متن خطبه های نمازجمعه 10 آذر 1396 ابوالشهیدین آیت الله معلمی + فایل صوتی

mger_img_5038.jpg

خطبه اول:
دانلود فایل با لینک مستقیم
 سلام علیکم جمیعاً و رحمة الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول ولا قوة الّا بالله العلی العظیم حسبنا الله و نعم الوکیل نعم المولی و نعم النصیر الحمد لله رب العالمین الصلوة و السلام علی سیّد النبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عترته و اهل بیته الجمعین قال الحکیم فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم «علی سرُرٍ مَّوضونَه / مُّتَّکِئینَ عَلَیها مُتَقابِلین / یَطوفُ عَلَیهِم وِلدانٌ مُخَلَّدون / بِاَکوابٍ و اَباریق و کَأسٍ مِّن مَّعین / لا یُصَدَّعونَ عَنها و لا یُنزَفون / و فاکَهةٍ مِّمّا یتَخَیَّرون » امیدوارم خدای رحمان توفیق آن دهد که با عملکرد خویش مستحق رحمت و رضوان و نعمت های فراوان الهی در عالم برزخ و عرصه محشر باشیم و در پیشگاه حضرت حق رو سفید و همچنان عاقبت بخیری در دنیا و آخرت نصیب ما گردد . خدای منان در این مظنه استجابت دعا همه ما را به لطف و کرمش مشمول مغفرت بی پایان خود قرار بدهد. گذشتگان مان را بیامرزد و گناهانمان را مستجاب بگرداند، بیماران را شفا عنانت فرماید، رهبری معظم انقلاب را دوام صحت و طول عمر عطا کند و بر اقتدار نیروهای مسلح ما بیافزاید، ارواح شهداء شاد و روح امام راحل به برکت صلوات بر محمد و آل محمد (ص).

مستحضرید که هفته های گذشته آیات ابتدایی سوره «واقعه» همه آدمها را در عرصه محشر به سه دسته تقسیم کرده بود، اصحاب یمین و اصحاب شِمال و سابقون. درباره سابقون در این آیه ای که امروز می‌خوانیم «علی سرُرٍ مَّوضونَه» جایگاه بس درخشانی دارند آناهیی که در ایمان و عمل و کار خیر پیش قدم می‌شوند. «سُرُر» جمعِ «سَریر» است. «سریر» به معانای تخت است. «مَوضونه» زره‌ای که منظم بافته شده باشد و حلقه های زره محکم و منظم و ردیف چیده شده باشد. در اصل بدین معناست. تخت های موضونه یعنی تخت هایی که هم محکم هستند و هم ردیف چیده شددن و هم درخشش و زیبایی دارند. تختی معمولی نخواهد بود برای پیشکسوتان و پیشگامان، آنهاییکه «السابقون السابقون اولئک المقربون» در درگاه حضرت حق نزدیکترندف نه نزدیکی مکانی، بلکه نزدیکی مقامی، رتبه والا دارند. پس مقربین بر تخت های منظم و بهم پیوسته استقرار پیدا می‌کنند. « مُّتَّکِئینَ عَلَیها مُتَقابِلین » آن تخت ها به گونه ای ساخته و تعبیه شده که راحت بر آن روربروی هم تکیه می‌زنند. جلسات اُنس و سرشار از رضایتمنی همه کسانی که در آن جایگاه قرار می‌گیرند. دنیا دار رنج بوده و اخرت دیگر دار رنج نیست. دنیا دارِ تغییر و تحول بوده و صحت و بیماری و فقر و دارایی داشتیم اما در آخرت یک شرایط یکسان و یکنواخت خواهد بود. حتما شنیده دارید ازجمله شوخیهای حکیمانه پیغمبر (ص) نقل شده که روزی از درب مسجد داخل می‌شد که یک خانم پیرزن قد خمیده‌ای جلو آمد و سلام کردف گفت یا رسول الله دعا کن من اهل بهشت باشم. حضرت فرمود مگر نمیدانی بهشت جای پیر زنها نیست؟ این زن دلش فرو ریخت و شروع کرد به گریه کردن، دلش شکست. حضرت وارد مسجد شد، بلال پشت سر داشت می‌آمد که دید این پیر زن دَمِ درب دارد گریه می‌کند. گفت مادر چه شده؟ گفت از پیغمبر(ص) درخواست کردم که دعا کند من اهل بهشت باشم، ایشان فرمودند بهشت جای پیر زنها نیست. بلال تعجب کرد که خب پیر زن اگر مؤمنه باشد چرا جای او بهشت نباشد؟ بلال آمد محضر پیامبر (ص) و گفت یا رسول الله چرا دل این خانم را شکستی؟ چرا فرمودیبهشت جای پیر زنها نیست؟ حضرت فرمود بلال تو هم خیالت راحت باشد که بهشت جای سیاه‌ها هم نیست.بلال خجالت کشید و عقب رفت. عباس عموی پیامبر (ص) که پیر مرد بود در آن نزدیکی نشسته بود.خواست چیزی بگوید که پیغمبر (ص) فرمود عموجان تو هم خیالت راحت باشد بهشت جای پیر مردها نیست. بعد فرمود که بگویید آن خانم بیاید. اهل بهشت در زیباترین چهره و در توانمندترین حالتِ دنیا در آنجا ظاهر می‌شوند و اگر سیاه بوده دیگر سیاه و سفید ندارد، همه نورانی‌اند. « مُّتَّکِئینَ عَلَیها مُتَقابِلین » تکیه داده بر آن تختها، رو در روی هم. « یَطوفُ عَلَیهِم وِلدانٌ مُخَلَّدون » نوجوانهایی برای خدمت به آنها آماده‌اند. نوجوانانی که همواره در شکوه و طراوت جوانی بسرمی‌برند و گرداگرد اهل بهشت می‌گردند. حالا آن نوجواناه چه کسانی هستند در میان مفسرین اختلاف است. برخی فرمودند که این نوجوانها، بچه‌هایی که قبل از رسیدن به تکلیف و سن بلوغ از دنیا رفتن هستند ولی در بعضی از احتمالات هست که بچه‌های مومنین بودند که خودشان به مومنین ملحق می‌شوند اما اگر بچه های کفار بودند ولی قبل از رسیدن به سن بلوغ از دنیا رفتند آنها می‌توانند در این جایگاهِ خدمتی حضور داشته باشند. و چیزی هم از امیر المومنین نقل شده است که مشابه همین معناست، اینها اطفال مشرکین بخاطر بی گناهی و رفتن از دنیا به چنین مرتبه ای رسیدند که خدمتگزاران مومنین اهل بهشت در عرصه محشر باشند. « بِاَکوابٍ و اَباریق » «اکواب » به ظرفی گفته می‌شود که دسته نداشته باشد.در قدیم برخی از کوزه‌هایی که ساخته می‌شد برخی دسته‌دار و برخی بدون دسته بود. انواع و اقسام وسایل پذیرایی در اختیار آنها قرار دارد. « لا یُصَدَّعونَ عَنها و لا یُنزَفون » شرایطی که آنها در آنجا دارند نه دچار دردسر می‌شوند و نعمتهای بهشتی تمام شدنی نیست و دچار حوادثی که انسان در دنیا می‌شود در آنجا نخواهد داشت. « و فاکَهةٍ مِّمّا یتَخَیَّرون » میوه‌هایی که هوس بکنند. هر چه را که خودشان اختیار بکنند همان میوه در اختیارشان قرار خواهد گرفت. دردسر ندارند. « لا یُصَدَّعونَ عَنها و لا یُنزَفون » دچار دردسر نمی‌شوند و از آشامیدن شرابهای بهشتی دچار مستی نمی‌شوند که شراب طهور است. « و فاکَهةٍ مِّمّا یتَخَیَّرون ». «وَ لَحمِ طَیرِ مِّمّا یَشتَهون» و گوشت پرندگان از هر آنچه را که اشتها کنند. حالا چرا گوشت پرنده بر سایر گوشتها مقدم شد؟ گوشت طیر لذیذتر است و لذا آنانی که راحتی را می‌خواهند بدانند که رفاه ماندگار در بهشت در سایه ایمان و در سایه عمل صالح فراهم می‌شود. آنچه را که می‌خواهیم خدای رحمان به من و شما و همه اهل ایمان به لطف و کرمش مرحمت فرماید.

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ قل هوالله احد/ الله الصمد/ لم یلدو لم یولد/ و لم یکن له کفواً احد ؛صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه اول//

 

 

خطبه دوم:
دانلود فایل با لینک مستقیم
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

«««عنِ النبی «ص» أنّه قال: من قال لا إله إلا الله دخل الجنة ؛ فقال رجلان من أصحابه, فنحن نقول لا إله إلا الله, فقال رسول الله (صلى الله عليه وآله): إنما تقبل شهادة أن لا إله إلا الله من هذا ومن شيعته (أشارَ بِعَلیٍ«ع» ، الذين أخذ ربنا ميثاقهم ، ثمّ وضع رسول الله  یده على رأس علی  ثم قال علامة ذلک أن لا تحلا عقده و لا تجلسا مجلسه و لا تکذبا حدیثه»» ؛

بار دیگر در این خطبه دوم ، خود و هم هی شما را به تقوای الهی ، پرهیز از گناه ، انجام واجبات تأکید دارم . به خدا پناه ببریم . اگر عنایت او شامل حال نشود ، انسان گرفتار است . {{ إِنَّ النَّفْسَلَأَمَّارَةُ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبىّ }} . به خدا پناه بردن به وسیله ی نماز ، به وسیله ی برخواستن اواخر شب ؛ به وسیله ی اقامه ی نماز شب ، استغفار در نماز وتر . العفو گفتن در نماز وتر . همه ی اینها وسیله است که خدای رحمان مدد کند از شرّ نفس اماره و از شرّ وسوسه های ابلیسی در امان بمانیم.خدایا می خواهیم تو را بنده باشیم  و بندگی  پیشه کنیم ، ضعف داریم و مشکل داریم ؛ با عنایت به الطاف خاصه ی خود ، ما را یاری و مدد بفرما . امروز بر حسب نقل عموم مورخین اهل سنت و در جامعه ی شیعی ما هم یکی از بزرگان ، مرحوم کلینی صاحب کتاب گرانقدر کافی ، او هم معتقد است ولادت پیغمبر ، دوازدهم ربیع الاول که امروز روزی است می باشد . و غیر از ایشان ، عموم علمای شیعه ، بر این باورند که 17 ربیع الاول است . خب این فاصله بین دوازدهم و هفدهم ، در نظام جمهوری اسلامی ایران ، به عنوان هفته ی وحدت نامگذاری شده . ببینید ، این که وحدت میشود و نمیشود ؛ اگر وحدت نداشتیم ، یا نداشتند ، این مشکل افراد است . و اگر نه ، پیغمبر مال همه  فرَق مسلمان ها هست یا نه؟ بله پیغمبر ، رسول همه ی فرَق مسلمان ها است . شیعه ، سنی ، همه پیغمبر را باور دارند . همانگونه ای که قرآن ، کتاب نازنین الهی مال همه ی مسلمان ها از همه ی فرَق است . قرآن مشترک است برای شیعه و سنی ؛ کعبه مشترک است که قبله ی هم  شیعه است و هم سنی ؛ پیغمبر مشترک است ، هم پیغمبر شیعه ، و هم پیغمبر سنی است . منتها گاهی عوامل دشمن ، هُل میدهند ، هم شیعه را و هم سنی را ؛ در شیعه ، شیعه ی انگلیسی درست میکند ؛ در سنی هم سنی وهابی . هر دو جریان میشود جریان انحرافی . اگر واقع نگری باشد ، باید مسلمانان همه در کنار هم زندگی مسالمت آمیز داشته باشند . دشمن مسلمان ها یهودی ها هستند . قرآن معرفی میکند.{{اَشَدَّ الناس عِداوتاً لِلّذین آمنوا الیهود}}.دشمن را داعش رها میکند ، شیعه کشی را واجب میداند . این میشود اسلام سنی انگلیس پسند ، شیطان پسند.و متاقبلاً اگر  در میان شیعیان ، افرادی به بهانه ی حمایت از اهل  بیت ، بعضی از صحابه ی پیغمبر را بدگویی و دشنام مطرح کنند  و عنوان کنند و ایجاد بهانه به دست دشمن بدهند . خود اهل بیت در نهایت مظلومیت ، بالاترین تحمل را داشتن د. اگر کسی دعوت میکند به آرامش ، به عدم ناسزا گویی و به صبر داشتن صحابه ، معنا آن نیست که آن مظالم را فراموش کرده باشد.معنایش این نیست که آنها را مُحِق دانسته باشد . نه خیر . تعاون یک چیز دیگر است . حالا به مناسبت ولادت پیغمبر ، این روایت را من تقدیم محضر میکنم: رسول خدا روز در جمع اصحاب فرمود : هرکه قائل به لااله الا الله باشد ، بهشتی است . خب یک وقتی است که یک کسی ، خیلی راحت و ساده اینگونه تفسیر میکند که خب هرکسی بگوید لااله الا الله بهشتی است ؟ اما آیا این گوینده ، با همین مبنا و نیتی که شما دارید فرموده این روایت را؟ خب پاسخش این میشود که هرکه بگوید لااله الاالله و باورمند باشد . مومن باشد به لااله الاالله ؛ معتقد باشد ؛ اگر باورمند باشد ، لوازمی پشت سر این باور می آید . اگر مومن  به لااله الاالله باشد ، لازمه ی ایمان به لااله الاالله ، مقید بودن و تقید است . پیغمبر  در جمع اصحاب فرمود هرکه بگوید لااله الاالله بهشتی است . فقال رجلان : خب ما هم میگوییم لااله الاالله ، یعنی اگردر این اندازه راحت است خب ما هم گفتیم . رسول خدا با دست اشاره کرد به سمت علی ، و فرمود : اگر می خواهید لااله الاالله شما نجات بخش باشد ، موجب ورود به بهشت باشد ، باید راه را بشناسید و مسیر را بروید.شما اگر میخواهید بروید مطب یک پزشک ؛مدیر یک شرکتی را  میخواهی مراجعه کنی. نگاه میکنی تابلویش کجاست؛تابلو شما را راهنمایی میکند به آن هدف شما را برساند. اولیاء خدا أعلام هدایت هستند . یعنی تابلوی هدایت به سوی خدا . میخواهی خدا را اینگونه بندگی کنی ، پیغمبر فرمود خیلی ساده : همانا پذیرفته میشود شهادت لااله الاالله ، اشاره به امیرالمومنین میکند و میفرماید: از علی و پیروان علی .نه تنها محبان ، ما عموم مان محب هستیم . دوست داریم امیرالمومنان را ؛راست است . ولی شیعه هستیم و پیرو علی؟ اگر پیروی کردیم ، خوشا به حالمان . و آنی که نجاتبخش است در درجه ی اول ، پیروی کردن در مسیر آنان قرار گرفتن که مسیر صحیح بندگی خداست . خدای رحمان میثاق گرفت . میثاق بندگی در سایه ی هدایت اولیاء خدا ؛ سپس رسول خدا جلو رفت و دستش را بر سر امیرالمومنین گذاشت ، و فرمود: نشانه ی اینکه او و شیعیانش نجات یافته اند ، و داخل بهشتند ، این است که پیمان ولایت و امامت را که بستید ، عهد خود را نشکنید . در جایگاه او به ناحق ننشینید ؛ سخنانش را تکذیب نکنید ؛ تصدیق کنید و پیروی کنید . اگر میخواهید دلتان زنده باشد به نور ایمان، همواره دل را به نور خدا نگه دارید . اگر خدا را فراموش کردی ، دلت میمیرد . دل زنده همواره به یاد خداست . ذکر و یاد خدا شیطان را دور میسازد . طوبی لمن شغل قلبه بالفکر، و لسانه بالذکر؛گوارا و مبارک باشد ، کسی را که دلش همواره در فکر در عظمت خدا و در آینده ای که انسان پیش رو دراد ، و زبانش هم به ذکر خدای رحمان مشغول باشد . همچنین امروز روز شهادت شهید مظلوم ، آیت الله سید حسن مدرس در سال 1316 ، در کاشمر ، به دست مأموران رضاخان پلید ، و به این مناسبت ، روز مجلس نامیده شده است . امام راحل ، بنیانگذار انقلاب و جمهوری اسلامی میفرمود : مجلس باید نسبت به رفع گرفتاری های مردم انقلابی عمل کند . مجلس قوه ی مجتمع یک ملت است . مردم این شهرستان ، مردم آن شهرستان ، رأی دادند و آدمی را انتخاب کردند .این آدم باید زبده ی ملت باشد ، عصاره ی ملت باشد در خانه ی ملت . مجلس ، قوه ی مجتمع یک ملت است . مجلس که در رأس همه ی امور کشور واقع است ، یعنی مجلس خوب ، همه چیز را خوب میکند و مجلس بد ، همه چیز را بد میسازد . جای دیگر می فرمود : مجموعه ی خواسته ها و انتظارات مردم ، از مجلس ، رفع گرفتاری ها و محدودیت ها و دگرگونی در نظام پر پیچ و خم اداری است. اصلاح امور اجرایی کشور با مجلس شورای اسلامی است . وای هب آن روزی که نمایندگان مجلس ملاحظه ی دولت را داشته باشند.خدا میداند مدرس را آنهایی که میشناختند ، و تعریف میکردند ، میگفتند وزرا از مدرس میترسیدند . وزرا حساب میبردند از مدرس . اگر اینگونه نبود ، رضاخان او را تبعید نمیکرد . مدرس یک تنه در تهران ، در مجلس اثرگذار بوده ، چون اثرگذار بوده ، لذا رضاشاه تصمیم گرفت او را تبعید کند . نماینده باید دولت را هم رأی اعتماد بدهد و حرکت بدهد و راه بیاندازد و هم باید او را مراقبت و کنترل کند . اما اگر وزرا بیایند نمایندگان را دعوت کنند به سفرهای خارجی و ببرند و زد و بندهای اینچنینی ، آنوقت حق ملت ضایع میشود و آن نماینده نمیتواند به موقع مقابل وزیر بایستد و سوال بکند . فرمود امام : مجموعه ی خواسته ها و انتظارات مردم از مجلس ، رفع گرفتاری ها و محدودیت ها و دگرگونی در نظام پرپیچ و خم اداری کشور، از انتظارات به حقی است که باید آنها را جدی گرفت. فردا سالروز شهادت روحانی مبارز ، میرزا کوچ خان جنگلی در سال 1300 ، یعنی 96 سال قبل ؛ میرزاکوچک خان مخالف استبداد ، مخالف استعمار بود . نمیتوانست تحمل کند این چیزها را . همچنین فردا سالروز اعلام مرجعیت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای از سوی جامعه ی مدرسین حوزه علمیه قم در سال 1373 است . بعد از ارتحال مرحوم آیت الله اراکی ، جامعه ی مدرسین ، چند نفر را که صلاحیت و شایستگی آنان برای مرجعیت در فتوا معرفی کرده بودند ، از جمله ی آنان مقام معظم رهبری بود . جامعه ی مدرسین اداء شهادت کردند که برای تقلید ، ایشان سزاوار است . حالا هرکسی نظریه ای دارد ؛ من نه الآن که در مجلس خبرگان عضو کوچکی هستم ؛ نه ؛ همان جلوتر ها بعد از فوت امام ، که مجلس خبرگان آن ایام اعلام کرد مقام معظم رهبری جانشین امام خواهد بود ؛ تشخیص شخصی ، تشخیص دینی ، و واقعاً تشخیص فهمم این بود که ایشان از همه برای تقلید سزاوارتر است . میدانید چرا؟ خیلی ساده سخن ، مرجعیت برای فتوا دادن ، عِلمیت میخوهد و عدالت.باید عالم باشد ، و اگر أعلَم باشد هم بهتر است . و با تقوا و خداشناس و خدا ترس . این ها شرط مرجعیت است . اما برای رهبری ، علاوه بر این دو شرط که شرط اولیه و اساسی است ، یعنی هم باید مجتهد باشد و عالم باشد ، علاوه بر این باید شجاع باشد ، مدیر و مدبر باشد ، آگاه به مسائل جامعه ، مسائل روز ، داخلی ، خارجی ، یعنی یک شرایط برتری میخواهد برای رهبری و برای مرجعیت این شرایط نبود و نیست . از سال 1373 تا الآن 23 سال میگذرد . بیست و سه سال قبل ، جامعه ی مدرسین

مرجعیت مقام معظم رهبری را امضا کردند . امیدواریم خدای رحمان سایه ی بابرکتش را بر سر امت و ملت مستدام بدارد ان شاءلله . یکشنبه پسفردا ، سالروز درگذشت عالم زاهد عارف پیوسته به حق ، مرحوم آیت الله کوهستانی ، که واقعاً از شخصیت های نادر روزگار بود . خدا رحمت کند مرحوم آیت الله العظمی آقا سید محمود شاهرودی را که در روزگار خودش سرتاسر مازندران مقلّد آقای شاهرودی بودند ؛ آقای شاهرودی به یک مناسبتی من رفته بودم خدمتشان مسأله ای پرسیدم مشاورتاً و حضوراً ، با فاصله ی کمتر از نیم متر مقابلش نشسته بودم ، دستش را بوسیدم ، مسأله پرسیدم ، ایشان پرسید که آقا شیخ محمد کوهستانی را میشناسی؟عرض کردم بحمدالله بارها خدمتشان شرفیاب شدم ، زیارتشان کردم ، شروع کرد از ایشان حرف زدن و تعریف کردن . حقیقتاً بسیار ارادت دینی داشت مرحوم آیت الله شاهرودی نسبت به آیت الله کوهستانی . خدای رحمان او را غریق رحمت کند ، نثار روحش صلواتی هدیه بفرمایید . در سال 1391 قمری ، یعنی 48 سال قبل فوت ایشان اتفاق افتاد . و همچنین یکشنبه سالروز تصوب قانون اساسی جمهور اسلامی در سال 1358 و روز جهانی معلولان . دوشنبه روز بیمه . بیمه را همه ی خانواده ها باید جدی بگیرند . امیرالمومنین سلام الله علیه میفرمود : انسان دور اندیش در لحظه ی گرفتاری و حوادث غیر مترقبه به اصطلاح ، سرگردان نمیماند.بیمه یکی از مصادیق دور اندیشی است . که آدم برای ایام بیماری و ایام پیری خود ، قرارداد بیمه منعقد کند ؛ حالا اگر در دستگاهی خدمت میکند که آن دستگاه موظف است ؛ و حتی اگر نه ، خودش کسب و کار آزادی دارد ، باز هم میتواند قراری با بیمه داشته باشد برای ایام ناتوانی و ایام پیری ؛ چهارشنبه ، برحسب نقل مشهور شیعه میشود 17 ربیع الاول و سالروز ولادت خاتم الانبیا محمد مصطفی ، و امام صادق علی الصلواة و السلام ، ولادتش در چنین روزی اتفاق افتاد. روز اخلاق و مهرورزی ، برای خاطر اینکه پیغمبر را خدا خطاب کرد : {{  اِنَّکَ لَعَلَی‌ٰ خُلُقٍ عَظیم}} ، روز ولادت پیغمبر ، روز اخلاق و مهرورزی است .

و پنجشنبه 16 آذر روز دانشجو . چرا این روز را گفتند روزدانشجو؟ ریشه ی نامگذاری این روز به روز دانشجو بر میگردد به سال 1332 ، که بعد از ملی شدن صنعت نفت و بعد از کوتاه شدن دست کمپانی های انگلیسی ، در زمان دولت مصدق ، به واسطه ی این ملی شدن صنعت نفت ، شوکت دربار کاسته شد ؛ دولت مصدق محبوبیت مردمی بیشتری پیدا کرده بود . برای اینکه بر حامیان نظام وابسته ی شاهنشاهی تلخ آمده بود. آمریکایی ها هم احساس کردند از انگلیسی ها کاری بر نمی آید رد ایران ، بنا براین جای انگلیسی ها را ما بگیریم . آن ها آمدند دست به کار شدند و کودتای 28 مرداد را برای سرنگونی دولت ملی مصدق درست کردند . و شاه در  حال فرار بود و او را برگرداندند و آوردند . همان سال 1332 ، چند ماهی که گذشت ، در آبان ماه ، معاون رئیس جمهور آمریکا نیکسون ، تصمیم گرفت بیاید ایران و مانوری بکند تا جای پای خودشان را تثبیت کنند به جای انگلیس.این خبر منتشر شد در 24 آبان که نیکسون می خواهد به ایران بیاید ؛ زلزله ای در فضای دانشجویی علیه آمدن نیکسون بلند شد ، برای خاطر اینکه آن کودتای آمریکایی به کلّی نظام و حکومت و دربار را وابسته به بیگانه ساخت و دربار از ملت فاصله گرفته بود . به همین منظور دانشجویان زمزمه هایی در همین فضای بسیار خفقان داشتند . تا رسیده به روزی که نیکسون بیاید در 16 آذر همان سال 1332 ؛ دانشجویان رفتند صبح به سمت دانشگاه ، دیدند دانشگاه شده پادگان نظامی به واسطه ی کثرت مأموران . چون نیکسون را میخواستند به دانشگاه بیاورند و دکترای افتخاری به او بدهند . دانشجویان هم بدون هیچ عکس العمل رفتند سر کلاس درس و خواستند نشان بدهند که اینجا نیازی به این حضور نیروهای نظامی نبود .تا بعضی از دانشجویان در حدّ سخن گفتن اعتراض کردند به این حضور و تنها در همین حد ، بستند آنها را به رگبار . ببینید ، جنبش دانشجویی ، ماهیت و ریشه و آغازش استکبار ستیزی است و استقلال طلبی. ضد سلطه بودن . اینها یک چیزهایی است که همواره باید زنده باشد رد فضای علمی و دانشجویی. مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت کنندگان در اجلاس محبان اهل بیت داخل همین هفته ی گذشته فرموده بود : برای مقاله با استکبار ، هرجا نیاز باشد حضور خواهیم داشت ؛ مقابله با استکبار وظیفه ی دینی هر مسلمان است . فرمود جمهوری اسلامی ایران در مقابل توطئه ی جبهه ی استکبار و جبهه ی صهیونیسم ، برای ایجاد جنگ و نزاع بین مسلمان ها ایستاده و خواهد ایستاد. و به اذن پرودگار در این مبارزه پیروز خواهد شد ، همانگونه که شجره ی خبیثه ی داعش در عراق و سوریه قطع شده است . یعنی اگر مقاومت از ناحیه ی جمهوری اسلامی ایران نبود ، داعش ، ریشه دوانیده بود و ماندگاری پیدا میکرد در این کشورهای اسلامی ؛ ولی به فضل الهی و به برکت هدایت های مقام معظم رهبری ، شر این شجره ی خبیثه برداشته شد فعلاً .البته نباید غافل بود . استکبار جهانی دست بردار نیست . توطئه ها یکی بعد از دیگری علیه مقاومت در هر شهر و منطقه و کشوری طرح ریزی میشود . اخیراً داخل همین هفته ی گذشته ، پارلمان اروپا آمد طرح منع فرو تسلیحات به عربستان سعودی را با 539 رأی موافق برای منع فروش با 94 رأی مخالف و ممتنع با هم تصویب کرد . خب ببینید ، بعضی ها ممکن است بگویند پس پارلمان اروپا کار خوبی کرد . ولی این پارلمان اروپا ، سه سال تمام که سعودی داشت بر سر مردم یمن آتش میریخت ، چرا خفه شده بودند ؟ منتظر بودند که سعودی پیش ببرد . اما الان که دیدند نه ، سعودی درمانده شده ؛ مردم یمن واقعاً سرمایه های زیربنایی شان ویران شده . واقعاً گرفتارند و شاید بخشی گرسنه باشند . اما معذلک تسلیم نمیشوند و زیر بار ذلت نمیروند . همان شعار سالار شهیدان اباعبدالله را دارند زنده میکنند . میگویند هیهات منا الذله یعنی میمیریم ، اما زیر بار ذلت و سازش نمیرویم . الانه پارلمان اروپا به این نتیجه رسید که عربستان دیگر نمیتواند به هدفش برسد ؛ لذا آمدند طرح منع فروش تسلیحات به عربستان را مصوب کردند . حالا بیایند این سمت منت بگذارند بر مردم یمن یا بر مردم آزاده ی دیگر کشورها ، بگویند بله ما  عربستان را محدود کردیم . اینها فریب است و بصیرت اقتضا میکند که انسان درست بنگرد مسائل را . اگر اینها واقعاً نمیخواستند عربستان ظلم کند ، چرا جلوتر مقابلش نایستاده بودند . در هر صورت شرایط دنیا این است و وظیفه ی اهل ایمان هم مشخص.

(((((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) نثار ارواح این عزیزان صلوات.

خبر زلزله ی دیگری در منطقه ی کرمان ، که البته خوشبختانه گفتند تلفات جانی نداشت ، ولی بعضی از ساختمان های قدیمی تخریب شده . حالا زلزله ها الان یکی بعد از دیگری اتفاق می افتد .اینها آیات الهی است، برای جامعه ی بشری که از خواب غفلت بیرون بیاید و بیشتر خدا را بیاندیشد و بندگی و طاعت پیشه کند .

{{ بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر/ ان الانسان لفی خسر/ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات/ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه دوم//

دیدگاهتان را بنویسید