مراسم نماز جمعه 21 مهر ماه 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 21 مهر ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای رضا قدمی آغاز ، و پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیات شریفه ی 20 سوره مبارکه جاثیه  کلام الله مجید ، فرمودند: امیدوارم خدای رحمان توفیق اهل یقین شدن و اهل یقین بودن را به همه ما مرحمت بفرماید . یقین زمانی حاصل می‌شود که انسان بیاندیشد در عظمت دستگاه خلقت و در عواقب کار صالحان و همچنین ظالمان و فاسقان که در دوران گذشته می‌زیستند و اخبار آنان به ما رسیده است و یا حتی در روزگار خودمان، در سالیانی که به خاطر داریم چه اتفاقاتی افتاد و کجاها خدای رحمان قدرت نمایی کرد . قدرت‌های طاغوتی که هرگز تصور شکست خود را نداشتند و دیگران هم باور نمی‌کردند که چنین قدرتی شکسته شود اما وقتی که در برابر همت و اراده ایمانی و مقاومت مومنین قرار گرفتند خدای رحمان چگونه اهل ایمان را یاری کرد و قدرت‌های طاغوتی را چه شکستی داد .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی جاثیه کلام الله مجید فرمودند: ظالمین بعضی یار همدیگر هستند . الان می‌بینید که آمریکای ظالم چگونه از اسرائیل ظالم حمایت می‌کند . می‌بینید که چگونه خبرگزاری‌های بیگانه از اسرائیل حمایت می‌کند . در مقابل آیا مومنین نباید غمخوار همدیگر باشند؟ متاسفانه می‌بینیم که عوامل و ایادی استکبار از آمریکا و اسرائیل جنایتکار بعضاً در جرائد داخلی ما چیزهایی را می‌نویسند و منتشر می‌کنند که آمریکا می‌خواهد که اسرائیل می‌خواهد و حالا دفاع می‌کنند مثلاً از زنان و کودکان در مناطق اشغالی که به واسطه ورود نیروهای مقاومت به وحشت افتاده باشند . ببینید جنگ در معرکه است و نیروهای مقاومت آشکار سینه سپر کردند و ورود کردند به سرزمین آبا و اجدادی خودشان که دشمن آن را غصب کرد که حق خودشان را بازپس بگیرند . می‌بینیم که وقتی دشمن از مقابله با رزمندگان فلسطینی در معرکه عاجز شدند حالا بمباران لحظه به لحظه و قطع کردن آب و برق و بمب ریختن بر سر مردم غزه را آن جرائد و رسانه‌های مزدور نمی‌بینند. با این همه رسانه‌های ارتباط جمعی که وجود دارد و خبرها می‌تواند به درستی و حقیقت منعکس بشود چگونه برای فریب افکار عمومی همچنان اقداماتی خلاف واقع صورت می‌گیرد. واقعا جای تعجب دارد که آیا این مزدوران بعضاً قلم به دست از غیرت مردم نمی‌ترسند؟ آنهایی که در همین کشور ما گاهی یارانه دولتی هم دریافت می‌کنند اما به نفع اسرائیل بنویسند! 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزودند این طوفان برخاسته از خشم مردم ستم دیده که سرزمینشان غصب شده است را دنیا تماشا کرد که این مقاومت طوفانی را به پا کرد و اقدام شجاعانه مجاهدان فلسطینی که از الگوی انقلاب اسلامی بهره گرفتند به معنای صدور انقلاب از نظر تفکر و اندیشه است وگرنه ما و ایرانی در آنجا نیست بلکه خودشان یاد گرفتند چرا که جنگ تحمیلی ۸ ساله را دیدند . ببینید برای اینکه دل مردم خیلی خالی نشود و آزرده نشود . آن دوران بعضی از چیزها گفته نمی‌شد که الان سزاوار تکرار است این است که واقعاً تمام قدرت‌های دنیا به استثنای فقط سوریه پشت صدام ایستاده بودند و فقط سوریه بود که صدام را همراهی نکرد و هرچند که البته خیلی به سمت ما و در کنار ما هم روحیه ایستادن نداشت اما حداقل این بود که با صدام همراهی نکرد . این موشک‌های که تا قم و تهران آمده بودند را آیا خود صدام داشت یا چه کسانی به او دادند سلاح‌های شیمیایی که به کار برده بود را چه کسانی به او دادند . واقعاً جنگ جهانی بود با یعنی یک دنیا قدرت‌های استکباری مقابل جمهوری اسلامی ایستاده بودند ولی دنیا تماشا کرد که اثر ایمان و اخلاص و توکل به خدا و استقامت در میدان چگونه جواب میدهد که در نهایت دشمن به هیچ یک از اهداف خود نرسید ولی ملت سربلند ایران به هدف دفاع به تمام و کمال رسیده است که این شده الگو برای جوانان فلسطینی . جوانان فلسطینی که از ظلم اسرائیلی‌ها به سطوح آمده بودند چه شجاعانه و غیرتمندانه به صحنه آمدند و یک شکست غیر قابل ترمیم به تعبیر مقام معظم رهبری متحمل شدند . یعنی اسرائیل از این پس هرچه کند این خفت و شکست و خواری را نمی‌تواند جبران کند. الانه رژیم صهیونیستی دارد جنایت جنگی انجام می‌دهد و آدمهای مظلوم و بی پناه را می‌کشد. بمب ریختن بر سر مناطق مسکونی در فرهنگ نظامی جنایت است و نه هنر . ولی رزمندگان هنر کردند در تعقیب نیروهای مسلح اسرائیلی سینه به سینه در خیابان و عبور پیش رفتند که این شجاعت و مردانگی و رزمندگی است ولی از سوی مقابل خباثت و جنایت و آدم کشی وحشیانه پست بمب ریختن بر مناطق مسکونی و بی دفاع . چه کسی است که در دنیا در رنده خویی و وحشی‌گری اسرائیل را نداند؟ در عرصه میدان و خیابان ضربه می‌خورد و تلافی آن را بر سر کودکان بی‌پناه غزه می‌خواهد جبران کند .

آیت الله معلمی افزودند اینکه عرض می‌کنم دشمن در جامعه ما متاسفانه نیرو و عوامل دارد نمونه‌اش اینکه یکی از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه هم میهن در مورد مسئله فلسطین گفت [مسئله فلسطین مسئله مهمی است. اینکه منافع ملی ما تا چه میزان باید در درگیری فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها گره بخورد محل بحث است. ایران برای حضور در این معادلات باید سیاست همه جانبه داشته باشد یعنی با همه طرفین ارتباط داشته باشد همانگونه که عربستانی‌ها و ترک‌ها این ارتباط را دارند] ببینید چقدر بی‌حیایی که بگوید در کنار ارتباط با فلسطینی‌ها باید با اسرائیلی‌ها هم ارتباط گرفت! این آدم نادان نمی‌فهمد که اینجا جمهوری اسلامی ایران است و کشور آقا امام زمان است . حالا اینجاست که مردم باید بدانند در ایام فتنه که مقامات اسرائیلی می‌گفتند اصلاح طلبان تندرو سرمایه‌های ما هستند در داخل ایران ،حالا است که آن سرمایه‌های اسرائیلی الان خودشان را اینجا نشان می‌دهند. حالا هم این طیف دست به قلم شده و خود را به آب و آتش می‌زند که ملت ایران از فلسطینی‌های مظلوم حمایت نکند اما خوشبختانه مردم آگاهی خوبی دارند چشم و گوش به رهنمود امامت و ولایت دارند و با جان و دل هم می‌پذیرند . حضور گسترده امروز در راهپیمایی نشان خواهد داد که اینجا ایران شیعه اثنی عشری است، کشور آقا امام زمان است و به کوری چشم دشمنان در سایه رهنمود ولی امر به حمایت از فلسطینی‌های مظلوم سر بر می‌آورد و از نصرت الهی هم برخوردار خواهد شد .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: اگر انسان تقوا پیشه کند و پرهیز از گناه داشته باشد پشیمان نخواهد شد ولی اگر غفلت کند و گرفتار معصیت و نافرمانی حضرت حق شود قطعاً در همین دنیا در قسمت پایانی عمر بلکه حتی شاید زودتر پشیمانی و ندامت نصیب او خواهد بود که گاهی هم فرصت از دست می‌رود و چاره برای جبران نخواهد داشت. 

آیت الله معلمی با اشاره به روز جهانی استاندارد فرمودند استاندارد یعنی اگر کسی چیزی می‌سازد و چیزی تولید می‌کند صحیح و سالم باشد و درست عمل کند و ناقص نباشد. امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرمودند شما قبل از آنکه به حرف زدن خوب نیازمند باشید به عمل خوب نیازمدید . گاهی انسان ممکن است حرف درست بزند اما عمل او مطابق گفتارش نباشد و لذا است که اولیا خدا فرمودند کسی که قولش را عملش تصدیق کند او درست است و عالم است ولی اگر او در تبلیغاتش یک چیز باشد مثلاً در عرصه تولید و صنایع و انواع مختلفش فریبنده باشد اما در عمل بر اساس آن تبلیغات ارائه ندهد او گرفتار همین حرف است که آدم بگوید ولی در عمل خودش آنچنان پایبند نباشد . وجدان کاری مهم است و اگر وجدان کاری باشد اینجاست که محصول مرغوب می‌شود و در نتیجه وضع اقتصادی و اجتماعی بهبود پیدا می‌کند در جامعه در نتیجه وجدان کاری که این وجدان کاری در هر عرصه‌ای که انسان حضور پیدا می‌کند از قبیل کار اداری و غیره که اگر ارباب رجوع دارد کار را درست انجام بدهد و به موقع حاضر کند و ارباب رجوع را امروز و فردا حواله ندهد و ناقص نگذارد و دل بسوزاند و خود را به جای ارباب رجوع فرض کند که اگر آمده بود مقابل این مسئول کاری داشت چه توقعی می‌داشت. اینجاست که اگر انسان همیشه خود را در محضر خدا ببیند همیشه درست عمل خواهد کرد . هم کارگر در کارخانه و کارگاه و در مزرعه و باغ و هر کجا که باشد که مثلاً اگر در مزرعه درست عمل بشود حداقلش این است که در موقع برداشت محصول نامرغوب را قاطی مرغوب نکند و جنس را بر خلاف آنچه که ماهیتش است به خریدار عرضه نکند .

ایشان با اشاره به سالگرد شهادت پنجمین شهید محراب شهید آیت الله اشرفی اصفهانی در ادامه با بیان مناسبت روز جهانی نابینایان در یکشنبه پیش رو فرمودند از پیغمبر خدا بیانیست که می‌فرماید اگر کسی نابینایی را کمک کند و مشکلش را برطرف کند و همراهیش کند به اندازه توان و فرصت و امکانی که دارد خواسته او را برآورده سازد و برای برآورده کردن حاجت او حرکت کند تا خدای رحمان آن خواسته را محقق بسازد خدا برات آزادی از نفاق را به او عنایت خواهد کرد و او دیگر گرفتار نفاق نخواهد شد . یعنی ایمانش خالص می‌شود و نتیجه‌اش هم این خواهد بود که برات آزادی از جهنم را نیز دریافت خواهد کرد . او یک نیاز انسان نابینا یا معلول را برآورده میسازد اما خدای رحمان در عوض ۷۰ مشکل او را کمک به حل شدن می‌سازد. مرحوم امام نیز می‌فرمودند که ما اشخاصی در میان نوابغ عالم داشتیم که معلول و نابینا بودند ولی از دانشمندان و فلاسفه بزرگ محسوب می‌شدند. خدا گر ز حکمت ببندد دری ز رحمت گشاید در دیگری . اگر کسی مشکل داشته باشد نباید مایوس از رحمت الهی بماند .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائمشهر با اشاره به آغاز هفته پیوند اولیا و مربیان در دوشنبه پیش رو فرمودند قطعاً کار جمعی در فضای سالم و با انگیزه بهتر عمل کردن ثمره مناسبی خواهد داشت . گاهی مثلاً در شوراها اتفاق می‌افتاد که بگویند کسی فقط مثلاً می‌خواهد حرف خود را به کرسی بنشاند که این معنی شورا نیست چرا که شورا این است که . نظرات گفته بشود و اعضا بشنوند و در نهایت با عقل و تدبیر خودشان تصمیم بگیرند و حرف بهتر را که شنیدند پذیرا بشوند . همین طور است در مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و حالا هم در انجمن اولیا و مربیان به نوعی شبیه به همین معناست و آنجا از اینکه کسی بخواهد حتماً حرف او بشود و دیگری بخواهد صرفاً حرف او به کرسی بنشیند کار را خراب خواهد کرد اما اگر واقعاً عاقلانه برخورد بشود کمک می‌شود برای پیشبرد و اصلاح امور . کلام امیرالمومنین است که می‌فرماید کسی که با مردم مشورت بگیرد در واقع در عقل آنها شریک می‌شود. در مقام مشورت خداوند یک عقلی به شما داد و فرزند آن عقل را به دیگری نداد ولی از حرف شما دیگری می‌فهمد که آن حرف عاقلانه است و اگر از آن حرف استفاده کند در واقع از عقل شما بهره گرفته است . باید اعضای هر شورا و جامعه حتی به این جایگاه برسند . اولیا و مربیان و مدیران مدارس باید دست به دست هم برای اعتلای اخلاقی و علمی دانش آموزان همت کنند . واقعاً ما در دوران کرونا خسارت دیدیم و قابل انکار نیست و الان باید با همت هم مدیران مدارس و هم فرهنگیان شریف و هم اولیا دانش آموزان همه با هم کمک کنند تا خسارت‌ها جبران بشود و همراه با آموزش و تعلیم، تربیت معنوی را هم اهمیت دادن و تعالیم قرآنی را در فرصت‌های مناسب و مقتضی در کلاس برای دانش آموزان تبیین کردن مهم است . اگر واقعاً ذهن دانش آموزان ما آشنایی با مفاهیم توحید نبوت رسالت و معاد و امامت و ولایت داشته باشند و دفاع مقدس را به درستی بشناسند که چرا دشمن حمله کرده بود و چه انگیزه ای بود که در این مقاومت مظلومانه ۸ سال صبورانه مقاومت کرد ملت ایران اسلامی . خب این‌ها باید برای دانش آموزان امروزی بازخوانی بشود تا متوجه بشوند که این نه تاریخ ۱۰۰ سال و ۲۰۰ سال قبل بلکه تاریخ معاصر ماست ولی به درستی دانش آموزان امروزی ما خبر ندارند و اگر فریب تبلیغات رسانه‌های استکباری را هم بخورند خیلی سزاوار ملامت نیستند به جهت خاطر اینکه ما به درستی و کامل کار نکردیم و در کتب درسی مفاهیمی را که باید دانش آموز بداند و ذهنش واکسینه بشود در برابر آن بیماری فساد عقیدتی و رفتاری به درستی و کامل تبیین مناسب نکردیم.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائمشهر با اشاره به روز جهانی غذا فرمودند دولت و ملت باید به فکر رسیدن به خودکفایی در تامین مواد غذایی باشند که هم امام راحل تاکید داشت و هم رهبر معظم. اینکه گفته می‌شود اراضی کشاورزی تبدیل وضعیت نشوند و تغییر کاربری نشوند یکی از زمینه‌های این اندیشه همین است که نباید بستر تولید مواد غذایی را محدود کرد . ولی خوب متاسفانه ناروایی و تبعیض گاهی مشاهده می‌شود . در هر صورت ملت که می‌خواهد مستقل باشد و روی پای خود بایستد و چشمش به بندر نباشد که گندم و برنج وارد بشود باید به کار تولید و کشاورزی اهمیت بدهد و دولت مردان ما باید کمر همت ببندند که در خدمت تولید بکوشند و همچنین مجلس ما باید اهتمام جدی‌تری داشته باشد نسبت به این مهم

آیت الله معلمی با اشاره به روز پارا المپیک و همچنین روز تربیت بدنی و ورزش فرمودند ورزش برای حفظ سلامتی و توانمندی چه برای افراد سالم و حتی چه برای افرادی که مشکل جسمی دارند مفید و لازم است که چه ایستاده و چه نشسته ورزش امر خوب و لازمی است و باید ترغیب بشود . همانگونه که آموزش‌های علمی باید همراه با تربیت درست باشد ورزش و توانمندی‌های جسمی هم اگر همراه با ادب و اخلاق و جوانمردی و فضایل انسانی باشد یعنی در کنار قهرمانی پهلوان باشد که با آموزش‌های اخلاقی و رفتاری درست مربیان ورزش را پیش ببرند .

ایشان با اشاره به آیه ۲۲ سوره مبارکه مائده فرمودند جنگ سینه به سینه و رزمنده در برابر رزمنده و یا حتی توپخانه در برابر توپخانه است اما اینکه در معرکه عاجز بشود طرف ولی با برخورداری از حمایت آمریکا و انگلیس و فرانسه و هواپیماهای پیشرفته نظامی به جای مقابله با مقاومت فلسطینی‌ها خانه‌های مسکونی بی دفاع را بر سر زن و کودک مظلوم بمباران کند . ای ننگ بر این دنیای استکباری که تحسین بکنند اسرائیل پلید غاصب را. هنوز هم آوارگان فلسطینی یعنی آنهایی را که کوچ دادند و از سرزمین آبا و اجدادی‌شان به زور بیرون کردند و غده سرطانی اسرائیل را نشاندند هنوز بقایایشان در سوریه اردن در اردوگاه‌ها به سر می‌برند و اگر از همان‌ها جوانان مقاومی برمی‌خاست آن وقت می‌رفتند اردوگاه‌ها را بمباران می‌کردند چنانکه بمباران صدرا و شتیلا را شنیده دارند که چه قتل عام وحشیانه کرده بودند فلسطینی‌ها را. در چنین دنیای وانفساه ، برکت امامت و ولایت را قدر بدانیم . ببینید آن بی‌حیاها که در روزنامه‌های داخلی ایران الان آن چیزها را می‌نویسند گاهی هم فرصت پیدا کرده بودند حرف امام را پیش می‌کشیدند و می‌گفتند که مثلاً تابع خط امام هستند! آخر امام که می‌فرمود اسرائیل باید نابود گردد چرا که تمام موجودیت اسرائیل غصب و ظلم است و و این اسرائیل غده نامیمون که از جای دیگر آنها را اینجا نشاندند و امکانات در اختیارشان قرار دادند برای اینکه در قلب بلاد اسلامی یک پایگاهی داشته باشند . برای مثال یک وقتی جنگنده در برابر جنگنده و رزمنده مقابل نفر دشمن یک حسابی دارد اما اینجا زن و بچه در داخل ساختمان باشند و دشمن صرفاً به خاطر اینکه تجهیزات و امکانات دارد ناجوانمردانه از آن استفاده کند و کودک بی‌گناه و مظلوم و بی دفاع که نه می‌تواند فرار کند و نه می‌تواند از خود دفاع کند و یا زنان و پیران را جنایتکارانه بکشد ، مصداق آیه قرآن است که فساد در روی زمین که اصلاً اسرائیل وجودش مصداق فساد اکبر و اعظم است مردم نباید بی‌تفاوت باشند و مردم همه باید احساس مظلومیت و احساس مسئولیت کنند و به دفاع برخیزند . اگر ما بعد از نماز راه می‌افتیم و فریاد می‌زنیم، ذره‌ای و گوشه‌ای از وظیفه مان را برای حمایت از مظلومین به فرمان خدای کریم به نمایش می‌گذاریم که انشالله خدای رحمان به همه شما جزای خیر عطا بفرمایید.

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای سعید دهنوی اقامه شد.

در پایان مراسم نمازجمعه ، آیت الله معلمی و مومنین نمازگزار جمعه ، در حمایت از مقاومت مردم مظلوم فلسطین ، و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی ، از مصلی جمعه شهرستان ، تا مسجد جامع شهرستان راهپیمایی کردند.