مراسم نماز جمعه 25 شهریور ماه 1401 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 25 شهریور ماه 1401 شهرستان قائم شهر با مداحی ذاکر اهل بیت آقای محمد حاجیان آغاز ، و پس از اجرای جناب آقای رضا قدمی و اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای مؤذّن «جناب آقای معصومی» ، خطبه های نمازجمعه توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه شریفه ی 14 سوره مبارکه محمد«ص»  کلام الله مجید ، فرمودند: مومن کسی نیست که تنها ادعا داشته باشد و کافر هم کسی نیست که تنها تابلو داشته باشد که خدارا باور ندارد و کافر است . تعبیر به مارکسیستی و کمونیستی و انواع تعبیرات هست . بعضی ها هم در عین حال که ادعای مسلمانی دارند ، در عمل ، عمل کافرانه ممکن است داشته باشند که این خطرناک است . بعضی ها هم ادعای ایمان نمیکنند ، ولی شاید به ظاهر اعمال درستی هم داشته باشند ؛ اما عمل درست انسان بر اساس تشخیص انسان کفایت نمیکند . عمل درست انسان بر اساس تشخیص خالق انسان ، خدای انسان است . دستوری که خدا داد را اگر انسان تبعیت کند ، این میشود بندگی خدا ؛ اما اگر کسی به دلخواه و خودپسندانه بگوید که خدا را قبول ندارد ، اما آدم خیرخواه و خدمتگزار و دلرحمی است و به مردم کمک میکند ، او دارد هوای نفسی خود را پیروی میکند . آن کسی که از طرف پروردگارش بَیّنه ، یعنی دلیل روشن و دستور دارد ، آیا مثل کسی است که خودپسندانه عمل کند و خودخواهانه عمل کند و عمل بد هم انجام بدهد؟ اینجا تبعیت هوای نفسانی خود را دارد و به دلخواه خود عمل میکند.

 عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی محمد«ص» کلام الله مجید فرمودند: یکی در سایه ی ایمان به خدا مقید به عمل صالح میشود ، ولی دیگری هم میخواهد زندگی آزادانه داشته باشد . خب در زندگی آزادانه هرچه که به نظر خودش خوب آمد عمل میکند و هر چه دلش خواست عمل میکند ، که این نقطه ی مقابل کسی است که بَیّنه و دلیل روشن از طرف خدا دارد . انسان مکلف است و تکلیف دارد ، یعنی از طرف خالق خود امر و نهی و دستور دارد که چکار بکند و چه کاری نکند . یکی زیر چتر ولایت اللهی میخواهد زندگی کند ، و خدا را سرپرست و ولی خود میداند ، اما آن دیگری خدا را سرپرست نگرفته ، در نتیجه طعمه ی شیاطین میشود .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر افزودند: آنهایی که راه خدا را پیش نگرفته اند ، راه حقیقی و  راه نجات را گم کردند ، نزد خودشان تصور میکنند که کار خوب و درست را عمل میکنند ، چرا که راه را گم کرده اند و بر اساس تشخیص خودشان ، ناروایی آنچه را که در کلام وحی ناروا شناخته شده را روا میشمارند ؛ همین هنجار شکنی ها و مقید به طهارت و نجاست نبودن و سگ را در زندگی خود راه دادن . ببینید ،سگ مخلوق خدا است و زندگی همه ی حیوانات نشانه های عجیبی از توحید دارد ، و شناخت ماهیت آنها و فلسفه ی خلقت آنها انسان را به خدای قادر متعال نزدیکتر میسازد ، اما هر یک حکمی دارند و هریک دستوری دارند ، که سگ را باید برای نگهبانی گلّه و زراعت در شرایطی نگاه داشت ، نه اینکه در زندگی شخصی خود راه بدهند ، در حالی که باید پرهیز داشته باشند . اینها در عمل به آیات پروردگارشان کُفر ورزیده اند .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، فرمودند:راز و رمز عزت و عاقبت به خیری ، زندگی در سایه ی آئین خدایی است . آئین خدا را از کتابش و کلام رسولش و از امامان معصوم ، از بیان علماء دین میشود فهمید . در طول تاریخ بحمدالله آثار حفظ شده است و به ما رسیده است . اگر ما محضر رسول خدا را درک نکردیم و محضر امامان معصوم را درک نکردیم ، بحمدلله نسل به نسل و دوره به دوره ، آثار حفظ شده است ، که سرمایه ی بزرگ معنوی و ارزشی و فرهنگی و علمی و اخلاقی در اختیار ما است . میماند که چه مقدار پایندی داشته باشیم و چقدر آشنایی پیدا کنیم به فرهنگ دین.

امام جمعه قائم شهر فرمودند : امروز سالروز آغاز سلطنت محمدرضا شاه در سال 1320 است . 18 شهریور رضاخان ساقط شد و در چنین روزی در 25 شهریور با فاصله ی یک هفته ، با حمایت انگلیس ، سلطنت محمدرضا شاه آغاز شد . شما را به خدا نگاه کنید ، این که انسان بخواهد به طاغوت و به غیر خدا ، اتکا و پشتیبان داشته باشد ، چه گونه به ظاهر اوج میگیرد و چه گونه سقوط میکند . در مقابل هم اینهمه در طول تاریخ ، عزت اهل ایمان و آنهایی که خدا را بندگی کردند و در راه خدا مقاومت کردند ، حتی کشته شدند ، حتی عائله شان به اسارت رفت ، اما چه عزت ماندگاری پیدا کردند . ببینید ، اصلاً رضاخان را که انگلیس آورد چرا در شهریور 1320 کنار گذاشتند؟ صدام را در جنگ علیه ما پشتیبانی کردند ، اما وقتی دیدند که صدام نتوانست پیش ببرد و نتوانست خوزستان را نگه بدارد و خوزستان را فرزندان امام راحل و بچه های امام و نسل انقلاب آزاد کردند  ، دیگر دانستند که تاریخ مصرف صدام گذشت و خودشان او را کنار گذاشتند . در قضیه ی رضا شاه هم همینگونه بود . تاریخ مصرف او گذشت و او را کنار گذاشتند و پسرش را جای او نهادند که بالای سرش باشند . او در واقع دکور بوده ، و اداره ی امور کشور بر اساس اراده ی انگلیس اتفاق می افتاد ، ولی بعد از کودتا ، در 28 مرداد 32 به بعد ، دیگر شاه شده آمریکایی و کشور در اختیار آمریکا قرار گرفته بود . رفت کجا پهلوی و زور او ، خورده به سنگ آن سر پرشور او . و همه ی شاهان و حاکمان مستبد و مستکبر و قلدر ، نابود شدند ؛ اما اولیاء خدا ، عزتشان را بعد از هزار و چندصد سال ، پیاده روی اربعین کربلا را میبینیم . ماشاءالله بالای 20میلیون نفر جمعیت در طول این یک ماه سفر ، در عراق حضور پیدا کردند و برگشتند . امکان حضور 20 میلیون نفر در شهری مثل کربلا که در آن واحد امکان ندارد ؛ بنابراین در طول این یک ماه ، سعی کردند تردد باشد و آمد و رفت باشد برای پاسخگویی به جمعیت . اما همه ی این جمعیت به انگیزه و عشق زیارت اربعین اباعبدالله حرکت کردند . اینها آیات ونشانه های قدرت خدای رحمان است . اربعین آقا اباعبدالله الحسین فرداست . عظمت اربعین را بنگرید . چه سِرّی بود؟ سرّی روشن ؛ حتی از خود روز عاشورا ، اهمیت زیارت اربعین را در لسان معصومین سنگین تر میبینیم . زیارت عاشورا مهم است ، زیارت عرفه مهم است ، زیارت نیمه شعبان و زیارت نیمه رجب مهم است و سفارش شده است ؛ اما از همه مهم تر زیارت اربعین گفته شده است . و فردا هم ان شاءلله دسته روی برپاست از حسینیه عاشقان ثارالله تا مزار سید حزه دسته روی برگزار خواهد شد ان شاءلله .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر افزودند: یکشنبه روز شعر و ادب فارسی ، و بزرگداشت مرحوم محمدحسین بهجت تبریزی( شهریار ) است . آقا امیرالمومنین در بیانی میفرماید: اگر کلامتان خیر باشد ، به کلام خیر شناخته میشوید ، و اگر عملتان عمل خیر باشد ، شما را از صالحین خواهند شناخت .

پدر دو شهید دوران دفاع مقدس افزودند : پنجشنبه آغاز هفته ی دفاع مقدس است . دفاع یعنی تاریخ آغاز جنگ . سی و یکم شهریور 59  ، که صدام حمله را آغاز کرده بود . مقام معظم رهبری در بیانیه ی گام دوم انقلاب ، خیلی زیبا مطالبی را مطرح فرمودند ، از جمله این که انقلاب اسلامی برای حتی هیچ دشمنی آغازگر جنگ نشده است . در شرایطی که توان هم حتی پیدا کرد ، آغازگر جنگ نشد ، اما دفاع را تکلیف میداند . انقلاب اسلامی ایران ، ثبات و امنیت کشور و حفاظت از مرزها را ضمانت کرد ، و معجزه ی پیروزی در جنگ 8 ساله و شکست رژیم بعثی و پشتیبانان آنها را پدید آورد . پس از پیروزی انقلاب ، مجاهدات جوانان در میدان های سخت از جمله دفاع مقدس ، با ذکر و دعا و روحیه ی برادری و ایثار ، همراه شد ، و ماجرای صدر اسلام را در برابر چشم همه ی جهانیان زنده و نمایان ساخت  . پدران و مادران و همسران ، با احساس وظیفه ی دینی ، از عزیزان خود که به جبهه ها میشتافتند دل کندند ، و سپس آنان که با پیکر خون آلود یا با جسم آسیب دیده ی آنان روبرو شدند ، مصیبت را با شکر خدا همراه کردند . انقلاب اسلامی ایران ، در هیچ معرکه حتی با آمریکای جنایت کار و صدام ، گلوله ی اول را شلیک نکرد ، و در همه ی موارد ، پس از حمله ی دشمن ، از خود دفاع کرده است . ما مأموریم به دفاع و تسلیم نشدن در مقابل ظالم و متجاوز.

آیت الله معلمی در قسمت پایانی خطبه دوم ، ضمن قرائت اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است فرمودند: این هفته سالگرد درگذشت یکی از عالمان بزرگ منطقه ، مرحوم آیت الله فاضل استرآبادی ، موسسه ی حوزه ی فیضیه بابل نیز هست .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر قائم شهر افزودند: امیدواریم به لطف و کرم خدای رحمان ، همه ی زائران اباعبدالله الحسین ، عزیزانی که آنجا حضور دارند و عزیزانی که در راه رفتن یا برگشتن هستند ، به سلامت برگردند . یکی از توطئه ی بسیار سرمایه گذاری شده ی دشمن ، که با تلاش و جدیت تعقیب میکردند ، ایجاد اختلاف در قضیه ی اربعین بوده است . اوضاع عراق را دو هفته قبل شنیده بودید . ولی خوشبختانه به فضل الهی این توطئه ها خنثی شد ، و عراقی ها مثل همیشه از زوار استقبال کردند. واقعاً جای تشکر جدی دارد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای آقای  سعید دهنوی اقامه شد.