مراسم نماز جمعه 27 بهمن  ماه 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 27 بهمن  ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای مصطفی یوسف پور آغاز ، و پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای فضل الله روحانی زاده ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیات شریفه ی 1 الی 3 سوره مبارکه دخان کلام الله مجید، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان توفیق فهم و درک مفاهیم و معانی آیات کریمه قرآن را به همه ی ما مرحمت بفرماید و ما را در عمل ، در پایبندی به موازین کتابش موفق بدارد .

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی دخان کلام الله مجید فرمودند: نازل کننده ی قرآن خودش را مبارک معرفی میفرماید . خدا خودش را مظهر برکت و خیر معرفی میفرماید که یعنی اگر برکت میخواهیم از خدا بخواهیم در سایه ی بندگی و اگر خیر میخواهیم از خدا بخواهیم در سایه ی بندگی . یعنی نازل کننده مبارک و در شب مبارک ، و چیزی هم که نازل شده با برکت و مکان نزول هم مبارک . اول بنایی که برای بشریت بنا نهاده شده ، آن بنایی که در سرزمین بکّه که نام دیگر مکه است بنا نهاده شده است هم مبارک معرفی شده است .

ایشان در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید فرمودند: الآن ماه شعبان است و بسیار شریف است و ماه رمضان ماه نزول قرآن پیش رو است ؛ مومنین ، فرصت فراغت را به انس به قرآن بگذرانید و فرصت فراغت را بیهوده از دست ندهید . در یک بیانی رسول خدا راجع به قرآن کریم فرمود : ما اجتَمَعَ قَومٌ في بَيتٍ مِن بُيوتِ اللّه ِ يَتلُونَ كتابَ اللّه ِ و يَتَدارَسُونَهُ بينَهُم إلاّ نَزَلَت علَيهِمُ السَّكينَةُ ، و غَشِيَتهُمُ الرَّحمَةُ ، و حَفَّتهُمُ الملائكةُ ، و ذَكَرَهُمُ اللّه ُ فيمَن عِندَهُ .یعنی پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هيچ گروهى در خانه اى از خانه هاى خدا براى تلاوت كتاب خدا و مباحثه آن جمع نشدند، مگر اين كه آرامش بر آنان فرود آمد و رحمت فرايشان گرفت و فرشتگان آنان را در ميان گرفتند و خداوند در ميان كسانى كه نزدش هستند، از آنان ياد كرد. ببینید ، واقعاً قرآن ، فلسفه ی حیات ، حکمت آمدن و رفتن ، مباحث نجوم ، مباحث ریاضیات ، و انواع مختلف علوم را ریشه دار در بر دارد . لیکن ما گاهی ظاهر میخوانیم ، ولی معانی را درک نمیکنیم . اگر ما درک نکردیم معنایش این نیست که معنایی نداشته باشد . بلکه قرآن در همه ی علوم ریشه دار است و این یعنی همه ی علوم از قرآن گرفته شده است و قرآن ریشه و اساس علوم مختلف است . پس اگر کسی قرآن به کسی یاد بدهد شده مولا و آقای او ؛ باید مراقب باشد که استاد قرآنش را همیشه احترام بگذارد . کسی که به او آموزش قرآن داد ، مبادا مقابل او تندی کند و بلا نسبت مقابل او بی ادبی کند ؛ بلکه باید رعایت ادب را در برابر معلم قرآن به احترام خود قرآن داشته باشد .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، ضمن تلاوت آیه شریفه 119 سوره مبارکه توبه کلام الله مجید فرمودند: آنچه که گناه و معصیت شمرده شده باید ترک بشود و آنچه که امر شده باید اجرا شود که این مصداق تقوا است. واقعاً در گذشته در مساجد جلسات بیان احکام فراوان گذاشته میشد که کار خیلی خوبی بود و رفته رفته یک قدری تبلیغات مسموم در فضای مجازی و یک قدری هم کرونا ، اجتماعات را به تعطیلی و کاهش کشانده است. بحمدالله سروران عزیز روحانی که امامان جماعت مساجد هستند ، خودشان این آمادگی را دارند که اگر مومنین حوصله کنند حداقل بین دو نماز مغرب و عشا ، 5 دقیقه بیان احکام داشته باشند.

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب آقای محمد حاجیان اقامه شد.