مراسم نماز جمعه 29 اردیبهشت ماه 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 29 اردیبهشت ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای سعید طبری آغاز ، و پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای مؤذن نوجوان آقای محمدطه یوسفی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیه شریفه ی 17 سوره مبارکه احقاف  کلام الله مجید ، فرمودند: لجبازی خصلت بسیار خطرناک است که در وجود انسان گاهی پیدا میشود . پناه بر خدا از لجبازی در برابر حقیقت و دلایل عقلی و نقلی و برهان قرآنی که امیدواریم خدای رحمان همه ی ما را از این خصلت زشت استکبار مصون بدارد . استکبار همیشه یک قدرت بزرگ خارجی نیست . گاهی یک شخص برای اعضای خانواده اش مستکبر میشود ؛ گاهی شخص برای پذیرفت حق استکبار میورزد و زیر بار نمیرود و لجبازی میکند و تمارض مینماید . یک وقتی انسان مریض است و خب مرض به درمان میرسد به طور متعارف . ولی یک وقتی است که انسان مریض نیست و خودش را به مریض میزند که از او تعبیر به تمارض میشود و این تمارض درمان ندارد و هرکاری کنید او نمیگوید خوب است و بهانه در می آورد که کار نکند مثلاً یا بخورد و بخوابد و امثالهم . این استکبار هم اینگونه است . لجباز میتواند سعی کند بفهمد ، ولی نمیخواهد بفهمد و زیر بار حق برود . خدایا از این خصلت زشت همه ی ما را بر حذر بدار و ما را برای پذیرفتن حقایق دین و آیات روشن کتابت موفق بدار.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی احقاف کلام الله مجید فرمودند: آثار وجود خدا در همه ی عرصه های حیات درک میشود . هرکسی ، که منکر معاد باشد و در برابر پدر و مادر نافرمان باشد و مورد نفرت پدر و ادر قرار بگیرد ، مشمول و مصداق آیه ی تلاوت شده ی امروز خواهد شد نعوذبالله . برای اینکه انسان گرفتار عذاب آخرت نشود ، راه چاره ، تقوای الهی و پناه بردن به کتاب خدا و دین خدا و اولیاء خدا است و اعتصام به حبل الله در همین عرصه و این مسیر تحقق پیدا میکند . پروردگارا در مسیر اعتصام به حبل خود ما را یاری بفرما و در پایبندی به موازین تقوا و پرهیز از گناه ، ما را یاری بفرما.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله و ، دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، فرمودند: هر آن و هرلحظه باید این التفات را انسان داشته باشد که راه نجات ا ز گرفتاری ها ، تقوای الهی است و پرهیز از گناه .

آیت الله معلمی در ادامه با اشاره به دیدار دست اندرکاران برگزاری حج با رهبر معظم انقلاب افزودند : در انی دیدار ، مثل همیشه نکات بسیار مهم و ارزنده ای را رهبری معظم ارائه فرمودند . از جمله اهداف حج ، که دو هدف و دو برنامه و مقصد دارد ، یکی مقصد معنویت است و یکی مقصد اجتماعی و انتظامی و شکوه و جلال و عظمت اسلامی . از یک سمت انسان تحول پیدا کند و لبیک بگوید که خدایا آمدم که با تو دیگر عهد بندگی ببندم و تو را اطاعت کنم . یک تحول و انقلابی در درون انسان شکل میگیرد که این یک ثمره و برکت حج . خب این ثمره را در طول سال ، هروقتی انسان برود بهره مند خواهد بود . اما چرا همه باید همزمان ، در یک روز در عرفات . روز دیگر در منا ، همه با هم اجتماع کنند؟ درس بزرگی دارد که رهبری معظم به این نکته اشاره میکند که از جمله اهداف حج ، اتحاد امت اسلام است . از هر فرقه و از هر نژاد ، این اتحاد در برابر کفر و ظلم و استکبار چه ظلمی در روزگار ما سنگین تر و نمایان تر از ظلمی که استکبار جهانی با تأسیس دولت جعلی اسرائیل بر مردم مسلمان فلسطین روا داشت ؟ . ظلمی پیش چشم همه ی جهانیان . فرمود در برابر کفر ، ظلم ، استکبار ، و بت های بشری ؛ چوب و سنگ را بت ساختن و پرستیدن مال قرون جاهلیت بود و در عصر به اصطلاح مدرن امروزی ، بت بشری و انسانی و فرهنگی است . فرهنگ ناب و زیبای اسلامی و قرآنی را رها کردن و علاقه به فرهنگ منحط غرب پیدا کردن .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر در ادامه فرمودند : رهبری فرمودند کشورهای مدعی تمدن که حقیقتاً از تمدن بویی نبرده اند ، همچنان درگیر نژاد سیاه و سفید و امتیاز دادن به سفیدپوستان و دنبال تحقیر کردن سیاه پوستان .  اگر واقعاً تمدن بشری و انسانی را ادعا دارند ، نباید بین سیاه و سفید فرق بگذارند . اگر تمدن انسانی ارتقا پیدا کند ، باید سیاه همان امنیت را داشته باشد که سفید پوست دارد . در اروپا اگر دو نفر با هم مشکلی پیدا کردند ، هم مسئولین محلی و دستگاه قضایی ، بین نژاد اروپایی و غیر اروپایی فرق قائل میشود و یک امتیازاتی به نژاذ اروپایی میدهند و این خلاف تمدن انسانی است و نه تمدن اسلامی ، و برای حیوانات خانگی خود ، آن ارزشی که قائلند ، حتی آن اندازه ارزش را برای انسان سیاه پوست قائل نیستند و برای حیوان خانگی خود ارزشی به مراتب بیشتر از برخی انسان ها قائلند . محتوا این که آنها آنقدر از تمدن دورند که سگ را در زندگی خودشان بیشتر از انسان سیاه پوست محترم میدارند ، که غرق شدن پیاپی مهاجرین در دریا نشانه ای از این واقعایت است . اگر به جای انسان ها حیوان در داخل کشتی بود و غرق میشد ، فریاد بر می اوردند که تضییع حقوق حیوانات شده ، ولی آدم هایی که به هر دلیل ( جنگ داخلی مملکت و بیکاری و …) به هردلیلی پناهنده میشوند به کشور اروپایی ، اینها را نمیپذیرند و داخل کشتی آنقدر معطل میشوند که طوفان بشود و کشتی غرق بشود و ککشان هم نگزد .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر افزدند: فردا روز ملی جمعیت و سالروز صدور یک بیانیه ی مهمی از سوی رهبری معظم انقلاب ، و روز ابلاغ سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری است . هم ریشه در قرآن دارد و هم در کلام معصومین . آرامش زندگی در سایه ی زوجیت و زندگی با محبت و علاقه ی زن و مرد در کنار هم است . رسول خدا فرمود ازدواج داشته باشید و نسل را اضافه کنید ، که نباید لشگر اسلامی ضعیف و کم باشد . نیروی جوان نیاز است برای مقاومت در برابر کفر و الحاد . دو امر اساسی ، که یکی انس مرد و زن و دیگری توالد و تناسل است . ازسعادت و نیک بختی انسان است که فرزندانی داشته باشد و از فرزندان کمک بگیرد برای آبادانی دنیا و دین ؛ رهبری معظم فرمودند تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور ، حمایت از خانواده را نیاز دارد . یکی از ضروری ترین وظایف مسئولین و آحاد مردم است . اولین سرمایه ی کشور سرمایه ی نیروی انسانی است . نیروی انسانی است که سرمایه ی مادی و فرصت اشتغال را و فرصت کار را فراهم میسازد . سرمایه ی انسانی سرمایه ی مادی ا تحصیل میکند . جای دیگر هم رهبری فرمودند یکی از پر فایده ترین ثروت های یک کشور ، جمعیت جوان در آن کشور است . ما بحمدالله از اول انقلاب برخوردار بوده ایم ؛ دفاع مقدس را جوانان ان کشور رقم زدند . اگر بنا باشد بعداً برخوردار نباشیم ، یقیناً عقب خواهیم ماند . فرزند نور چشم است . این تعبیر عامیانه که از فرزند به نور چشم تعبیر کند، برگرفته از یک آیه ی قرآن است : ربنا هب لنا من ازواجنا قرةً اعین ، که یعنی پروردگارا به ما فرزندانی عطا کن که نور چشم باشد و برای اهل تقوا ، ما را هم نمونه و اسوه و الگو قرار بده .

ایشان با اشاره به سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه «س» و روز دختران و ده روز بعدش سالروز ولادت آقا امام رضا«ع»  و آغاز دهه کرامت افزودند: پیامبر خدا میفرماید هرکه دو تا دختر و یا سه تا دختر را تربیت کند و به دست همسرش بسپارد ، با من در بهشت خواهد بود . تربیت دختر. الان این روزگار و این ایام سخت شده قدری . خدا کمک کند و توفیق بدهد خانواده های مومن را که در تربیت دخترانشان موفق باشند . اگر واقعاً خود دختران جوانی که تعدادشان بسیار معدود است که اصرار دارند بر خود نمایی ، اگر واقعاً افراد با آنها عاقلانه صحبت کنند و تفهیم کنند که عواقب این خودنمایی و متقابلاً ثمرات و برکات حفظ کردن خود و ننمایاندن به دیگران چه خواهد بود ، طبعاً دختر جوان میپذیرد . ولی متأسفانه در طول این مدت در مدارس و آموزشگاه ها بعضاً تربیت درست اینچنینی نبوده و نداشتیم و متقابلاً بچه ها گرفتار فضای مجازی شدند . ببینید  تبلیغات سوء و منفی و گمراه کننده اثر نمیداشت که خدا نمیفرمود بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ مَلِكِ النَّاسِ إِلَهِ النَّاسِ مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ . یعنی از شر آن فرد و آن دستگاه و آن جریانی که وسوسه میکند جوان را ، پسر و دختر و جامعه را . بسیار خطرناک است . البته تربیت کردن و ساختن هم اثر دارد ، ولی سخت تر است ؛ چرا که خراب کردن آسان تر است وساختن و تربیت سخت تر است .

 در قسمت پایانی خطبه دوم ، ضمن اشاره به سالروز سوم خرداد و آزاد سازی خرمشهر ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سید سجاد ادیانی اقامه شد.