مراسم نمازجمعه 24 شهریور 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 24 شهریور ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای محمد آرام آغاز و پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای معصومی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیات شریفه ی 11 و 12  سوره مبارکه جاثیه  کلام الله مجید ، فرمودند امیدوارم خدای رحمان توفیق شکرگزاری به درگاه خود را به ما عطا فرماید و ما را از یاد خود غافل نسازد. همواره برای عبودیت و بندگی به پیمودن راه فضیلت و تقوا که راه اولیا خداست موفقمان بدارد . در جای جای قرآن یعنی در سور متعدد و آیات فراوان درباره عظمت و حکمت مخلوقات مختلف و فواید مخلوقات خدای رحمان بیان دارد . این کتاب اگر رعایت بشود انسان را کمک می‌کند که حق و باطل را تشخیص دهد و بین حق و باطل فرق بگذارد . اینگونه نیست که قرآن فقط دعوت به آخرت داشته باشد بلکه دعوت برای درست زندگی کردن در دنیا در درجه اول را لحاظ کرده است . راجع به مسائل خانوادگی دقیق‌ترین نکات اخلاقی و رفتاری، برای اینکه بین زن و شوهر اختلاف نشود چگونه زندگی کنند با هم و یا پدر و فرزند و برادر و خواهر و حالا عنوان خاصش صله ارحام و آداب و دستورات خاص و در مسائل اجتماعی دقیق‌ترین مسائل را عنوان کرده است .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارکه سوره مبارکه جاثیه کلام الله مجید فرمودند : قرآن نقشه راه برای زندگی انسان است از تولد تا وفات و همه نیازمندی بشر را رعایت کرده دستور می‌دهد. حق را از باطل جدا کردن و صحنه زندگی را شفاف و روشن نگه داشتن رهروان راه حق نقشه صحیح را دریافت می‌کند اگر راه حق و قرآن و راه خدا و این نقشه راه را پیش روی خود قرار بدهند .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی افزودند: مومنین فرصت می‌گذرد و موقع رفتن از دنیا گاهی انسان دچار حسرت برای اینکه چرا بیشتر گوش به فرمان خدا نبوده است و یا گوش به امر قرآن و کلام خدا و گوش به امر اولیا خدا نبوده است خواهد شد . راه نجات و راه سعادت در سایه پایبندی به قرآن و رهنمود اولیا خدا از خاتم پیغمبران تا همه امامان معصوم و در عصر غیبت تبعیت از فقیه عادل است . نکته اینجاست که وقتی فقیه گفته می‌شود عادل اگر هست یعنی هرچه که می‌گوید بر اساس دین خدا می‌گوید و نه بر اساس هوای نفس، و اگر نه اگر کسی گرفتار هوای نفس باشد او فقیه عادل نیست . وقتی ویژگی‌های فقیه عادل تحقق پیدا کند او مطیع محض امر خداست و مطیع محض امر دین خواهد بود .

آیت الله معلمی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از مردم استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان در ادامه افزودند: در این دیدار نکته‌های بسیار مهمی از سوی مقام معظم رهبری بیان شد از جمله اینکه فرمودند دولت آمریکا مجموعه‌ای را برای بحران سازی در کشورها مامور دارد . ببینید وقتی آمریکا کاری کرده است که سرتاسر دنیا مبادله پول به وسیله دلار منحصر باشد خب این به چه معناست جز اینکه کدخدایی آمریکا بر اقتصاد دنیا را در فکر داشته باشد . او می‌خواهد همین وضع را ادامه بدهد و هم فرهنگ خودش را که فرهنگ منحط است در جوامع اسلامی پیاده کند . خوب شما در نقشه دنیا می‌بینید که آمریکا کجاست و چقدر فاصله دارد از آنور آب‌های جهانی و اقیانوس‌ها و خوب با این همه فاصله چه کار دارد که در افغانستان نیرو پیاده می‌کند و چه قصدی دارد که در عراق نیرو پیاده می‌کند جز سلطه داشتن بر مسلمان‌ها . آیه قرآن است لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا . خداوند اجازه نمی‌دهد کافر بر مسلمان سلطه داشته باشد ولی گاهی خود مسلمان ممکن است بر اثر نادانی و غفلت و سستی بلانسبت تن به ذلت بدهد که زیر سلطه آمریکا باشد ولی این خواسته خدا نیست و خداوند نمی‌پسندد بلکه مسلمان باید مستقل زندگی کند . خوب این بحران سازی دولت آمریکا در کشورها یعنی چه . یعنی یک چیزی را در افکار عمومی جا بیندازند که موجب بگو مگو و درگیری و اختلاف در داخل بشوند . این مختص به ایران هم نیست بلکه مثلا عراق هم هدفشان است. اصلا هرجا مسئولین مملکت در اختیار آمریکا نباشند آنجا را می‌خواهد که بحران آفرینی کند و تضعیف کند حاکمیت آن کشور را و ملت آن کشور را . مقام معظم رهبری فرمودند که مامورین آمریکا ماموریت دارند برای یافتن و تحریک کردن نقاطی که می‌تواند بحران آفرینی کند مثلاً اختلافات قومی . یعنی اینکه مثلاً کردها را به جان فارس بی‌اندازد و فارس را به جان کرد بی‌اندازد و بلوچ را به جان فارس و فارس را به جان بلوچ بیندازد و دعوای قومی درست کند در این کشورها و همچنین دعوای مذهبی شیعه و سنی و مسلمان و مسیحی و یا بحث جنسیت و زن و مرد که عنوان کند زن‌ها باید آزادی بیشتری داشته باشند . واقعاً اگر آدم دقت کند اخبار را پیگیری کند و آمار را دریافت بکند در همین کشورهایی که مدعی آزادی زن‌ها هستند در طول یک سال آمار داده‌اند که در یکی از کشورهای اروپایی ۱۱۸ زن به دست همسرشان کشته شده‌اند. اگر آنجا حقوق زن رعایت می‌شود پس چرا زن به ناحق کشته می‌شود و دیگر اینکه اینجا میگویند زن‌ها آزاد باشند و می‌خواهند با حجاب یا بی‌حجاب باشند ولی در فرانسه و انگلستان می‌گویند که با حجاب حق ورود به دانشگاه و محیط تحصیلی را ندارند بانوان . پس چرا آنجا اجبار دارند و بی حجابی را تحمیل می‌کنند؟ . اینجا اجبار کردن برای حجاب ممنوع باشد و آنجا اجبار کردن برای برداشتن حجاب دستور کار باشد؟ . واقعا سیاست‌های دوگانه قدرت‌های استکباری و عوامل آنها برای درگیر کردن جوامع مسلمین و برای اینکه خاطر جمع بشوند که این جوامع مسلمین به خودشان مشغولند و آنها دنبال منافع خودشان باشند که با تحریک آنها به کشورهای ما هم ضربه وارد کنند . مقام معظم رهبری فرمودند که به دنبال این مقاصد هستند اما این آرزو را به گور خواهند برد انشاالله.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائمشهر فرمودند این ایام ظرف دو هفته اتفاقات بسیار مبارک و خوبی افتاد از جمله اینکه هفته گذشته رئیس جمهور محترم با علما سرشناس و برجسته اهل سنت از سرتاسر کشور از گلستان و گیلان و کردستان تا سیستان و بلوچستان و جنوب ایران در تهران دیدار داشتند و جلسه بسیار مبارکی بود و حرف‌های بسیار خوبی گفته شده بود و همه هم بر وحدت تاکید کرده بودند مخصوصاً تکمیل این حرکت با همین دیداری که رهبر معظم انقلاب با مردم استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان داشتند و تاکید کردند که دشمن در ایران دو نکته اساسی را هدف دارد که آن وحدت جامعه و امنیت ملی است . ببینید کار دزدکی خب طبیعتاً بسیار آسان می‌تواند باشد . شما در طول همین یک ماه حتماً در جریان قرار گرفتید که نیروی انتظامی را عوامل استکبار و تروریست‌ها هدف قرار داده‌اند در نقاط مختلف . خیال می‌کردند با هدف قرار دادن چند تن از نیروهای انتظامی روحیه نیروی انتظامی را تضعیف خواهند کرد اما به عکس به فضل الهی بر رشادت و شجاعت نیروی انتظامی ما افزوده شده است . آنها برای اینکه ناامنی مد نظرشان را بتوانند گسترش بدهند شروع به ترور کردن عناصر مقاوم از جمله بسیجیان و نیروهای انتظامی کرده بودند به تصور باطلشان. اگر بنا بود با این گونه ترورها انقلاب آسیب ببیند که زودتر از این‌ها می‌توانستند به نتیجه برسند. در زمان جنگ حتماً شنیده‌اید که تهران را موشک زده بودند چندین بار . آیا عراق و صدام در آن روزگار موشکی داشت که بتواند به تهران برسد طبیعی است که خیر . اگر خود نیروهای بحث این صنعت را داشتند بعد از نابودی صدام هم باید این صنعت آنجا مستقر می‌بود، اما عراق صنعت موشکی که بتواند از عراق تا تهران بیاید را که آن روزگار نداشت . موشک دوربرد را آمریکا به صدام داد و آنگونه موشک باران تهران و قم تا نیروگاه شهید سلیمی نکا را آسیب زدند این همه حجم سنگین عداوت دشمن را ملت تحمل کرد حالا با اقدام بسیار رذیلانه و دزدکی ترور چند نفر از نیروهای انقلابی این ملت آیا از راه خودش برمی‌گردد هرگز .

آیت الله معلمی با اشاره به سالروز شهادت آقا امام رضا سلام الله علیه فرمودند پیغمبر خدا دو نفر را پاره تن معرفی کرده بودند که پاره تن اول پیغمبر دخترش فاطمه زهرا سلام الله علیها بوده و پاره تن دومشان آقا امام رضا علیه السلام که فرمود پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد و هر که او را زیارت کند با ارادت و معرفت و پیمودن راه او حق شفاعت از من پیدا خواهد کرد . آقا امام رضا در بیانی می‌فرماید هر که خودش را شیعه ما می‌داند اگر خدا را اطاعت و بندگی نکند آن ادعای از ما بودنش ادعای دروغ و بیهوده‌ای خواهد بود بلکه هر که از ماست خدا را اطاعت می‌کند و شما اگر خدا را اطاعت کردید آنگاه از ما اهل بیت خواهید بود .

آیت الله معلمی با اشاره به سالروز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت شاعر متعهد معاصر استاد محمد حسین بهجت شهریار در دوشنبه پیش رو فرمودند سخن بسیار حکیمانه رهبر معظم انقلاب درباره شعر این بود که فرمودند شعر باید زنده باشد و نسبت به مسائل جاری و نیازهای کشور موضع داشته باشد . یعنی یک وقتی آدم با بیان ارشاد راهنمایی دارد اما یک وقتی هم با شعر و نظم و نثر که شعر می‌تواند اثر مهمی بگذارد اگر شعر هدفدار و هدفمند و آگاهی ده باشد و اگر جهاد تبیین داشته باشد .

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای محمد آرام اقامه شده  و در بین الصلاتین جمعه و عصر ، دانش آموز حبیبی به نوحه خوانی در رثای مصیبت آل الله پرداختند و در انتهای مراسم نمازجمعه با اهدای لوح تقدیر توسط آیت الله معلمی از ایشان تجلیل بعمل آمد.