مراسم نماز جمعه 13 مرداد ماه 1402 شهرستان قائم شهر

مراسم نماز جمعه 13 مرداد ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای مصطفی یوسف پور آغاز، و پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای فضل الله روحانی زاده ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با قرائت آیات شریفه ی 1 الی 3 سوره مبارکه جاثیه  کلام الله مجید ، فرمودند: خدای رحمان به لطف و کرمش به همه ما توفیق فهم و درک آیات نورانی خود را مرحمت نماید و ما را در پایبندی به موازین کتابش موفق بدارد انشاالله . فردای قیامت همه را ملت‌های مختلف را زانو زده می‌بینی . یعنی در دنیا آنها هم که تسلیم فرمان خدا نبودند ولی آنجا تسلیم می‌شوند و زانو می‌زنند . چون در گذشته متهمین و مجرمین را وقتی می‌بردند پیش حاکم ،مجرم زانو زده می‌نشست. و بر اساس فهم و درک جامعه خدای رحمان این تعبیر را برای فهم همگان که اون گونه نشستن نوعی برای طرف تحقیر بود و سخت بود ناگوار بود . حالا در دنیا بلانسبت همه مومنین اگر انسان مستی کند نافرمانی کند و همه مقررات و موازین دین خدا پشت پا بزند روزی می‌رسد که در برابر حکم الهی زانو بزند و حقیرانه بنشیند .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارکه سوره مبارکه جاثیه کلام الله مجید فرمودند : ظرایفی که در خلقت آسمان‌ها وجود دارد ظرایفی که در خلقت به نکته‌هایی اشاره می‌شود در این آیات نورانی و مخصوصاً میرسد به خود انسان. این انسان قدرت تکلم دارد و چرا حیوانات مثل انسان قدرت تکلم ندارند این چه قدرتی است این چه مهندسی و ابتکاریست در وجود انسان . انسان توانایی دیدن دارد انسان توانایی شنیدن دارد انسان توانایی حرکت دارد اراده دارد همه این خصوصیاتی که انسان دارد تازه ظاهر قضیه است ولی به قول آن شاعر که می‌گفت من گم شده در وجود خویشم یا رب تو مرا به من شناسان . و به قول حکیم ابوالقاسم فردوسی که می‌گفت ستایش کنم ایزد پاک را که گویا و بینا کند خاک را . اساس و ابتدای کار انسان انسان خاک بوده است از خاک شده نبات نبات شده غذای انسان غذا شده نطفه انسان نطفه شده علقه مضغه رسیده به انسان کامل و تمام . قدرت بالغه حضرت حق است و سزاوار دقت و اندیشیدن و عبودیت و بندگی به درگاه او ولی افسوس که انسان گرفتار غفلت و غرور می‌شود. غافل است که همه امکاناتش به سرعت از دست می‌رود . چشم ضعیف می‌شود و گوش ناتوان می‌شود و زبان الکن می‌شود . در شرایطی که انسان برخوردار از این توانمندی‌هاست باید عاقلانه عمل کند باید هوشیارانه بهره بگیرد تا موفقیت داشته باشد.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، با نقل حدیثی از رسول مکرم اسلام فرمودند: قـالَ النّبِيّ صلي الله عليه و آله: اَيُّـهَا النّـاسُ! اِنَّ رَبَّكُمْ واحِدٌ و اِنَّ اَباكُمْ واحِدٌ كُلُّـكُمْ لِآدم وَ آدَمُ مِنْ تُـرابٍ اِنَّ اَكرَمَـكُمِْ عِنْدَ اللّه ِ اَتْقيكُـمْ وَ لَيْسَ لِعَرَبىٍّ عَلى عَجَمِىٍّ فَضْلٌ اِلاّ بِالتَّقْوى. رسول خدا صلي الله عليه و آله در خطبه «حجّة الوداع» فرمود: اى مردم! پروردگارتان يكى است، پدرتان هم يكى است، همه شما از آدميد و آدم از خاك است. «گرامى ترين شما نزدخداوند، پرهيزكارترين شماست» عرب را بر عجم هيچ برترى نيست، مگر به تقوا.

آیت الله معلمی افزودند: امروز در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز حقوق بشر قید شده است . مرام‌ها و ادیانی که در دنیا وجود دارند هیچ دینی و هیچ مرامی برای انسانیت کرامتی را که خدای رحمان در قرآن یعنی به خاتم پیغمبران محمد مصطفی داد در هیچ یک از شریعت آسمانی به این اندازه حقوق انسان تبیین نشده است . البته که داعیه‌داران فراوانند ادعاداران زیادند اما حقیقتاً اهل رعایت حقوق بشر تنها اهل ایمان هستند ایمان به خدا و ایمان به کتاب خدا . ای مومنین، بلانسبت جمع اگر یک فرد به ظاهر فاسق دیدید، خیلی اظهار دلبستگی به او نکنید . خطر و ضرر دارد چرا که باید نسبت به مومنین و مومن نسبت به مومن و انسان با صداقت نسبت به انسان با صداقت مهرورزی داشته باشد . سزاوار نیست که مومن بنده خدا و نمازگزار و قائل به روزه با آنهایی که اهل مردم آزاریند و آن‌هایی که اهل دروغند و آن‌هایی که اهل فسق و فجور هستند انس و الفت داشته باشند. چرا؟ بخاطر اینکه المجالست موثره. یا او شما را به مثل خود می‌خواد در بیاورد یا شما می‌خواهید او را مثل خودتان در بیاورید. ببینید آیا توان اصلاح او را دارید یا نه اگر توان اصلاح را دارید جنبه تربیتی می‌شود . کار ارزشمند . است اما اگر توان اصلاح او را نداری خودت را کنار بکش و نجات بده . مقام معظم رهبری در بیانی فرمود نظام اسلامی نظام عدل و انصاف و رسیدگی به امور مردم و احترام به حقوق انسان‌ها و مقابله با ظلم قوی نسبت به ضعیف است . آنهایی که توانمندی تسلیحاتی دارند و امکانات دارند و دارند به دیگران ظلم می‌کنند مثل همین مظلومیتی که واقعاً در طول ۷۰، ۸۰ سال، مردم مظلوم فلسطین دارند تحمل می‌کنند . از روز اول با کوچاندن جمعی از فلسطینیان یهودیان را سر جایشان نشاندند . چه کسی این کار را کرد آمریکای جنایتکار و انگلیس که غده‌ای سرطانی در قلب بلاد اسلامی نشانده اند.

ایشان با اشاره به بیانات پیشین مقام معظم رهبری فرمودند این بیان رهبری است که خطاب به مدعیان حقوق بشر فرمودند: اینهمه سال نسل کشی در فلسطین آیا نقض حقوق بشر نیست؟ . آیا دادن سلاح شیمیایی به کسی مثل صدام نقض حقوق بشر نیست؟ در ویتنام چه کردید . از زن ها و بچه‌ها چه تعداد را کشتید . آن وقت شما دم از حقوق بشر می‌زنید و ما را متهم می‌کنید به نقض حقوق بشر؟ آنهایی که نزدیک به ۷۰ سال قبل دست به بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در ژاپن زدند اکنون به ما بگویند ما حق ندارید فعالیت صلح آمیز هسته‌ای داشته باشید، چرا که ممکن است به خیال خودشان به سلاح هسته ای دست پیدا شود. چقدر بی‌حیایی و چقدر بی‌شرمی را از حد گذرانده‌اند . ولی متقابلاً ملت ما باید آگاهی بیشتری پیدا کنند بدانند که آنها بهانه می‌کنند . اگر بنا این باشد که آنها از سلاح هسته‌ای بترسند که خودشان ۷۰ سال پیش داشتند امروزه پیشرفته‌ترین آنها را دارند . این‌ها فقط بهانه است آنها فقط می‌خواهند ملت ما به آنها وابستگی داشته باشند و مستقل نشود . چرا که کشوری که سوخت هسته‌ای داشته باشد می‌شود یک کشور مستقل و توانمند . آنها همه چیز را فقط برای آنهایی می‌خواهند که تحت سلطه خودشان باشد .

عضو ملس خبرگان رهبری فرمودند: یکشنبه سالروز صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه در سال ۱۲۸۵ است . ببینید نهضت مشروطیت یک مدتی ادامه داشت و مردم پیگیر بودند و جلوتر مجلس قانونگذاری نداشتند . یک جنبش و یک نهضتی به پا شد که به مجلس قانونگذاری برسد و دولتی که از مجلس و نمایندگان مردم رای اعتماد بگیرد. یکی از کسانی که در این جریان فعال بود و قرص و محکم ایستاده بود مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری به تبع موافقت علمای بزرگ نجف آن ایام بودند که ایشان از نجف آمده بودند در تهران مستقر شده بودند و پیگیر مسائل بودند . نهضت تا جایی پیش رفت که شاه وقت ناچار شد بپذیرد و پذیرفت و تمکین کرد که انتخابات برگزار بشود و مجلس تشکیل بشود و دولتی که از مجلس و نمایندگان مردم رای بگیرند و بر سر کار بیایند . اما وقتی قرار شد قانون اساسی بنویسند و قوانین مجلس تصویب بشود شیخ فضل الله اصرار بر این داشت که طبق موازین شرع و شریعت باید پیش رفت . پس ناسازگاری‌ها با موازین شرع و شریعت همیشه بوده است . در آن ایام آنهایی که سیاسیون صحنه گردان و میداندار بودند گرایش به غرب داشتند و این همان جایی بود که شیخ فضل الله مخالفت می‌ورزید می‌گفت که ما چیزی کم نداریم و باید خودمان قانون بنویسیم که مبنای قانون ما قرآن و دین خدا باشد . مثل همین ایام ما که بعضی از دولت‌ها می‌گفتند باید با غربی‌ها تعاملی داشته باشیم و با آمریکاییها تعامل کنیم. یکی از اشکالاتی که دستگاه عظیم تعلیم و تربیت در طول این مدت بعد از پیروزی انقلاب کاری که می‌بایست می‌کرد و نکرد، تبیین کارآمد و خیلی بیشتر از آنچه که الان هست از مباحث توحید و نبوت و معاد و امامت و نماز و حجاب و این موازین در متون درسی در دبیرستان و دانشگاه بوده است که دانش آموز و یا دانشجوی پسر و یا دختر مقررات و موازین دین خدا را آشنا بشود . ناسازگاری با جریان دین همیشه تاریخ وجود داشته است . با پیروزی نهضت مشروطیت در کمتر از ۳ سال آنقدر انحراف ایجاد کردند و آنقدر افکار عمومی را خراب کردند که شیخ فضل الله را بیاورند و به جرم مخالفت با جریان خودشان و تسلیم نشدنش محاکمه کنند و به شهادت برسانند .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر با اشاره به شهادت شیخ فضل الله نوری فرمودند یک وقتی کسی را ترور می‌کند او به شهادت می‌رسد که اگر او می‌دانست که شخص ضارب چنین قصدی دارد طبعاً سعی می‌کرد جان خود را به نحوی حفظ کند . اما اینجا شیخ فضل الله نوری جا خالی نکرد . در شرایطی که می‌دانست چگونه دارند به سراغ او می‌آیند . می‌دانست که می‌خواهند او را سر به نیست کنند . اما او تسلیم نشد . این یعنی همان شعار هیهات مناالذله اباعبدالله الحسین . شب آخر ، ذلیل شده‌هایی که این سناریو را ساختند خودشان عوامل فرستادند که شیخ را منفعل کنند و او را خاموش کنند . آدم فرستادند که به شیخ بگویند کار تمام شده است و فقط یک راه برای زنده ماندنت باقیست واینکه صحنه سیاست را ترک کنی ، آن راه هم اینکه برویم از یک دولت خارجی پرچم گرفته و سردر خانه تو نصب کنیم . ایشان فرمود از کدام دولت و آنها گفتند از دولت روسیه . شیخ بفرماید من این محاسن را زیر پرچم اسلام و قرآن سفید کرده‌ام و حالا برای حفظ جانم پناه به پرچم روسیه ببرم؟ ببینید این مهم است و عظمت داد به این انسان . مرگ را تحمل کرد اما عقیده و اندیشه خود را حفظ کرد .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر قائم شهر با اشاره به سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی افزودند: که چگونه دانشمندان هسته‌ای ما درخشیدند و چشم دنیا را خیره کردند . آنهایی که می‌گفتند جمهوری اسلامی ناکارآمد است و نمی‌تواند پیشرفتی داشته باشد ، الان متهم می‌کنند که: (ایران به روسیه مثلا تسلیحات نظامی می‌دهد و اگر کمک ایران نباشد روسیه جنگ با اوکراین را نمی‌تواند پیش ببرد) !

ایشان با اشاره به مناسبت روز خبرنگار در سه شنبه پیش رو افزودند: سالروز شهادت مظلومانه محمود صارمی خبرنگار در افغانستان در سال ۷۷ که به این مناسبت به عنوان روز خبرنگار جهت تجلیل از خبرنگاری و خبر نگاران متعهد عنوان شده است . خبرنگاری متعهدانه شرف است. طبق بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری ، اگر خدای نکرده خبرنگاری بازنشر اخبار خبرگزاری‌های معاند را پیش بگیرد دانسته یا ندانسته عامل اجرای منویات دشمن کینه توز میشود و از حیثیت و اعتبار ساقط می‌کنند خود را. بله مقام معظم رهبری همیشه و همواره از بعضی از قلم به دستان داخلی گله دارند از بعضی سایت‌های داخلی که بازنشر آنچه بیرونی‌های معاند، دشمنان ، مطرح می‌کنند و مغرضانه حقایق و اکاذیب را در هم می‌کنند، و تحریف می‌کنند اگر کسی در داخل هم بازنشر بدهد پیداست که دست در دست دشمن گذاشته است و خیانت به ملت و خیانت به آرمان‌های شهدای این ملت خیانت به آرمان‌های این نظام کرده است . بله خبرنگاران سالم و صادق عزیزند و ارزشمندند و خبرنگاری کار شریف و بسیار ارزشمندی است به شرط اینکه خبرنگار هم اهل صداقت و در خدمت صالحین و نه در خدمت فاسقین و فاجرین باشد . خوب این امری مشخص است که رسانه‌های بیگانه مطالب را مسمومانه ، آلوده ارائه می‌کند و نه سالم و شفاف و صادقانه . گاهی متاسفانه این گونه افراد به بعضی از مسئولین هم متصل می‌شوند که برای خود پناهگاهی هم فراهم کنند. رهبری فرمود : خبرهای دروغ و تحلیل مغرضانه و وارونه نشان دادن واقعیت‌ها و پنهان کردن جلوه‌های امیدبخش ، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسنات بزرگ برنامه همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملت ایران است و البته دنباله‌های آنان در داخل کشور نیز قابل مشاهده‌اند که با استفاده از آزادی‌ها در خدمت دشمن حرکت می‌کنند که شما جوانان باید در شکستن این محاصره تبلیغاتی کوشا باشید چرا که دشمنان انقلاب با انگیزه‌های قوی تحریف و دروغ پردازی را دنبال می‌کنند . لذا است که حقیقت را از دشمن و پیاده نظامش در داخل نمی‌توان شنید و پذیرفت .

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب سید رضا میرزا آقایی اقامه شد.