مراسم نماز جمعه 4 شهریور ماه 1401 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 4 شهریور ماه 1401 شهرستان قائم شهر با استقرار میز خدمت و پاسخگوییِ مسئولین شهری ، جناب فرماندار ، رؤسا و معاونین محترم ادارات و نهادهای شهرستان قائم شهر به مراجعات مردمی بمناسبت هفته دولت آغاز ، و پس از اجرای جناب آقای سعید طبری ، تلاوت کلام الله مجید و اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای مؤذّن «جناب سید سجاد ادیانی» ، خطبه های نمازجمعه توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات شریفه ی 10 و 11 سوره مبارکه محمد«ص»  کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان همه ی ما را در کَنَف حمایت و عنایت خود ، همواره از وسوسه های ابلیسی و نفسانی مصون و محفوظ بدارد و ما را در مسیر بندگی خودش یاری بفرماید .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی محمد«ص» کلام الله مجید فرمودند: پیروی از فرامین الهی نتیجه ی شیرین خواهد داشت . اگر انسان در چهارچوب مقررات دین خدا که به وسیله ی کتابش قرآن و به وسیله ی حبیبش خاتم انبیا و اولیا و امامان معصوم به ما رسیده است پایبند بماند در محدوده ی دین و حد دین را تجاوز نکند و نشکند ، و مقررات را رعایت بکند ، نصرت الهی و همچنین عزت دارَین ، عزت دنیا و آخرت و ماندگاری اثر عمل ، نتیجه ی آن خواهد بود . متقابلاً اگر تمرّد و سرکشی و نافرمانی داشته باشد از خدا و دین خدا ، و پایبندی به مقررات الهی نداشته باشد ، ستمگری در جامعه پیشه کرده باشد ، خلافکاری سیره ی او گردد ، آنوقت در این صورت است که نتیجه ذلت و نابودی و نکبت هم در دنیا و هم در آخرت نصیب چنان کسی خواهد شد .

ایشان افزودند: بای تبیین این معنا ،قرآن کریم در بسیاری از موارد ، نمونه های حسی ، که انسان بتواند درک کند ، تشخیص دهد و بفهمد ، به ظالمان و گردن کشان ارائه میدهد ، و به مطالعه ی احوال آنها ، مردم جامعه و مردم عصر نزول قرآن و مردم آینده را ، و آنهایی که کتاب خدا به آنها میرسد و قرائت میکنند ، برای آنها میتواند مایه ی عبرت شود .

آیت الله معلمی افزودند: از دشمن مقابلِ اباعبدالله چه اثری مانده جز لعن و نفرین و نفرت ؟ در اسلام عزیز ، و از منظر قرآن سیر و سیاحت ، یا به تعبیر امروزی ، حرکت کردن و گردش کردن ، که نه به صورت غربی مبتذل و دنبال هوسرانی ، بیهوده و بی فایده ؛ گردش کردن که اولاً آثار عظمت خلقت خدای رحمان را بنگرد انسان . گردش کند و ببیند چه اثری از ظالمین باقی مانده و چه نشانه های زیبا از اهل ایمان باقی مانده است .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، فرمودند: مستحضرید که هفته ی دولت است ، که از یک سمت یادآور یک حادثه و از سوی دیگر درس گرفتن از آن حادثه برای حال و برای آینده است . اصل حادثه ، هفتم تیر سال شصت ، انفجاری در ساختمان نخست وزیری ، که آن ایام رئیس جمهور نخست وزیر داشت ، و بعد در اصلاح قانون اساسی ، متمم قانون اساسی ، نخست وزیر حذف شد و معاون اول رئیس جمهور جایگزین شد . رئیس جمهور شهید بزرگوار محمدعلی رجائی بود ، و نخست وزیر هم حجت الاسلام والمسلمین باهنر . سال بسیار تلخی بود سال 1360 . آنهایی که از نظام شاه حمایت میکردند که بماند ، سعی میکردند که مردم ایران را سرکوب کنند ، همان ها بعد از پیروزی انقلاب ، جنگ های داخلی را به پا کردند . پیش نبردند ، شروع کردند به آسیب زدن به یاران امام . در سال 60 ، هفتم تیر ،  هشتم شهریور ، دو حادثه ی تلخ بزرگ . هفتم تیر که هفتاد و دو تَن از ابرار ، که 27 نفر از نمایندگان مجلس ، جزو هفتاد و دو تن بودند . رئیس دستگاه قضایی وقت ، جزو هفتاد و دو تن بود . و بعد در هشتم شهریور در همان سال ، رئیس جمهور ، و نخست وزیر را به شهادت برسانند . الآن هم آنهایی که تحریم اقتصادی را علیه ما اعمال کردند ، همانهایی هستند که مزدورشان هفتم تیر و هشتم شهریور 60 را به پا کرده بود . تا الآن آنها دست بردار نبودند ، ولی به فضل الهی مقاومت ملت ، یکی بعد از دیگری توطئه های آنها را دارد خنثی میکند . همین معنایی که اگر انسان راه حق را یاری کند و در مسیر حق قدم بردارد و تحت سایه ی امامت و ولایت باشد ، امکان ندارد خداوند تنهایش رها کند  ؛ خدا هم یاری میکند . بله باید دشمن شرارت خود را به نمایش بگذارد . دشمن باید کینه ی خود را ابراز بکند ، در برابر هم مقاومت اهل ایمان موجب نصرت الهی میشود . حادثه بسیار سنگین و تلخ ، که آنها این حوادث را آفریدند ، که نظام را از پای دربیاورند . ولی سرتاسر مملکت ، مردم شعار میدادند که دشمن در چه فکری است ، ایران پر از بهشتی است . مشابه این شعار را برای هشتم شهریور هم داشتند . ببینید چرا رئیس جمهوری قبلی را آسیب نزده بودند ؟ برای اینکه از او راضی بودند . ولی نسبت به رئیس جمهور بعدی یعنی شهید رجائی کینه داشتند ، که او مسئول ولایتمدار بوده و در مسیر انقلاب در طول قبل انقلاب و بعد از انقلاب ، لحظه ای از رهنمود ولی امر فاصله نگرفته بود ، لذا استکبار از او خشم داشت .

عضو مجلس خبرگان رهبری فرمودند : ببینید ، در طول این مدت تنها دولتی که صددرصد ولایی و انقلابی باشد ، همین دولت امروز ما است ، ولی در چه شرایطی مملکت را به دست گرفته است ؟ مومنین ، همیشه من بخواهم از شما یک توقعی داشته باشم و شما هم توقعی از من بخواهید داشته باشید ، باید امکانات همدیگر را فکر کنیم . گاهی بعضی از مومنین مشکل دارند و می آیند ، و واقعاً من هم میفهمم بله مشکل دارند ، ولی کاری از دست ما ساخته نیست . میگوییم عزیز شما باید ببینید که آیا برای ما امکان حل مشکل شما هست که شما متوقع باشید یا خیر. دولت فعلی در یک شرایطی دولت را تحویل گرفت که دولت قبل ، دو ماه از خزانه وام گرفته بودند و حقوق کارمندان را پرداخت کردند . یعنی اگر یک ماه دیگر یا بیشتر ادامه پیدا میکرد ، چه میخواست پیش بیاید؟ الحمدلله که آن سبک قطع شده است .شما اینهمه پرونده های اختلاس که بعضی هایش به سر زبان ها افتاده ، و متأسفانه شاید بعضی ها هم باشد که هنوز سر و صدایش در نیامده است ، ولی این دولت و دولتمردان امروز ما ، دست پاک و چشم پاک هستند که این یک فرصت است . اما در یک عرصه ی بسیار بدی از حیث اقتصادی اینها گرفتار شده اند . اگر آن ایامی که رهبری شروع کرد و فریاد میزد که اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرید ، که این اقتصاد مقاومتی یعنی دخل و خرج را برآورد کردن ، و پا را از گلیم بیشتر دراز نکردن و به اندازه ی درآمد هزینه کردن ؛ اگر دخل و خرج محاسبه میشد ، و اقتصاد مقاومتی ملاحظه میشد ، کار اقتصادی به اینجاها کشیده نمیشد . الآن باید فرصت داد به دولت . یک سال بیشتر نگذشته است . البته دولتمردان هم باید سعی کنند و باید بدانند که الفرصة تمُرّ مرّ السحاب .

امام جمعه قائم شهر افزودند : حتماً همه در جریان هستید که زمین فوتبال شهید وطنی ، بحمدالله در طول این مدت به نحو احسن بازسازی شده و نو سازی شده بسیار مرغوب و دیروز هم با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح شده و اولین بازی هم انجام شده است . مهم این است که این کار واقعاً کار سنگینی هم بود و اطلاع دقیق دارم که فرماندار محترم واقعاً این ایام شبانه روز دنبال کار بود . همین جا تا فراموش نکردم عرض کنم که این گلوگاه سه راه شهید مهدوی ، این ایام شده یک معضل که هفته ی قبل عرض کردیم  و قبل از طرح من هم فرماندار نامه ای برای مدیرکل نوشته بود و مشکل را مطرح کرد و کسب اجازه کرد برای اینکه شهرداری از حاشیه ی راه آهن استفاده کند و یک راه فرعی باز بشود و یک قدری از بار این ترافیک فعلی کاسته بشود و متأسفانه آنها تعلل کردند و با تأسف شدید شنیدم که شهرداری که اخیراً اقدام کرد ، پلیس راه آهن رفت که طرح شکایت کند ، گویا که از وقایع روزمره بی اطلاع هستند! . اگر در یک شرایط عادی کسی برود حریم راه آهن را تعدی کند بله حق شکایت دارد ، ولی در یک شرایط بحرانی خدا نکرده اگر یک آتش سوزی اتفاق بیافتد ، ناچار میشود آتش نشان از دیوار خانه ی همسایه هم برود بالا که آتش را خاموش کند ، آنوقت همسایه بگوید چرا از دیوارم بالا رفتی و به خانه ی من آمدی ؟! حرف بسیار غلط ؛ در یک شرایط اضطراری باید از آن حاشیه استفاده بشود . من عرض میکنم به شهردار ، به جناب آقای فرماندار ، به سرعت کار ادامه پیدا کند ، عاقلی پیدا میشود که حرف شما را بشنود و حرف آنها را هم بسنجد و بعد تصمیم بگیرد .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر قائم شهر افزودند: امروز عزیزان اینجا میز خدمت داشتند با مدیریت فرماندار محترم . عزیزان ، کارمندان ، خدمتگزاران ؛ امروز روز کارمند است و هفته ی دولت است و از خدمتگزاران صدیق دولت باید تقدیر و تکریم بشود ، و اصلاً این مناسبت شهادت شهید رجائی و اعلام هفته ی دولت از روز اول برای چیست ؟ یعنی اسوه باشد و دولتمردان اخلاص و ایمان شهید رجایی و پرتلاشی و پرکاری او را سرمشق قرار بدهند . آقا امام صادق سلام الله علیه میفرمود : مَن تَوَلّي اَمراً مِن اُمُورِ النّاسِ وَ فَتَحَ بابَهُ وَ رَفَعَ سِترَهُ وَ نَظَرَ في اُمُورِ النّاسِ کانَ حَقًّا عَلَي اللهِ اَن يؤمِنَ رَوعَتَهُ يومَ القِيامَةِ وَ يدخِلَهُ الجَنّةَ. کسی که کاری را به عهده بگیرد ، مثلاً مسئول اداره کشاورزی یا مسئول مرکز بهداشت و درمان ، مسئول دستگاه قضایی ، هرکاری را به عهده گرفت آدم یا کارمند زیر مجموعه مسئول یک واحد است یا مأموریتی به یک کارمند معمولی واگذار شده که او میشود متولی آن امر ، اگر عدالت پیشه کند ، آشنا و غیر آشنا و رفیق و غیر رفیق برایش تفاوت نکند و کار ارباب رجوع را راه بیاندازد و درب اتاقش را نبندد ، او در روز قیامت در امان به بهشت میرود . اگر کارمند بداند که رئیس داخل اتاق است و به کذب بگوید نیست ، آن لحظه خدا را پشت کرده است ، ولی اگر استقبال کند که ارباب رجوع مشکلی دارد و آمده مسئول را ببیند ، کمکش کند و وقت بدهد و وسیله ی خیر بشود ، مانع را بردارد ، و در کارهای مردم و در مشکلات مردم دقت کند و گوش شنوا داشته باشد و حوصله ی گوش دادن به حرف ارباب رجوع را داشته باشد ، حق این آدم است که خدا فردای قیامت ، از وحشت عرصه ی محشر او را حفظ کند و جایگاه آن آدم کارمند صادق که متولی کاری شده و صادقانه و خالصانه و عادلانه عمل کرد ، بهشت برین خواهد بود . حل گرفتاری و مشکل مردم یک چنین عظمتی دارد . امیدواریم که خدای رحمان به همه ی خدمتگزاران در عرصه های مختلف این نظام ، به همه ی کارمندان و همه ی مدیران و مسئولان ، توفیق عمل کردن به وظایفشان به صورت عادلانه و صادقانه عطا و مرحمت بفرماید . از همه ی زحمتکشان عرصه ی اداری ، اجرایی و خدمت در همه ی رده ها تشکر و تقدیر داریم .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر افزودند: معاون محترم رئیس جمهور دیروز برای افتتاح چندین پروژه در سطح استان آمده بودند و مهم ترش انتقال آب سدّ آیت الله صالحی مازندرانی به بابل و بابلسر بوده است . البته این مشکل کمبود آب را شهرهای دیگر هم دارند و ما هم در قائم شهر داریم ، ولی پیدا است که برای بابل و بابلسر ، از مدت ها قبل ، از سال های قبل پیگیری ها شده بود ، و این فرصت برای آنها فراهم گشت . بیست و چند سال قبل ، وقتی که سمنان اقدام کرده بود دیوار خدایی را ، دیوار البرز را سوراخ کنند و بیایند به این سمت و آب چشمه ی روزیه را ببرند ، من سوالی که طرح کرده بودم و وزیر آمده بود در صحن مجلس ، واقعاً آن روز ولوله ای افتاد و همه ی نمایندگان هم تعجب کرده بودند ؛ وزیر به ناچار تصدیق کرد که بله حق با معلمی است ، و این چشمه حقّابه ی مازندران است و اما من مسئول اجرایی هستم و مصوبات مجلس را دارم اجرا میکنم که در سال 74 در لایحه ی بودجه ، پیوست لایحه یک سرفصلی گذاشته بودند ، که تأمین آب شرب سمنان از سرچشمه ی روزیه . ولی خب نمایندگان مجلس اصلاً توجه نکرده بودند این عبارت چه معنا و چه پیامدی خواهد داشت  . آنها به بهانه ی گرفتن پول در ردیف ، عنوان گذاشته بودند و سرچشمه ی روزیه را اضافه کرده بودند ، و این را بعنوان مصوب مجلس گرفته بودند . و بعد برای جبران این خسارت صریحاً وزیر گرفته بود که من متعهد میشود برای جبران این خسارت برای مازندرانی ها ، در مسیر سرشاخه های تلار ، سدی احداث کنیم و از همین الآن مطالعاتش را شروع میکنیم . خب از آن مطالعات الآن بیست و چهار پنج سال دارد میگذرد ، و متأسفانه در طول این مدت پیگیری نشده است که به نتیجه برسد . پیگیری این کارها از طریق مجلس است . برای اینکه آنها دنبال مصوبه ی مجلس بودند ، متقابلاً وعده ای که وزیر وقت داده بود ، برای مرحله ی بعدی می بایست از ناحیه ی نمایندگان مجلس تعقیب میشد و اگر عمل نشده بود به اطلاع نمایندگان مجلس برسانند و در مجلس مصوبه بگذرانند . اینها مراحلی بوده که متأسفانه یا خوشبختانه در مجلس ششم بنده دیگر نبودم و آنها خیالشان راحت شده که کسی پیگیر این معنا نشده و نبوده . در هرصورت یکی از خسارتهای منطقه ی ما همین بوده است و دریغ از پیگیری های مسائلی که حق مردم است و باید گرفته بشود.

خطیب جمعه ی قائم شهر افزودند :از تشریف فرمایی معاون محترم رئیس جمهور دیروز تشکر کردیم و تشکر میکنیم ، و از زحمات جناب آقای فرماندار و همه ی عزیزان دست اندرکار ، اداره ی ورزش و جوانان و سایر عزیزان که این ورزشگاه را مهیا کردند و الحمدلله با آبرومندی کارها پیش رفت.

در قسمت پایانی خطبه دوم ،  اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای آقای  سید سجاد ادیانی اقامه شد ، و جناب آقای مولایی «فرماندار شهرستان قائم شهر» در بین الاصلاتین جمعه و عصر بمناسبت هفته دولت به ایراد سخنرانی پرداختند.