مراسم نماز جمعه 9 شهریور ماه 1403 شهرستان قائم شهر به روایت تصویر

مراسم نماز جمعه 9 شهریور ماه 1403 شهرستان قائم شهر ، با استقرار میز خدمت و پاسخگویی مسئولین به مراجعات مردمی بمناسبت هفته دولت آغاز ، و پس از اجرای جناب آقای جواد اکبری و همخوانی گروه سرود دانش آموزی دبستان شهید ، اذان ظهر در موعد شرعی با نوای موذن نوجوان جناب آقای ابوالفضل عموپور اقامه، و خطبه های نمازجمعه این هفته قائم شهر توسط امام جمعه قائم شهر و نماینده مردم استان مازندران در مجلس خبرگان رهبری ایراد شد

ابوالشهیدین آیت الله علی معلمی در آغاز خطبه ی اول با تلاوت آیه شریفه ی 36 و 37 سوره مبارکه زخرف کلام الله مجید ، فرمودند: امیدواریم که خدای رحمان ما را از گرفتار آمدن و طریقه گمراهی و ضلالت باز بدارد و ما را را به راه هدایت سعادت نجات اخروی رهنمون شود . خدای منان همه کسانی که می‌خواهند او را بنده باشند و بندگی کنند  به لطف و کرمش موفق بدارد  و دعا هایمان را مستجاب بگرداند و گذشتگان جمع نمازگزاران و همه اهل ایمان را غریق رحمت  به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیات مبارکه سوره زخرف کلام الله مجید فرمودند : هر که از یاد خدا روی گردان شود  هرکه گرفتار غفلت شود  و هرکه نخواهد  در امورات مختلف زندگی دستور الهی را بشناسد و اجرا کند و دنبال این معنا نباشد رفته رفته شیطان بر او مسلط می‌شود . این یک قانون الهی و این یک قاعده هست. همان گونه ای که در رشد یک بوته نبات شرایطی مدخلیت و دارد اگر شرایط مناسب باشد بوته رشد می کند  اگر شرایط مناسب نباشد بوته آسیب می بیند . این به عنوان یک مثل و به عنوان یک نمونه ، که نمونه های فراوانی وجود دارد  . اینکه شیطان هست ممکنه یه کسی بگوید چرا خدا شیاطین را بر آدمیزاد مسلط می کند؟ بله آدمیزاد تخلف نکنه و بخواهد درست عمل کنه خدا هم اجازه نمیدهد شیطان بر او مسلط بشه  ولی وقتی که اراده برای درستکاری نداشته باشد و  اراده برای صداقت نداشته باشد اراده برای اخلاص در عمل نداشته باشد ، طبعا شیطان مسلط می‌شود این قانون نظام هستی این قانون خدا قادر منان است.  غفلت و غرق شدن در لذات نفسانی و غفلت از یاد خدا و غفلت از مرگ .  گاهی می بینید در مجالس ترحیم  طرف میاد نشون میده خودش را و تسلیت می گوید اما حوصله نشستن و حوصله حرف شنیدن را نمی کنه نمیخواد اصلا از مرگ بشنود نه می خواد از مردن بشنود گاهی اینجور وجود دارد دیگه در جامعه ما هم هست همیشه در طول تاریخ هم بوده اما گاهی نه واقعا انسان می‌خواهد یک نصیحتی بشنود می‌خواهد یک کلمه حکیمانه‌ای دریافت کند یک آگاهی پیدا کند این سمت را خدا کمک می کند.  اون سمت هم در سراشیبی سقوط رها می‌شود. اینها نظام الهی است.

آیت الله معلمی در ادامه بحث تفسیری کلام الله مجید فرمودند : شیطان زینت میدهد یعنی توجیه میکند برای آدم و ایجاد علاقه میکنه برای انسان و ایجاد ایجاد انگیزه می‌کند که انسان به سوی کار خلاف برود و از راه های خلاف مال به دست بیاورد وخیال می کند به رفاه افتاده و زندگیش بهتر شده. یا اینکه اصلا برای رسیدن به یک مقام ، متصل شدن به شیوه های نادرست و شیوه های نا صحیح خدا ناپسند ، اینها را از راه حق بازداشت شیطان و سرمایه داشتند و سرمایه شان عقل و قرآن بود  میتوانستند با با بهره گرفتن از عقل خویش و عقل دیگران و با بهره گرفتن از آیات نورانی قرآن درستی زندگی کنند و سرانجام خوبی داشته باشند اما نکردند این کار را و زمانی میرسد که مرگشان رسیده و به محضر خدا می‌رود انسان . ببینید  جسد میرود لای خاک  اما روح آدمی نمیرود لای خاک . به چه دلیل؟ بیان قرآن را دقت کنید: الله یتوفی الانفس حین موتها .  خدا دریافت می کند جان را . دریافت می کند، لحظه مرگ جداسازی بین جسم و جان . جان را خدا  مباشرتاً دریافت می کند. جسد امانت خاک بوده ، چرا که انسان از نطفه آدمیزاد  و نطفه از غذا و غذا از خاک زمین تهیه شده بود . لذا حالا جسد برمی گردد به خاک  ولی روح نه ، از نزد پروردگار بوده رو به سوی خدا بر می گردد .

خطیب نمازجمعه شهرستان در آغاز خطبه دوم با ذکر اله و اهداء سلام به محضر آل الله ، با قرائت دعای سلامتی حضرت ولی عصر«عج»، ضمن دعوت خود و جمیع نمازگزاران به تقوای الهی فرمودند: راه نجات،  هم از گرفتاری‌های دنیا و هم از عذاب آخرت بسته به همین نکته است که انسان از یاد خدا غافل شود و انسان از آلوده شدن به گناه خود را باز بدارد و در انجام واجبات الهی کوشا باشد

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان قائم شهر فرمودند: مستحضرید که دیروز سالروز شهادت دولتمردان شهید رجائی و باهنر بود و هفته گذشته هفته ی دولت بود . سالروز رحلت رسول خدا را داریم و سال روز شهادت امام حسن مجتبی ع رو داریم و سال روز شهادت امام رضا را داخل این هفته داریم. و امروز نهم شهریور سال روز ناپدید شدن امام موسی صدر در سال پنجاه و هفت  یعنی چند ماه قبل از پیروزی انقلاب. به دعوت قذافی ملعون این شخصیت برجسته حرکت کرده بود. امام موسی صدر حقیقتا کم‌نظیر بود . یعنی میتونیم بگیم شبیه  شهید بهشتی شبیه ایشون مشابه این معنا و البته با یک برجستگی بالاتر.  ایشون به زبان عربی مسلط بود فاضل بود ملا بود  و من حتی خودم  از نجف سال هزار و سیصد و چهل و هفت رفته بودم سوریه تابستان رفته بودم سوریه ، از اونجا از خود شام  سوار  ماشین کرایه ای شدیم برای بعلبک داخل خاک لبنان  وقتی که حرکت کردیم راه‌افتادیم من اتفاقا جلو نشسته بودم راننده پرسید که چرا بعلبک میخوای بری  و چرا بیروت نرفتی؟  گفت برو بیروت پیش سید ، بخدا کسی آنجا مثل مسیح هست. این تعبیر و این ادبیات رو به کار برد فهمیدم خودش مسیحی است .  این راننده مسیحی به خبری امام موسی صدر می‌گفت که به خدا کسی مثل مسیح است او .  یعنی مثل عیسی مسیح  . یعنی انسانی ممتاز انسانی برجسته . این معمر قذافی هم آخر گفته بود که من چوب اعتماد به آمریکا را خوردم . موقعی که سقوط کرد و موقعی که مردم شورش کردند ،  می‌گفت که من چوب اعتماد به آمریکا را خوردم.

آیت الله معلمی افزودند: خصلت قدرت های استکباری این است که بی شرم و بی حیا باشند.  سابق وقتی یک جا قتل عام میکردند آدم کشی می می‌کردند جنایت همانجا پنهان می‌شد،  اما حالا این جنایت انعکاس پیدا می کند.  این همه رسانه ها انعکاس میدهند. مقابل چشم مردم دنیا چه جور دارند بر سر زن و کودک و پیر  بمب می‌ریزند و جنایات ضد بشری یعنی نسل کشی میکنند ، و بگویند که می‌خواهیم حماس را مبارزه کنیم . خب اگر مرد میدان حماس بودید با حماس بجنگید، چرا بر سر مردم بمب میریزید؟  اجازه انتقال بیمار را ندهند و بیمارستان را محاصره کنند. ببینید پلیدی اصلا حد نداره . اونوقت ما برای اینکه راحت زندگی کنیم کاری به کار آنها نداشته باشیم؟! بلا نسبت این دیگ انسانیت نیست . بنی آدم اعضای یک  پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار، که امروز فلسطینیان را به درد آوردند و  ناله و فریاد زن و مرد و کودک بلند است. در چنین شرایطی  جنایتکاران، آمریکایی ها ،انگلیسی ها ، خیلی راحت بی اهمیتند و تسلیحات در اختیار اسرائیل می‌گذارند. پناه بر خدا . خدایا  خودت وعده فرمودی سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مُنقَلَبٍ ینقَلِبونَ .

آیت الله معلمی افزودند: سه شنبه روز تعاون وهمچنین  روز نجوم. خوشبختانه تیم جوانان نجومی جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بین المللی امسال  جایزه طلا دریافت کردند و واقعا پیشرفت بسیار چشمگیر  در فضای علمی در جمهوری اسلامی با عنایت خاصی که رهبری معظم دارد برای رشد دانشمندان جوان و برای تقویت و توسعه بنیان علمی که بحمدالله نتیجه هم می دهد. چهارشنبه هم سال روز شهادت آقا امام رضا است همچنین سالروز شهادت آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب بود و سرتیپ وحید دستجردی که توسط منافقین ترور شده بودند . حالا این هفته دولت امسال مقارن شد با آغاز به کار  دولت جدید دولت چهاردهم . بحمدالله دولت چهاردهم شکل گرفت و از قضا در هفته دولت دولتمردان به دیدار رهبری طبق سنت همه ساله رفتند و  در این دیدار  رهبری معظم در انتخاب همکاران و در انتخاب مدیران و در انتخاب استانداران و فرمانداران نکته های بسیار مهمی را تاکید فرمودند که مومن باشد انقلابی باشد متعهد باشد پر انگیزه باشد دنبال خدمت باشد نه دنبال زمینه سازی برای شخص خود  و برای منافع شخصی خود. مدیر آن است که خود را فدای جامعه کند. مدیر آن است که اگر مسئول بالاسر تشخیص داد این آدم در فلون جا می‌تواند موفق باشد بپذیرد . وقتی چون و چرا برای بودن در یک جا و نبودن در جایی دیگر داشته باشد پیداست که دنبال هواهای نفسانی خودش است. رهبری معظم فرمود مؤمن و انقلابی متعهد و پرانگیزه و حضور در بین مردم همچون دولت رئیسی. حقیقتا آیت الله رئیسی از جهات عدیده ای مظلوم واقع شده بود . واقعا  فعال همچون شهید رجائی فرصت زیادی نداشت رحمت الله علیه . دو ماه فرصت  ریاست جمهوری‌اش بیشتر نشده بود رجایی . اما همان دوماه جامعه او را خدمتگزار صادق شناخت و دریافت .

ایشان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در باب عدالت فرمودند: بیان رهبری است که باید در هر پروژه ای و در هر طرحی و در هر قانونی باید پیوست عدالت داشته باشید. یعنی کارها عادلانه باشد. اعتبارات دارد تقسیم میشود عادلانه. مثلاً بعضا آدم می‌بیند که در مسیر بین ساری و قائم شهر و بین قائمشهر و بابل یه وقتی آمدند وسط را به وسیله  فلزات فاصله گذاری کردند حالا پشت سر میان این فلزات را جمع می‌کنند بتن بذارند. چقدر هزینه می برد؟  اینجا که  بود اون شرایطی قبلی حالا آیا تغییر دادن اونقدر اولویت دارد که بعضی از جاها در اثر کمبود عرض جاده تصادفات فراوانی داریم. حالا اگر مسئولین ذی ربط هم مورد بخواهند سند هم داریم ترافیک زیاد است ولی عرض جاده کم است و یک باند رفت و باند دیگر هم آمدن و وسط هم فاصله چیزی نیست و پیداست تصادفات فراوان میشه. این پیوست عدالت معناش همین است.  یعنی اگر میخواهید اعتبار بگذارید باید ببینید که آقا اینجا فعلاً حق و سزاوار است یا جایی دیگر سزاوار تر است؟ ملاحظه این گونه مسائل.  جدی گرفتن تولید ملی، امید نبستن به دشمن. فکر کنیم که اصلاً درب  مرز بسته شد ما باید در درون زندگی کنیم .مگر  پنجاه سال قبل صد سال قبل پدران ما آبا و اجداد ما که بهتر از مردم دیگر زندگی می‌کردند. اگر اونها پیشرفت کردن ما چرا خودمون پیشرفت نکنیم؟  

در قسمت پایانی خطبه دوم ، اسامی شهدایی که هفته ی پیش رو سالگرد شهادت ایشان است توسط آیت الله معلمی قرائت شد.

در پایان خطبه ها ، نمازجمعه شهرستان به امامت ابوالشهیدین آیت الله معلمی و تکبیر نماز و ادعیه با نوای جناب آقای ابوالفضل توکلی اقامه شد

گفتنی است در بین الصلاتین جمعه و عصر ، جناب آقای دکتر دادبود «معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران» به ایراد بیاناتی کوتاه پرداختند.