مراسم نماز جمعه 19 آبان ماه 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 19 آبان ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای شادمند  آغاز و پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای معصومی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیه شریفه ی 23 سوره مبارکه جاثیه  کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان همه ما را در مسیر ذکر و یاد حق و یاد مبدا و معاد و مرگ و مردن و یاد پایان و سرانجام کار یاری بفرماید . خیلی مهم است که انسان در آغاز هر عمل به پایان آن کار هم فکر کند که به کجا منتهی می‌شود. اگر عمل عمل الهی باشد یعنی خداپسندانه باشد ولو آسیب ببیند موفق است . مهم این است که رضایت الهی را خدا داشته باشد و مجوزی از طرف خدای رحمان دریافت کرده باشد در آیات نورانی قرآن و در کلمات معصومین و در بیانات علما بزرگ دین مخصوصاً عالمی که انسان تبعیت از او را واجب می‌داند و مقلد اوست و او رهبر این انسان عمل کننده باشد .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی جاثیه کلام الله مجید فرمودند: پاداش یا عوض که پرداخت بکند خدا در ازای عمل انسان است . اگر عمل نیکو بود پاداش هم نیکو خواهد بود و اگر عمل خدای نکرده زشت باشد پاداش آن هم تلخ بر انسان می‌گذرد و به کسی ستم نخواهد شد. کسانی که به جای خداپرستی نفس پرست هستند و به جای اینکه زندگی خود و کار و کسب و معاشرت و آداب زندگی خودشان را بر اساس رهنمود کتاب خدا و اولیا خدا منطبق و منظم بسازند . هرچه خودشان بخواهند نفسانی عمل می‌کنند که خداوند او را در گمراهی قرار خواهد داد . خدای رحمان در انواع مختلف خوردنی‌ها همه میوه‌جات خاصیت‌های گوناگون و مختص به آن طعام و میوه را قرار داده است. به همین نسبت که در خوراک جسمی انسان خاصیتی تعریف شده است در گناه و معصیت هم خاصیتی وجود دارد که آن گناه که مرتکب بشود آن گناه موجب مهر خوردن بر قلب انسان خواهد بود که دیگر راه را بر انسان می‌بندد .

آیت الله معلمی در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید افزودند مومن یک مسیر دارد و مسیر او مسیر نور است و مسیر نجات و رستگاریست . اما اگر موفق به ایمان به خدا نشد آنگاه است که برای مثال گرفتار یک جریان سیاسی بشود و مثلاً یک فرد سیاسی برای او بت می‌شود . و به جای یک خدا چندین خدا پیدا خواهد کرد . این یعنی مومن فقط یک ولی دارد ، و غیر مومن گمراه اولیا دارد. خلاصه اینکه اساس کار مومن و کافر در خداپرستی و هواپرستی است .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: تقوا و پاکدامنی انسان را با خوشنامی نزد حضرت حق خواهد برد که خدای رحمان دل‌های بندگان را هم به نیک نامی او توجه خواهد داد و رمز و راز نجات انسان پایبندی به دین خدا و واجبات و دستورات الهی است که امید است خدای رحمان ضعف و مشکل ما را در مسیر عبودیت و بندگی جبران بفرماید .

آیت الله معلمی فرمودند این ایام ذائقه همه اهل ایمان تلخ است ، ولی وسوسه‌های رسانه‌های استکباری بعضاً در جامعه ما هم بازگو و باز نشر می‌شود . یکی از آن وسوسه‌ها اینکه بگویند “ما را به غزه چه کار” . این بدین معناست که نشنیده بگیریم این نقل از بزرگان خدا که 《مَنْ سَمِعَ رجلا ینادی یا لَلْمُسْلِمینَ فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِمٍ》. یعنی اگر کسی بشنود که مظلومی فریاد بزند ای مسلمانان به من ستم شده است و بتواند یاریش کند ولی یاریش نکند مسلم و مسلمان نخواهد بود . مسلم باید امت واحد باشد . ای ننگ بر روسای بی‌غیرت عرب که اگر دین ندارند عصبیت عرب هم ندارند . ببینید بعد از ۳۵ روز آتش ریختن بر سر مردم مظلوم غزه حالا سخنگوی کاخ سفید با افتخار اعلام بکند که رئیس جمهور آمریکا برای توقف ۴ ساعته جنگ در فلسطین موافقت کرده است . جلوتر که چهار سمت غزه را زمینی بسته بودند هوایی هم آتش می‌ریختند و حالا پیشنهاد دارند که روزانه ۴ ساعت راه غزه باز باشد به تصور اینکه اهالی غزه از ترس فرار کنند و آنجا را ترک کنند به خیالشان که خواسته آنها هم همین است . اینکه می‌گفتیم از اول مسلمان‌ها را آواره کرده بودند ؛  بخشی جلوتر آواره شده بودند و حالا می‌خواهند این بخش مانده را هم الان آواره کنند .

عضو مجلس خبرگان رهبری فرمودند در جریانید که وزیر امور خارجه کشور ما با همت فراوان کشور به کشور با وزرای خارجه و روسای جمهور کشورها ملاقات کرد برای ایجاد یکپارچگی و هماهنگی در امت اسلام که صدای واحد باشد ولی افسوس که مثل اینکه بخشی از این کشورهای حاشیه خلیج فارس گویا اصلاً وجود ندارند خاموش خاموش شدند و ساکت ساکت شدند . این‌ها زمینه ساز ذلت مسلمین است نعوذ بالله . رمز و راز موفقیت و عزت مسلمین در وحدت کلمه بود . اصلاً نیازی به حضور فیزیکی کشورهای اسلامی و جنگ در آنجا نبود اگر واقعاً کشورهای اسلامی روسا و دولت‌هایشان همصدا و همزبان می‌شدند و فریاد برمی‌آوردند اثر می‌گذاشت . الحمدلله که خیلی از شما مومنین به ندای این مظلومین گوش دادید و دلتان سوخت و کمک مادی کردید در شرایطی که امکان حضوری نداریم ولی ننگ تاریخی برای روسای بعضی از کشورهای عرب باقی مانده است که تماشاگر صحنه جنایت اسرائیلی‌ها نشسته اند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائمشهر با اشاره به روز حمایت از بیماران کلیوی و همچنین روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه افزودند می‌بینید که قدرت‌های استکباری علم را در خدمت پیشبرد مطامع خود قرار داده‌اند که متاسفانه بعضاً شیوه زندگی غربی‌ها دیده می‌شود که در جوامع ما هم اثرگذار بشود . ضمن اینکه تشکر می‌کنیم از خدمات همه دست اندرکاران و آرزوی توفیقات بیشتر برایشان داریم که همه گونه ابزار و تجهیزات در این بیمارستان موجود است و نقصی ندارد اما برای انجام عمل آنژیوگرافی بعضاً از جانب نه مسئولین بیمارستان بلکه بیرون از آن عنوان کنند که اگر به فلان بیمارستان‌ شخصی مثلاً مراجعه کنید برایتان راحت‌تر انجام خواهد شد که البته اگر جویا بشویم که آن بیمارستان شخصی چه تجهیزات پیشرفته‌تری آیا دارد یا نه، می‌بینید که اصلاً اینگونه نیست . یعنی گاهی علمیت در خدمت جامعه قرار می‌گیرد و گاهی نه . یعنی گاهی ممکن است که علمیت ابزار فزون طلبی انسان را فراهم کند . اما طبعاً ذات علم ذات مبارکی است .

آیت الله معلمی با اشاره به روز بزرگداشت مفسر بزرگ علامه سید محمد حسین طباطبایی و روز کتاب و کتابخوانی افزودند کتاب را اولیای خدا باغستان و گبستان برای جویندگان دانش معرفی کرده‌اند. سعدی هم بسیار زیبا گفته است که به چه کار آیدت ز گل طبقی از گلستان من ببر ورقی که اسم کتاب گلستان هم از همین جا گرفته شده است . گل همین ۵ روز و شش باشد وین گلستان همیشه خوش باشد . یعنی اگر از این دانش و حکمت انسان بهره‌ای گرفته باشد طراوت و شادابیش همیشه برقرار خواهد بود . انسان باید از فرصت‌های در اختیار استفاده کند. انتخابات هم فرصتی است . فرصت یک تصمیم گیری با توکل به خدای رحمان و به امید بهبود اداره و اوضاع کشور. این یعنی ترسیمی که در قانون اساسی تصویب و ماندگار شده است ترسیم به جا و درستی است که اگر همیشه به درستی عمل بشود و به اجرا گذاشته بشود باید انتظار نتیجه را داشت. امام راحل می‌فرمود مجلس در راس امور است و نمایندگان مجلس را زبدگان ملت معرفی می‌فرمودند که این زبده باید با عقل و علم و دانش و حسن عمل شناخته بشود . اگر معیارها و ملاحظات دیگر جای این رعایت عقلی را بگیرد آن وقت است که کار خدای نکرده خراب خواهد بود . انتخاب افراد مهم‌ترین چیز است در زندگی انسان و جامعه انسان که سرنوشت ساز است چرا که قانون و مقررات اجرایی کشور را مجلس شورای اسلامی تصویب می‌کند و نظارت بر کار دولت و اصلاً انتخاب اعضای دولت و انتخاب وزرا بسته به رای نمایندگان مجلس است . در هر دوره‌ای آدم‌های صالح بودند ولی متاسفانه این آدم‌های صالح بعضاً تعدادشان به تعداد کافی نبود . باید به خدا پناه برد و از او در هر تصمیمی مدد خواست .

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای دهنوی اقامه شد.