مراسم نماز جمعه 1 دی ماه 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 1 دی ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای اکبری آغاز ، و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید ، و اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب سید سجاد ادیانی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه موقت شهرستان قائم شهر ایراد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید قاسم حسینی در آغاز خطبه ی اول با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر «عج» ، و دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: یکی از آثار تقوا ، ادب و احترام نسبت به دیگران است . ادب الهی یعنی مراعات حدود الهی را داشتن . چه ادب در گفتار ، و چه ادب در رفتار ، که درواقع خودشان نوعی تقوا هستند .

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان روایتی از امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام « مَنْ تأدّبَ بآدابِ اللّه ِ عزّ و جلّ أدّاهُ إلَى الفلاحِ الدائمِ» فرمودند: کسی که مؤدب بشود به آداب الهی ، خداوند او را به فلاح  ورستگاری و تعالی و رشد دائمی میرساند . رسیدن به کمالات ممکن نیست ، مگر این که انسان به آداب الهی مؤدب بشود . لذا پیامبر اکرم«ص» فرمودند:  أَدَّبَنِي رَبِّي فَأَحْسَنَ تَأْدِيبِي  ، یعنی خدای من ، من را ادب کرده است . پیامبر ادب شده ی خدا است . بهترین ادب یعنی . البته که همه ی کارهای خدا احسن است . همانگونه که احسن الخالقین است و خلقتش از همه برتر است . و همانگونه که احسن القصص است . همانگونه که احسن الحدیث و احسن التفسیر است و همه ی خوبی ها و بهترین ها از آن خدای سبحان است و علت آن هم این است که از همه ی موجودات برتر است و علم و قدرت بی نهایت دارد و لذا وقتی تربیت میکند کسی را بهترین تربیت را خواهد داشت و بهترین تربیت هم تربیت الهی است که برای پیامبر است . و نتیجه و گواه آن هم این است که خدای رحمن در قرآن میفرماید : وَ إِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ  ؛ پیامبر در نتیجه ی این تربیت الهی ، به اخلاق عظیم دست پیدا کردند .

دکتر حسینی افزودند در ادامه بحث پیرامون ادب و تأدیب الهی افزودند : درمورد مقام معظم رهبری ، وقتی پدر بزرگوارشان از تهران می آمدند ، خودشان به فرودگاه برای استقبال پدر میرفتند و تیم حفاظت که به علت سختی حفاظت شخصیت در چنین جایگاهی مانع شدند ، حضرت آقا یک نفر را به وکالت میفستاد که به نیابت به آنجا برود و پدر را استقبال کند و وقتی ایشان به درب منزل میرسیدند ، حضرت آقا خودشان منتظر بودند و درب خودرو رو میگشودند و پدر را استقبال میکردند و فرمایش ایشان است که هرچه که به من رسیده است از توجه به پدر است . زمانی در قم تدریس دروس سطوح بالای حوزوی را حضرت آقا داشتند ، پدر ایشان فرموده بودند که حالشان خوب نیست و به حرم در مشهد میروند ، و از ایشان خواستند که به نزدشان بروند . حضرت آقا هم تردید نکردند و برخاستند و درس را رها کردند تدریس را رها کردند و به مشهد رفتند که بشوند عصای پدرشان و هر روز پدر را به حرم میبردند شخصاً . ادب است که از ایشان یک چنین رهبری میسازد که بیش از 35 سال است که جهان تشیع را هدایت میکند . الآن هم که هروقت به مزار پدرشان میرسند ، گویی که مضجع یک امام زاده را در پیش دارند ، از دور می ایستند و سلام میدهند و زیارت میکنند و بعد به کنار قبر مینشینند . حرمت به بزرگتر انسان را به مقامات بالایی میرساند .

خطیب موقت نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: یکی از موضوعاتی که در این دو ، سه ماه گذشته جهان اسلام ، بلکه همه ی جهان را مواجه کرده است ، موضوع مظلومیت مردم فلسطین و غزه است . بیش از 70 روز است ، که صهیونیست های جنایتکار در این سرزمین جنایت میکنند . بیش از 70 روز جنگ و خونریزی ، تنها برگ برنده ی این رژیم فانی صهیونیستی ، همین بوده است که 40 درصد از خانه های مردم غزه را خراب کرده باشند و شاید بیش از 20 هزار از مردم مظلوم غزه از مرد و زن و به ویژه کودکان را به شهادت رساندند . و الا چیز دیگری که بخواهد برایشان دستاورد باشد نداشتند ، یعنی پیروزی بر حماس برایشان اتفاق نیافتاده است. اعلام کرده بودند که حماس از کار افتاده است ، که حماس هم اعلام کرد که هر روز تانکهای مرکاوای صهیونیست ها را از بین میبرند به راحتی . هر روز به طور متوسط پنج ، 6 تانک را از بین میبرند . تا به حال هم نزدیک 700 وسیله ی نقلیه را از بین بردند که نیمی از آنها از تانکهای مرکاوای مدرن بوده است و تلفات خودشان را نزدیک 400 ، 500 تَن اعلام کردند در حالی که بیش از 10 برابر این مقدار است . یکی دیگر از نکاتی که در غزه اتفاق افتاده است ، اینکه اینها گمان میکردند و بیان کرده بودند به دروغ که کاملاً بر غزه اشراف اطلاعاتی دارند ، در حالی که در این هفتاد روز هنوز نتوانستند بفهمند اسرای در دست حماس کجا نگهداری میشوند و نتوانستند با چند هزار رزمنده ی حماس مبارزه کنند و هنوز نتوانستند تونل ها را کشف کنند . از سه جناح حمله ی زمینی را شروع کردند ، از جاهای مختلف وارد شدند ، اما موفق نشده اند . و چاره ای جز آتش بس و عقب نشینی نخواهند داشت . زنده باد رزمندگان شجاع جبهه ی مقاومت و درود بر روح شهدای فلسطین و غزه و لبنان .

حجت الاسلام و المسلمین حسینی افزودند: موضوع بعدی انتخابات پیش رو است ، که نزدیک به 70 روز دیگر ، 11 اسفندماه انتخابات را مردم خواهند داشت برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری ، و در دوهفته ی آینده هم کار نظارت استانی انتخابات به اتمام خواهد رسید . مقام معظم رهبری 4 نکته را همیشه راجع به انتخابات بیان داشتند ، که نکته ی اول حضور حداکثری مردم است که باعث اقتدار مملکت میشود و نکته ی دوم رقابتی است که باید بین کاندیداها به صورت درست انجام بگیرد . و نکته ی سوم امنیت و هم سلامت انتخابات است . یکی هم بحث اخلاقی است که در خطبه ی اول اشاره کردیم که جوری عنوان نکنند که اقلاً خودشان خود رو برترین بدانند و گفته بشود که اگر ایشان نیاید و دیگری بیاید صدمه به دین و اسلامی خواهد و خورد و مملکت خراب میشود و اینها را عنوان نکنند ، چرا که از اخلاق به دور است . چرا که اینها خب منافق و ضد انقلاب که نیستند . خب باید مردم تلاش کنند و آن کسی که توان بیشتر و دست پاکی دارد و معرفت بیشتری دارد را منتخب کنند . خوب است که کاندیداها هم در همین مناسبت های مختلف و نمازجمعه و مراسم شهدا بیایند و مردم هم با اینها آشنایی پیدا میکنند . اما خب نباید خیلی زود به تبلیغات شروع کنند چرا که تبلیغات رسمی خب زمانی دارد .

ایشان در ادامه افزودند: در وصیت نامه سیاسی سردار دلها حاج قاسم سلیمانی رحمة الله علیه خطاب به سیاسیون آمده است که فرمودند: چه آنهایی که اصلاح طلب میدانند خودشان را و چه آنهایی که اصول گرا هستن. آنچه که پیوسته رنج آور است ، متأسفانه در دو مقطع ، خدا و قرآن و ارزش ها فراموش بشود بلکه فدا بشود . میفرماید عزیزان ، هر رقابتی با هم میکنید و هر جدلی با هم دارید اشکال ندارد ، اما اگر عمل و کلام شما به نحوی تضعیف کننده ی اسلام و انقلاب باشد ، آخر میفرماید بدانید که شما مغضوب نبی مکرم اسلام و مغضوب شهدا خواهید بود . این صراحت بیان حاج قاسم به هر جناحی که وجود دارند است که نباید کاری بشود که از رفتار کاندیداها به اسلام و انقلاب صدمه وارد بشود .

دکتر حسینی افزودند: نکته بعدی راجع به فساد مالی اخیر که خیلی روی زبان ها افتاده است ،  و مواردی دیگر هم خب وجود داشته است و بعد از این هم ممکن است اتفاق بیافتد که نه فقط در ایران ، بلکه در کشورهای دیگر هم ممکن است . اما مهم این است که باید با اینها مبارزه بشود که جا دارد از رئیس جمهور محترم تشکر کنیم که تا متوجه این قضایا شدند  دستور پیگیری دادند و قطع کردند دست چپاولگران را از سر بیت المال مردم و نگذاشتند ادامه پیدا کند و پیگیرند و حتی آنها که ترک فعل کردند و پیگیری جدی نداشتند دارند مورد مؤاخذه قرار میگیرند و قطعاً قوه قضائیه برخورد خواهد کرد . اما حرف ما اینجا است که باید پیگیری تا یک حدی باشد که آن مال بیت المال به جای خود برگردد . ضمن اینکه این اختلاس ها که اعلام میشود ، دستگیری ها را هم اعلام کنند و محکومیت آنها را هم اعلام کنند چرا که مردم منتظرند ببینند که آیا پول برگشته ، یا چه ؛ همه مردم حالا که در جریان قرار گرفته اند ، پیگیری ها هم لازم است مطرح شود عمومی که به مردم اطلاع داده بشود . بله دامن جمهوری اسلامی ، چون پاک است ، همین چهار ، پنج ، یا ده اختلاس هم که اتفاق می افتد ، مثل چندین لکه ی سیاه بر یک پیراهن سفید خودش را نشان میدهد ؛ اما قبل از انقلاب وقتی اینها صفر تا صد لباسشان ناپاک و آلوده بوده است ، و ده لکه ی سیاه هم اصلاً نشان داده نمیشد . همه وزرا از دم اینگونه بودند . دستشان با چپاولگران بیت المال یکی بوده است قبل از انقلاب . اما الآن خودش را نشان میدهد به خاطر پاکیِ نظام مقدس اسلامی ، و مردم هم انتظار دارند به درستی پیگیری بشود و اطلاع داده بشود .

ایشان افزودند: ببینید ،گاهی میبینیم که بعضی ها مدام اعتراض میکنند به اختلاس ها ، درحالی که خودشان هم بعضاً اختلاس هایی دارند ؛ مثال اینکه بعضی ها که خودروی خود را در پیاده روها پارک میکنند و فضا را برای عبور عابرین پیاده اشغال میکنند . بعضی کاسبین هم وسیله های مغازه را بیرون در پیاده رو میچینند و فضای عبور عابرین را اشغال میکنند و ایجاد سختی میکنند . بعضی کارمندها که دروسط کار ، وسط روز صبحانه و ناهار صرف کنند طولانی مدت و بسیاری از وقت خود را صرف فضای مجازی شخصی خودشان میکنند . بعضی از ساختمان ساز ها تا چشم صاحب آپارتمان را دور ببینند انواع و اقسام وسیل های بی کیفیت را در حالی که پول بیشتری گرفته اند استفاده میکنند برای ساختمان . بعضی از کارمندان بانک که در حالی که بسیاری از ارباب رجوع ها در صف هستند ، اگر آشنایی ببینید کار او را اولویت قرار بدهد. بعضی از اینها که استاد دانشگاه هستند تأخیر بسیار داشته باشند و از آن سمت زودتر کلاس را ترک کند . بعضی از این دانشجوها هم که تحقیقات دیگران را به جای تحقیق خود ارائه دهند و به مدرک برسند . بعضی از پزشک ها هم که در بیمارستانها پذیرش درست نکنند و به مطب خودشان ارجاع بدهند و یا به همکار مرتبط ارجاع بدهند. خب اینها هم خودشان اختلاس است در نوع خودش دیگر! بعد همین ها بروند خانه و در کانالهای مختلف از فساد و رانت و بی عدالتی و تبعیض و گرانی اعتراض دارند و بعد روز دیگر هم دوباره همان اختلاس های خُرد خود را از پی میگیرند . این اختلاس های خُرد یعنی که فرد دستش به آن اختلاس کلان نمیرسد ، و اگر دستش برسد همان کار را و همان شیوه را خواهد داشت . همین ها بیشترین اعتراض را هم دارند . ببینید ، طهارت نفس باید برای همه ی انسان ها باشد. جامعه با من و شما ما میشود . قبل از دیگران قطعاً اول باید به خودمان برسیم .

خطیب موقت جمعه شهرستان قائم شهر افزودند: در مورد موضوع بنزین و شایعات ، که بعد از حمله سایبری اخیر ، این تصور شد که شاید بنزین بخواهد گران بشود. اا این طور نیست و قطعاً اگر بنزین بخواهد گران بشود قطعاً به اطلاع مردم خواهد رسید و الآن همچین برناامه ای نیست ، هرچند بنزین لیتری 3000 تومان الآن ارزان تر از آب به مردم داده میشود و آنهایی که بیشتر بهره مند هستند دارند از این یارانه ها بیشتر استفاده میکنند ؛ ولی اگر الآن گفته بشود که یارانه بنزین را به کارت هرکسی واریز کنند ، دوباره این قیمت گرانی بنزین به جاهای دیگر سرایت میکند ، فعلاً این کار را نخواهند کرد . و الآن به نفع همان هایی است که دارند بیشترین بنزین را استفاده میکنند . بالاخره این شایعات را نباید اهمیت داد .

حجت الاسلا والمسلمین حسینی در قسمت پایانی خطبه دوم افزودند : در مورد این جاده آزادراه قائم شهر-ساری است. یک پیشنهاد را قبلاً مطرح کردیم ، که این زمین ها خریداری شده است که جاده آزادراه یا همان اتوبان قائم شهر – ساری ، به نتیجه برسد . خب این موضوع راه آهن قائم شهر هم باید یک بار برای همیشه حل بشود . از اول ورودی شهر تا خروجی شهر از وسط شهر این راه آهن رد میشود با این مراتب عبور . خب این را انتقال بدهند به کنار آزادراهی که بین قائم شهر و ساری احداث میشود آنجا منتقل بشود . قطعاً اگر این آزاد بشود ، مغازه هایی که دو طرف ایجاد میشود ، پول راه آهن را هم تأمین خواهد کرد و پول همه آن زمین هایی که میخرند را هم تأمین میکند و مردم هم در آسایش به سر خواهند برد . ان شاءالله مسئولین محترم یک  همت درستی در این زمینه داشته باشند . شهرستان های دیگر این کار را کردند . مردم قم از این قطارها راحت شده اند و راه آهن از شهر قم بسیار فاصله گرفته است و جای جدیدی برایش تعریف شد . شدنی است و باید یک فکری در این زمینه کرد .  

ایشان در پایان با اشاره به سالروز ارتحال حضرت ام البنین سلام الله علیها و سالروز گرامیداشت یاد و خاطره مادران شهدا ، به ذکر مصیبت آل الله پرداختند .

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت ، و در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب سید سجاد ادیانی اقامه شد.