مراسم نماز جمعه 29 مهرماه ماه 1401 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 29 مهرماه ماه 1401 شهرستان قائم شهر با اجرای جناب آقای رضا قدمی آغاز ، و پس از سخنرانی پیش از خطبه ها توسط جناب آقای ناصری«مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فروردین قائم شهر» ، خطبه های نمازجمعه توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری قرائت شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه شریفه ی 18 سوره مبارکه محمد«ص»  کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان ، آن و لحظه ای ما را از یاد خودش غافل نگرداند . همواره به یاد و ذکر خدای رحمان ، خدای روزی دهنده و خالق و رحیم رحمان بودن نجات بخش است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی محمد«ص» کلام الله مجید فرمودند: از جمله نشانه های خرابی عالَم ، ضایع ساختن نماز خوهد بود . بدانیم که این سخن تنها مال ما ایرانی ها و تشیع و تسنن نیست ، بلکه مال همه ی جهان اسلام است . متأسفانه ما یک جور نماز را ضایع میکنیم ، ولی سنی ها هم جور دیگر نماز را ضایع میکنند . روح نماز امامت است و ولایت ، که آنها از امامت بهره ای ندارند . امام اول ما شهید محراب است ، یعنی آن قدر اُنس با مسجد و محراب داشت ، آنقدر حضور در مسجد داشت ، دشمنی که قصد جانش را کرده بود ، بهترین فرصت و بهترین مکان و مجال را در مسجد انتخاب کرد برای ترور و ضربه ی مهلک بر فرق میرالمومنین و لحظه ای که در مسجد و در محراب است ، که آنجا توجه به دیگران نخواهد داشت و توجهش معطوف به خدای رحمان است . پس هر طایفه و فرقه ای به شکل و گونه ای نماز را متأسفانه تضییع و تضعیف دارند . اهمیت ندادن به نماز ، ضایع ساختن نماز است  . اقامه نماز ، اهمیت دادن به نماز است . اقامه ، با خواندن نماز فرق میکند . یک وقتی انسان نماز را برای آخر وقت میگذارد که در سر فرصت و راحت به فرادا نماز را به جا بگذارد . اما یک وقتی کسی اول وقت را رعایت میکند و حضور در مسجد و کنار مومنین و شرکت در جماعت را برمیگزیند ، آیا این هردو با هم برابرند؟ قطعاً این گونه نخواهد بود و در ثواب و بهره متفاوتند .  

ایشان افزودند : خدا نکند کسی دین را بفروشد و از دست بدهد تا به منفعتی برسد . مثلاً فرض کنیم خدای ناکرده کاسبی در فروختن متاع به دروغ قسم بخورد . دین میگفت دروغ نباید گفت ، دین میگفت قسم دروغ نباید خورد ، اما قسم دروغ میخورَد که استفاده و بهره ی مادی بیشتری ببرد ، که این میشود فروختن دین به دنیا . در مسائل سیاسی و در مسائل اداری و خیلی از جاها در عرصه های مختلف زندگی انسان ، گاهی انسان می ماند ؛ اگر توانست خدا را همواره مد نظر داشته باشد ، اوامر الهی را اطاعت کند ، و موازین ایمان را حفظ کند ، آن انسان موفق است و دینش را حفظ کرده است . اما اگر دین را فدای دنیای خود یا فدای دنیای دیگران کند متضرر خواهد شد . گاهی بلانسبت مومنین ، طرف آنقدر کم همت است که دین خود را فدای دنیای دیگری میکند . آن که دین خود را فدای دنیای خود میکند ، او خسارت میکند ، چه رسد به اینکه دین را فدای دنیای دیگری کند ، که او اخسر الخاسرین خواهد بود . پیغمبر فرمود که شرایط اینچنین اگر در جامعه پیش بیاید ، مومنین خیلی آزرده میشوند و دلشان ذوب خواهد شد به اصطلاح ، اما چاره ای ندارد ، همانگونه که نمک در آب ذوب میشود . چرا که میبیند خلاف و منکرات در جامعه دارد رواج پیدا میکند ، ولی او توان تغییر اوضاع و تغییر روش و اصلاح عادت جامعه را ندارد ؛ کما اینکه همین الآن به یک بهانه ای حمله به حجاب بیاورند . انگار که حجاب را انقلاب اسلامی ایران آورده است! حجاب را که انقلاب اسلامی ایران نیاورده است ، حجاب را قرآن آورده است .از لحظه ای که قرآن نازل شد ، حجاب با قرآن آمد . ریشه ی حجاب در قرآن است . خب پیدا است که هرکسی با حجاب مخالفت کند ، اعتنای به این امر نکند ، یعنی نعوذبالله قرآن و حکم قرآن را در زیر پا میگذارد ، و بعضی ها هم غافل هستند . عزیزانی که غافل نیستند ، سزاوار است نه با خشونت و تندی و نه با دعو ، بلکه با نصیحت و تذکر هدایت کنند . گاهی آدم عصبانی میشود که طرف مثلاً بی حجاب است یا مرتکب فلان معصیت است ، و آدم تندی میکند ، به جای اینکه نتیجه بدهد نتیجه اش عکس میشود و طرف بیشتر فرار میکند . باید نهی از منکر و امر به معروف بکنیم ، اما شیوه هایش را باید رعایت کنیم و یک جوری برخورد کنیم که اثر بگذارد . نه اینکه تشر بزنیم و خوشحال بشویم که نهی از منکر کرده ایم . بلکه باید در این صدد باشیم که اثرگذار باشیم و بتوانیم تربیت کنیم طرف را .

آیت الله معلمی با بیان روایتی از رسول خدا فرمودند: از نشانه های برپایی قیامت در بیان رسول خدا است زمانی که منکر معروف جلوه کند ، و مثلاً بی حجابی که منکر است بشود مُد و مورد علاقه و جاافتادگی پیدا کند ، زشتی ها زیبا بشود ، و معروف ها منکر بشود و روسری و چادر و حجاب و حفظ حجاب را به سُخره بگیرند . در این شرایط مردم ، امین و خیانت کار را تشخیص نمیدهند و به کسی اعتماد میکنند و تصور میکنند امین است ، اما خیانت پیشه میشود و کار به جایی میرسد گاهی که اگر طرف پایبند به صداقت باشد ، دیگران او را تکذیب میکنند ، و اگر دروغگو باشد او را تأیید بکنند ؛ پناه بر خدا ، نعوذبالله . کار به جایی برسد که دروغگو را آدم زیرک معرفی کنند و پردخت دیون واجب مالی ، زکات ، خمس و خیرات را غافل باشند ، و بیت المال را غنیمت تصور کنند.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، فرمودند: غفلت از یاد خدا مسیر لغزنده و خطرناکی است که موجب سقوط انسان میشود .

امام جمعه قائم شهر فرمودند : هفته ی گذشته ، جمع زیادی از نخبگان علمی و دانشگاهی کشور ، با رهبر معظم انقلاب دیدار داشتند . مثل همیشه هم بسیار حکیمانه حقایق بسیار محکم و جدی نظام و شرایط موجود و انگیزه ی خصومت دشمنان علیه ملت ایران را تبیین فرمودند. مقام معظم رهبری فرموده بودند : «با قابلیت اثبات و با دلیل عرض میکنم که با انقلاب اسلامی ، زمینه برای نخبه پروری فراهم شد .» ممکن است همینجا  کسی به ذهنش بیاید که چرا بعضی از نخبگان هجرت میکنند و بیرون میروند؟ ببینید ، نظام زمینه را فراهم کرده است ، اما معلوم نیست که همه ی اساتید دانشگاه به این فرصت باور و ایمان داشته باشند و بخواهند از این فرصت استفاده کنند . بعضاً پیدا میشوند که در کلاس درس حتی دانشجو را ترغیب میکنند به خارج شدن از کشور . هستند کسانی که کنار سفره ی انقلاب متنعم هستند ، ولی برخلاف مبنای انقلاب عمل کنند . ببینید ، در این انقلاب ، نه امام از خودش چیزی آورد و نه رهبری . هر چه که در این انقلاب هست از اسلام و قرآن و مکتب اهل بیت است . یک کلمه ی دیگر خارج از چهارچوب قرآن و خارج از چهارچوب مکتب اهل بیت را ، نه امام راحل مطرح کرد و طلب کرد و نه رهبر انقلاب . رهبری فرموده بودند: «زمینه و فرصت برای نخبه پروری فراهم شد » حرف درست وصحیح ؛ حالا از این زمینه ، یکی استفاده میکند و یکی هم خودش را محروم میسازد . چرا محروم ساخت ؟ شاید یکی او را اغوا کرد و او محروم شد و یا اینکه خودش خودش را محروم ساخت . رهبری فرمودند : «واقعاً باید از دانشگاهیان تشکر کنیم که نگذاشتند محتاج غربی ها بمانیم . دانشگاه ، جلوی سلطه ی دشمن را میگیرد . نخبگان مایه ی آبرو شدند . هرچه دانشگاه را بتوانند لنگ و تعطیل و خراب و ناقص کنند ، برای دشمنان پیشرفت کشور مغتنم است .» ببینید ، دشمنان که پیشرفت کشور را نمیخواهند . طبیعی است که عوامل خودشان را نفوذ میدهند که دانشگاه را مختل کنند . در دانشگاه آشوب به پا کنند . دانشگاه در سایه ی آرامش با داشتن اساتید و معلمین متعهد ، مایه ی رشد و اعتلاء کشور است . بعد هم گله از دستگاه های دولتی فرمودند: « چرا با انواع ترفندها جلوی هیئت علمی شدن نخبگان را میگیرند؟ ؛ در هر زمینه ای که دانشمندان ما ورود و تمرکز کردند ، تحسین مجامع علمی جهان را برانگیختند. »

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر افزودند : امروز روز صادرات است و واقعاً در کنار کارهای دولتی افرادی که کالا صادر میکنند وظیفه ای دارند که کیفیت محصولات صادراتی و نوع بسته بندی و استحکام و زیبایی محصولاتی که چه صنعتی باشد و چه مواد غذایی و میوه جات باشد ، باید ارتقا دهند . صادرات از توانمندی مردم کشور حکایت دارد . قدرت یک ملت را و ابتکارات سلیقه ی یک ملت را صادرات از آن کشور نشان میدهد . مثل فرش که صادر میشود ، طرح و نحوه ی بافت فرش ، حکایت از هنر ملی خانواده ها دارد . لذا آنهایی که اهل صادرات هستند و کالا صادر میکنند باید خیلی دقت کنند و مواظب باشند ، نه تنها برای سود خودشان فکر کنند ، بلکه باید برای حیثیت و اعتبار ملت و کشور و نظام هم به فکر باشند ، مبادا کالایی صادر بشود که موجب وهن برای کشور بشود .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر افزودند: مومنین ، عزیزان ، این ایام که یادواره های شهدا برگزار میشود ، سعی کنید حضور پیدا کنید . دشمنان میخواهند مجامع شهدا ، نمازهای جمعه و اجتماعات مذهبی ما را خلوت کنند ، ولی هشیاری و همت و غیرت دینی متقابلاً جبران میکند و تلاش های دشمن را خنثی میسازد . دیشب اینجا مراسمی بود برای شهدای منطقه خیابان آیت الله العظمی صالحی مازندرانی با همت چند پایگاه مقاومت و همکاری های خوب خانواده های شهدا و شوراهای پایگاه های مقاومت ، برنامه ی بسیار جالبی تشکیل شد  و پنجشنبه ی پیش رو هم باز در همین مصلی قبل از ظهر یادواره شهدی توپخانه دایر است که تفسیرش ان شاءلله در همان جلسه بیان میشود . نقشی که توپخانه در جنگ داشت و شهدای توپخانه چه اثرگذاری برای رزمندگانی که باید پیشروی میکردند داشتند ، تبیین میشود .

در قسمت پایانی خطبه دوم ،  اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سعید دهنوی اقامه شد.