرستان قائم شهر ، حضرت حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید قاسم حسینی گل افشانی قرائت شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در آغاز خطبه ی اول با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج» و دعوت به تقوای الهی و تسلیت و تعزیت ایام حُزن و عزای سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین«ع»  فرمودند: خیلی از مکان ها مثل مساجد و تکایا و مصلی ها دارای قداست هستند . همینطور بعضی زمان ها هم مقدس هستند ، مثل شب قدر و روز جمعه و هنگام اذان و مثل ایام محرم و تاسوعا و عاشورا ؛ اما اهمیت و شرافت این ایام مثل تاسوعا و عاشورا ، به جهت حزن و اندوهی است که در ماورای این روزها وجود دارد . یعنی به جهت مسائل مادی نیست . یک حقایقی وجود دارد و یک ظواهری . ظواهر را تعبیر به عالم طبیعت و مُلک میکنیم ، که تبارک الذی بیده الملک . این مُلک که عالم طبیعت است و موجودات ، همه به دست خدا است ، اما یک ماورای این مُلک هم وجود دارد به نام عالم ملکوت که آن حقیقت این عالم است و آن حقیقت و باطن این عالم که تعبیر به ملکوت میشود ، آن هم به دست خدا است. ملکوت هر چیزی دست خدای سبحان است ؛ هم مُلک و هم ملکوت . آیه ی شریفه ی سوره ی یس «فَسُبْحَانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ» همه ی اشیا دارای ملکوت هستند .همه ی موجودات ، چه جامدات و گیاهان و انسان ها ، همه دارای این ملکوت هستند . ملکوت این ایام و حقیقت و باطن این ایام ، به سبب اتفاقاتی است که این ایام را دارای شرافت و اهمیت کرده است ، و نه ظواهر دنیوی . مثل بعضی از مسائل نیست که مخصوص ایامی باشند ، مثلاً مسابقه ی فوتبالی بخواهد انجام بشود ولی به خاطر بدی آب و هوا تأخیر بیافتد . این ربطی به باطن آن ایام ندارد . ولی در شب قدر ، حقیقتی اتفاق می افتد که نزول ملائکةالله است و آن را نمیشود جابجا کرد و تغییر داد . در ماه محرم ، عالم عزادار است . حقیقتی پشت این ایام است که ذرات عالَم عزادار هستند .گیاهان و جامدات . تربت اباعبدالله ، خاک است ، اما برخی میگویند در روز عاشورا ، تربت اصلی وقتی شکافته میشود در آن مثل قطرات خونی دیده میشود که آیت الله مرعشی میگویند پاک است ، خون انسان نیست . این که در شعر محتشم کاشانی آمده است: باز این چه رستخیز عظیم است؟ ! که از زمین بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است ؛ گویا طلوع می‌کند از مغرب آفتاب ، که آشوب در تمامی ذرات عالم است ؛ نشان میدهد که در تمامی ذرات عالم این حزن و این عزا وجود دارد .

دکتر حسینی افزودند: این عالم ملکوت یک قواعدی دارد ، و این عالم مُلک و طبیعت مادی ما هم یک قواعدی دارد . اما قواعد و قوانین آن عالم ملکوت ، حاک بر قوانین این عالم مادی و طبیعی است . مثلاً قانون طبیعت مادی این است که آتش بسوزاند . قانون و علت و معلول است . اما قانون عالم ملکوت ، میتواند جلوی این قانون را بگیرد و ابراهیم خلیل الله در آتش قرار بگیرد ، اما آتش آن قانون را تبعیت نمیکند و نمیسوزاند. در قانون عالم ملکوت ، توسل به امام حسین ، نه فقط مرده ی عادی را زنده میکند ، بلکه قلبی که مرده باشد را حیات میبخشد . کم نیستند اینهایی که مثل حُرّ باشند ، حرّ انقلاب و حرّ جبهه های جنگ که اینها دلشان را امام حسین «ع» متحول کرده و ویژگی های شهدای کربلا را پیدا کردند .

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در قسمت پایانی خطبه اول ، ضمن بیان مصیبت آل الله علیهم السلام ، خاصه در عزای مصیبت سالار شهیدان فرمودند: یکی از ویژگی های شهدای کربلا این است که آنها دارای دلی آرام بودند . قلبی آرام داشتند  . امام سجاد«ع» در کربلا بود و این شهدا را یکی یکی دید ، در عبارتی میفرماید: چهره های اصحاب امام حسین «ع» نورانی بود و بدنهایشان آرام بود و دست و پایشان نمی لرزید در مقابل دشمن ، و دلهایشان آرام بود شهدای کربلا . یعنی آرامشی در وجود آنها وجود داشت ، مثل کوه بودند و مثل دریایی عظیم بودند . این ویژگی اولیاء الهی است . قرآن میفرماید: « أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ » ، یعنی اولیاء الهی خوف و حزنی ندارند . تنها کسانی که دارای آرامش هستند اولیاء الهی هستند ، رفقای خدا هستند ، کسانی که تکیه شان به خدا است .یعنی میبینند قدرت لایزال برتری هست که به او تکیه کنند و ترسی نداشته باشند ، نه خوف از فقر و نه خوف از مرگ و نه از حوادث ؛ آرام هستند . یاران امام حسین اینگونه بودند روز عاشورا .

خطیب موقت نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: برادر بزرگوارمان جناب آقای دکتر گران از شبکه بهداشت قائم شهر فرمودند که تذکر داده بشود که عزیزان بیشتر مراعات داشته باشند و از ماسک استفاده بشود در مراسم ها که در مراسم عزاداری های تاسوعا و عاشورا بتوانیم جلوی پیشرفت این تلفات بیشتر را بگیریم و این موج را هم سپری کنیم و آنهایی هم که دُز سوم و چهارم را نزدند مراجعه کنند و تزریق این واکسن را داشته باشند بلکه بتوانند از این بیماری دور بمانند .ان شاءلله که بیشتر مراعات بکنیم و حداقل در مراسم های مذهبی موجب بیماری دیگران نشویم ان شاءلله .

 ایشان افزودند : در موضوع مذاکرات هسته ای ، و به جریان افتادن مذاکرات هسته ای برای چندمین بار را میبینیم . قطعاً آمریکا در این مسأله دنبال منافع خودش است و از مذاکرات منافع خودش را دنبال میکند . یا منافع سیاسی داخلی خودش ، یا بالاخره دنبال آن هِیمنه ی منطقه ای خودش میگردد ، و بالاخره بحث منافع آمریکا است . یا به دنبال تحمیل همان متن قبلی به ایران است و یا میخواهد ایران را در این مسائل مقصر جلوه بدهد . قطعاً به دنبال منافع ایران نیست و دلش به حال ملت ایران نسوخته و او برای ما کار نمیکند . یعنی ما را به خیر تو امید نیست ، شر مرسان . امام میفرمود : مثال آمریکا مثل یک انسان بد قیافه ی بداخلاقی است که یک بچه ای را که گریه میکند گرفته در دست و این بچه را خودش رها کند و از او فاصله بگیرد بچه آرام میشود ، اما بچه را در دست گرفته که به خیال دیگران او را ساکت بکند . آمریکا ما را رها کند ما کارمان ردیف میشود خودش. او به دنبال خیرخواهی ما نیست قطعاً در مذاکرات . در ایام گذشته ببنید که شش شرکت را و یک کشتی نفت کش را تحریم کرده و البته دولتمردان جدید ما و مسئولین امور خارجه و مسئولین مذاکران بحمدالله خیلی جدی در مقابل آنها ایستادند ، و نشان دادند که ایران به دنبال عزت و حکمت است . ایران این نیست که ذلت را بپذیرد . به تعبیر حاج قاسم سلیمانی ، ملت ایران ملت شهادتند ، ملت امام حسین هستند ، هرگز زیر بار ذلت نمیروند . لذا در همین روزهای گذشته دیدید که دوباره صدها سانتریفیوژ جدید را نصب کردند و راه انداختند و گازرسانی کردند به این دستگاه ها برای اینکه 190 سو ، از آن استفاده کنند . این به آمریکایی ها میگوید که اینجا دیگر مثل گذشته نیست که کوتاه بیاییم و تو هرکاری خواستی کنی . اگر اهل مذاکره هستی با حفظ کرامت طرف مقابل ، عمل کن.

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط حجت الاسلام والمسلمین حسینی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه این هفته شهرستان به امامت حجت الاسلام والمسلمین حسینی ، و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سعید دهنوی اقامه شد.