مراسم نماز جمعه 22 تیر ماه 1403 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 22 تیر   ماه 1403 شهرستان قائم شهر ، با استقرار میز خدمت و پاسخگویی مسئولین اداره تأمین اجتماعی و اداره امور مالیاتی شهرستان قائم شهر به مراجعات مردمی آغاز ، و ضمن مرثیه خوانی جناب آقای رنجبر ، بمناسبت ایام عزای سالار شهیدان«ع» ، و اجرای جناب آقای مصطفی یوسف پور ، پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای بابکی ، و خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد.

ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیات شریفه ی 15 الی 17 سوره مبارکه زخرف کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان همه ما را از کبر. از خود بزرگ بینی. و از زیر بار حق نرفتن. خدای رحمان ما را حفظ بکند. یکی از مشکلات جدی در طول تاریخ برای. بشریت  خود بزرگ بینی تکبر. و در برابر حق کوتاه نیامدن و ستیز داشتن است. در آیات قبل خدای رحمان نشانه های قدرت خود را در نظام هستی بخشی را مطرح کرده بود برای اثبات توحید علاوه بر کمک گرفتن از فطرت انسان مواهبی را که برای حیات انسان عطا کرده است به رخ کشیده بود که زمین را آرام قرارداد برای انسان و همچنین از لابلای کوه ها راه عبور برای تردد بندگانش و باریدن باران. و خلق ازدواج درهمه نباتات و حیوانات. وسیله سوار شدن بر اسب  و شتر و استر و الاغ و اینها در خشکی و کشتی در دریا این مسائل را مطرح کرد حالا نقطه مقابل توحید. عقاید خرافی گاهی . گاهی انکاره. نه خدا نیست گاهی میگن خدا هست اما نعوذ بالله برای خدا نقص و عیب و ایراد می تراشند. گاهی قرار می‌دهند برای خدا جزیی یعنی یک پیوستی برای خدا درست میکنند یک چیزی را بخدا متصل یا ملحق میسازند.  خوب اشاره به چه چیزی دارد .در چنین صورتی انسان گرفتار کفر آشکار می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیات مبارکه سوره زخرف کلام الله مجید فرمودند : مشرکین و کفار میگفتن ملائکه دختران خدا هستند. حالا در حالی که همین آدم ها دختر داشتن را برای خودشون ننگ می‌دانستند. آیه دیگری است در جایی دیگر که اگر به مردی خبر می‌رسید که همسرت زاییده دختر به دنیا آورد خدا میگه از ناراحتی و خشم رنگ چهره اش عوض می‌شد سیاه می‌شد بشارت می آوردند یعنی خبر می‌آوردند. که همسرت دختر زاییده ؛  رنگش تغییر میکرد و سیاه می‌شد . تمام وجودش پر خشم می شد. حالا دختر داشتن را که برای خودشون درست نمی دونستند حالا آنها میگفتند نعوذبالله ملائکه دختران خدا هستند.

ایشان در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید فرمودند: مشرکین می‌خواستند توحید را و توحید ناب را مردم دریافت نکنند نشناسند توحید آلوده بشه به شرک آلوده بشه به عقاید خرافی. انسان باید مراقب باشد مبادا گرفتار کفر بشه. گاهی ممکن آدم خیال کند کفار هزار سال قبل بودن . نه در طول تاریخ ادامه دارد افکار و اندیشه  کفرآمیز در طول تاریخ هم ادامه دارد. چیزی را که خدا خلق کرد برای خدا می‌خواهند دختر معرفی کنن و اونوقت برای خودشون میگن که ما دختر را بکشیم و پسر داشته باشید دختر داشتن را برا خودشون ننگ می‌دانند انوقت میگن فرشته دختران خدا هستند. در ادامه فرمود که. اصلا برای اینکه تضعیف کنند خداپرستی را در جامعه باورشان این  بود که زن ضعیف و مرد قوی است و زن نمی‌تواند از دشمنان دفاع بکنه مرد می‌تواند از دشمن دفاع بکنند.  حالا خواستن ملائکه را به خدا نسبت بدن حتی نگفتن پسر خدا هستند گفتن دختر خدا. همه اینها بهانه ها و لجاجت برای نپذیرفتن حق. مواظب باشید همیشه در طول تاریخ چه در مسائل عبادی چه در مسائل سیاسی و اجتماعی که حتی در مسائل خانوادگی حق و باطل مقابل هم گاهی قرار میگیره اگر همسر حرف حق گفت بپذیر اگر فرزندت حرف حق گفت بپذیر در برابر حق کوتاه آمدی نه در برابر فرزندت یا همسایه یا  یا همکار یا بزرگتر یا کوچکتر ملاک و معیار برای مؤمن باید پذیرفت گفتن حق باشد زیر بار ناحق نرود اگر این معیار را حفظ کند آنوقت فرد برای او مهم نیست که چه دختر باشد چه پسر باشد چه همسر باشد چه همسایه باشد چه همکار، حرف درستی داشت و حرف حقی داشت انسان مؤمن و انسان عاقل باید در برابر حق کوتاه بیاد پروردگارا برای تمکین و اطاعت از حق ما را یاری بفرما.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند:   تقوا یعنی پرهیز از گناه. گناه اون دسته از اموری است که در شریعت نهی دارد. در قرآن در کلمات معصومین و در فتاوای. علمای بزرگ و مراجع تقلید هر چه را که محرم شمرده شد حرام شمرده شد ارتکاب آن خلاف موازین تقوا است. رعایت مقررات الهی انجام واجبات و ترک گناهان و محرمات. مصداق تقوا می شود. وسیله ی نجات برای انسان هم از گرفتاری‌های دنیا و هم از گرفتاری‌های آخرت است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر در ادامه فرمودند: خدای رحمان را به الطاف کریمانه اش. شکر می‌گوییم سپاس داریم که قریب به دو ماه قبل یک سانحه تلخ و غیر مترقبه موجب شد. در یک زمان در یک آن رئیس جمهور کشور اسلامی ایران و همچنین وزیر امور خارجه انقلابی و ولایی در معیت او و استاندار یک استان بزرگ یعنی آذربایجان شرقی و نماینده ولی فقیه در آن حادثه جان باختند ، جان باختنشان شهادت گونه و موجب تألم خاطر عامه مردم در سرتاسر کشور اسلامی ما شده. و متعاقب آن در فاصله کمتر از دوماه. انتخابات ریاست جمهوری در دو مرحله بحمدالله در کمال آرامش و متانت و سلامت برگزار شده است که خدا را شاکریم. همواره باید سر سجده به درگاه حضرت حق داشته باشیم. این خیلی مهمه آرامش و متانت. یا به تعبیر معروف که دیگر دوران رقابت گذشت دوران رفاقت . امیدواریم که این حرفها ها هم جدی باشد عملی باشد رفاقت داشته باشند که انشاالله خواهند داشت. برای رئیس جمهور منتخب جناب آقای دکتر پزشکیان از خدای رحمان آرزوی موفقیت داریم. کار خوبی کرد واقعا سزاوار تحسین است. فردای برگزاری انتخابات با اعلام نتیجه بلافاصله به سرعت به دیدار رهبری معظم انقلاب شتافت. و بعد از اونجا هم به مرقد امام راحل. خوب این حرکت باید معنا داشته باشد .یعنی اساس و بنیان این نظام امام راحل و خلف صالح او جانشین او رهبر معظم انقلاب واقعا این ها  قدم های خوبی بود که این رئیس جمهور برداشت . امیدواریم که خدای رحمان همین توفیقات را برای او مستدام بدارد این توفیقات موجب وحدت بیشتر آحاد جامعه وحدت کلمه و در نتیجه هم موفقیت هم برای دولت هم برای مردم خواهد بود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر در ادامه افزودند: از جمله مناسبت های  این هفته امروز روز فناوری اطلاعات . فناوری باید موجب سرعت بخشیدن به انجام کارها بشه که می شود. با دقت بیشتر اما مدیریت و فرمان دادن به این ابزار های پیشرفته باز در اختیار انسان است. انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی در همه‌ی شهرهایی که مرحله دوم داشتن ماشینی برگزار شد. همچنین از جمله مناسبت ها برای همین امروز آغاز جنگ سی و سه روزه هیچده سال قبل. اسرائیل پلید. به انگیزه‌ی نابود کردن حزب الله  جنوب لبنان وارد جنگ شد بعد از سی و سه روز خودشون واسطه گذاشتن برای آتش بس. ولی غزه را. احساس کردن ضعیفه. و کمک ندارد برای نابود کردن مقاومت در فلسطین به خصوص جبهه حماس ، این حمله و این جنگ و این ویرانی را آغاز کردند،  ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند به خواسته خودشون و درمانده شدن در برابر مقاومت مظلومانه . ببینید واقعا جنگ نیست که جنایت است جنایت جنگی است. برای این که. کوچ بدهن اهالی را و تخلیه بکنن اصلا جنگ رمضان صریحاً  می‌گفتند از نیل تا فرات برای ماست . میگفتند باید این منطقه همه تحت حکومت اسرائیل در بیاد. اینا همچین هوایی را در سر داشتن. درود خدا بر امام راحل. در میان همه علما در میان همه‌ی. سیاسیون در نه تنها ایران بلکه در کل کشورهای اسلامی اولین کسی که پرچم مخالفت با اسرائیل را برافراشته بود امام بود از سال هزار و سیصد و بیست و هفت. اصلا نفرت امام از شاه ایران عمدتا بر سر این معنا شد که شاه یهودی‌های ایران را کمک کرد امکانات داد. زندگی داد خرج سفر داد اینا رو کوچ داد بروند اونجا برای این که یهودیان جمعیت آمار درست کنند جمعیت پیدا کنند. مرحوم امام به شاه خطاب می‌کرد چرا این کار را کردی علیرغم میل ملت . لذا اون لوایح ششگانه رو آورد به رأی مردم بگذارد رفراندوم انجام داد می‌خواست بگه مردم من را قبول دارند شما چرا می گویید که علیرغم میل مردم. عامه ی مردم آن ایام بی اطلاع بودن و وسایل ارتباط جمعی مثل امروز نبود اما اون دسته ای هم که مطلع شده بودند واقعا نفرت داشتن مومنین.

ایشان فرمودند:  فردا سالروز گشایش اولین دوره خبرگان رهبری. که مقام معظم رهبری هم. در بیانیه گام دوم راجع به این موضوع. مباحثی دارد. ازجمله اینکه. ما نمونه ای نداشتیم و اتفاقاتی که در دنیا انقلاباتی که افتاده بود کمونیستی بوده نه می‌توانست برای ما الگو باشد بلکه ابتکاری طراحی و  الگوی ما بر مبانی اسلام و مکتب اهل بیت. طراحی شده و. ولایت فقیه و تشکیل مجلس خبرگان رهبری این مجلس خبرگان رهبری را در سال شصت و دو. وقتی که زمزمه شده بوده و وزارت کشور مقدمات برگزاری انتخاب آن را داشت فراهم میکرد ، بعض سیاسیون آن ایام شروع کردن تخریب کردن وسوسه کردن اما چقدر فریبنده میگفتند که : {با وجود رهبر کبیر انقلاب چه  نیازی به مجلس خبرگان داریم. چه نیازی به مجلس خبرگان داریم؟ }. خود امام و وقتی این حرف را شنید فرمود که مجلس خبرگان تقویت رهبری است. مجلس خبرگان تقویت رهبری است. هشیاری امام فراست امام .من همیشه عرض می‌کردم که اون چیزی که امام را برتری داده بود فراست امام بود زکاوت امام هوشیاری امام. جریان شناسی دوست را دشمن را حرف را این حرف خیرخواهانه هست یا نه فریبنده است. بلا نسبت عذرخواهی می کنم اون جریان می‌خواست عوام را بفریبد که ما. امام راحل را داریم بنیانگذار جمهوری اسلامی رهبر کبیر و نیازی به مجلس خبرگان نداریم . لذا خود امام راحل فرموده بود که مجلس خبرگان تقویت رهبری است.

امام جمعه قائم شهر در ادامه با اشاره به ایام محرم حسینی فرمودند: همچنین فردا سالروز بستن آب فرات به روی ابا عبدالله الحسین ع و یارانش به دستور عبیدالله  زیاد و اجرای عمر سعد ؛  از روز هفتم محرم در محاصره سخت قرار بدهند برای تسلیم شدن. شنیده دارید که آقا با عبدالله در همه مقاطعی که دوستان یا خلاصه غیر دوست پیشنهاداتی داشتند می فرمود نه دست ذلت بیعت به شما میدهم و نه مثل غلام گریزپا فرار می کنم. نه. نه به قصد جنگ آمده بود که اگر به قصد جنگ می‌آمد که دیگر کودک شش ماهه شیر خواره را با خود نمی آورد. بر حسب دعوت مردم کوفه حرکت کرد به این سمت. می فرمود اگر پشیمان شدید برمیگردم. چقدر اتمام حجت. شما دعوت کردید من آمدم و اگر پشیمانید من برمی‌گردم. آیا دعوت اونا فریب بود ؟ نه به خدا دعوت فریب نبود دعوت جدی بود. دعوت کرده بودن جدی اما اوضاع عوض شد نتوانستند استقامت کنند. در عرصه خطر استقامت کردن کار هرکسی نیست کاری بس دشوار است.

ایشان فرمودند:  دوشنبه روز بهزیستی . از خدمات دست اندرکاران بهزیستی و از خیرین که به سراغشان می‌روند تشکر می کنیم. سزاوار است مسلمانها تلاش داشته باشند برای رسیدگی به امور نیازمندان و  اهل حاجت. حالا یک بخشی از اهل حاجت تحت پوشش کمیته امداد ما قرار دارند یک بخش که مشکلات جسمی دارند مشکلات رفتاری دارن مشکلات فکری دارند تحت پوشش بهزیستی خوب. بهزیستی هم امکانات و اعتبارات از طرف دولت دارد ولی گاهی هم واقعا کفاف نمی کند لذا خیرین می‌توانند به سراغ آنها برند و نیازمندی افراد تحت پوشش را هم شناسایی کنند که چند سال قبل کمیته امداد این کار را می‌کرد و خیرین را دعوت می‌کرد مخصوصا ماه رمضان می برد نشون میداد از نزدیک که خانواده های تحت پوش کجا دارند زندگی می‌کنند چه جوری زندگی می‌کنند من از نزدیک مباشرتاً به چشمم و واقعا حس کردم هنوز یادمه که خیلی از افراد. تا نیامده بودند روحیه دیگری داشتند ولی وقتی که می‌آمدند می‌دیدند شرایط را همانجا منقلب می شدند همانجا تصمیم می‌گرفتند همانجا هم کمک خودشان رو سرازیر می کردن کار ارزشمندیست.

آیت الله معلمی در قسمت انتهایی خطبه دوم به ذکر مصیبت آل الله ، و سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین«ع » پرداختند.

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز و ادعیه با نوای جناب آقای بابکی اقامه شد .

گفتنی است در بین الصلاتین جمعه و عصر ، جناب آقای نوری «استاندار مازندران» ، به ایراد بیاناتی کوتاه پرداختند.