خطبه 24/مرداد/1393

 

 

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم

خطبه هاي نمـاز جمعه در مورخه1393/5/24

توسط حضرت آيـت الله معلمي امام جمعه محترم شهرستان قائمشهر

 

امام جمعه شهرستان قائمشهر در آغاز خطبه اول با قرائت سوره ی مبارکه تین فرمودند: امیدوارم خدای رحمان همه مارا موفق بدارد که آن مرتبه احسن تقویم را حفظ کنیم انسان می تواند معیار های الهی را نگه داشته باشد و میتواند از صراط مستقیم و به اراده خود منحرف بسازد ، اما همین که بخواهد در صراط مستقیم بماند باید به خداوند متعال پناه ببرد و در اندازه و توان و امکان بکوشد و کار کند تا در صراط مستقیم بماند .

ایشان در ادامه با اشاره به خطبه های هفته گذشته بیان داشتند : در این سوره مبارکه تین بعد از قسم های پر محتوا و چهار گانه «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم     وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ ﴿١﴾ وَطُورِ سِینِینَ ﴿٢﴾ وَهَذَا الْبَلَدِ الأمِینِ ﴿٣﴾» که بحث ها ی مربوط به این سوگند ها هفته ی گذشته بیان شده بود . بعد از قسم ها به جواب قسم میرسیم که چرا خداوند سوگند یاد کرد، ذات اقدس اله این نکته را یاد میکند که مسلماً ما انسان را در بهترین شکل در بهترین نظام آفریدیم ، « لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ ﴿٤﴾» یعنی چه ؟ در آوردن چیزی به صورت شایسته و سزاوار تقویم می باشد یا نظام معتدل ؛ انسان را در یک نظام معتدلی آفریدیم معنای تقویم می باشد .

فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ که آفریده شد بعضی ها میگویند همین که انسان از کودکی از ضعف رو به رشد و تعالی زیبایی میرود احسن تقویم است ،« ثمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ ﴿٥﴾» مرز و قله دارد یعنی زیبایی چهره یعنی توانمندی و نیرو داشتن انسان تا مرز 40 یا 50 سالگیست آنجا از قله سرازیر می شود رو به ضعف و ناتوانی میرود ، عمر طولانی شود نقص در خلقت یعنی ضعف در قوا ضعف در توانمندی و نیروی انسان پدید می آید ، بعضی ها خواستند بگویند معنای « ثمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِینَ ﴿٥﴾» یعنی اینکه از این قله سرازیر می شود انسان . یا اینکه همین انسانی که در احسن تقویم آفریده شد همین انسانی که میتواند تعالی پیدا کند همین آدم اگر از مسیر حق منحرف شود چنان سقوط میکند که به أَسْفَلَ سَافِلِینَ میرسد.این که مسیر تعالی را خدای رحمان بسوی قله انسانیت راهنمایی کرد، حال این انسان باید مواظب باشد مبادا به أَسْفَلَ سَافِلِینَ سقوط کند تقوا پیشه کند از یاد خدا غافل نشود تا این قله تعالی انسانیت را به خوبی صعود کند و بالا برود.

خطیب جمعه قائمشهر با اشاره به حضور پر شور جوانان گردان امام حسین (ع) در نماز سیاسی عبادی جمعه فرمودند:بسیج مدرسه عشق است ، بسیج میقات پابرهنگان است، بسیج مدرسه تعلیم و تربیت می باشد باید جوانان و خانواده ها از این فرصت استفاده کنند برای رشد و تعالی جوانان .

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

 وَالْعَصْرِ ﴿۱﴾

إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ ﴿۲﴾

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ ﴿۳﴾

صدق الله العلی العظیم

 

 http://s5.picofile.com/file/8135332768/2.JPG

خطبه دوم:

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری فرمودند: اين ايام سنگدلي و جنايت اسرائيلي ها را دنيا تماشا کرد ،اين مقداري را که صدا وسيما جمهوري اسلامي ايران از جنایات اسرائیل در غزه پخش نمود همين مقدار را کشور هاي عربي پخش نکردند ، روساي وابسته به استکبار جهاني در کشور هاي عربي خوششان نمي آمد که.جنايت اسراييلي ها منتشر بشود و مردم در جريان قرار بگيرند. غربي ها و کشورهاي عربي وابسته در صدد بودن که حماس در برابر اسراييل شکست بخورد.

امام (ره) مي فرمود: مصيبت بزرگ و فاجعه عظيمي که همه مصيبت ها پيش آن نا چيز است،آن است که جمعی صهيونيست بي حيثيت به بدترين وجه بر مسلمانان تاخت و تاز ميکنند، اما روساي کشور هاي اسلامي ساکت نشسته اند و تماشا ميکنند.

و در سخنی دیگر از امام (ره) نقل شده است:وظيفه هر مسلمان در دور ترين نقاط جهان در آزادي فلسطين همان وظيفه است که ملت مسلمان فلسطين وظيفه دارد.

امام جمعه قائمشهر با نقل سخنان مقام معظم رهبری فرمودند:مذاکرات بي فايده بود،عده ای اينجور وانمود ميکردند که اگر با امريکايي ها پشت ميز مذاکره بشينيم بسياري از مشکلات حل مي شود،البته ما ميدانستيم اينجور نيست ،اما قضاياي يک سال اخير براي چندمين بار اين واقعيت را اثبات کرد که مذاکره به جز در موارد خاص هيچ نفعي ندارد بلکه ضرر هم دارد.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿١﴾

 اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿٢﴾

 لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ ﴿٣﴾

وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ ﴿٤﴾

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید