مراسم گرامیداشت مقام شامخ رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدش ، همراه با مراسم نمازجمعه 4 خرداد 1403 به روایت تصویر

پیش از ظهر جمعه مورخ 4 خرداد 1403 ، مراسم گرامیداشت مقام شامخ رئیس جمهور شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان شهیدش ، پیش از مراسم نمازجمعه ، با اجرای جناب آقای عمران قبادی آغاز ، و همراه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید با نوای قاریان برجسته استان ، جناب آقای سعید دهنوی ، جناب آقای بوی افراز ، و جناب آقای سید سجاد ادیانی ، پس از مرثیه خوانی ذاکر اهل بیت جناب آقای علی اکبری ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

امام جمعه شهرستان قائم شهر ابتداءً با قرائت آیه شریفه 2 سوره مبارکه ملک کلام الله مجید فرمودند: أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا و اُجُورَكُمْ ؛ آمدید یاد عزیزانی را که در عرصه خدمت و در عرصه کار ، سر از پا نشناخته تلاش داشتند ، با محوریت سید بزرگوار ، سلاله پاک رسول الله ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی ، آقای امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه انقلابی ، ولایی ، متدین ، و همچنین نماینده رهبر معظم انقلاب در استان آذربایجان شرقی ، سید وارسته ، روحانی بزرگوار ، آیت الله آل هاشم ، و همچنین استاندار آذربایجان شرقی ، انسانی ولایی و پاک و خدوم ؛ حقیقتاً سرمایه هایی به ظاهر از دست رفتند ، ولی امید است خدای رحمان جبران بفرماید .

ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیات شریفه ی 58 و 59 سوره مبارکه دخان کلام الله مجید، فرمودند: همه ی امور در کتاب خدا تبیین شده و جداسازی شده ؛ حق و باطل تعریف شده است . اصل نازل شدن قرآن ، رحمت خدا بر بندگان است . در عین حالی که قرآن معارف بسیار بلندی دارد ، و دریافتن و فهم کامل عمق معنای قرآن بسیار سخت است، اما معذلک هرکسی به سراغ قرآن برود ، بی بهره نمیماند . خدا قرآن و کلام خود را آسان ساخت در زبان به بیان رسولش ، برای اینکه تذکر پیدا کنند و بفهمند و درک کنند .

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیات مبارکه سوره دخان کلام الله مجید فرمودند : با آنکه لسان قرآن قابل فهم است ، معذلک ، گروهی بهانه گیری میکنند و تسلیم نقشه ی راه خدا برای زندگی انسان نمیشوند. کما اینکه این سید بزرگوار ، و حقیقتاً در بعضی از بخش ها مظلوم ، شبیه به شهید بهشتی ؛ شنیده دارید که امام راحل در مورد شهید بهشتی فرمود من برای مظلومیتش متأثرم و نه برای شهادتش؛ برای خاطر این که این آدم وارسته ، عالم برجسته ، شهید بهشتی . خیلی راحت نه تنها در السنه ، بلکه در روزنامه ها و نوشته ها ، او را به گونه ای دیگر معرفی میکردند . ببینید ، شبیه به شهید بهشتی و شبیه به شهید رجائی ، شهید رئیسی را واقعاً اگر از بنده بپرسید که ویژگی برجسته ی ایشان چه بود ، من عرض میکنم حِلم و تحملش ؛ خیلی راحت نیست که انسان حرف ناروا بشنود ، و عکس العمل نشان ندهد . برای خاطر اینکه تحملش سخت است . چون تحمل سخت است ، به ناچار انسان عکس العل نشان میدهد . ولی ایشان حرف های ناروای زشت و ظالمانه را تحمل میکردند و اصلاً دنبال جواب گفتن هم نبودند . مومنین ، سعی کنیم به قرآن نزدیک بشویم . نزدیک شدن به قرآن ، نه تنها به قرائت ، بلکه سعی در فهم معانی کنیم . معمول قرآن ها ترجمه و تفسیر کوتاه دارند و هر کسی هم میتواند سر در بیاورد . اگر میخواهیم مرگ ما مرگ شهدا باشد . که ببینید بعضی ها شهید در معرکه هستند و بعضی ها هم هم تراز شهید در معرکه . هست در بعضی از روایات که کسی که قربتاً الی الله از خانه وضو بسازد روز جمعه برای اینکه ذکر و یاد خدا را گرامی بدارد و حرکت کند به سوی محل اجتماع مومنین ، محل اقامه نماز جمعه می آید ، اگر در بین راه اجلش برسد ، او شهید از دنیا رفته است . شهید معرکه نیست ، شهید همترازی است و به درجه شهید و شهادت میتواند برسد .  اگر انسان میخواهد زندگی اش ننگ نداشته باشد و زندگی سعادت مندانه داشته باشد و مرگش مرگ مشابه مرگ شهید باشد ، قرآن را بیاموزد و قرآن را درس بگیرد که آن کلام خدای رحمان است .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی و تلاوت آیه شریفه 200 سوره مبارکه آل عمران کلام الله مجید فرمودند: امروز روز مقاومت ، روز دزفول در تقویم جمهوری اسلامی ثبت شده است . دزفول را در دوران دفاع مقدس ، بعنوان مظهر و مصداقی از مصادیق مقاومت معرفی کردند ؛ حق هم همین بوده است . موشک میزدند بعثی های عراق دزفول را که اهالی دزفول فرار کنند . اما دزفولی ها ترک نکردند و موشکل را تحمل کردند ، به جای اینکه آواره بشوند ، بلکه زیر آوار شهید شدند ، اما ماندند ؛ شبیه آنچه که امروزه در غزه میشنوید . اینهمه بمباران هوایی ، اسرائیل پلید با کمک آمریکا انجام میدهد ؛ هدف آنها این بود که این مردم سرزمین غزه را کوچ بدهند و تخلیه شود و آنجا را هم تصرف کنند . همانگونه که هفتاد سال قبل ، آبادی های زیادی را از مسلمان های فلسطین گرفتند و آنها را کوچاندند و بخشی از آنها در جنوب دمشق در اردوگاه آوراگان به سر میبرند ، میخواستند بار دیگر اهالی غزه را هم کوچ بدهند ، اما اهالی غزه بمب های آمریکایی رژیم غاصب صهیونیستی را تحمل کردند و میکنند ، ولی محل زندگی خود را ترک نکردند .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر در ادامه افزودند: کلام خدا میفرماید تنها ایمان آوردن کفایت نمیکند ، بلکه باید صبور باشید ، شکیبایی داشته باشید ، و بلانسبت کم ظرفیت و کم طاقت نباشید . اگر میخواهید درست زندگی کنید ، خدا را بنده باشید ، سختی هم دارد . تحمل این سختی ها ، در سایه صبر و در سایه استقامت . ایستادگی داشته باشید .ایستادگی و نگهبانی مرزها و اینکه فرصت نفوذ به دشمن ندهید و خدا را ملاحظه کنید .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر افزودند: عزیز شهید حضرت آیت الله رئیسی ، مدیری در تراز انقلاب اسلامی بود . ایمان ، اخلاص ، توکل ، ساده زیستی . فداکاری و مغرور نشدن و شجاعت و استقامت . بهتر از همه ، تحمل و خویشتنداری در برابر حرفهای نیش دار رقبا . سخت است واقعاً تحمل . تا آنجا سخت است که شاعر عرب میگوید جِراحات السِّنانِ لها التِئامٌ. وَ لا يلتامُ ما جَرَحَ اللسانُ ، یعنی به جای اینکه انسان زخم زبان دچار بشود ، ای کاش زخم نیزه و زخم شمشیر پیدا میکرد ، که اگر بدن آدم به وسیله ی نیزه و شمشیر و خنجر جراحتی دچار بشود ، این التیام پیدا میکند ؛ اما جراحتی که به وسیله نیش زبان دچار بشود ، آن جراحت به بدن آدم نمینشند ، بلکه به دل و روح انسان مینشیند و آزار روح و دل را منجر میشود . این جراحت التیام پذیر نیست . چه جسارتهایی به این عزیز میکردند . چقدر باید آنها خبیث و جفاپیشه باشند و عناد داشته باشند ، که این ادبیات را مقابل رئیس جمهور کشور داشته باشند ؛ اما متقابلاً ببینید ، تعبیراتی که رهبری معظم در پیامی که صادر کرد به این مناسبت ، خیلی معنا دار و نکته دار است . در تعبیرات پیام رهبری معظم آمده است : عالم مجاهد ؛ یک وقتی بنده طلبه میگویم فلان کس عالم است ، اما رهبر دارد میگوید عالم . عالم مجاهد ، مردمی ، با کفایت ، خادم الرضا ؛ این تعبیراتی است که در پیام مقام معظم رهبری آمده است . بزرگوار ، فداکار ، عزیز ، پر تلاش ، بی وقفه در خدمت مردم و کشور و اسلام ، خستگی ناپذیر ، خدمتگزار صمیمی و مخلص ؛ شهادت در اثناء یک تلاش خدمترسانی . این تعبیرات بلند . مومنین ، دوستان ، به سرعت به خواست خدا مقدمات برپایی انتخابات ریاست جمهوری فراهم میشود. از همین الآن هشیار باشیم . دقت داشته باشیم ، درست انتخاب کنیم .گاهی آدم رأی میدهد و بعد پشیمان میشود . فراوان اتفاق افتاد و میدانید . گاهی رأی میدهد و ثمره ی خیرش را میبیند . چه فرقی دارد ؟ فرقش این است که از اول اگر دقت کرده باشیم ، پشیمانی نخواهیم داشت . اما اگر نه ، عذرخواهی میکنم ، سطحی نگاه کرده باشیم و سطحی فکر کرده باشیم و معیار سنجی نکرده باشیم ، در آن وقت جای پشیانی خواهد بود . حال اگر کسی انتخاب بشود این ویژگی ها و این خوی و خصلت هایی که شهید رئیسی داشت ، این خصلت ها ان شاءالله مجدداً زنده بشود در عرصه مدیریت کشور ، که به سود کشور و به سود مردم باشد.

امام جمعه شهرستان قائمشهر در ادامه فرمودند: واقعاً من پریروز در میان جمعیت در آن فشار جمعیت میدیدم که از قشر های مختلف ، همه قشر آدم ، همه با این دریافت که رئیسی اهل خدمت بود و اهل کار و تلاش بود  و دنبال رفاه طلبی برای خود و خانواده و عائله نبود . درست است که ریاست جمهوری اش کمتر از سه سال و خیلی طولانی نشد ، ولی قبل از این در دستگاه قضایی و جلوتر ، تولیت آستان قدس رضوی ، اما اصلاً آیا او برادری دارد یا ندارد تا دیروز پریروز کسی خبر نداشت ، و اینکه مادرش در چه شرایطی زندگی میکند را کسی خبر نداشت . چقدر طبیعی مثل بقیه مردم زندگی کردن . پروردگارا این ملت وفاداری کردند نسبت به رئیسی ، این ملت را برای انتخاب یک رئیسی دیگر موفق بدار.

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز و ادعیه با نوای جناب آقای سید سجاد ادیانی اقامه شد.