مراسم نماز جمعه 25 اسفند ماه 1402 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 25 اسفند ماه 1402 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای جواد اکبری  آغاز ،  و پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب سید رضا میرزاآقایی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیات شریفه ی 12 الی 15 سوره مبارکه دخان کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان ، همه ی ما را در بهره گرفتن از فرصت بسیار با ارزش ماه مبارک رمضان موفق بدارد و دعاهایمان را در حق خودمان و دیگران مستجاب بگرداند و به رهبر معظم انقلاب طول عمر و دوام صحت و عزت ، و به نیروهای مسلح ما عزت و اقتدار بیشتر مرحمت بفرماید و گرفتاری از کافّه ی مومنین جامعه ی دینی ما برطرف بفرماید.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات مبارک سوره ی دخان کلام الله مجید فرمودند : گاهی انسان گرفتار میشود ، چه در دنیا و چه بعد از مرگ، که به درگاه خدا فریاد بشود که خداوندا این سختی را برطرف کن . مثل چیزی شبیه دوران کرونا که پیش آمده بود ، همه مضطربانه از خدای رحمان ، ملتمسانه درخواست رفع این بلیه را داشتیم . اما بلیه که رفع شد ، باز غفلت از یاد خدا تکرار میشود.

ایشان در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید افزودند: فرستاده ای آمد ، رسولی که بیانگر و روشنگر بود ، و کتابی آورد که روشن ساخت مسیر زندگی را و درستی و نادرستی را و حق و باطل را و ظلم و عدل را معیارها را نمایاند و مشخص کرد . در فرصتی که انسان دارد و باید پایبند باشد ف متأسفانه فرصت را از دست میدهد . و بعد از آنی که پیامد تلخ بیاید ، آنگاه رو به سوی خدا و التماس برطرف شدن گرفتاری و مشکلات و عذاب کند . ببینید ، جامعه ی دینی ، اگر روی کرده باشد به خدا و دین خدا ، با فرارسیدن ماه مبارک رمضان ، همه ی مکلفین باید رو به سوی خدا ، و وقت اذان در نمازهای یومیه رو به سوی مساجد و روز جمعه فاسعوا الی ذکرالله ، همه باید بشتابند به نمازجمعه. متأسفانه اکثراً دچار غفلت باشند و جمعیت حاضر که بحمدالله صاحب فراست و هشیاری هستید و متذکر هستند و یاد خدا هستید . آنجا که فرصت جبران گذشته ، دست رد بر سینه ی نااهلان میخورد ، که مگر ذکر ، یادآوری ، کتاب ، قرآن ، برای شما نیامده بود؟ چرا پشت پا زدید و پشت گوش انداختید؟

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر در قسمت پایانی خطبه اول فرمودند: ببینید ، حجت در دنیا بر همه تمام شده ، و خدای رحمان حجت را تمام ساخت با فرستادن پیغمبران و نازل ساختن کتب آسمانی به ویژه قرآن که جامع همه ی مفاهیم ادیان آسمانی است ، و آنچه که در انجیل و تورات اصیل بوده در قرآن هست. ببینید ، فرصت ، همین دنیا و همین ماه مبارک رمضان است ، که ماشاءالله این شهر اینهمه جمعیت ، اما ما الآن چند صدم جمعیت مکل،ف شهر هستیم حاضر در نمازجمعه؟ چرا باید اکثریت ما در غفلت به سر ببرند؟ کسانی که دین را به بازی و بیهوده گرفتن میبینند ، روزی از غفلت بیرون می آیند ، که آن روز سودی برای آنها نخواهد داشت. نه بعد از مرگ ، بلکه خود لحظات آخر جان دادن در همین دنیا ، انسان درک میکند که کجای کار را خراب کرده است و کدام فرصت را از دست داده است و چه می بایست بکند و نکرده است . همه ی این دستورات در کلام ربانی ، قرآن مجید آمده است.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی ، فرمودند: بهار معنویت ، امسال مقارن شده است با بهار طبیعت ؛ بهار طبیعت، انسان را به یاد زنده شدن بعد از مرگ باید بیاندازد و فصل زمستان ، شاخه های درخت ، مرده و زمین مرده ، ولی با فرارسیدن فصل بهار ، رویش دوباره ، حیات جدید پیدا میکند . همین هفته چهارشنبه صبح ساعت 6:36:26 لحظه ی آغاز سال 1403 شمسی است . یا مقلب القلوب و الابصار؛ یا مدبر اللیل و النهار؛ یا محول الحول و الاحوال؛ حول حالنا الی احسن الحال . این مدبر اللیل یعنی ای کسی که تدبیر شب و روز به دست تو است . این نظم در حرکت خورشید ؛ این نظم در حرکت زمین ، نظم در حرکت ماه که حساب مشخصی دارند و هیچ تخلف ندارند . تخلف را انسان دارد . آنها تخلف ندارند برای خاطر اینکه عقل ندارند و مکلف نیستند . انسان اما صاحب عقل شده و صاحب هوای نفسانی ، لذا خدا او را می آزماید که کدام سمت میرود . آیا عقل را مقدم میدارد یا هواهای نفسانی را . انسان همواره باید آرزو کند آینده اش بهتر از گذشته باشد و شرایطش بهتر از گذشته باشد . گرفتاری ها در طول زمان پدید می آمد در جوامع ، اما ماندگاری هم نداشت الحمدلله رفع میشد . به خاطر دارم که یک پیرمردی از اوضاع جنگ جهانی تعریف میکرد برای ما که چقدر گرسنگی داشتند همین مردم مازندران . چیزهایی دست به دست هم داده بود . هم لشگر کشی بیگانگان . همین مازندران در جنگ جهانی در اشغال اتحاد جماهیر شوروی قرار داشت و سربازان شوروی قریب به چهار سال ، اینجا جان مردم ، مال مردم ، ناموس مردم ، در معرض خطر بوده است . به فضل الهی بعد از پیروزی انقلاب دیگر چشم طمع قدرت های استکباری از نگاه آنچنانی که سابق بر ایران داشتند ، بسته شده است . در هرصورت انسان که گرفتاری پیدا کند ، کم طاقت میشود . ولی ان الله یحب الصابرین . قطعاً با استقامت و پیمودن راه درست ، گشایش ایجاد میشود .

آیت الله معلمی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در محفل انس با قرآن افزودند: قرآن است که توانسته قله ی استقامت ار در غزه به دنیا نشان دهد . یعنی اهل غزه ، این مقاومت سرسختانه ، مقاومت مومنانه را منجر شده است . ببینید ، چرا اینهمه دشمن بمباران میکند غزه را ؟ برایا ینکه این اهالی غزه فرار کنند ، ولی فرار نمیکنند ؛ دشمن میخواهد آنجا را تخلیه کند و آنجا را بگیرد . کما اینکه شهرهای دیگر را 70 سال ، 60 سال پیش گرفته بودند . اینها دارند مرگ را تحمل میکنند ، و نمیگریزند . این استقامت را از قرآن آموختند . رهبری فرمودند مقاومت همچنان قدرتمند ایستاده است و در دنیای اسلام، برخی کشورهای عربی بی غیرت به دشمنان مردم مظلوم فلسطین کمک میکنند ؛ آنها عرب و ما عجم ، اما انسانیم و بر اساس آموزه های قران دل میسوزانیم برای مظلومان فلسطین ، اما بعضاً سران بی غیرت کشورهای عربی دارند به دشمن ، به اسرائیل کمک میکنند. مقام معظم رهبری فرمودند که ان شاءالله سزای این خیانت را خواهند دید. دنیا صاحب و حساب و کتاب دارد ؛ زمان میبرد ، اما حقایق روشن میشود .

پدر بزرگوار دو شهید دفاع مقدس افزودند: چهارشنبه اول فروردین و آغاز سال 1403 شمسی و پنجشنبه هم سالروز وفات حضرت خدیجه کبری ، آن بزرگ بانوی اسلام که زحمات زیادی کشید ، و اولین بانویی که به پیغمبر اسلامی ایمان آورد و تا آخر هم پای ایمان خود استوار ایستاد . همچنین پنجشنبه سالروز آغاز عملیات بزرگ فتح المبین که در آن جریان ، در یک روز ، تنها همین قائم شهر ما 24 شهید داشت در یک روز . آن یک روز هم 28 اسفند 1366 بوده است .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر در ادامه افزودند: راجع به انتخابات که برگزار شد ، عمده ی شهرها انتخابات به انتها رسید و در بعضی از شهرها به دور دوم افتاده است ، از جمله حوزه انتخابیه منطقه ی ما . ببینید ، ماه رمضان است و توجه به خدا و معنویت ، و اینجا هم برای تصمیم نهایی ، خدا را لحاظ کنیم . حقیقت و حق را لحاظ کنیم . لیاقت های افراد را لحاظ کنیم ، آنوقت میتوانیم امیدوار باشیم که خدایا ، آینده ی ما را بهتر بساز و کمک کن که جامعه ی ما بهتر از گذشته اداره بشود . مقام معظم رهبری افزودند آن چیزی که میتواند شیرینی مجلس جدید را نابود کند ، سخنان اختلاف انگیز و دعوا راه انداختن و ستیزه گری های دشمن پسند . باید خیلی مراقبت کرد . متانت و حرمت افراد را ، که به کسی بد نگوید انسان و غیبت کسی را نکند و بعد هم بر اساس تشخیص خود و مشورت هایی که میگیرد ، عمل کند ، تا ان شاءالله نزد خدای رحمان رو سفید باشد که به وظیفه عمل کرده است . بعضی ها هم ممکن است خود را توجیه کنند که چون شناخت درست ندارند تکلیف نداشته باشند برای رأی دادن. نه خیر این عمل به وظیفه و تکلیف نیست ، بلکه عمل به تکلیف این است که در حد توان انسان ، پیگیر شناخت باشد ، و بعد اعتمادی اگر پیدا کرد ، بر اساس آن اعتماد عمل کند ، و اینجا است که به تکلیفش عمل کرده است . اگر خدای ناکرده مثلاً طرف آدم درستی نبود ، ولی انسان تحقیقات کرد و تحقیقات او به درستیِ این آدم رسیده بود ، اینجا فرد مؤاخذه نمیشود ، چرا که به وظیفه عمل کرده است . اینجاهاست که خدای رحمان جبران میکند . هر کسی بخواهد واقعاً شناسایی کند و دقت کند به وظیفه عمل کند ، خدا یاری اش میکند .  إِن تَنصُرُواْ ٱللَّهَ يَنصُرۡكُمۡ وَيُثَبِّتۡ أَقۡدَامَكُمۡ .

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز با نوای جناب سید رضا میرزاآقایی اقامه شد.