مراسم نماز جمعه 29 تیر   ماه 1403 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 29 تیر   ماه 1403 شهرستان قائم شهر ، با اجرای جناب آقای شهاب شادمند آغاز ، و پس از اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای حسن علیزاده ، و خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد

ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیات شریفه ی 20 الی 22 سوره مبارکه زخرف کلام الله مجید ، فرمودند: امیدوارم خدای رحمان توفیق فهم و درک آیات نورانی قرآن را به همه ما بهتر از گذشته عطا بفرماید  هرکه قرآن را درست بفهمد و سعی بر پایبندی داشته باشد انسان موفق انسان نجات یافته از انحرافات فکری از انحرافات رفتاری  پروردگارا می‌خواهیم تو را بنده باشیم ولی مشکل داریم در برابر نفسانیاتمان  مشکل داریم در برابر نادانی‌هایمان الها پروردگارا  به مقربین درگاهت سوگندت می‌دهیم هم در فهم حقایق و هم در و پای بندی در عمل همه یا ما را یاری بفرما

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیات مبارکه سوره زخرف کلام الله مجید فرمودند : گاهی اگر یک کسی مرتکب خلافی ، جرمی جنایی شده  بعضا برای توجیه میگویند “دیگر تقدیرش این بود مقدراتش بود!” در حالی که نه تقدیر این نیست  ببینید خدای رحمان فرصت می‌دهد به انسان امکان می‌دهد به انسان و ضمنا عقل داده به انسان برای فهم درست  مخلوقات گوناگونی دارد خدا  بارها این نکته را عرض کردیم و سزاوار تکرار هم هست این آفتاب اگر نباشد  نه در زمین نباتی روئیده می‌شود نه حیوانی می‌تواند  رشد کند نه انسانی می‌تواند زندگی کند  منشا حیات است خورشید اثرگذار است در پدید آمدن باد باران  گرما سرما  اینها اثر دارد برای همین که سعدی گفت ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری سخن حقی  است اما در میان همه مخلوقات انسان ممتاز است  که در حرکت مجبور نیست  خورشید در حرکت مجبور است و اختیاری از خودش ندارد زمین در حرکت مجبوره اختیاری از خودش ندارد  حیوان  اراده دارد ولی عقل ندارد  عقل ندارد حیوان براساس نفسانیات خود بر اساس مشتهیات نفسانی حرکت می کند غذا می خورد می‌خوابد غرائز جنسی دارد  اما انسان است که بالاترین موجود عالم است. این که گفتند انسان گل سرسبد عالم وجود همین جا است.  اوج خلقت الهی در آفریدن انسان  که به انسان هم زمینه گرایش به فساد داد هم زمینه گرایش به پاکی و تقوا . این انسان است و اراده  این انسان است صاحب اختیار چگونه عمل کنه  ببینید.

ایشان در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید فرمودند: خلافکاران توجیه می کنند اگر خدا نخواسته بود این کار اتفاق نمی افتاد ما این کار را نمیکردیم. میگفتند خواست خدا بود . خواست خدا بود که یزید ابا عبدالله را به قتل برساند؟ نه خواست خدا نبود.  بله یک سمت خواست خداست یعنی اگر خدا این توان را به او نداده بود او نمی‌توانست این ظلم را این جنایت را مرتکب بشه .خدا هم توان داد و هم عقل داد . انسان است که از توان خود بر اساس عقل استفاده کند یا بر اساس نفسانیات.  یک مثل ساده دیگری عرض کنم . آخر های شب یکی حرکت میکنه میره  وضو می سازد و به نماز شب می ایستد و  یکی هم بعد از دوازده شب حرکت می کنه ببیند از دیوار کدوم خانه می تونه بره بالا دست به زندگی مردم بزند. هر دو این توان را خدا به اینها داد توان سرمایه است  اگر نتواند دزدی بکنه  و دزدی نکرده هنر کرد ؟ نه . باید بتواند دزدی بکنه و دزدی نکرده هنر کرده باشد  . اگر کسی مجبور است در نماز خوندن هنر نکرد نه نماز خوندن باید اختیار باشد اراده باشد . بله تشویق فراوان شده .

رئیس شورای فرهنگ عمومی قائم شهر افزودند:  از کتاب وسائل الشیعه سروران عزیز روحانی حضور دارند میدانند از جمله منابع حدیثی معتبر  واقعا با اعتبار بالا کتاب وسائل الشیعه هست در جلد هفتم صفحه دویست و نود و شش . و  به مناسبت اینکه جمعه آینده سال روز اقامه اولین نماز جمعه درنظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است این روایت رو براتون بخونم  : مَن أتَى الجُمُعَةَ إيمانا و احتِسابا استَأنَفَ العَمَلَ . چه قدر راحت اجر بزرگ در برابر یک عمل به ظاهر ساده به ظاهر کوچک  . اما همین عمل به ظاهر ساده و کوچک نصیب هر کس نمی شود  . فرمود هرکه برای جمعه نماز جمعه حضور پیدا کند و ایمانش او را وادار کند و برای خدا حرکت کند  نه این که خدایی نکرده بلانسبت همه مومنین برای نمایاندن نه . برای رضای خدا  از موضع ایمان برای نماز جمعه حضور پیدا کند نمازش را بجا آورد.به او خطاب می‌شود  در معنا  یعنی گذشته را خدابخشید حالا از این به بعد مواظب باش  گاهی مثلا گفته می شود زیارت امامان معصوم موجب  بهشتی شدن انسان میشه . راسته اما حالا اگر یک کسی رفته یک بار زیارت کرده خاطر جمع بشود چون من بهشتی شدم دیگر جای غفلت و آزمایش نیست؟ نه این زیارت او را بهشتی ساخت ، به شرط  اینکه بعد این بهشت خود را نسوزاند  به شرط اینکه بعد این بهشت را حفظ کند  نگه بدارد . مشرکین مکه می‌گفتند اگر خدا نخواسته بود ما با بت پرستی نمی کردیم . ما که با بت پرستی می‌کنیم پس خدا می‌خواهد.  توجیه غلط .   چه علمی چه دلیلی  دارند که این ادعا را می کنند؟ بر اساس توهمات خودشون بر اساس حدس و گمان باطل خود حرکت می کنند . آیا کتبی که بر انبیای پیشین نازل شد یک چنین چیزی گفته بود به اینها  هرگز نه در تورات و نه در انجیل.  نه یعنی یک دلیل هیچ سند ندارند فقط براساس حدس و گمان خود حرکت می کنند . میگن ما پدران و آبا و اجداد خودمان را دیدیم و سنت آنها را شناختیم روش اون ها رو ادامه میدیم بله آبا اجداد یک وقتی یک سنتی داشتن مبتنی بر  بر شرع و  بر کتاب خدا و بر سنت پیغمبر . سزاوار است است آن سنت ادامه داشته باشد مثل همین سنت عزاداری اباعبدالله. اما اگر خدایی نکرده پدر یا جد یک شیوه ی نادرستی داشت در زندگی حالا فرضا اگر می تواند درست بفهمد بگوید نه به احترام پدر باید همان شیوه غلط را داشته باشم ؟ نه پناه بر خدا.

 خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند:   پرهیز از معصیت و انجام واجبات بهترین راه نجات انسان است از گرفتاری‌های دنیا و از گرفتاری لحظه ی مرگ و شب اول قبر و عرصه محشر. امیدواریم که همواره با مدد گرفتن از عقل و شرع ، که عقل حجت خدا در وجود انسان است و شرع هم نقشه ی راه زندگی صحیح انسان بر اساس موازین قرآن و هدایت اهل بیت عصمت و طهارت  که اوصیاء خاتم انبیا هستند . ایام مستحضرید که ایام اسارت اهل بیت است.  من در قسمت پایانی خطبه دوم می پردازم.  

امام جمعه قائم شهر افزودند: بعضی از مناسبت ها رو به اجمال عرض کنم که عبرت هایی در این مناسبت ها هست . فردا سی تیر سالروز قیام مردم ایران به رهبری مرحوم آیت الله آ سید ابوالقاسم کاشانی  در حمایت از  دولت دکتر مصدق. دکتر مصدق  واقعا  زندگی او عبرت دارد منتها متاسفانه کم گفته می شود باید تکرار بشه گفته بشه . کجاها عدم  ضرر می کنه کجاها آدم نفع می بره.  آدم خودش باید همیشه مواظب باشد مبادا اشتباه بکند  غفلت داشته باشه . دکتر مصدق ابتدائی که سر کار آمده بود اردیبهشت هزار و سیصد و سی  نخست وزیر شده بود  پایان کارش کی بیست و هشت مرداد سی و دو  . تقریبا دو سال . اما در خلال همین دو سال یک سال که گذشت  شاه  خواست او را کنار بذاره عوامل شاه نمایندگان مجلس را تحریک کردند  که نمایندگان مجلس او را استیضاح کنند و رای ندهند  اینجا بود که مرحوم آیت‌الله کاشانی بیانیه داد و مردم تهران به حمایت از  بیانیه آیت الله کاشانی به دفاع و به حمایت از مصدق به صحنه آمده بودند  واقعا اثر گذاشته بود کار به جایی رسید که دربار عقب نشینی کرد تحمل کرد  مصدق بماند حالا چرا  عصبانی شده بود شاه یا دربار از مصدق و چرا  کاشانی حمایت کرد از او ؟ ببینید صنعت نفت در ایران از روز اول که رفت چاه نفت حفاری بشه از چاه استحصال بکنند نفت بالا بیارن  کمپانی های انگلیسی بودن  شرکت نفت ایران درست کرده بودند اما انگلیسی  . ایرانی آنجا می‌رفتند عذرخواهی می‌کنم به صورت عمله کار بکنند.  نه به صورت فنی و نه به صورت اختیار داری.  قیمت نفت چقدر باشد چقدر بفروشند درآمد رو چکار کنند.  یک بده بستانی با دربار داشتند.  مصدق وقتی که آمد روی کار همان سال اول اقدام کرد طرح ملی شدن صنعت نفت را  .نفت مال ایران است باید مال ایرانی باشد چرا اختیارش با انگلیسی ها باشد. این بخشش خوب بود . انگلیس فشارآور به شاه  که مصدق را کنار بذاره . لذا شاه هم اقدام کرد به کنار گذاشتن مصدق .  آیت الله کاشانی بیانیه داد و مردم را به حمایت از مصدق دعوت کرد مردم به صحنه آمدن تظاهرات کردند چند نفر کشته شدن . چند نفر در تظاهرات کشته شدند  ولی پیش برده بودن . مصدق ابقا شده بود مرحله بعدی  سال بعد.   ولی رفته رفته  مصدق گرایش به آمریکا پیدا کرد یعنی از چاله به چاه.  حالا دست انگلیسیها را  کوتاه کرد به ظاهر  و شاه تصمیم گرفت او را کنار بذاره .کاشانی از او حمایت کرد ملت هم به صحنه آمدند  دو مرتبه ابقا شد . حالا که ابقا شده برای این که روی  انگلیسی ها را  کم کنه گرایش به آمریکا پیدا کرد .  وقتی گرایش به آمریکا پیدا کرد بار دوم شاه عصبانی خشمگین به ظاهر قهر کرد شاه از کشور رفته بیرون  اینجا بود که خود آمریکایی‌هایی که مصدق بنا داشت به اینها نزدیک بشه علیه انگلیس ، خود آمریکایا کودتا براه انداختند. خود آمریکایی ها برای خاطر  اینکه آمریکاییها فکر کردن شاه را  نگه دارند یا دکتر مصدق را . به این نتیجه رسیدند که شاه  برای اونا بهتر خدمت می کنه نه مصدق.  لذا  از پشت خنجر زدن.  کاشانی به او هشدار می‌داد. مبادا از چاله به چاه بیافتی یعنی از انگلیس بریدی در آغوش آمریکا قرار نگیر. آمریکا بدتر از انگلیس و انگلیس بدتر از آمریکاست. این ها عبرت های تاریخ است. لذا چه هوشیاری بالایی امام راحل داشت. درودخدا و رحمت خدا بر او . البته کاشانی هم خوب فهمیده بود . کاشانی هم از همین سنخ بصیرت داشت.  پشتوانه مردمی را مصدق از دست داد . نصیحت کاشانی را نادیده گرفت ؛ آمریکایی ها علیه او کودتا کردن و مردم به صحنه دیگر نیامده بودند.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر فرمودند: یکشنبه سالروز تجاوز مجدد ارتش عراق پس از قبول قطعنامه . ببینید در سال  آخر جنگ که جمهوری اسلامی قطعنامه را پذیرفت خوب آنها هم می بایست عقب می‌کشیدند و این سمت هم همچنین ؛  ولی  صددام  منافقین رو به صحنه آورد  خیالش این شد که دیگر جمهوری اسلامی به پایان خط رسیده و قطعنامه را پذیرفت دیگر توان مقاومت ندارد.  وقتی که قبولی پذیرفتن قطعنامه اعلام شده بود معنایش این بود که در افکار عمومی کشور و خارج جا افتاد که دیگه جنگ تمام شد. خواست غافلگیر کنه صدام و منافقین را جلو انداخت . اونها حمله را سی و یک  تیر شروع کردن  آنوقت عملیات این سمت وقتی تجاوز را آغاز کردند این سمت مرحوم امام پیامی داد . همه بسیج شدند آموزش دیده و آموزش ندیده همه بسیج شدند نیرو رفتن یک هفته بیشتر طول نکشید پنجم مرداد خاتمه پیدا کرد عملیات مرصاد. عنوان عملیات مرصاد بوده  که با فرمان امام راحل نیرو ها از قشرهای مختلف در این عملیات حضور پیدا کردن منافقین جمعی به هلاکت رسیدند و دسته ای هم مفلوکانه به داخل عراق عقب نشینی کرده بودند  .

ایشان فرمودند: دوشنبه سالروز شهادت یکی از دانشمندان بزرگ هسته ای ما به دست تروریست‌های رژیم پلید کودک کش اسرائیل در سال نود  به نام دکتر داریوش رضایی نژاد  دانشمند هسته ای بود  اونها با پول کلانی که خرج می کردند از همین منافقینی که بیرون رفته بودند نیرو میگرفتن برای ترور دانشمندان ما. هر قدر دانش گسترش پیدا می کند مخصوصا دانش صنعتی دانش هسته ای گسترش پیدا کنه کشور قوی می‌شود کشور مستقل می شود نیازی به بیگانه نداشته باشد چرا آنها این دانشمندان را هدف قرار می‌دادند برای اینکه کشور در نیاز و فقر بماند.  رشد علمی پیدا نکند.  پنجشنبه هم روز بزرگداشت شیخ صفی‌الدین اردبیلی موسس سلسله صفوییه و حاکمیت شیعه در ایران ایشان بوده . چهارم مرداد  همین چند روز آینده داخل هفته پیش رو سالروز مرگ رضاخان است. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم تعبیری دارد فرموده بود که رژیم فاسد طاغوت علاوه بر وابستگی و فساد ، و فساد مالی  که هر کجا زمین مرغوبی بود هر کجا فضای مرغوبی بود می‌خواستند ببلعند می خواستند تصرف کنند.  علاوه بر وابستگی به فساد و استبداد و کودتایی بودن اولین رژیم سلطنتی در ایران بود که به دست بیگانه و نه به زور شمشیر بر سرکار آمد.  ببینید صفویه با زور شمشیر سرکار آمده بود قاجار با زور شمشیر به سر کار آمده بود.  ببینید صرف نظر از حق بودن و ناحق بودن  اما خودشان بودند.  ولی دودمان پهلوی را انگلیس سرکار آورد نه قدرت خودش  و نه قدرت نظامی و قدرت سیاسی.که از بیرون کسی این جا  حاکم بگمارد.  ما گاهی گله می‌کردیم می‌گفتیم که در عزل و نصب فرمانداران و استانداران نمایندگان دخیل باشند کار درستی نیست و در قانون اساسی هم به درستی نهی شده و قانون اساسی تفکیک قوا کرد باید مستقل باشد . مستقل باشد یعنی که دستگاه های اجرائی  رئیس دولت وزیر کشور انتخاب می کند وزیر کشور باید استاندار انتخاب بکند اما اگر به حرف نمایندگان استاندار و فرمانداران انتخاب بشن اونوقت در نتیجه در انتخابات بعدی چه بخواهند چه نخواد متهم می‌شوند حالا گاهی ممکن واقعا کارشان را درست عمل کنند ولی خب طبعاً هم گاهی نه ناچارند جانب داری بکنند.  این نکته بسیار مهم  که شاهان قبلی به زور نیروی خودشان می آمدن .حالا ظالم بودن یا  عادل بودن خودشان می‌آمدند ولی دودمان پهلوی را انگلیس سرکار آورد  نه به زور شمشیر خودشون یا سیاست.

آیت الله معلمی در قسمت انتهایی خطبه دوم به ذکر مصیبت آل الله ، و سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین«ع » پرداختند  

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز و ادعیه با نوای جناب آقای علیزاده اقامه شد  .