مراسم نماز جمعه 26 آبان ماه 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 26 آبان ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با استقرار میز خدمت و پاسخگویی مسئولین اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قائم شهر به مراجعات مردمی آغاز ، و ضمن اجرای جناب آقای جواد اکبری  و پس از سخنرانی پیش از خطبه ها توسط خانم زارعی«رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قائم شهر» ، و اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب سید سجاد ادیانی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیه شریفه ی 23 سوره مبارکه جاثیه  کلام الله مجید ، فرمودند: حالت ذکر حالت یاد و حالت توجه بهترین حالت است برای اهل ایمان که توجه به خدای رحمان داشته باشند و توجه به مبدا و معاد و پایان کار و مرگ و عالم برزخ و عرصه محشر که بازدارندگی ایجاد می‌کند برای انسان از ارتکاب به خلاف گناه و معصیت و انگیزه می‌دهد به انسان برای انجام طاعت .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی جاثیه کلام الله مجید فرمودند: بعضی‌ها با آنکه ادعای خداپرستی دارند اما در عمل خدا را پرستش نمی‌کنند و هواهای نفسانی خود را پرستش دارند و سعی هم گاهی دارند که توجیه دینی هم برای خودشان معرفی کنند در حالی که انگیزه آنها اطاعت از خدا نیست و در پی نفسانیات خودشان هستند و این نفسانیات غلط را توجیه شرعی و مذهبی هم می‌آورند، که خدا هم آنها را در گمراهی میدان می‌دهد، و خداوند مهر سنگی می‌گذارد بر دلشان شبیه به همین خواص میوه‌جات که هر خوردنی یک فایده و خاصیتی دارد و وقتی که انسان اجرای خدای رحمان را رها کند و دنبال دل بخواه خودش برود ثمره‌اش این می‌شود که دل آنها سنگ و سخت می‌شود سخت امکان برگشت پیدا می‌کنند آنهایی که غوطه ور شدند در ظلم و فساد . گویا جلوی چشم آنها پرده‌ای گرفته که حقایق را نمی‌بینند و البته که غیر از خدا کسی نمی‌تواند آنها را هدایت کند که اگر هدایت می‌خواستند می‌بایست فرمان خدای خود را اطاعت می‌کردند .

آیت الله معلمی در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید افزودند : گاهی این نفسانیات می‌شود بت پرستی و گاهی بت انسان یک انسان دیگر می‌شود مانند یک انسان سیاسی و یا یک جریان سیاسی که دل می‌بندد به آن شخص و آن جریان .پس خطر هوای نفسانی بسیار خطرناک است . بت‌های معمولی بی‌خاصیت هستند ولی هوای نفسانی وسوسه‌گر است و آنی و لحظه‌ای هم خاموش نمی‌نشیند و همواره هم می‌خواهد فعال باشد و پس از برآورده شدن یک خواسته نفسانی دنبال یک خواسته نفسانی دیگر است . هوای نفس زشتی‌ها را در دل انسان زینت می‌دهد .

آیت الله معلمی با اشاره به آیه شریفه ۱۰۴ سوره مبارکه کهف کلام الله مجید افزودند آنهایی که گرفتار هوای نفسانی هستند تصور می‌کنند که کار خوبی می‌کنند در حالی که خلاف این است . مثل همین قضیه بی‌حجابی‌ها که بی‌حجابی هوای نفسانی است و این هوای نفسانی را غربی ها خب به انتها رسانده‌اند و تحت عنوان مثلاً تساوی حقوق زن و مرد مدعی هستند اما خودشان آقایان در آنجا در مجالسی که شرکت می‌کنند رسمی و با کت یا شلوار و پیراهن‌های با آستین حضور دارند اما خانم‌ها را وادار کردند و عادت دادند که البسه عریان به تن کنند .   این‌ها پیداست که اسیر نفسانیات شده‌اند وگرنه مدعی هستند که پیرو حضرت عیسی و مسیحی هستند ، اما آیا عیسی پیغمبر اجازه می‌داد که اینگونه زنان را ملعبه هوسرانی خودشان قرار دهند . بهترین راه نفوذ شیطان هم در وجود انسان همین هوای نفسانی است   شیطان از خارج القاء وسوسه می‌کند اما اگر انسان خودش در درون اسیر نفسانیات باشد شیطان می‌دمد و آن هوای نفس را افزایش می‌دهد . هوای نفسانی بهترین پایگاه شیطان برای وسوسه کردن است . یک لحظه هواپرستی گاهی موجب می‌شود یک عمر پشیمانی به بار بیاید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به روایتی از حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند کسی که یک قدرتمند ظالم را همراهی و کمک کند و دنباله روی او باشد اهل نجات نخواهد بود و امیدی به نجات او نخواهد بود . بعض آنهایی که دست به قلم هستند و بعض آنهایی که سیاست‌های آمریکا را در همین کشور ما هم تعقیب  کنند و برای خوشایند غربی‌ها حرف می‌زنند که دل مردم را بلرزانند و خالی کنند از همین طیف هستند. همانند کسانی که اسیر هوای نفسانی و پیرو نفسانیات خودشان باشند .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: اگر به رشته الهی و کتاب خدا و کلمات فرستاده خدا و اولیا خدا در همه شئونات التفات داشته باشیم و توجه و دقت کنیم راه سعادت و راه نجات را پیش رو خواهیم داشت و اگر خدای ناکرده گرفتار غفلت باشد انسان گرفتار هوای نفس و ابلیس خواهد بود .

آیت الله معلمی با تشکر از خانم زارعی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان قائمشهر که قبل از خطبه‌ها صحبت داشتند ضمن تشکر از حضور قشرهای مختلف مومنین و بسیجیان گردان ۳۰۵ شهید برسنجی از لشکر عملیاتی ۲۵ کربلا در مراسم نماز جمعه فرمودند از جمله مناسبت‌های این هفته آزادسازی سوسنگرد است که در سال اول جنگ تحمیلی اشغال شده بود و همان سال اول جنگ هم آزاد شد بحمدالله .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائمشهر در ادامه فرمودند در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و در ابتدای جنگ تحمیلی علیه انقلاب اسلامی، آمریکا و انگلیس و آلمان و همه کشورهای غربی به علاوه بلوک شرقی مقابل ما و به حمایت از صدام ایستاده بودند . یعنی در واقع یک جنگ جهانی علیه ایران بود اما در داخل ایران این عنوان نمی‌شد و درست هم همین بود چرا که دل مومنین نباید خالی می‌شد و ایجاد وحشت و ترس نباید بیشتر می‌شد . بله عملاً این بود که تمام قدرت‌های استکباری دنیا چه شرقی و چه غربی به حمایت از صدام ایستاده بودند و صدام یک هدفی داشت و آنها یک هدف دیگر . اصلاً آمریکایی‌ها صدام را کمک می‌کردند که جمهوری اسلامی ناچار بشود دست به دامن آمریکا بشود و از او بخواهد که کمک کند تا از شر این شیطان نجات پیدا کند و این می‌شد مجدداً برقراری سلطه آمریکا در این کشور و اسیر و ذلیل شدن ملت ایران در برابر استکبار و یا هدف دیگر آمریکا اینکه اگر جمهوری اسلامی تسلیم نشود به خیال خامشان نابود بشود نعوذ بالله . اما الان می‌بینید که چه کار بزرگی اتفاق افتاد . امروزه که اسرائیل خبیث با برخورداری از حمایت آمریکا و غرب بر سر مردم مظلوم غزه این همه جنایات جنگی فرود آورده است حداقلش این است که آن اتحاد جماهیر شوروی که بوده قبلا نیست که پشتیبان اسرائیل باشد ، و چین پشتیبان اسرائیل نیست بلکه کمک‌های جنگی و حمایتی از سوریه و عراق و مخصوصاً از یمن و حمایت‌های معنوی از جمهوری اسلامی ایران کنار مردم مظلوم غزه هست الان که در ایام جنگ برای ما نبود . اینجاست که می‌بینیم رمز و راز وعده خدای رحمان را و عظمت اخلاص رزمندگان دوران دفاع را . شهدا و جانبازان و ایثارگران و آزادگان و خانواده‌های آنها هدفشان پیروز شد و تحقق پیدا کرد که جمهوری اسلامی با یاری خدا در برابر جبهه سنگین استکبار دنیا ایستاد چرا که دفاع امری الهی بود و وقتی رهبری و مومنین خالصانه و مخلصانه در عرصه دفاع حضور پیدا کردند خداوند همان‌ها را کفایت می‌کند .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائمشهر با اشاره به سالروز ولادت حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند در شرایطی که به ظاهر و به خیال خام ظالمین آن ایام ، در نهایت ذلت ظاهری اسیر شده بودند که در مقابل مصیبت دیده‌ها سرهای عزیزانشان را روی نیزه مقابل چشم این‌ها بگیرند و این‌ها را در اسارت در بارگاه یزید که هفته‌ها مقدمات تهیه کردند و جشن پیروزی و موفقیت برای خودشان گرفتند اما زینب سلام الله علیها آنجا چگونه سخن گفت و چگونه به آینده امیدوار بود. اینکه الانه رهبری معظم تاکید دارند مایوس نباشند مومنین برگرفته از این اندیشه و این مکتب است . ببینید در همان ایام جنگ تحمیلی بعضی‌ها در داخل خناسی می‌کردند که مثلاً به کنار آمدن و صلح و مصالحه سوق بدهند که کوتاه بیاییم و ذلیل در برابر دشمن بشویم انگار اما با سربلندی به حمدالله به عزت رسیدیم . خطبه زینب سلام الله علیها و خطابه‌اش در مجلس یزید در اوج فصاحت و بلاغت بوده است . در حالی که بعضی اوقات یک انسان مصیبت زده ممکن است متوجه گفته‌های خود نباشد اما خطبه زینب سلام الله علیها در اوج فصاحت حاوی معرفتی بزرگ و یادآور یک سنت سنگین الهی بشارتی برای اهل حق و اهل ایمان بود که در مسیر حق هرگونه مصیبت دیدی آزرده و مأیوس و نگران نباش که انذاری عظیم برای جنایتکاران بود و البته برگرفته از آیات قرآن خدا .

امام جمعه شهرستان قائمشهر در ادامه فرمودند مرکز تربیت معلم خواهران قائمشهر که در ابتدای مسیر کیاکلا واقع است بنا است که در آن یک مزار شهید گمنام احداث بشود و پیکر شهید گمنام آنجا را متبرک کند که از مومنین تقاضای حمایت دارند برای ساخت آن بنا چرا که بنایی نیست که با اعتبارات دولتی ساخته بشود و یادمان شهدا است و دانشگاه هم دانشگاه فرهنگیان است و انشاالله کسانی که برایشان مقدور است به اندازه مقدورات خودشان آنجا را حمایت کنند .

امام جمعه شهرستان قائمشهر با اشاره به آغاز هفته بسیج در دوشنبه پیش رو به مناسبت روز صدور فرمان امام راحل در پنجم آذر افزودند تکریم و تجلیل از همه بسیجیان دوران دفاع که در اوج معنویت بودند و بسیجیان ما در حال حاضر از واجبات است و اما متاسفانه فضای تبلیغاتی که در رسانه‌ها و فضای مجازی و از خارج القاء می‌شود که می‌خواهند فضای معنویت را از جامعه بگیرند و هم گاهی غفلت بعضی از مسئولان و احیاناً خدای ناکرده با توجه مرتکب غفلت بشوند به این القائات دامن می‌زند . اما واقعاً توجه به معنویات کمک می‌کند برای آبادانی و پیشرفت و عزت و اقتدار . هر قدر انسان به سوی خدا روی بیاورد عزیزتر و موفق‌تر می‌شود و هر قدر که از خدا غافل بشود انسان یا جامعه گرفتاری او سنگین‌تر خواهد بود خدای ناکرده.

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب سید سجاد ادیانی اقامه شد.

لازم به ذکر است در بین الصلاتین جمعه و عصر ، فرمانده گردان 305 لشگر عملیاتی 25 کربلا به ایراد بیاناتی کوتاه پرداختند.