مراسم نماز جمعه 15 تیر  ماه 1403 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 15 تیر  ماه 1403 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای سعید طبری آغاز ، و پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای سعید دهنوی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

مراسم نماز جمعه 15 تیر  ماه 1403 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای سعید طبری آغاز ، و پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای سعید دهنوی ، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیات شریفه ی 9 و 10 سوره مبارکه زخرف کلام الله مجید، فرمودند: امیدوارم خدای رحمان توفیق  فهم و درک  معانی قرآن را به همه ما مرحمت بفرماید. و ما را در التزام عملی به احکام نورانی قرآن موفق بدارد. پروردگار را در این مظنه استجابت دعا شر استکبار و عواملش را در  اقصی نقاط عالم از سر مومنین مسلمین دور بگردان. گذشتگان ما را غریق رحمت بفرما ما را مشمول رحمت و مغفرت و رضوان بی پایان خود قرار بده به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیات مبارکه سوره زخرف کلام الله مجید فرمودند :  اعتقاد به وحدانیت خدا اعتقاد به این‌که عالم آفریدگاری دارد از مسائل فطری انسان است. در فطرت بستر دارد زمینه دارد توحید. اگر از همان مشرکین مکه بت پرستان مکه بپرسید. چه کسی آفرید آسمان را چه کسی آفرید زمین را در پاسخ خواهند گفت قادر دانا آفریده است. در عین حالی که اعتقاد به آفریدگار داشتن اما در عبودیت و بندگی رسم غلط را پیشه کرده بودند  یعنی بت پرستی و بعضا هم می‌گفتند این بت واسطه باشد ،  تعبیر به اینکه مثلا بلا تشبیه واسطه فیض؛ ما متوسل می‌شویم به اولیاء خدا واسطه قرار میدهیم اما اونها بت سنگ و چوب را واسطه قرار میدادند. می‌خواستند توسل داشته باشند. اینجا هم ما اگر متوسل می‌شویم اصل حاجت را از خدا باید بخواهیم و می‌خواهیم. و این اولیاء خدا را واسطه قرار می‌دهیم که تقرب دارند و آبرومندند در پیشگاه خدای رحمان. پس باید از خود خدا مسئلت درخواست داشته باشیم. در ادامه پنج نعمت بزرگ را به رخ می‌کشد خدا . این زمین که همواره در حرکت است و  در هر ثانیه چند ده کیلومتر را طی می‌کند در ثانیه. زمین نه تنها یک حرکت دارد بلکه حداقل دو تا حرکت. حرکتی برای پدید آمدن شب و روز هرکدام برای پدید آمدن فصول سال. حرکت وضعی و حرکت انتقالی. با یک حرکت شب و روز پدیدار می‌شود با یک حرکت دیگر. به دور خورشید چهار فصل سال. فراهم می‌گردد . اما معذلک با این سرعت که زمین دارد در حرکت. بسیار آرام آرام. این زمین گویی برای انسان گهواره و جای و آرامش و جای زندگی .

ایشان در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید افزودند:  خداوند در این زمین راههایی برای شما قرار داد شما همین  دیواره البرز نگاه کنید. حکمت خدا را اونوقت بنگرید .  اینجایی که الان از مسیر گدوک عبور می‌کنیم. سمت غربی را نگاه کنی می بینی ارتفاع بالاست و سمت شرقی ارتفاع بالا. این وسط حکمت الهی برای عبور. حالا مشابه این همه جا در کل عالم هر کجا رشته کوه وجود دارد. هر چند ده کیلومتری کمتر بیشتری یک گذرگاه هایی. شما شاید از این آثار قدرت و حکمت هدایت بشید به قدرت و  به حکمت خدایتان  پی ببرید. این باران را نمی نگرید به قدرت و به حکمت کیست. باران اندازه دارد به اندازه‌ای که نیاز زمین و محیط و انسان و حیوان است خدای رحمان نازل می کند ولی برای اینکه باز. بشر خیال نکند که این طبیعت است به همین شکل گاهی دگرگونی ایجاد می شود سیل می آید گاهی هم کم باران می‌شود. خدا میفرماید زنده می سازیم حرکت می دهیم رشد میدهیم به وسیله باران زمین را. این قدرت ها را  و مظاهر قدرت را به رخ می‌کشد کمک بشه به انسان برای فهم برای در فهم قدرت خدا درک عظمت خدای رحمان.

ایشان در ادامه فرمودند: سفارش شده است. موقعی که سوار میشوید بر مرکب  که حالا مرکب  وقتی حیوان بوده یا وقتی الان مرکب ماشینی است. هواپیما ، کشتی ، خودرو ، هر یک از اینها مرکب است که با فکری که خدا داده بشر اختراع کرده است برای بهره گرفتن. خدا به نوح زمانی که سوار کشتی شده بود فرمان داد لحظه ای که شما و کسانی که با شما هستند داخل کشتی قرار گرفتید. بگویید حمد خدا را که ما را از قوم ظالمین نجات داد. خدا به نوح تلقین کرد این دعا را که این دعا را در داخل کشتی بخواند خدایا یکجا این کشتی ما را ببرد یک جایی پیاده بشیم اون جا جای مبارک باشد برکت داشته باشد رویش داشته باشد زمین. پیامبر عظیم‌الشأن اسلام هر وقتی که سوار مرکب می شد می فرمود منزه است خدایی که این مرکب را برای ما مهیا ساخت.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: امیدواریم خدای رحمان هم ما را یاری بفرماید در عرصه پاکی و تقوا پرهیز از گناه باید عنایت او شامل حالمان بشه تا بتوانیم در این عرصه موفق باشیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر فرمودند : مستحضرید که انتخابات ریاست جمهوری به مرحله دوم کشیده شد چون در قانون اساسی آمده که. کسی که رای بالاتر را دارد باید نصف بعلاوه یک کل آن را داشته باشد. خب این اتفاق در مرحله قبل نیفتاد لذا به دور دوم افتاده است انتخابات که امروز. تعیین سرنوشت می‌شود . اگر احیانا برادران و خواهرانی تا الان موفق نشدند رای را به صندوق ننداختند سعی کنند. از فرصت استفاده کنند. واقعا وظیفه است. هم وظیفه دینی هم وظیفه شرعی برای خاطر اینکه اقتدار کشور اقتدار ملت اقتدار نظام یک امر ضروری و عقلایی و شرعی است. باید نظام اسلامی مقتدر باشد. وگرنه در برابر قدرت های استکباری و عوامل آنان تاثیر پذیر خواهدبود ولی وقتی که اقتدار داشته باشد راه خود را ادامه می‌دهد در هر صورت انشاالله عمل می‌کنید و. عزیزانی که بیرون هم هستند می شناسید اونها رو هم سفارش کنید که از این فرصت باقی مونده استفاده کنند.

امام جمعه قائم شهر افزودند: امروز سالروز درگذشت والد مکرم رهبر معظم انقلاب مرحوم آیت الله آقا سید جواد خامنه ای. اثر دارد ؛ هم پدر هم مادر. انعقاد نطفه. حمل و وضع حمل مادر ،  تربیت در نوجوانی و در جوانی. خیلی از چیزها مدخلیت پیدا می کند تا یک انسان وارسته تا یک انسان برجسته تا یک انسان مومن مقاوم باشد. برای این عزیز راحل طلب رحمت و رضوان داریم . در تربیت فرزندان و نوه ها باید انسان سعی  و تلاش داشته باشد و در بعضی از کلمات معصومین آمده که. انقدر باید در تربیت فرزند مراقب باشید اگر وعده ای کوچک هم حتی به طفل و نوجوان داده ای حتما سعی کن عمل کنید مبادا بد آموزی داشته باشید برای نوجوان. وعده دادید بچه ها را به وعده تان عمل کنید. مرد همسر دارد به همسرش ترحم داشته باشد دختر بچه دارد نسبت به دختر بچه هاش ترحم داشته باشد. نوجوانان را خردسالان را ترحم داشتن خیلی سفارش شده است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر فرمودند: یکشنبه آغاز ماه محرم. سال قمری اولین ماه ماه محرم است. این یکشنبه پیش رو آغاز سال جدید قمری هزار و چهارصد و چهل و شش قمری. یعنی هزار و چهارصد و چهل و شش سال از هجرت پیغمبر خدا از مکه به مدینه می گذرد. و در تقویم جمهوری اسلامی روز شعر و ادبیات و بزرگداشت محتشم. من به ذهنم میاد که حال و روزگار و وضع اش شبیه به حُر است. محتشم جلو تر ثنا گوی شاهان بود ولی یک باره انقلاب پیدا کرد انقلاب پیدا کرد انقلاب جدی پیدا کرد و واقعا هم حق و سزاوار است که یک روز به نام او. ببینید ایشون. در این. اشعار معروفش که چند دوازده بند است. دوازده بند در هر بند هم هشت بیت. جمعاً نود و شش بیت درباره ابا عبدالله و عاشورا. خیلی نغز و زیبا نغز یعنی مغز دار  یعنی معنادار بسیار عالی و حکیمانه باز این چه شورش است که در خلق عالم است باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است. شروع میشه میاد در بارگاه قدس که جای ملال نیست در بارگاه قدس اونجایی که فرشتگان الهی هستند جای ملال نیست اما سرهای قدسیان  همه بر زانوی غم است. جن و ملک بر آدمیان نوحه میکنند ، گویا عزای اشرف اولاد آدم است. خیلی زیبا خیلی معنادار نکته ها دارد. میرسد جایی که میگه خاموش محتشم که دل سنگ آب شد پیمانه صبر و خانه ی طاقت خراب شد .

آیت الله معلمی با اشاره به روز امر به معروف و نهی از منکر در هفته پیش رو فرمودند: مومنین دوستان ابا عبدالله مقابلش یزید بود امیر المؤمنین مقابلش معاویه بود جمهوری اسلامی در راستای حرکت حسینی در راستای حرکت علوی پدید آمد مقابل‌اش شیطان بود بزرگ آمریکا و عوامل و ایادی آنها. امام راحل چند سال است که فوت شده ارتحال پیدا کرد؟ ازجمله کلمات امام را براتون بخونم: آمریکا دشمن همه‌ی ادیان است حتی مسیحیت. آمریکا مدعی اند که ما مسیحی هستیم اما به آیین مسیحیت هم پایبند نیستند در عمل. این جمله را در صحیفه نور جلد هفدهم اونایی که میخوان سند را بدونند کجاست . آمریکا دشمن همه‌ی ادیان است حتی مسیحیت. آمریکا اصلا اعتنا به ادیان ندارد و جز منافع خودش را نمی‌خواهد. با هر کسی با هر کشوری. با هر دولتی روابط برقرار می کنه یخواهد  سلطه داشته باشند سلطه مسلط باشد برای منافع زیرزمینی منافع روی زمینی معادن مخازن. در ادامه: دشمن اصلی اسلام و قرآن کریم و پیامبر عظیم الشأن ، ابرقدرت ها خصوصا آمریکا و ولیه ی فاسده اش اسرائیل. اسرائیل را میفرماید دست پرورده آمریکاست.  که چشم طمع به کشورهای اسلامی دارند و برای چپاول مخازن عظیم زیرزمینی و روی زمینی این کشورها از هیچ جنایت و توطئه ای دست بردار نیستند. آمریکا و اسرائیل با اساس اسلام دشمنند. حالا هر کسی که مقرر شد که رئیس جمهور در. آینده ما بشه باید بداند. که مذاکره با آمریکا به امید اینکه ما به رفاهی برسیم راه به جایی نمی‌برد . هم خود را خسته و ضایع می‌کند هم عزت و  اقتدار ملت را زیر سوال می‌برد . من منکر سختی نیستم ما اشرافی زندگی نمی کنیم خیلی از شماها از زندگی خانوادگی ما هم خبر دارید. ببینید عزیزان نمیشود که آدم بخواهد مومن و مسلمان بماند و هیچ سختی نداشته باشد. نه مسلمانان همیشه سختی داشتن. شما الان برای امام حسین دارید اشک می‌ریزید برای چی. برای چی برای اینکه سخت ترین مصیبت را با عبدالله تحمل کرد سخت ترین شرایط را. زیر  بار سازش با طاغوت زمان نرفت. دین داری سختی هم داره این‌جور نیست که اگر با آمریکا ساختیم همه گرفتاری‌های ما برطرف بشود. نه اونم نیست.  امیدوارم خدای رحمان. یاری کند هر کسی سرکار میاد. در راستای اسلام ناب محمدی. و تبعیت از مقام معظم رهبری. حقیقتا امامت و ولایت را در کلام او در رفتار او ببینیم. ببینید شأنیت ولایت و شأنیت امامت جلوه گر است. حجت بر همگان تمام است . خود امام معصوم در روزگار خود. از همین دور و بری‌های خود آسیب فراوان دیدند. الان شرایط خیلی بهتر از زمان امام حسن مجتبی «ع» است . خیلی شرایط بهتر از زمان امیر المؤمنین است  ؛ بله خدا رو شکر کنیم ولی قانع نباشیم که همین اندازه ناسپاسی گسترش پیدا بکنه. نه. هر قدر جامعه خواهان داشتن یک رئیس جمهور ولایی باشد کمک می کند. هم به امامت و ولایت کمک می کند و هم به اهداف شهدا اهداف امام راحل.

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز و ادعیه با نوای جناب آقای سعید دهنوی اقامه شد .