مراسم نماز جمعه 2 شهریور ماه 1403 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 2 شهریور ماه 1403 شهرستان قائم شهر ، با نوحه خوانی جناب آقای فضل الله روحانی زاده آغاز ، و پس از اجرای جناب آقای مصطفی یوسف پور ، و اقامه اذان ظهر در موعد شرعی با نوای جناب آقای بابکی، خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد .

ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیه شریفه ی 33 و 34 سوره مبارکه زخرف کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم خدای رحمان دل و ذهن  و وجود ما را  به جای  به جای علاقه و وابستگی به زخارف فریبنده دنیا به وعده های خود مطمئن بدارد. اَلا بذکر الله تطمئنّ القلوب. خدای رحمان آنی و لحظه ای ما را از یاد خود غافل نسازد  و ما از یاد مرگ هم غفلت نکنیم . خدای منان بیماران را شفای آجل ، گذشتگان را غریق رحمت  وگرفتاری از جامعه مومنین برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیات مبارکه سوره زخرف کلام الله مجید فرمودند : یکی از بهانه‌های مشرکین مکه که سحر را بهانه می کردند  و شعر گفتن را بهانه می کردند ازجمله بهانه ها می‌گفتند اگر پیغمبر هست چرا خداوند به بزرگان این منطقه وحی نفرستاد.  بزرگی را به ظواهر زندگی می‌دیدند . که تعبیر خود آیه این است  که چرا قرآن بر دو نفر از بزرگان این منطقه  نازل نشد ؟ . حالا آنها کسانی بودند که از سایرین ثروتمندتر بودند.  خیال میکردند معیار ارزش انسان به همین داشتن زخارف دنیاست . اسلام عزیز در ادامه  نزول وحی بر انبیای گذشته  مُهر ابطال بر ارزش‌های جاهلیت زد. حقیقتا  معیار فضیلت ملا ک فضیلت را  در اسلام عزیز روشن تر از همه ی ادیان آسمانی خیلی کوتاه و گویا  معیار بزرگی و عظمت را تقوا قرارداد ؛ تقوای الهی؛ اگر بهره‌مند شدن فاسقین و کافرین از انواع این مواهب مادی سبب گمراهی سایرین نمیشد ، خدای رحمان می‌فرمود به کفار بیشتر و بیشتر می‌دادم تا حدی که سقف خانه هایشان را از نقره و از فلزات قیمتی بسازند  و چند طبقه داشته باشند و نردبانشان از نقره باشد . ولی برای اینکه بقیه مردم  گرفتار فریب نشوند گمراه نشوند ، خیلی هم به اونها ندادیم. اما همه اینها مربوط به دنیاست و انسان برای دنیا نمیماند و انسان می رود برای عالَم دیگر. آخرت برای اهل تقوا جای رفاه و جای زینت و جای آسایش است. معیار در اسلام و قرآن تقوا یعنی پاک دامنی  است .

آیت الله معلمی در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید فرمودند : یکی پرسید از حکیمی که تقوا چیست؟ ما چگونه با تقوا باشیم؟  او در پاسخ گفت:  گفت مثل اینکه در یک زمینی که تیغ دارد خار دارد ، میخواهی قدم بزنی کفش نداری پا برهنه هستی ، چگونه حرکت میکنی؟ حتما اول مقابل خودت را  می بینی، جایی که تیغ نداشته باشد اونجا قدم بگذاری.  اگر می‌خواهی به تقوا برسی باید در معاملات، در حرف زدن، در معاشرت ،در همه‌ی کارها مراقبت کنی که این کار درست است یا نادرست. طبق موازین قرآن و طبق مکتب اهل بیت عصمت و طهارت من مجازم برای انجام این کار یا نه  ؟ در حقیقت تعبیری رساتر از آنچه در این آیه آمده برای درهم شکستن ارزش‌های فریبنده که دارائی دنیا یک ارزش فریبنده است . مؤمن هم میتواند دارائی داشته باشد. از حلال به دست آوردن عیب ندارد . اما اسیر دنیا شدن عیب است  که دیگر حلال و حرام نشناسد و از هر طریقی شده حرص بورزد برای به دست آوردن دنیا که آن زشت است  . تنها ادعای اسلام نجات بخش نیست عمل به احکام اسلام و قرآن نجات بخش است . اگر طبق موازین انسان رفتار بکند نجات پیدا می‌کند.

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند:   راه نجات از گرفتاری‌های دنیا و آخرت تقوا است.  تقوا مصادیق فراوانی دارد  . یکی آمده بود پیش امام صادق  و  خواست زرنگی بکند ، عرض کرد یابن رسول الله ، یه چیزی به من بگو چیزی یادم بده خیر دنیا و آخرت در آن باشد و طولانی هم نباشد. آقا امام صادق«ع» یک کلمه در پاسخ به او فرمود: دروغ نگو  . اصلا  کلید عمده مفاسد و عمده گرفتاری‌ها  دروغ  و خلاف واقع است. حالا چه آدم بگوید و چه آدم بنویسد . گزارشگرانی که گزارش تهیه می کنند  بدانند  خدای رحمان دروغگو را منافق معرفی می‌کند . بسم الله الرحمن الرحیم ؛  إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ  ؛ دروغ شأن منافق است .  مومن شأنش نیست که دروغ بگوید . خیلی کوتاه و خیلی کلیدی و گویا. امیدواریم که خدای رحمان همه‌ی ما را در مسیر عبودیت و بندگی خود و پایبندی به  صداقت یاری بفرمایید ان شاءالله .

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر با اشاره به آغاز هفته دولت در نظام مقدس اسلامی فرمودند: امروز دوم شهریور و هشتم شهریور سالروز آن حادثه  تلخ و سنگین ، آن حادثه ای که دشمن طراحی کرده بود برای فرو ریختن پایه ها‌ی نظام جمهورى اسلامی ایران. ببینید هم هفتم تیر در سال شصت بوده ،هم هشت شهریور در سال شصت بوده . فاصله بین این  هفت تیر تا هشت شهریور چه قدر است؟  اونجا رئیس دستگاه قضاء کشور و بیست و هفت هشت نفر از نمایندگان مجلس و چند تَن از وزرا ، یک جا در سرچشمه تهران در سالن اجتماعات حزب جمهوری اسلامی آن ایام ،  به دست منافقین با بمب گذاری اونجا به شهادت رسیده بودند ولی در این  هشت شهریور ، ساختمان نخست وزیری که آن ایام نخست وزیر داشتیم و حالا بعد در اصلاح قانون اساسی  نخست وزیری حذف شده و معاون اول رئیس جمهور جای نخست وزیر شده . ولی اون ایام شهید با هنر  نخست وزیر بود و شهید رجائی رئیس جمهور بود . در اتاق کارشان ؛ ببینید نفوذی ها تا کجا پیش رفته بودند. اتاق کار نخست وزیر و رئیس جمهور را منفجر کردند و هر دو را یکجا به شهادت رساندن . دشمن به این طمع بود که همه چیز فرو می‌ریزد. اما ایمان و استقامت و اخلاص الحمد الله چه نیکو پیش برد . الان  در گزارشها دیدم که سه میلیون و چند صد هزار نفر از ایران برای زیارت اربعین رفتند. سالها بود  که مومنین آرزو داشتند  و اجازه زیارت نمیدادند . بعثی ها مسلط بودن و گروکشی کرده بودند . ولی فرزندان این ملت سربند بسته بودند کربلا  ما می آییم. سربند یا حسین .  من به یاد یک صحنه ای افتادم . او ایامی که ما برای تحصیل عازم شده بودیم بریم عراق، واقعا ده ، دوازده روز تهران معطل شدیم برای گذرنامه ، گذرنامه نداده بودند.  به ناچار  به صورت قاچاق راه افتاده بودیم.  بنده زاده ی بزرگم  چهار ماهش بود . با هم رفته بودیم  و داخل بلم از کناره‌ روستای ابو فلفل سوار بلم شدیم که برویم آن سمت و بلم هم  موتوری نبود  پارو می‌زد  بلم دار ؛ و بعد یک لحظه بچه به گریه افتاد دیدم داد طرف بلند شد که ساکتش کنید و به ناچار  مقابل دهن بچه دست گذاشتیم که صدای گریه اش بلند نشه. با این سبک با این وضع اگر کسی می‌خواست برود برای زیارت مثلا عبور می کرد از آب برسد به اون سمت. اما الان عراقی ها دارن استقبال می‌کنند واقعا داران میهمان‌‌نوازی و کمک هم داران می‌کنند. خدا خیرشان بدهد . خدا را شاکر باشیم برکات اون اخلاص و برکات اون ایثار و جهاد و  شهادت امروزه  این اوج عزت برای زائران ابا عبدالله و برای شیعیان را رقم زده است .

آیت الله معلمی افزودند: این آغاز هفته دولت فرصتی است هر سال برای بازنگری مسئولین از عملکرد خویش و عملکرد دستگاه خودشان ، و همین که برای اصلاح بهتر امور و تصمیم گرفتن ، که از قضا و  حسن تصادف ،   مقارن شد امسال هفته دولت با اولین هفته ی آغاز به کار دولت جدید . با وجود اما و اگرها درباره بعضی از وزرا ، اما من حیث المجموع ، اعضای پیشنهادی حائز اکثریت آرا کمابیش شدن و خوشبختانه عزیز ما  سردار مومنی بحمدالله رأیش چشمگیر بود و دویست و پنجاه و نه رأی  ، که شاید یک نفر یا دو نفر از او بیشتر رای آورده باشند . من تلفنی تماسی داشتم با ایشان و التماس دعا داشتند که دعا کنید مومنین. عرض کردم خدمت مومنین عرض می کنم همه هم دعاگو هستند همه هم خدا رو شاکرند و به ایشان گفتم هیچ کسی بر شما منت نداره .  بارك الله في صفقة يمينك . یک وقتی است کسی برای رسیدن به یک پست به این متوسل بشه به اون آدم متوسل بشه التماس بکند و همه را درگیر بکنه و از عناوینی سوء استفاده بکند ، اما  واقعا این جاهاست که آدم لذت می بره و خوشحال میشود که آقای مومنی پارتی نداشت، اما خدا او را  در اثر حسن عمل، درستیِ کار ،که هر کجا که ورود پیدا کرد مأموریت به او داده شد اونجا درست و عملکرد و توکل به خدا داشت و سالم عمل کرد و  بحمدالله خدای رحمان تا به این درجه او را رسانید که امروز وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران شود .

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان قائم شهر در قسمت پایانی خطبه دوم به بیان مصیبت آل الله ، در آستانه  اربعین سالار شهیدان پرداختند ، و اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط ایشان قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز و ادعیه با نوای جناب آقای بابکی اقامه شد