خطبه 8/فروردین/1393

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

خطبه هاي نمـاز جمعه در مورخه1393/1/8

توسط حضرت آيـت الله معلمي امام جمعه محترم شهرستان قائمشهر

خطبه اول:

حضرت آیت الله معلمی در آغاز فرمودند: امیدواریم در این سال نو فصل پیدایش تحول در نظام هستی خدا رحمان تحولی مبارک تحولی ثمر بخش در جهت تعالی در وجود ما در زندگی ما در تفکر و عملکرد ما ایجاد بگرداند ، باید به خدا پناه ببریم و از او «جل و اعلی» مدد بجوییم تا در دست یابی و تحولی مبارک موفق باشیم خدایا حال ما را بهتر از آنچه که بودیم دگرگون بگردان یعنی این دگرگونی در ارتباط با خودت ای خدای رحمان .

قلب و دین و وجود مارا همواره به یاد خودت نگهدار باش دعاهای مارا در مزنه ی استجابت مستجاب بگردان بیماران را شفا مرحمت بفرما گذشتگان ما را قرین رحمت بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

 

ایشان در ادامه به بخش هایی از سوره مبارکه شمس پرداختند و افزودند:در این سوره مبارکه و الشمس پس از سوگند های بسیار مهم خدای رحمان اصل تربیتی انسان را تعیین نموده با توجه به آیه ی «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿۸﴾ » بیان فرمود ودر ادامه «وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا ﴿۱۰﴾» به هدف نمی رسند آنانی که نفس خود را یعنی وجود و زندگی خود را آلوده به مفاسد و زذایل اخلاقی کردند آنها به اهداف خود نمی رسند. یعنی در همین دنیا از رسیدن به آن آمال نهایی خودشان باز میمانند «وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا ﴿۱۰﴾» آن وقت روان و قر آن ، روش تریتی است بعد از بیان هر کلیات نمونه هایی را ذکر میکند تا دقت بیشتری بشود تطبیق آن مباحث کلی با نمونه هایی که اتفاق افتاد لذا به عنوان نمونه از آدم های آلوده و گرفتار قوم ثمود را ، قوم ثمود یعنی قومی که از تبار فردی بنام ثمود بن عامر بودن البته از نوح پیغمبر سه تا فاصله بیشتر نداشتند همین قوم ثمود کارشان به جایی رسید که با نازل شدن صاعقه و عذاب آسمانی نابود گشتند این ها از تبار نوح نبی بودند اما طغیان کرده بودند حالا به بخشی از این ها می پردازیم«فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿۸﴾»تکذیب کرد قوم ثمود تقوا را، این تقوا یعنی چه ؟ از ما خواستند تقوا پیشه کنیم تقوا سفارش خداوند و اولیا خداست تقوا تاکید شده با تای دو نقطه تقوا یعنی پرهیزگاری اما اگر به جای تای دو نقطه ط دسته دار قرار گیرد از همان طغیان می باشد طغیان یعنی چه ، یعنی سرکشی به خدا ؛ ت دو نقطه یعنی خودت را نگهدار باش یعنی مواظب باش یعنی پرهیز از گناه داشته باش یعنی انجام واجبات این بوده تقوا اما اگر ط از ماده ی طغیان و از ماده ی طغوا یعنی سرکشی یعنی قوم ثمود با سرکشی پیغمبر و آیات الهی را تکذیب نمودند

قوم ثمود در رفاه و نعمت ودر سرزمین حاصل خیز زندگی میکردند اما به جای شکر گزاری به در گاه خدا با این همه رفاه باعث لغزش و طغیان در آن ها شده است کما اینکه در کنار مائده و سفره ی انقلاب اسلامی ایران که در طی مجاهدت چند ده ساله امام و جان فشانی شهیدان پهن شده است به جای شکر گزاری و سپاس نا سپاسی در پیش میگیرند گاهی فقط برای تصاحب مقام به جان هم می افتند دشمن را شاد کردن و دستان را آزردند این اصلا طبع دنیاست در برابر نعمات الهی باید قدردان و شکر گزار بود قوم ثمود از نظر زندگی مشکلی نداشتند ولی رفاه دنیا باعث طغیان آن ها شده و پیغمبرشان صالح و معجزه ی ناقه (شتر ماده) در تعبیر قرآن (ناقه الله) تکذیب کردند .« إِذِ انبَعَثَ أَشْقَاهَا ﴿۱۲﴾ » روایتی از رسول اکرم در این جا جای دارد که گفته شود روزی پیغمبر خدا امیر المومنین در حضور جمعی از صحابه فرمود:( من اشقل اولین ) سنگدل ترین و بدبخت تری آدم های گذشته چه کسانی بودند؟ امیر المومنین فرمود: (عاقرون ناقه) آن کی که ناقه صالح پیغبر را یه قتل رساند . رسول خدا فرمود : ( من اشقل الآخرین ) امیرالمومنین فرمود: نمی دانم پیغمبر دست خود را آورد روی قسمت جلوی سر امیر المومنین و فرمود کس که به اینجا ضربه میزند ÷س نتیجه اینکه طغیان کرده اند و سر کشی هم در دنیا و آخرت عواقب تلخی دارد . باید از گناه کوچک پرهیز کرد تا مبادا انجام گناه برای انسان عادی شود ، شاعر می گوید : سنگریزه کوچک است ولی اگر انباشته شود کوهی را تشکیل میدهد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾

اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾

لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾

وَلَمْ يَكُنْ لَهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾

 

 خطبه دوم:

یا مقلب القلوب و الابصار
یا مدبر اللیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال
حول حالنا الی احسن الحال

آیت الله معلمی با اشاره به فرا رسیدن بهار طبیعت گفت: بهار، فصل پرنشاط و طراوت و مظهر تجدید حیات است که این نشانه ی قدرت الهی می باشد و انسان باید در این تحولات نظام هستی تامل کند.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود سال 93 را با عنوان “اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی” نامیدند، افزود: امسال باید بطور همزمان به اقتصاد و فرهنگ توجه جدی داشته باشیم و ادامه داد ؛ تهدید همیشه به صورت شفاف نمایان نمی شود ، بلکه گاهی اوقات انحراف بسیار کم رنگ و با زوایای کم بوده و با گذشت زمان گسترش پیدا می کند به همین دلیل این امر همواره از دغدغه های مقام معظم رهبری بوده و ایشان از سالیان قبل به مقوله ی فرهنگ اشاره داشتند، چراکه دشمن از راه فرهنگ وارد شده است.

خطیب جمعه قائم شهر با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس و حضور در یادمان شهدای شرق کارون گفت: مقام معظم رهبری در این سفر فرمودند “نگذارید یاد دوران دفاع مقدس فراموش شود” که این یعنی عده ای خواسته یا ناخواسته در پی فراموشی و یا انحراف در مجاهدت های آن دوران و جهت گیری های امام راحل هستند.

آیت ا… معلمی اذعان کرد: کسانی که امروز نسبت به مواضع ولایت فقیه ناسازگار هستند، این بخاطر مخالفت با مبنای اندیشه های امام(ره) است غافل از اینکه وقتی آرمان ها و ارزش های یک جامعه ی دینی زیر سوال برود، طبیعی است که فرهنگ آن جامعه نیز آسیب می بیند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این سفر همچنین فرمودند ” بزرگترین درس دفاع مقدس این بود که نشان داد، یک ملت در سایه اتحاد، ایمان و حسن ظن به خداوند متعال و اعتقاد به صدق وعده الهی، می تواند از همه گذرگاه های دشوار عبور و با ایستادگی در مقابل دشمن، او را وادار به عقب نشینی و شکست کند” و ادامه داد : البته در بحث هسته ای اینطور نیست که ما به بن بست رسیده باشیم و چاره ای جز مذاکره نداشته باشیم.

 

عضو خبرگان رهبری ادامه داد : تلاش دشمن بر این است که با مذاکره ، ملت ایران را وادار به عقب نشینی کند ، غافل از اینکه عزت و قدرت جمهوری اسلامی ایران در سایه ی مجاهدت مردم بوده و این ملت با شعار “هیهات من الذله” هیچگاه زیر بار ذلت را نمی رود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به 12 فروردین، سالروز رسمیت یافتن جمهوری اسلامی ایران در سال  1358 گفت: در آن روزها عده ای سعی داشتند عناوینی به ظاهر زیبا برای انحراف ماهیت نظام را مطرح کنند اما امام راحل فرمودند “نهضت خود را با همان نام جمهوری اسلامی حفظ کنید و نگذارید دست های اجنبی و اجنبی خواه در آن تصرف کند” که خوشبختانه با بصیرت و هوشیاری مردم بیش از 98 درصد از شرکت کنندگان به جمهوری اسلامی رای ” آری ” دادند.       

امام جمعه قائم شهر در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اعتراضات مردمی در پخش سریال پایتخت3  از رسانه ملی گفت: کشتی از ورزش های دیرینه ی مازندران است و جوانان این خطه، همواره در عرصه های جهانی موفقیت هایی را برای کشور داشتند، لذا جای تاسف دارد که در پخش سریال پایتخت3 مازندران که مهد کشتی ایران و جهان است را به تمسخر می گیرد.

آیت ا… معلمی با اشاره به موفقیت های تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در عرصه جهانی گفت: از 15 گشتی گیر تیم ملی 7 کشتی گیر از استان مازندران است لذا در شأن ورزش کشتی و یا مازندرانی ها نیست که آن را مسخره کنند.

وی در پایان گفت: فعالیت های هنری علی رغم تنوع و جذابیت، باید رساننده ی یک پیام به مخاطب خود باشند و نباید به بهانه ی خنداندن دیگران، ارزشها را نادیده بگیریم.

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾

إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

 صدق الله العلی العظیم

دیدگاهتان را بنویسید