متن خطبه های 7 اردیبهشت 1397 شهرستان قائم شهر – خطیب : آیت الله معلمی

tyik_img_7737.jpg

خطبه اول

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم الحمدلله رب العالمین الصلوة و السلام علی سید النبیّین حبیب اله العالمین ابالقاسم المصطفی محمد (ص) و علی عترته و اهل بیته. قال الحکیم فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم «فَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ / فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِيمٍ/ وَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ / فَسَلَامٌ لَكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ / وَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ / فَنُزُلٌ مِنْ حَمِيمٍ» نعوذ بالله رب العالمین. امیدوارم خدای رحمان به همه من و شما و  به همه اهل ایمان توفیق درک و فهم این معانی و مفاهیم را به خوبی عطا کند و ما را از یاد خود غافل نسازد و بتوانیم انچنان عمل کرده باشیم که حد اقل از مقربین اگر نبودیم از  اصحاب یمین پایین‌تر نیاییم. مستحضرید که سوره مبارکه  واقعه را در خطبه اول داشتیم و به این آیات شریفه رسیدیم. در آیات قبل ناتوانی انسان در برابر مرگ که نمی‌تواند مرگ را از خود یا از دیگری دفع کند. حتمی بودن کیفر اعمال انسان وعده حتمی خدای رحمان در آیات قبل بود. در این آیات می‌شود گفت به صورت نتیجه گیری و جمع بندی آیات در نهایت با این تعبیرات آمده است.  «فَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ » حالا این ادمهایی که در حال جان دادن هستند اگر از مقربین باشند اینجا «مقرب» از ماده «قُرب» «به معنی نزدیک»، نزدیکی مکانی مد نظر نیست، بلکه نزدیکی مقامیمد نظر است. اگر انسان مقرب باشد در پیشگاه خدای رحمان، چگونه مقرب می‌شود؟ و  اصحاب یمین در درجه پایین تر چه کسانی هستند؟ اصحاب  یمین مؤمنین هستند و اعمال صالحه دارند امم مقرب، پیشگامان در ایمان و انجام اعمال صالحه هستند. در هر عصر  و در هر تحول مبارکی، یک عده پیشرو هستند. مثل همین انقلاب، مثل دفاع مقدس. دشمن که جنگ تحمیلی را آغاز کرده بود مرحله اول همه آمادی نداشتند و ترس حاکم بود، درود خدا به آن دسته ای که فضای ترس را شکستند وپیش قدم شدند و راه را گشودند و دیگران پیروی و همراهی کردند. آن دسته ای که در امورات  خیر پیش قدم هستند از آنها تعبیر به «مقرّبین» می‌شود. فرمود «فَأَمَّا إِنْ كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ / فَرَوْحٌ وَرَيْحَانٌ وَجَنَّتُ نَعِيمٍ » در لغت به نفس راحت کشیدن «رُوح» گفته می‌شود. آنهایی که در ایمان و عمل صالح پیش قدم هستند جزو مقربین هستند و موقع جان دادن «رُوح» دارند و به راحتی جان می‌دهند. آن لحظه لذتبخش ترین لحظه دنیایشان خواهد بود. «و ریحان» به همین گیاه خوشبو گفته می‌شودو از هر غذا و خوردنی دلپذیر و خوش طعم و خوشبو هم تعبیر به ریحان شده و می‌شود. این آدمهای مقرب موقع جان دادن رُوح و ریحان نصیب آنان می‌شود و بهشت هم در آینده. روُح و ریحان الهی برای هر آنچه که موجب راحتی انسان بشود اطلاق می‌شود. رُوح انسان را از ناملایمات رهایی می‌بخشد تا نفس راحت بکشد و ریحان نعمتهای الهی که متعاقب آن به انسان می‌رسد.مصادیق فراوانی دارد و منحصر به یک معنا نیست.آقا امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «فروح و ریحان فی قبره»در قبر رُوح و ریحان پیدا می‌کند «و جنتٌ نعیم فی الاخرة» جنت نعیم هم در عرصه محشر و روز قیامت. پس فرق بین اصحاب یمین با مقربین این است که مقربین، السابقین هستند. «و السابقون السابقون اولئک المقربون» سبقت در ایمان و اعمال صالحه و سبقت در جهاد فی سبیل الله و سبقت در روزه ماه رجب و شعبان و در هر کار خداپسندانه پیش قدمی انسان را مقرب می‌سازد. بعضی ها خواستند تصور کنند که مقرّب فقط عصر بعثت پیامبر (ص) بودند. نه! در هر عصری مقرب پیدا می‌شود و در هر عصریهم اصحاب یمین یافت می‌ شودن. کما اینکه اصحاب شِمال هم در عصر پیغمبر بودند ودر عصرهای بعدی هم هستند و در بعضی از روایات هم مصداق مقرّبین امیر المؤمنین و پیروان راستین امیرالمؤمنین را معرفی کردند. مصداق برجسته مقرب امیر المومنین است. هم در ایمان به پیامبر پیش قدم بود و هم در جهاد و اعمال خیر و اجتماعی و خانوادگی و فردی پیش قدمثی داشت. روایتی هم از رسول خداست که می‌فرماید :«آیا میانید چه کسانی سابقین هستند که در سایه رحمت الهی جایگاهشان خواهد بود؟» اصحاب گفتند: ما چه می‌دانیم! خدا و پیغمبر بهتر می‌دانند. پیغمبر فرمود:«حتما دوست دارید که جزء مقربین باشید. دسترسی به این جایگاه هم سخت و محال نیست پیامبر سوال کرد تا توجه آنها را به پاسخ جلب کند»بعد فرمود:«اگر حق را شنیدند و پذیرفتند و اگر از آنها چیزی را خواستند بذل کنند و برای دیگران داوری می‌کنند که برای خویش هم می‌پسندند. یعنی انصاف را رعایت کنند و توقع نداشته باشند نسبت به خودشان مثلا مسئول و مدیری و یا قانون ارفاق قائل بشود  اما نسبت به دیگری اینچنین نباشد و اگر انصاف و مروت را رعایت کردند یکی از نشانه های «مقربون» باشند. ابن عباس می‌گوید: از رسول خدا در مورد «سابقین و سابقون» پرسیدم و ایشان در جواب فرمودند:«ذلک علیٌ و شیعة» میخواهی سابق را بشناسی؛ علی (ع) و پیروان بحق علی (ع) را بشناس نه مدعیان پیروی! آنهایی که در عمل از امیرالمومنین (سلام الله علیه) پیروی داشته باشند. خدای رحمان برای مومنِ سابق و برای پیشگامان در عرصه خیرات و خوبی‌ها. تقوا و پرهیز از گناه کمک می‌کند انسان را که حد اقل به حداقل مراتب معنوی که اصحاب یمین است برسد. این اصحاب یمین که عرض کردم همان مومنین هستند و اعمال صالح دارند و آلودگی را از خود دور می‌سازند اما مقربین سابقین هستند. که راه بندگی خدا را پیش روی بندگان می‌گشایند. آناه سابقون هستند. اللهم اجعلنا من المقربین و من السابقین بکرمک و لطفک یا ارحم الراحمین.

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ قل هو الله احد ؛ الله الصمد ؛ لم یلد و لم یولد  ؛ و لم یکن له کفوا احد ؛ صدق الله العلی العظیم }}

پایان خطبه اول//

ـــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــ

خطبه دوم:

اللهم صلّ علی محمد و آل محمد ؛ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ  الصّلاة والسلام علی سیّد النّبیین حبیب إله العالمین ابی القاسم المصطفی محمد و علَی علیٍّ امیر المومنین و علی الصّدیقةِ الطّاهره سیّدةِ نساء العالمین و علی الحسن والحسین سیّدَی الشباب أهل الجنةِ أجمعین و علی  علی ِ بنِ الحسین و محمدِ بن علی و جعفرِ بن محمد و موسیَ بن جعفر و علیِ بن موسی و محمدِ بن علی و علیِ بن محمد و الحسنِ بن علی و الحجة القائم اَلمنتظَر . اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی کُلِّ سَاعَةِ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَدَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَویلَا.

صلوات…

بار دیگر خود و همه ی شما برادران و خواهران را به تقوای الهی تأکید و سفارش دارم . راه نجات از سختی جان دادن ، و از عذاب شبِ اول قبر تقوا است.

از جمله مناسبت های امروز ،مناسبت ایمنیِ حمل و نقل است. حمل و نقل ، گاهی برای افراد  شخصی اتفاق می افتد ، گاهی برای خدمت رسانی به دیگران . درست است که انسان در نتیجه ی کار خود باید عوائدی داشته باشد تا از این عوائد بتواند عائله ی خود را اداره بکند ؛ اما همراه با این انگیزه ، میتواند انگیزه ی بالاتری را هم لحاظ بکند ؛ که خدایا بندگان تو به این کالا نیاز دارند ، من میخواهم برای کمک کردن به تأمین و تهیه ی نیازمندی بندگانت راهی شوم ، و خداوند هم عنایت و یاری بفرماید . یعنی هم کار بکند و هم کارش سبقه ی عبادی پیدا کند . اگر در حمل و نقل هم رعایت مقررات اعمال بشود ، رعایت احتیاط و رعایت موازین عقل را کرده است و هرکه به عقل خودش نزدیک تر بشود ، به همان نسبت به خدای خودش هم نزدیک تر شده است . عقل موهبت بزرگ الهی است و بنابراین کار انسان عاقلانه تر باشد ، انسان به همان نسبت به خدا نزدیک تر میشود . از امام صادق سلام الله علیه نقل شده است : المؤمنون خَدَمٌ بعضهم لبعض . مومنین خدمتگزاران به همدیگرند . یکی نیاز به نجاری ، یکی نیاز به آهنگری و یکی نیاز به دوزندگی دارد . هرکسی دنبال یک کاری برود تا نیاز آحاد جامعه برآورده بشود . اشتغال ، کار ؛ المؤمنون خَدَمٌ بعضهم لبعض.قُلتُ بکیفَ یکونون خدما؟ راوی میگوید پرسیدم چگونه خدمتگزاران همدیگر میشوند؟ خب هرکسی خدمت عائله ی خودش را میکند . آقا امام صادق فرمود: یُفید بعضهم بعضا . به همدیگر فاید همیرسانند . نیازمندی همدیگر را تأمین میکنند . این میشود خدمت مومنین بعضی به بعضی دیگر.

تشکر میکنم هم از جناب آقای دکتر بابامحمودی ، شیخ الأطبّای منطقه ی ما ، که به مناسبت هفته ی سلامت مطالبی ایراد فرمودند و هم از جناب آقای دریابیگی دبیرِ اجرایی خانه کارگر استان مازندران که هرساله به مناسبت هفته ی کار و کارگری ، همواره مسائل را با احساسات و اشتیاق و علاقه ی وافر بیان میکنند.

فردا یازدهم شعبان المعظم ، سالروز ولادت علی اکبر اباعبدالله الحسین است و روز جوان نامگذاری شده است . دوران جوانی دوران بسیاز خطیر و حساس است .برای اینکه جوان انرژی برای پرواز گویا دارد . اگر موقع پرواز ، خلبان نکات ایمنی را رعایت بکند ، خب طبعاً سلامتی تأمین است؛اما اگر خدای ناکرده نکات ایمنی رعایت نشود بسیار خطرناک خواهد بود . دوران جوانی هم همین است . هم والدین و هم معلمین و اساتید در دبیرستان ها و دانشگاه ها مسئولیت دارند . اگر یک تکلیفی را اداره مشخص کرد به عنوان فقط درس دادن ، تکلیف دیگری را خدای رحمان تعیین کرد.آیه ای که می فرماید: يزكّيهم و يعلّمهم الكتاب و الحكمة ، یعنی تزکیه اول ، و تعلیم کتاب بعدش ؛ در آموزش و پرورش هم ، پرورش یعنی رشد دادن و تربیت و نحوه ی رشد دادن این جوان ؛ اگر واقعاً در جامعه مدیران فرهنگی جامعه ی ما دست به دست هم دهند ، جوانان انرژی الهی و خدادادی خوبی دارند ؛شکوفا میشود استعدادها و خلاقیت ها و منشأ خدمت برای جامعه فراهم میشود در سایه ی تربیت صحیح.

یکشنبه هم روز شوراها است . امیرالمومنین سلام الله علیه میفرمود: شاوِر فی امورک الذین یخشون الله تُرشَد.یعنی مشاوره کن و یا کسی را میخواهی شورا بگیری در امر خودت ، چه کسی را آدم انتخاب کند و با چه کسی مشورت کند و به چه کسی رأی بدهد؟ امیرالمومنین تکلیف را مشخص کرد:درکارهای مربوط به خود و شهر و جامعه ، در درجه ی اول ببین آن فرد خشیت الهی دارد یا نه . خدا ترسی در وجود و کلام و روش و منش او وجود دارد یا نه. اگر این را رعایت کردی ، راه درست را پیمودی و به رشد می رسی. زمان مرحوم امام راحل رحمة الله علیه در اوائل انقلاب ، یک دوره شورا تشکیل شده بود و بعد تعطیل شد که حد اقل 15 سال تعطیل بوده و همان موقع تشکیل شورا ، امام راحل فرمودند : در مورد اصلاح امور شهر ، با همکاری و مشورت علمای اعلام محل و مؤمنین محترم اقدام نمایید. نه یک نفر و نفرمود امام جمعه و من هم نمیگویم امام جمعه صرفاً. یعنی توجه میداد امام راحل شورا را به پرهیز از خودرأیی و خود پسندی ، برای اینکه تصمیم پخته تر باشد ، میفرمود از مؤمنین و مطلعین و علمای محل مشورت و نظر بگیرید تا بعد در تصمیم گیری نهایی در جمعبندی پخته تر تصمیم شما نمایان بشود .

روز دوشنبه روز ملی خلیج فارس است.یک سابقه ای هم دارد ، سالروزی که ایرانی ها پُرتغالی های متجاوز را از منطقه ی ساحلی خلیج فارس به ویژه از جزیره ی هرمز بیرون رانده بودند . اما الآن حساسیت بیشتری پیدا کرد عنوان روز خلیج فارس . چرا؟ .چون آمریکایی ها سعی دارند نام خلیج فارس را عوض کنند . چرا؟ برای خاطر اینکه خب این نام خلیج فارس ، واقعاً در منابع کهن ، اسناد فراوانی وجود دارد . یعنی تاریخ هزار سال گذشته هم میگوید خلیج فارس . یونانی ها هم خلیج فارس نامیدند.خود انگلیسی ها هم خلیج فارس نامیدند.اما چرا آمریکا اصرار میکند برای عوض کردن نام خلیج که بگوید خلیج العربی . برای خاطر این که خودشان خب دیگر ماهیت خودشان را نشان دادند . گفتند باید اینها را بدوشیم . یا گفتند اگر ما نباشیم اینها یک هفته هم نمیتوانند دوام بیاورند . القا میکنند ترسی واهی از جمهوری اسلامی را به دل حاشیه ی خلیج نشین ها .یک ذره اگر عربهای حاشیه خلیج فارس فهم و غیرت داشته باشند میفهمند که ماهیت جهوری اسلامی ماهیت متجاوز نیست . تجاوزکارانه عمل نمیکند . تا اینجای کار ، هرکجا جمهوری اسلامی دست به اسلحه برده برای دفاع از خودش و دفاع از مظلوم و برای مقابله با ظلم و ظالم . و نه برای تعدی به همسایه یا غیر همسایه . از قضا امسال در آستانه ی سالروز خلیج فارس ، یکی از شرکت های فرانسوی ، کنفرانسی تشکیل داد ، محصولات دارویی خودشان را معرفی بکنند ؛ انگیزه های دیگری داشتند ؛ کنفرانسی تشکیل دادند در دوبی و از عده ای از پزشکان ایرانی هم دعوت کردند ، آنجا افرادی که مقاله برگزیده ارائه کرده بودند برای آن کنفرانس ، برای آنها وقت صحبت گذاشته بودند . پزشک اهل دوبی رفته بود شروع کرد به صحبت ، خب باید صحبتش علمی و فنی و تخصصی باشد ، اما صحبت کردن را بهانه کرد ، دوتا کلمه حرف پزشکی میزد ، سه کلمه مثلاً میگفت خلیج عربی ؛ پشت سر او به یک خانم پزشک متخصص ایرانی به نام خانم دکتر مریم رزاقی آذر نوبت صحبت داده بودند . آن خانم رفت پشت تریبون ، شروع به صحبت کرد ، گفت خلیج فارس فارسی بوده و از گذشته ها هم فارسی بوده است و تا ابد هم خلیج فارس ، خلیج فارس خواهد بود . وقتی که صحبتش را تمام کرد و از پشت تریبون آمد برود جای خودش بنشیند ، یک مأوری آمد و گفت بیرون سالن شما را میخواهند . این خانم آمد بیرون ، دید که نماینده ی شرکت فرانسوی با یک مأمور دوبی به او میگویند که شما جلسه را سیاسی کردی و باید عذرخواهی کنی . مجدداً به شما فرصت میدهیم بروی پشت تریبون عذرخواهی کنی که جلسه را سیاسی کردی . ایشان پذیرفت که باشد فرصت بدهید  به من . به ایشان فرصت دادند ولی باز هم همان حرف ها را تکرار کرد . بارک الله . ببینید غیرت واقعاً چیز خوبی است ، گاهی بانوان هم به مراتب غیرتشان از مردها بیشتر میشود.بار دیگر رفت پشت تریبون گفت که حرف من سیاسی نبود . ما دوست و همسایه ایم ، اما آنچه که گفتم درباره ی خلیج فارس ، یک حقیقت تاریخی است ؛ مگر میشود تاریخ را عوض کرد؟ نباید تاریخ و نام و فرهنگ و منطقه را عوض کرد . این را گفت و از پشت تریبون آمد . خلاصه ایشان را بردند بیرون ، یک نفر پلیس قرص و محکم آمد با این خانم صحبت کرد که یا باید عذرخواهی ات را بنویسی ، و اگر نه حق نداری یک لحظه ی دیگر هم توقف کنی و باید برگردی . او رفت داخل اتاقی که استراحت میکرد شب قبل وسائل خود را بگیرد ، دید در اتاق را قفل کردند که دیگر او داخل اتاق هم نشود . آمد به مسئول هتل گفت که خب عذر من را خواستند برگردم . وسائلم چه؟ . آمدند در را باز کردند وسائلش را بردارد و برگردد . و البته 15 نفر ایرانی دیگر هم حاضر در آن کنفرانس بودند ، با اقدام غیرتمندانه و شجاعانه آن خانم ایشان هم سالن کنفرانس را ترک کردند . تشکر میکنیم از این خانم غیرتمندی که واقعاً غیرت دینی و ملی و ایرانی بودن خود را خوب به نمایش گذاشت .

سه شنبه روز جهانی کار و کارگر ؛ در آموزه های دینی واقعاً تأکید فراوانی شده است . هم برای اصل کار که کار  ارزش معرفی شده است . و هم برای رعایت حال کارگر . افسوس که پایبندی مان به آموزه های دینی مان ضعیف است . اگر به آموزه های ارزشمند دینی مان پایبندی میداشتیم واقعاً کارمان بهتر از این میشد که الآن هست . خب ضعف ها کجاها خودش را نشان میدهد ؟ ببینید یکی از نشانه های سابقین این است که حرف حق را شنیدند می پذیرند. مطلبی را عرض میکنم ، اگر به نظر هرکسی ناحق است واقعاً بعداً به من تذکر بدهد و اگر حق است ، دیگر بعداً این را نپذیرید که وقتی بدخواهان میخواهند مغلطه بکنند و بگویند «فلانی آدم عصبانی و تند است و همیشه انتقاد میکند و چرا به این دولت انتقاد میکند ، ولی به دولت قبلی نکرده باشد؟» ؛ بینی و بین الله همه ی این دولت ها برای من علی السویه بوده اند و به هیچ یک از این دولت ها نه دَینی داشتم و نه دَینی دارم ؛ گاهی هم متأسفانه بعضی ها که تعدادشان هم کم است ، اتهامات بسیار ناجوانمردانه و ناروا با این مضمون که « دولت رئیس جمهور قبلی به امام جمعه ها پول میداد ، از او انتقاد نمیکردند ، اما این دولت پول نمیدهد انتقاد میکنند .» نعوذبالله ، آخر اینها باید به خدا پاسخگو باشند. من به شما بگویم ، بینی و بین الله یک ریال از دولت رئیس جمهور قبلی چیزی دریافت نکردم.من در زمان ریاست جمهوری هیچیک از این رؤسای جمهور به ساختمان ریاست جمهوری نرفتم ، فقط زمان مرحوم آقای هاشمی ، دو مرتبه رفته بودم برای انجام یک کار مربوط به منطقه . اما دیگر خیر . نکته این است که الآن مقام معظم رهبری امسال را فرمودند سال حمایت از کالای ایرانی ؛ این حمایت از کالای ایرانی ، حمایت از کار دارد و حمایت از کارگر هم در او نهفته است . اما همین الآن کشاورزی کار و کالا نیست؟ کشاورز کارگر نیست؟ اما کشاورز برای کِشت گندم امسال کود را با  ده درصد افزایش قیمت از سال قبل خریداری کرد.سَم را با سی درصد و بذر را با 25 درصد افزایش قیمت نسبت به سال پیش خریده است. اما الآن آمدند قیمت گذاشتند برای گندم ، همان کیلویی 1300 تومان سال قبل . آیا این میشود حمایت از کالای ایرانی؟ ؛ آیا این میشود حمایت از کار ؟ حمایت از کارگر؟ اداره ی امور کشور اگر ضعفی و نقصی بود ، ربطی به اصل نظام و انقلاب ندارد به خدا ، باز برمیگردد به همین من و شماها . که در هر دوره به چه کسی رأی بدهیم که به جامعه ی کارگری فکر بکند . کدام جریان میخواهد بیاید سرکار . چرا به موقع تصمیم درست نگیریم . اگر خواهان بهبود اوضاعیم این به عهده ی خود ما ملت است . قانون اساسی ، انقلاب امام ، فداکاری شهدا ، این فرصت را برای ملت فراهم کرد که برای اداره امور کشور ، مجلس که مرکز تصمیم گیری است و دولت را کنترل میکند و به لایحه ی بودجه و وزرای دولت رأی میدهد ؛ و مجموعه ی این مجلس منتخب مردم است. خب از چه کسی گله کنیم؟ . رئیس جمهور اعضای دولت را به مجلس معرفی میکند . خود رئیس جمهور منتخب مردم است . میبینید بارها هم خود رئیس جمهور صریحاً فرمود که اگر بنا است کسی از طرف مردم حرف بزند ، رئیس جمهور منتخب مردم است و سزاوار تر از دیگران که از زبان مردم حرف بزند . من هم این بحث گندم را در جلسه ای که مجامع کارگری ، همراه جناب آقای دریابیگی تشریف آورده بودند در دفتر ، آنجا هم من عرض کردم ، برای خاطر اینکه ما هم به نوعی مسئولیت داریم . مردم به ما رأی دادند به عنوان اعضای مجلس خبرگان . حقایق را اگر به موقع نگوییم ، تذکر را به موقع ندهیم ، نوعی ستم و ناروایی خواهد بود .

چهارشنبه سالروز ولادت ولی الله الأعظم حجت ابن الحسن «عج» ؛

نرجس که جمال دین و تقوا دارد ؛ مرعات خداوند تعالی دارد ؛ فرخنده بوَد مقدم مهدی او را ؛ یک دسته گل از گلشن زهرا دارد ؛ مهدی که سلام عاشقان باد بر او ؛ دلبسته همه عالم ایجاد بر او ؛ چون دید خدای  پاکی نرجس را ؛ یک دسته گل محمدی داد به او  ؛

این روز مبارک روز جهانی مستضعفان هم هست . مستضعفان عالم انتظار منجی عالم را دارند . دنیا گرفتار ستم و سلطه ی طاغوت است . کسی که سراسر دنیا را از ستم نجات بدهد ؛ به جای ستم عدل جایگزین بکند ، وجود نازنین ولی الله الاعظم است . غیبت آقا امام زمان از اسرار الهی است .یکی از آقا امام صادق سلام الله علیه پرسید که حکمت چیست . حضرت فرمود وقتی که ظاهر بشود حکمت نمایان میشود . مثل آن آیه ای که در قرآن راجع به موسی و خضر که وارد کشتی شدند . کشتی سالم بود ، ولی خضر شروع کرد کشتی را سوراخ کردن ، موسی گفت که چرا این کار را میکنی؟ اینها که به ما بد نکردند ، اینها ما را سوار کشتی کردند و به ما احترام کردند ؛ خضر فرمود که باید صبر کنی ؛ خب دو سه تا کار دیگر ، و من این یکی را عرض میکنم که در پایان گفت که خداحافظ از هم جدا بشویم . اما حالا حکمت این کار را بشنو . این کشتی مال کسی بود که فوت شد و بچه های صغیر دارد . ولی در این منطقه سلطان ظالمی است ، میخواهد کشتی ها را به بیگاری ببرد . من این کشتی را سوراخ کردم وقتی که آمدند سر وقت این کشتی ببینند این کشتی معیوب است تا نبرند و بماند برای خانواده . و این سوراخ کوچک قابل اصلاح و تعمیر است . این را تعمیر میکنند و این کشتی برای اطفال یتیم میماند . موسی هم آرام شد و هم تشکر کرد از خضر . حالا فلسفه ی غیبت ولی الله الاعظم مشابه همین معانی از اسرار الهی است و حکمتی دارد و بعد از ظهور نمایان میشود که چرا غائب بوده است .

و همچنین روز سربازان گمنام است. امسال در آستانه ی فرارسیدن این روز مبارک ، وزیر اطلاعات ، کارکنان وزارت خانه و مسئولان ادارات در شهرستان ها به محضر مقام معظم رهبری شرفیاب شدند ، و مقام معظم رهبریدر این دیدار مطالبی را بیان فرمودند از جمله اینکه وزارت اطلاعات پدید آمده ی انقلاب و فرزندان امامند و بر همین اساس ، همه ی کارکنان آن باید همواره صددرصد انقلابی بمانند و جناح بازی در وزارت اطلاعات ممنوع است . یک جناح و یک جریان و یک خط ، آن هم انقلاب و امام . بعد تأکید فرمود به قرائت وصیت نامه ی امام . البته تشکر از زحمات و خدمات سربازان گمنام در خنثی کردن فتنه نقش خوبی داشتند . حالا ممکن است یک جا فرض کنید دزد را مأمورین به موقع نگرفته باشند ؛ اما ده جای دیگر که گرفتند باید تشکر کرد . و آن یک جا را هم اگر میتوانستند میگرفتند.البته با یک تفاوت که کار اطلاعات بسیار ظریف است و ثمره اش هم بسیار مهم است ، موفقیت های جدید سربازان امام زمان در وزارت اطلاعات در مقابله با گروه های تروریستی ، نفوذ بیگانگان و مبارزه با مفاسد اقتصادی ، نشان دهنده ی این است که در وزارت اطلاعات یک اعتماد به نفس خوبی حاکم است و با هرگونه اقدام مخلّ امنیت با تسلّط کامل برخورد میکنند . نیروهای وزارت اطلاعات و سربازان گمنام آقا امام زمان ، فرزندان ملت و همیشه حافظ نظام و کشور بوده و هستند . همچنینی سالروز شهادت شهید بزرگوار ، اندیشمند عالی مقدار شهید مطهری ، به این مناسبت روز معلم نامگذاری شده است . تجلیل از معلمین امر بسیار پسندیده ای است . خانواده ها دانش آموز دارید ، نو آموز دارید . دانشجو دارید . معلمین را حد اقل احترام گذاشتن و تکریم کردن .تکریم قول حتی . واقعاً کار تعلیم و تربیت بسیار ارزشمند است . حالا ممکن است کسی بگوید تکریم نکردیم مگر چه میشود . طرف به وظیفه اش باید عمل کند . بله او عمل میکند به وظیفه اش  ، اما تکریم خانواده ها انگیزه را برای انجام وظیفه ی بهتر فراهم میکند . بنابراین مقام معلمین را باید ارج بنهیم و قدر بدانیم .امیدواریم خدای رحمان کمک کند گرفتاری ها و و مشکلات برطرف بشود .

کار را جدی بگیریم ؛ کارگر را احترام کنیم . واگذاری کارخانجات به بخش های خصوصی ، آیا تملیک بلاقید و شرط است؟ یعنی نساجی مازندران را به آن تُرک تبعه ی ترکیه فروختند ، او هر جنایتی بکند آنجا ، هرکاری بکند ، کسی بالاسرش نباشد؟ ؛ نعوذبالله . این نساجی که بخشی از نوامیس و بِرندی بود برای استان مازندران . این حیثیت و اعتبار را اینگونه آدم بفروشد و رها کند ؟ . یا اینکه نه ، این واگذاری قید و شرطی داشت ، که داشت . من متن آن تفاهم نامه را خواندم ، و بر اساس آن متن میگویم: طرف دریافت کننده ، شرایطی را پذیرفته بود در نامه ، اما به هیچکدامش هم عمل نکرد ؛ تأسف اینجاست که آن دستگاه واگذار کننده دیگر نیامد دنبالش ؛ به بخشهای خصوصی واگذار کردن صحیح ؛ ولی نظارت باید پشت سر باشد ؛ نه رها کردن . رها کردن  آن میشود که بازار مصرف ایران در اختیار کالاهای قاچاق و واردات قانونی از طریق گمرک ها ، آنوقت فضای کسب و کار دیگر کشورها رونق پیدا کند ؛ ما اینجا بوشیم ملت مصرف کننده . این ضعف مدیریت است .گاهی آدم ملاحظه میکند که دولت است و وزیر است و واجب الاحترام ؛ آخر تا کجا احترام بگذاریم که نعوذبالله همه چیز از دست دارد میرود . ما به همهی دولت ها میگوییم : دولت قوی باش.دولت نظارت جدی داشته باش.دولت به حرف تنها اکتفا نکن . عمل . به عمل کار برآید ، به سخندانی نیست.

((((((((((به تبع هرهفته خطبه های نمازجمعه قائم شهر مزیّن به اسامی شهدای شهرستان است که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت آنها است ))))))))))))))) ؛ نثار ارواح همه ی این شهدا صلوات.

{{بسم الله الرحمن الرحیم ؛ والعصر ؛ ان الانسان لفی خسر؛ الا الذین ءامنوا و عملوا الصالحات؛ و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر ؛ صدق الله العلی العظیم}}

پایان خطبه دوم//