مراسم نماز جمعه 16 تیر ماه 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 16 تیر ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای مصطفی یوسف پور آغاز ، و پس از سخنرانی پیش از خطبه ها توسط آقای دکتر معافی «مدیرکلّ کمیته امداد امام خمینی «ره»» با توضیح آئین اهداء لوازم خانگی به مددجویان نیازمند کمیته امداد امام خمینی«ره» بمناسبت عید سعید غدیر ، و اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای معصومی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات شریفه ی 31 و 32 سوره مبارکه احقاف  کلام الله مجید ، فرمودند: امیدوارم خدای رحمان همه ما را برای درک و فهم معارف قرآن و هدایت به صراط مستقیم توفیق عطا کند و ما را از وسوسه‌های نفسانی و ابلیسی مصون و محفوظ بدارد. روز بسیار شریفی است .عنوان دو عید از اعیاد امت اسلام را دارد .هم جمعه است و عید شمرده شده و هم هجدهم ذی‌الحجه و عید بزرگ و اکبر خوانده شده است. غدیر که از قربان و فطر هم به اعتباری بالاتر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ، با اشاره به آیات مبارک سوره ی احقاف کلام الله مجید فرمودند: در طول تاریخ ماهیت لجاجت انسان تداوم دارد هرچند که سبک و شیوه آن عوض شده باشد . نمونه برخورد خصمانه و لجوجانه در دوران ما می‌بینیم که در فضای مجازی دارند پمپاژ می‌کنند به ذهن جوانان جامعه ما پسران و دختران که حرف این نمازخوان‌ها را و این مذهبی‌ها را توجه نکنید . فریبندگی دنیا لغزشگاه و خطرگاهی است که مراحل عبودیت و بندگی انسان را آسیب می‌زند.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، و تلاوت آیه شریفه 67 سوره مبارکه مائده کلام الله مجید فرمودند: عن رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : يَوْمُ غَدِيرِ خُمٍّ أَفْضَلُ أَعْيَادِ أُمَّتِي وَ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي أَمَرَنِيَ اَللَّهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ فِيهِ بِنَصْبِ أَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَماً لِأُمَّتِي يَهْتَدُونَ بِهِ مِنْ بَعْدِي وَ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي أَكْمَلَ اَللَّهُ فِيهِ اَلدِّينَ وَ أَتَمَّ عَلَى أُمَّتِي فِيهِ اَلنِّعْمَةَ وَ رَضِيَ لَهُمُ اَلْإِسْلاَمَ دِيناً . وقال یا معاشر الناس ان علیاً منی و انا من علی. عید غدیر از عید قربان و عید فطر اهمیت و عظمتش بالاتر است که این سخن برگرفته از کلام رسول خدا است و حرف آدم‌های معمولی نیست. و حکمتش این است که اگر غدیر نبود قربان و فطر هم از دست رفته بود. حتی همین اندازه اسلام و قرآن داشتن اهل تسنن به برکت حادثه غدیر است . چرا که اگر حادثه غدیر نبود و این پشتوانه عظیم و سنگین الهی نبود به سرعت بنی امیه آثار اسلام و بندگی و پرستش خدا را محو می‌کردند از جامعه.

امام جمعه قائم شهر افزودند: در کشور ما اجراییات از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و امام راحل تا به الان دست دولت است و رهبری در قانون اساسی مسئولیت اجراییات را ندارد . اجراییات با دولت است . ولی اگر وجود و رهنمود رهبر نبود به سرعت گرفتار انحراف زمان مشروطیت می‌شد این انقلاب. همین اندازه موفقیت‌هایی که داریم در جهت اهداف اسلامی و انقلابی و حق و حقیقت و بندگی خدا به پشتوانه ولایت است.

رئیس ستاد امربه معروف و نهی از منکر قائم شهر در ادامه فرمودند: غدیر روزی است که خدای رحمان دین را کامل کرد. یعنی دین منهای امامت ناقص است . جامعه خود را نگاه کنیم . امعه امروز ما که به استثنای اقلیت‌های مذهبی و دینی جامعه ، خود را مسلمان می‌دانند، آیا واقعاً در عمل پایبندی به رهنمود ولی امر دارند؟ کمال و اتمام دین به نعمت ولایت و امامت است نقص کار را بدانیم و بشناسیم و اگر خودمان در مسیر ولایت هستیم خدا را شاکر باشیم که ما را به هدایت کرد که مسیر ما درست است . بیان پیغمبر است که ولایت علی بن ابیطالب ولایت الله است .شبیه به همین کلام را هم مرحوم امام میفرمود که ولایت فقیه همان ولایت رسول الله است. ولایت رسول خدا ولایت اللهی بود. وسوسه کردنشیطان آسان است که در مقام مقایسه وسوسه کند. ولایت فقیه یعنی فقیهی که مسلط بر نفس خود باشد خویش تن‌دار باشد و محافظ دین و مطیع امر مولایش باشد و گرفتار هوای نفس نباشد. ۸۸ نفر آدم‌های عمر گذرانده در مکتب اهل بیت که در محضر قرآن کریم و خدای قادر متعال سوگند یاد کردند که اگر رهبری فاقد شرایط ولایت فقیهی باشد اظهار نظر کنند و جامعه را مطلع سازند و تصمیم مقتضی را اتخاذ کنند . اینگونه نیست که یک نفر فقیه معمولی در جایگاه رهبری قرار گرفته باشد . حقیقتاً یک عنصر استثنایی در تعبد و پایبندی به موازین شرع هستند.

ایشان افزودند: اطاعت از امیرالمومنین واجب شرعی بوده است و بعد از امیرالمومنین امام حسن مجتبی که همین مسلمان‌های دور و بر که مومن بودند هم کارشکنی کردند و الآنه در روزگار خود می‌بینیم رهبری می‌فرماید که حجاب واجب شرعی و واجب سیاسی است و بعد یک نادانی بیاید و لا اکراه فی الدین را تعبیر کند به اینکه که نباید اجبار کرد! ؛ همه می‌دانند که لا اکراه فی الدین یعنی چه . لا اکراه فی الدین یک حقیقتی است در نظام خلقت که یعنی نمی‌شود کسی را به زور بباوراند و به زور اعتقاد به او داد و به زور او را مسلمان کرد . چرا که ایمان آوردن امر قلبی است نفاق پیشه اسلام را تسلیم شود، اما اعتقاد قلبی نداشته باشد و بشود منافق. و اگر کسی هم نخواهد که نفاق داشته باشد هیچ کسی هم حق ندارد زورش کند که حتماً باید مسلمان بشوی وگرنه کشته بشوی ؛ نخیر ؛  کافر هم  در این مملکت می‌تواند زندگی کند. مشرک هم در این مملکت می‌تواند زندگی کند. اما مقررات جامعه را باید رعایت کند. لا اکراه فی الدین چه ربطی به حجاب دارد ؟ اگر کسی اعتقاد به حجاب ندارد خوب نداشته باشد ، اما اگر دارد از درب خانه‌اش بیرون می‌آید باید قانون اجتماعی را رعایت کند. مثل مقررات راهنمایی و رانندگی که اگر کسی بگوید این قانونش را قبول ندارد هم نمی‌تواند تخلف کند. و اگر تخلف کرد جریمه و تنبیه می‌شود .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر افزودند: واقعاً پیامبران و امامان معصوم از دور و بری هایشان آسیب دیدند. یک وقتی است که رادیوی بیگانه حرف تخریبی ذهن جوانان جامعه ما را می‌زند. یک وقتی هم پیاده نظام دشمن در درون حرف‌های بیگانگان را نشخوار می‌کنند.  ولی خوشبختانه افکار عموم مردم جامعه ما به حمدالله از بصیرت خوبی برخوردار هستند این مسائل را می‌فهمند .

ایشان با تشکر از بیانات سخنران پیش از خطبه‌ها آقای دکتر معافی مدیر کل کمیته امداد امام خمینی استان مازندران در ادامه فرمودند :کمیته امداد امام خمینی«ره» که واقعاً این نام منشأ برکات فراوانی در طول این مدت شده است، از جمله معیشت و ایجاد فرصت اشتغال برای خانواده‌هایی که امکان اشتغال برایشان وجود دارد ولی تمکن و سرمایه‌ای ندارند ؛ الحمدلله در این بخش کمیته امداد امام خمینی«ره» موفقیت‌های خوبی داشت و خیلی از جاها را رفته بودیم و دیدیم که کارگاه هایی برای مددجوها آماده کردند و ابزارآلاتی که در اختیارشان گذاشتند تا خودشان مستقل بشوند . 

آیت الله معلمی افزودند: این همه کالا برای جهیزیه خانواده‌هایی که تحت پوشش هستند یا خانواده‌هایی که احیاناً ممکن است تحت پوشش هم نباشند اما از تهیه جهیزیه عاجز هستند ، که آنجاها را هم باید کمک کرد که یک بخش کمک دولتی است و بخش عمده باید خیرات مومنین و مردم کمک کند . بحمدالله یک مرکز امن است کمیته امداد امام خمینی«ره» . افرادی که آنجا خدمت می‌کنند عموماً آدم‌های دست پاک و چشم پاک که مجموعاً واقعاً یک مرکز قابل اعتماد برای همه خیرین است که اگر خودشان موفق نشدند و فرصت نداشتند برای شناسایی نیازمندان ، به این مرکز اعتماد کنند ؛ چرا که این‌ها نیازمندان و خانواده‌های نیازمند را می‌شناسند و موارد هزینه و مصرف را آگاهی دارند و بنابراین کمک خوبی در خدمت خیرین برای رساندن خیراتشان به نیازمندان می‌تواند باشد.

امام جمعه قائم شهر افزودند: چهارشنبه ۲۱ تیرماه سالروز سرکوب مردم در مسجد گوهرشاد در پی دستور کشف حجاب رضاخانی است . یک روزی جامعه ما می‌خواست حجاب را حفظ کند و حاکم ظالم زمان رای خوش رقصی در برابر اربابان خارجی خود فرمان داده بود که کسی حق ندارد با روسری و حجاب از خانه‌ها بیرون بیاید که اگر کار را می‌کردند مورد تعرض مامورین قرار می‌گرفتند . مردم مومن در مسجد گوهرشاد مشهد اجتماع کردند که تحصن داشته باشند. ولی به آنها حمله کردند تا سرکوبشان کنند و حکم قرآنی را زیر پا بگذارند . اما الان به شکل و سبکی دیگر عوامل استکبار در فضای مجازی جامعه زنان ایرانی را می‌خواهند تشویق به رها کردن حجاب کنند . حجاب که برای حفظ زیبایی زن است که نباید عمومی و همگانی باشد و تنها باید برای همسرش باشد و محارم حق دارند نگاه کنند ، اما اجنبی چرا باید چشم بدوزد با هوس‌مندی به زیبایی زن بنگرد؟ بسیار زشت است برای زن که ملعبه هوسرانی مرد چشم چران قرار بگیرد . تبلیغات سوء ، معروف را منکر و منکر را معروف جلوه می‌دهد.

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی اقامه شد.

لازم به ذکر است در بین الصلاتین جمعه و عصر ، پس از اجرای گروه سرود دانش آموزی غدیر توسط دانش آموزان شاهد دختران ، ذاکر اهل بیت جناب آقای مشکاتی به مدیحه سرایی بمناسبت عید غدیر پرداخته ، و در انتهای نماز ، خانم فاطمه حُسنی مرادی دکلمه ای با وصف غدیر اجرا کرده ، و با اهدای لوح تقدیر و هدایا توسط آیت الله معلمی از این دانش آموزان تجلیل بعمل آمد.