مراسم نمازجمعه 11 آذر 1401 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 11  آذر 1401 شهرستان قائم شهر با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید با نوای «جناب آقای سید صادق مسلمی» آغاز ، و پس از اقامه اذان ظهر با نوای مؤذن «جناب آقای حسین فردی» در موعد شرعی و اجرای جناب آقای قدمی ، خطبه های نمازجمعه توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات شریفه ی 22 إلی 24 سوره مبارکه محمد«ص»  کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان ذهن و دل و قلبمان را برای دریافت نورانیت کلامش بهتر از گذشته مهیا و آماده بگرداند . نقشه ی راه و راهگشای در برابر همه ی مشکلات و گرفتاری انسان قرآن است .

امام جمعه قائم شهر افزودند: امروز برگزاری هفدهمین دوره مسابقات قرائت مجلسی قران کریم در سطح استان مازندران ، با حضور شما عزیزان در این محل برگزار شده است. تشکر میکنم اولاً از هه ی دست اندرکاران ، همه ی عزیزانی که پای کار آمدند و زحمت کشیدند . سازمان تبلیغات ، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، چه در استان و چه در شهرستان ، و همه ی دستگاه هایی که زحمت کشیدند . از تشکیلات صدا و سیما و مدیریت و همه ی عزیزان دست اندر کار تشکر میکنیم که واقعاً در همین هوای سرد زمستانی آمدند امکانات را فراهم کردند ، که پخش زنده داشته باشد این برنامه ، و خانواده ها هم میتوانستند دریافت داشته باشند . از همه و همه تشکر داریم . از معاونت محترم سیسی استاندار جناب آقای دکتر سلگی که حضور پیدا کردند و آقای استاندار که عذرخواهی کردند و معذور بودند و همچنین نماینده ولی فقیه ، امام جمعه محترم ساری هم عذرخواهی کرده بودند و سلام داشتند خدمت شما مومنین و طبیعی بود که روز جمعه است و صبح جمعه مطالعه برای خطبه ها و اقامه نمازجمعه مرکز استان. امیدواریم که ان شاءلله همه ی عزیزان مأجور باشند و بحمد الله همه ی قاریان یکی از یکی بهتر قرائت داشتند و همه شان سزاوار تحسین و تقدیر هستند .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی محمد«ص» کلام الله مجید فرمودند: در طول این 43 سال ، هم امام راحل درباره ی قرآن فراوان سفارش کرد و هم مقام معظم رهبری درباره قرآن فراوان سخن گفت و نکته های حکیمانه فراوانی داشت ، ولی مسئولین اجرایی وقت ، یعنی وزیران آموزش و پرورش ، وزیران علوم ، که میبایست جدی میگرفتند ، متأسفانه نگرفتند. در کتاب های دبستان ، گاهی به صورت بیان یک قصه و حکایت و گاهی هم قصه جعلی و ساختگی برای اینکه خواندن و نوشتن تمرین بشود ، و این نوآموز تحت عنوان یک قصه دریافت جاذبه داشته باشد برای نوشتن و خواندن ، در حالی که بهترین قصه قصه ی قرآن است ، هم حقیقی است و هم آموزنده ، که متأسفانه نیاوردیم در کتاب درسی . قصه ها و تاریخ و فرهنگ قرآن و اخلاق قرآن را ادبیات قرآن را سزاوار بود در کتب درسی در مدارس دبستان و متوسطه و دانشگاه مخصوصاً بیشتر اهمیت میدادیم . هر قدر پایه تحصیلی بالاتر برود فهم از قرآن هم باید بالاتر باشد و در دانشگاه نکته سنجی کلمات قرآن و تفسیر و متشابهات و محکمات قرآن باید بحث و جداسازی بشود . در دبستان برای خواندن و آموختن و قرائت ، و بعد در متوسطه برای فهم معانی آیات قرآن میبایست کار میشد ، بدانیم که کجاها ما مشکل داشتیم .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر در ادامه افزودند: ببینید در این دو سال کرونایی ، تعطیلی مدارس ، فضای مجازی که کنترلش در دست دشمن بود ، بی در و دروازه در اختیار جوان و نوجوان قرار بگیرد . آیا دشمن خیرخواه ما است ؟ آنهایی که به گونه ای تحریک کردند که اشخاصی بیایند مسجد و قرآن را و پرچم عزاداری اباعبدالله و یا پرچم مقدس جمهوری اسلامی با آرم الله را آتش بزنند ، آیا اینها خیرخواه این ملت هستند؟ البته اینهایی که در عرصه هستند ، یا بلانسبت افراد شروری که پابند زندان داشت و سرقت کرده بود و برای دوازدهمین بار محکوم بود و در اغتشاشات دستگیر شد و دنبال پول بود و پول به او دادند و بگویند آدم هم بکش میکشد طبعاً . آیا این اشرار خواستند خدمت کنند برای جامعه و شرایط بهتر برای جامعه ایجاد کنند ؟ اینها را باید خانواده ها مطلع بشود و به جوان و نوجوان خود برسانند . جوانان و نوجوانان ما گناهی ندارند ؛ در حالی که فکرشان را فضای مجازی مسوم کرد و متقابلً ما پادزهر نریختیم و نیامدیم شست و شو بدهیم آثار سوء تبلیغات دشمن را . باید بدانیم گرفتاری ها از کجاست و باید دستگاه آموزشی ما از این به بعد به هوش باشد و در دبیرستان و دانشگاه بدانیم که بهترین ادبیات و بهترین حکایت و بهترین اخلاق و ادب ، از قرآن است ؛ چرا بهره نگیریم و استفاده نکنیم؟

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: اطاعت امر خدا مایه ی عزت و عاقبت به خیری است در  دنیای انسان ، و هم آخرت انسان . کسی بهتر از خدا خیرخواه ما نیست و خیر ما را نمیشناسد . او خیر ما را میشناسد ، و او است که دستورالعمل زندگی مان را مشخص کرده است و نقشه ی راه به ما داده است که قرآن است . اگر واجبات قران را پایبند باشیم ، اگر محرمات را ترک کنیم ، هیچ نگرانی نه برای دنیای مان ، و نه برای آخرتمان نخواهد بود که عاقبت خیر ، برای اهل تقوا است . تقوا پرهیز از گناه است .

امام جمعه قائم شهر فرمودند : امروز سالروز شهادت میرزاکوچک خان اهل گیلان است . او برای مبارزه با استبداد داخلی و استکبار جهانی حرکت کرد و حرکتش شبیه به حرکت شهید نواب صفوی است . حالا ایشان در یک مقطع و محدوده ای و شهید نواب صفوی در یک محدوده و مقطع دیگر . با فرض اینکه نواب صفوی سید و سلاله ی رسول خدا بود و میرزاکوچک خان جنگلی عام و غیر سید ، ولی مسیر و هدف یکسان بوده است . سالروز شهادت او است امروز ، و او در سال 1300 به شهادت رسید ، یعنی 101 سال قبل . که مقام معظم رهبری درباره او فرمود نماد شجاعت و نماد مجاهدت مردم گیلان ، به حق ، شهید بزرگوار میرزا کوچک خان جنگلی است که برای اسلام و قرآن و اقامه ی دین ، در مقابله با بیگانگان و متجاوزان ، در دوران غربت ، قیام کرده بود . یاد او هرگز نباید فراموش شود .

ایشان افزودند: میرزاکوچک خان در آن روزگار ، و سمبل و نماد مقاومت و استقامت و جهاد در راه خدا ، شهید سردار سلیمانی است . ببینید که قاتل سلیمانی آنقدر بی حیا و آنقدر جسور بود که رسماً اعلام کرد من گفتم بزنند . البته واقعاً بینی و بین الله تشخیصم این است که همانگونه که علی امیرالمومنین را غیر ابن ملجم سزاوار نبود قاتل باشد ، چرا که در آن روزگار شقی تر از ابن ملجم آدم پیدا نمیشد و میبایست اشقی الاشقیا قاتل حضرت باشد ، و به همین نسبت شاگرد مکتب امیرالمومنین ، حاج قاسم را ، اشقی الاشقیای روزگار ، ترامپ خبیث ، و به قول خود شهید سلیمانی ، ترامپ قمارز باز ، که یعنی تو اصلاً داخل آدم نیستی و انسان نیستی و یک عنصر قمار باز هستی . حال او شده قاتل ؛ الآنه ببینید که اینجا که مزدوران را روانه میکنند نماد اِلِمان شهید قاسم سلیمانی را جسارت کنند و توهین کنند ، این جریان وابسته به کیست ؟ قاتل شهید سلیمانی را که همه دنیا شناخت که بود ؛ حالا که به اِلِمانِ نماد شهید سلیمانی ، افرادی مأموریت پیدا میکنند بیایند توهین و جسارت کنند و عکس بردارند و عکس را بفرستند که بعد دستمزد بگرند و جایزه بگیرند ، این جریان همان جریان ابن ملجم زمان امیرالمومنین است . مومنین ، آیا اینجور جریان را میشد جامعه بپذیرد؟ پس هرکسی را میشناسید نصیحت کنید ؛ از خانواده هایی که احیاناً در اثر غفلت گرفتار شدند ، آنها را نصیحت کنید . خیلی ها واقعاً غفلت زده میشوند گاهی ، و یا به تعبیری دیگر هیجانی میشوند گاهی ؛ ولی اگر بنشینند یک لحظه فکر کنند چه کار داریم میکنیم و چه کسی را داریم شاد میکنیم؟ که اسرائیل خبیث غده سرطانی در قلب بلاد اسلامی دارد از اغتشاشات ایران استقبال میکند و جشن میگیرد ، آیا این ننگ نیست برای ایرانی که اسائیل را خوشحال کند ؟ آیا ننگ نیست برای ایرانی که آمریکا و ترامپ را خوشحال کند ؟ ولو از گرسنگی بمیرم ، اگر آدمیزاد از گرسنگی بمیرد ، آیا سزاوار است برای نجات از گرسنگی ، اسرائیل و ترامپ را شاد کند ؟

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر افزودند : فردا سالروز تصویب قانونی اساسی جمهوری اسلامی ایران است که در سال 1358 ، و با آراء بالاتر از آراء جمهوری اسلامی شکل گرفت . انقلاب در 22 بهمن 1357 پیروز شد و در 12 فروردین 1358رفراندوم برگزار شد که جمهوری اسلامی آری ، یا نه . حالا همان موقع هم کج فهمانی بودند و سیاسیون منحرفی همان موقع بودند ، که در برابر رهنمود امام راحل ، مقاومت مخالفت خوانی داشتند .یکی میگفت که بگوییم جمهوری دموکراتیک اسلامیو  جمهوری خلق مسلمان و اینها ؛ ولی مرحوم امام فرمود جمهوری اسلامی ، آری یا نه . مخیّر بودند مردم و آراء در خفاء بود و کسی از رأی دیگری آگاه نبود . اما این جمهوری اسلامی آری یا نه ، 98.2 درصد آراء شرکت کنندگان به آری به جمهوری اسلامی رأی دادند .یک سال بعد ، قانون اساسی به تصویب مردم رسید ، و برای به تصویب رساندن قانون اساسی ، اول مجلس خبرگان قانون اساسی تشکیل شده بود . نمایندگان از مازندران آن ایام 5 نفر بودند برای تدوین مفاد قانون اساسی . با آنکه نماینده مردم و از برجستگان بودند ، اما معذلک اینها تدوین کردند ، و به دستور امام راحل به رأی مردم گذاشته شده بود . اینجا 99.5 درصد ، یعنی با آراء بالاتر از رأی به جمهوری اسلامی به قانون اساسی رأی دادند . آنوقت در گوش جوانان ما در فضای مجازی بخوانند که خب پیشینیان ما رأی دادند و ما که نبودیم و ما الآن میخواهیم قانون دیگری داشته باشیم!؟ . شما را به خدا دنیا را نگاه کنید که آمریکای بی حیا که اینهمه دارد حمایت میکند از عربستان سعودی که 200 سال است یک خانواده خبیث ظالم بر مردم مسلط هستند و هیچوقتی خودشان را به رأی مردم نگذاشتند ، ولی رئیس جمهور آمریکا برود آنجا رقص شمشیر کند . خود قانون اساسی آمریکا مال یکصد و چند سال قبل است ! انگلستان اصلاً قانون اساسی ندارد! .آنجاها نمیگویند خلاف دموکراسی است و اینجایی که مردم خودشان نویسندگان قانون اساسی را رأی دادند و رفتند نشستند قانون وضع کردند و اما معذلک باز هم نگاه واقعبینانه و آینده نگر امام راحل فرمود که به رأی مردم گذاشته بشود و درود خدا به آن مردم که 99.5 درصد آری گفتند به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران . آنوقت خناسان در گوش جوانان ما زمزمه کنند . خناس اثر دارد ، شما ببینید که وقتی خدای متعال میفرماید : بسم الله الرحمن الرحيم. قل اعوذ برب الناس (1). ملك الناس (2). اله الناس (3). من شر الوسواس الخناس (4). الذى يوسوس فى صدور الناس (5). من الجنة و الناس ، یعنی وسوسه ی شیاطین اثرگذار است و فریب میدهد انسان را و میبرد به انحراف . حق و باطل را جدا کردن هشیاری میخواهد . مسیر درست را از مسیر غلط شناختن . انتخاب راه صحیح داشتن ؛ اینها دقت میخواهد .

در قسمت پایانی خطبه دوم ،  اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سید سجاد ادیانی اقامه شد.

ضمناً به 14 نفر از حاضرین در مراسم جشنواره تلاوت های مجلسی استان مازندران به قید قرعه ، و به جناب آقای نوشیروانپور از خادمین دوره های ماضی جشنواره تلاوت های مجلسی قرآن کریم هدایایی تقدیم و از ایشان تقدیر شد.

در پایان مراسم نمازجمعه شهرستان ، پیکر شهید مدافع امنیت ، شهید احمد صالحی ، با حضور و همراهی آیت الله معلمی و مردم شهید پرور شهرستان ، از مصلی جمعه قائم شهر به سمت میدان طالقانی تشییع شد.