مراسم نماز جمعه عاشورایی 6 مرداد ماه 1402 شهرستان قائم شهر به امامت آیت الله معلمی

مراسم نماز جمعه عاشورایی 6 مرداد ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با حضور هیئات و عزادارن ظهر عاشورای حسینی در حسینیه عاشقان ثارالله شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای عمران قبادی آغاز، و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید با نوای جناب آقای سعید دهنوی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با اهدای سلام به ساحت مقدس سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین«ع» ، ضمن قرائت آیه شریفه ی 35 سوره مبارکه احقاف  کلام الله مجید ، خطاب به نمازگزاران فرمودند: آجرکم الله و جزاکم الله خیر الجزاء.خدای رحمان به همه شما عزیزان آقایان و خانم‌ها و عزاداران سالار شهیدان جزای خیر عطا کند و همه ما را برای آنچه که وظیفه ما قرار داده موفق به انجام بگرداند انشالله.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارکه سوره احقاف کلام الله مجید فرمودند : خداوند به حبیبش خاتم پیغمبران تاکید به صبر دارد در برابر مخالفت کفار و کارشکنی‌ها و اذیت و آزاری که به پیغمبر خدا می‌رسانیدند . هلاکت برای فساق است . امروز روز عاشوراست روزی که آقا اباعبدالله اصحابش را دعوت به صبر می‌فرمود . وقتی روز عاشورا کار به اباعبدالله سخت شده بود آنهایی که کنار اباعبدالله الحسین بودند ، بعضی از اصحاب اباعبدالله را می‌دیدند که از خستگی و اضطراب قدری می‌لرزیدند و دل شکسته شده بودند ، ولی وقتی چشمشان به حضرت اباعبدالله الحسین و بعضی دیگر از اطرافیان حضرت می‌افتاد می‌دیدند که چهره‌شان نورانیت بیشتری پیدا کرده بود و شفاف‌تر و بازتر شده بود آرامش داشتند دست و پایشان نمی‌لرزید و اضطراب نداشتند و دلشان هم آرام بود. اینجا بود که آنهایی که می‌ترسیدند از عاقبت کار اشاره به اباعبدالله می‌کردند که او را ببینید که گویی اصلاً نگرانی نسبت به مرگ ندارد . آقا اباعبدالله نگاه به چهره آنها که می‌کرد و دلشان را خوانده بود به آنها می‌فرمود که صبر پیشه کنید ای بزرگزادگان . که مرگ فقط یک پول کوچکی است برای عبور دادن ما از این دنیا به دنیای آخرت . از این گرفتاری و سختی دنیا و کارشکنی‌های اهل نفاق رها و آسوده می‌شوید. کدام یک از شما دوست ندارد که از یک زندان در داخل یک قصری در باغ بهشت جاودان وارد شود .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی افزودند: با عرض تسلیت مجدد به همه شما برادران و خواهران به مناسبت عزای سالار شهیدان اباعبدالله الحسین و یارانش و آرزوی قبولی طاعات و عزاداری‌ها، مستحضرید که مناسبت اصلی امروز عاشورا است . فردا سالروز به اسارت برده شدن اهل بیت اباعبدالله الحسین از تو به این مناسبت در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز تجلیل از اسرا و مفقودین و جانبازان و آزادگان . به یاد اسارت اهل بیت به یاد آن سختی‌هایی که بهترین انسان‌های روی زمین تحمل کرده‌اند . ایشان با اشاره به مناسبت سالروز شهادت آقا امام زین العابدین در روز یکشنبه پیش رو در سنه ۹۵ هجری فرمودند بعد از ۳۴ سال از حادثه عاشورا این اتفاق افتاد .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر در ادامه با اشاره به روز اهدای خون در روز دوشنبه پیش رو فرمودند: تشکیلات انتقال خون در قائمشهر نیاز به یک مرکز در داخل شهر هم دارد علاوه به ساختمانی که در بیرون شهر بنا شده است . برای اینکه شهروندان بخواهند خون اهدا کنند و دسترسی نزدیک‌تری داشته باشند انشاالله با همکاری اعضای محترم شورای اسلامی شهر و شهردار محترم و فرماندار محترم این مشکل حل بشود به زودی . اهدای خون واقعاً گاهی موجب حفظ جان می‌شود و تجدید حیات می‌آورد که گاهی که خون به بیمار اگر نرسد میتواند منجر به خدای نکرده فوت شود و اهدای خون باعث نجات بسیاری از انسان‌ها است به منزله حیات دوباره می‌شود .

ایشان با اشاره به روز شیر مادر در تقویم جمهوری اسلامی ایران فرمودند: اگر انسان بخواهد انسان با فضیلت و ارزشمند و برجسته باشد باید دید که از کدام نطفه و از کدام شیر رشد کرده است .لذااست که مادران جوان سعی نکنند با شیر غیر از شیر مادر بچه را تغذیه کنند مگر در صورت ضرورت که شیر مادر نه تنها برای تغذیه که علاوه به تغذیه اثرات روحی و روانی و ژنتیکی برای آینده فرزند خواهد داشت و باید این فرصت را غنیمت بشمارند. در ایام دفاع مقدس بعضی از رزمندگان برای خط شکنی روی مین رفتن که داوطلب می‌شدند دشمن پست و ذلیل برای شناسایی این عزیزان عواملش را به کار گرفته بود بینند این‌ها از چه خانواده‌هایی هستند و نتیجه گرفته بودند و گزارش منتشر کرده بودند که این‌ها عمدتاً از خانواده‌های مذهبی و مادرانی که برای شیر دادن به فرزندانشان وضو می‌ساختند و با طهارت به بچه شیر می‌دادند . این‌ها خیلی اثر دارد و لذا است که مادر افتخار پیدا کرد و خدای رحمان به او این منزلت و موهبت را داد که بچه‌دار شده است حالا باید با تغذیه درست آن فرزند از شیر مادر اجر کامل الهی را ببرد مگر در صورت ضرورت .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر با اشاره به سالروز شهادت مظلومانه شهید مظلوم علامه بزرگ شیخ فضل الله نوری در چهارشنبه پیش رو افزودند: او در روزگار خود در عمل نشان داد که اگر در روزگار اباعبدالله الحسین بود حتماً جزو یاران امام علیه السلام بود . عظمت مصیبت اباعبدالله و ماندگاری عاشورا نتیجه این نکته است که همه اتفاقات کربلا را اباعبدالله الحسین از پیش می‌دانست، اما کوتاه نیامد و پیش رفت چرا که اگر کوتاه می‌آمد دین خدا را در ضایع ساختن نعوذبالله بالله کمک می‌کرد . مقاومت کرد که دین خدا را یاری کند و خدای رحمان به او این عزت را داد که برای آیندگان سرمشق باشد . شیخ فضل الله نوری عالم برجسته‌ای بود که اگر از یک استان دیگر بود واقعاً شاید برای او خیلی از کارها را انجام می‌دادند و او و عظمت او را قدر می‌دانستند . اما ما مازندرانی‌ها متاسفانه برای او کاری نکردیم . او از علمای رده اول جریان مشروطیت بود ولی مشروطیت که استقرار پیدا کرد آخوند خراسانی رحمت الله علیه در نجف بود و اینجا مباشرتاً حضور نداشت ولی شیخ فضل الله در تهران بود و مباشرتاً در متن قضایا بود و دید که چه انحرافی دارد پیش می‌آید و در برابر انحراف مقاومت کرده و اینجا بود که استکبار بیرونی و عوامل داخلی آنها دیدند که روز به روز موقعیت شیخ فضل الله در نظر مردم رو به برتری است و لذا از یک سمت بنا گذاشتند عوامل نفوذی در حوزه نجف داشته باشند و خبرهای مشروطیت تمام و کمال و درست به مراجع منتقل نشود و در جریان امر قرار نگیرند و گزارش‌ها به آنها خلاف برسد و باب طبع مشروطه خواهان انگلیسی در واقع صورت بپذیرد .  شیخ فضل الله می‌گفت مشروطه باید مشروعه باشد و شرعی باشد و موازین شرعی باید رعایت بشود . با توطئه‌ها و دسیسه‌ها شرایط آن ایام به سرعت عوض شد و مشروطه آنچنان شد. خدا رحمت کند امام را که می‌فرمود اشتباه مشروطیت تکرار نشود . چه در میان شما باشم و یا نباشم نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد . این به خاطر همان تجربه تلخی بود که از نهضت مشروطیت به خاطر داشت . به بهانه آزادی بیان انحرافاتی را به وجود آورده بودند و آزادی مطبوعات را دستاویز قرار داده بودند و روزنامه‌ای به نام کوکب دری در ۱۱۳ یا ۱۱۴ سال قبل انحرافی پدید آورد و یزید را حاکم معرفی کرد و نعوذ بالله ابا عبدالله الحسین علیه السلام را نعوذ بالله نعوذ بالله یاغی در برابر او عنوان کرد . ببینید اگر الان قرآن را آتش می‌زنند و اگر الان احیاناً عزاداری را به استهزاء می‌گیرند، این‌ها ریشه‌دار است . جریان امام حسین هم ادامه‌دار است و جریان یزیدی هم در طول تاریخ ادامه‌دار است . بله به ظاهر کسی از یزید تعریف نمی‌کند ولی اندیشه پلید او ادامه‌دار است .

ایشان افزودند : موضوعیت خاص جمعه با عاشورا در روایتی که از احادیث قدسی معروف است آمده است که موسی کلیم در مناجاتش با رب رحیم پرسید خدایا چه امتیازی امت خاتم پیغمبران دارند که اگر آن امتیازات را من بدانم امتم را سفارش کنم  که همین ویژگی‌ها را داشته باشند . خطاب الهی رسید که این امت خاتم پیغمبران ۱۰ ویژگی دارند که به واسطه آن برترین امت و ملت هستند . در درجه اول نماز است . اهمیت دادن به نماز و اقامه نماز بسیار جایگاه ویژه‌ای دارد . و بعد هم زکات و روزه و زیارت خانه خدا و جهاد و جماعت و کلام الله مجید قرآن و دستور به دریافت دانش و در انتها می‌فرماید عاشورا . که موسی به خدا بگوید که عاشورا چیست و خطاب الهی به موسی آمد که عاشورا روز گریه است و حالت گریه و تاثر برای نوه رسول خدا . روز عاشورا روز مرثیه خوانی و عزا برای نوه خاتم الانبیا . خدا می‌فرماید که هیچ بنده‌ای از بندگان من در آن ایام برای حسین نمی‌گرید و تباکی نمی‌کند مگر اینکه از اهالی بهشت محسوب بشود . روز عاشورا در آن میدان عشق کرد رو را جانب سلطان عشق بارالها این سرم این پیکرم این علمدار رشید این اکبرم این منو این ساربان این شمر دون این تن عریان میان خاک و خون این من و این ذکر یا رب یا ربم این من و این ناله‌های زینبم.

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سعید دهنوی اقامه شد.